歴史だより

東洋と西洋の歴史についてのエッセイ

≪東南アジアの歴史と文化(中)~高校世界史より≫

2023-10-15 19:00:10 | ある高校生の君へ~勉強法のアドバイス
≪東南アジアの歴史と文化(中)~高校世界史より≫
(2023年10月15日投稿)

【はじめに】


 今回のブログでは、高校世界史において、東南アジア(前近代)について、どのように記述されているかについて、考えてみたい。
 参考とした世界史の教科書は、次のものである。

〇福井憲彦、本村凌二ほか『世界史B』東京書籍、2016年[2020年版]
〇木村靖二ほか『詳説世界史 改訂版』山川出版社、2016年[2020年版]

 また、前者の高校世界史教科書に準じた英文についても、見ておきたい。
〇本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社、2017年[2018年版]



【本村凌二ほか『英語で読む高校世界史』(講談社)はこちらから】
本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社




東南アジアの記述~『世界史B』(東京書籍)より





【東南アジア内陸国家の再編】
 港市国家の拡大の動きに対応して、内陸の国家群も拡大をつづけ、広大な領域を支配するようになった。
 11世紀はじめにベトナム北部に建てられた大越国の李朝(1009~1225)は、国際交易から切り離され、また国際性のある特産物にもめぐまれなかった。このため、農業を重視する中国文明の受容につとめて国家建設をすすめる一方、紅河(ホン川)デルタの開墾による農業生産の拡大に努めた。13世紀、李朝にかわった陳朝(1225~1400)は、紅河デルタに堤防網を建設し、大きな農業人口を確保した。同世紀末の3次にわたる元軍の侵略に対して、デルタの農民たちははげしく抵抗した。元軍を退けた陳朝は、南シナ海交易に参加するために南下し、中部沿岸の港市国家チャンパーへの侵略をくりかえして、領域を南に広げていった。
 14世紀末、陳朝にかわった胡朝(1400~1407)は、陳朝のころにつくられたベトナム独自の文字チュノム(字喃)の使用を奨励して、漢籍の翻訳をすすめ、また科挙官僚を登用して独自な官僚制国家の整備に努めた。15世紀はじめ、大越は一時明に併合されるが、まもなく黎朝(1428~1527、1532~1789)のもとに独立を回復した。黎朝は、儒教を積極的に導入し、中国にならった官僚制的な中央集権国家を建設した。また、チャンパー王国を併合して、17世紀までに、ほぼ現在のベトナムの領域にまで広がった。
 カンボジアでは9世紀以来、クメール王国(Khmer, アンコール朝 Angkor, 802ごろ~1431ごろ)がカンボジアや東北タイの平原の農業開拓に成功して、アンコールの地に大都市アンコール=トムを建設していた。12世紀に入ると、カンボジアやタイの物産を集荷して、メコン川を通じて南シナ海交易に進出した。クメール王国は13世紀はじめには、アンコールを中心にカンボジアからタイ、ラオス、マレー半島北部にいたる広大な地域を結ぶ交易路を支配下に置いた。
 クメール王国による大陸内部の交易ルートの形成は、チャオプラヤ、サルウィンなど大河川の流域で稲作農業を営んでいたタイ人をめざめさせた。13世紀後半、タイ人は各地でクメールから独立し、新しい交易網をつくりあげていった。13世紀末には中部タイのスコータイ王国(Sukhothai, 1257~1438)が、14世紀中ごろにはチャオプラヤ川中流域におこったアユタヤ王国(Ayuthaya, 1351ごろ~1767)が有力になった。とくにアユタヤ王国は、内陸の物産をタイランド湾沿岸に集め、これを中国や琉球に供給して発展した。また、上座部仏教を導入し、これを保護した。15世紀には北タイや東北タイで敵対する勢力をやぶり、ほぼ現在のタイにあたる地域の統合に成功した。
 ビルマでは、11世紀中ごろにビルマ人がイラワディ川中流域にパガン王国(Pagan, 1044~1287)を建てた。この王国は、雲南とベンガル湾を結ぶ交易で繁栄し、灌漑事業をおこしてビルマ平原の農業開拓に成功した。また、大乗仏教や密教と混在していた上座部仏教をとくに積極的に保護し、パガンを中心に多数の寺院を建立した。パガン王国は13世紀末以後、元軍の侵略とタイ系のシャン人の南下によって衰退したが、南部のモン人はベンガル湾沿岸にペグー(Pegu)などの港市国家を建設し、ベンガル湾交易を担った。
 このように、大陸部東南アジアでは、内陸国家を内陸ルートを整備し、沿岸の港市国家を統合する努力がすすめられた。しだいに現在の国家領域を形づくられていった。
(福井憲彦、本村凌二ほか『世界史B』東京書籍、2016年[2020年版]、193頁~196頁)



第3編 一体化する世界
第12章 大交易時代
1 アジア交易世界の再編と活況
2 海洋帝国の出現
3 大交易時代の世界

第3編 一体化する世界 第12章 大交易時代
 15世紀はじめの鄭和の遠征時期ごろから、東シナ海、南シナ海、インド洋に、琉球、マラッカ、南インド沿岸、紅海沿岸を結節点とするネットワークが確立した。15世紀末以降、ポルトガルがこのネットワークに参加した。同じころ、新たに交易ルートとして大西洋と太平洋が加わり、全地球的な交易網が生まれた。中南米と日本で採掘された銀は、この世界的な交易網に流入し、貿易量を飛躍的に拡大させた。この時代に、異なる地域の需要に応じてつぎつぎと国際商品が生まれ、大量に生産され、地域の分業化がすすんだ。これまで孤立的な経済、文化圏を維持していた諸世界は大きな変貌のときを迎えた。
 南シナ海、インド洋の交易が大きく発展した15世紀から17世紀にかけては、これまでヴァスコ=ダ=ガマなどヨーロッパ人の活動に重点を置いて、「地理上の発見」あるいは「大航海時代」とよばれていた。しかし、この時代の国際交易の発展は、ヨーロッパ人渡来以前に準備されていたアジアの航海者のネットワークを基礎としている。この時代のアジア域内の流通を担ったのは、ダウ船やジャンク船、また朱印船に乗ったアジアの航海者たちであった。この時代を、世界中の交易規模が大拡大した時代として、「大交易時代」とよぶ。
 この時代、ヨーロッパでは大西洋に面した西ヨーロッパの優位が決定した。海をもたないために辺境に追いやられた東ヨーロッパでは、封建制度の再編が行われ、西ヨーロッパに従属する構造ができた。そのいっぽうで、アメリカ大陸の独自な古アメリカ文明は破壊され、現地の人々は暴力的にヨーロッパの経済構造に組みこまれた。なお、西ヨーロッパ諸国のなかで商業覇権を確立したのが、アジア域内交易でも最有力勢力であったオランダであったことは、大交易時代の国際交易におけるアジアの重要性を物語る。
 人々が利益を求めて動きまわり、世界の経済的価値観が標準化し、国家から特権を与えられた東インド会社など巨大な企業体が生まれた。近代への大きなあゆみがはじまる。
 しかし、17世紀後半、アジアを代表する国際商品の一つであった胡椒価格の下落をはじめとするいくつかの要因が重なり、アジアを主要な舞台とした大交易の時代は終わった。国際交易ではインド綿布や中国茶を主要商品とするアジア・ヨーロッパ間交易や大西洋三角貿易が18世紀に発展したが、そのいっぽうで、交易とともにその領域内での生産を重視する国家群が登場してきた。やがて世界は植民地支配と産業革命の時代を迎えることになる。

14世紀 前期倭寇
    明、海禁
15世紀 鄭和の遠征
    大交易時代の開始
    マラッカ王国発展
1492  コロンブス、大西洋航路発見
1488  ヴァスコ=ダ=ガマ、インド航路発見
1511  ポルトガル、マラッカ占領
1522  スペインのマゼラン艦隊、世界周航
16世紀前半 スペイン、中南米を植民地化
      ビルマのトゥングー王国発展
1557  ポルトガル、マカオに居住権、東シナ海進出
16世紀末  タイのアユタヤ王国発展
1600  イギリス東インド会社設立
1602  オランダ東インド会社設立
17世紀 オランダ東インド会社、インドネシア交易を独占
1661  清、遷界令
17世紀末 大交易時代の終息
(福井憲彦、本村凌二ほか『世界史B』東京書籍、2016年[2020年版]、200頁~201頁)

第12章1 アジア交易世界の再編と活況


【マラッカの繁栄】
 15世紀はじめ、明の永楽帝は、南シナ海方面の朝貢貿易を拡大するべく、鄭和の率いる大艦隊を前後7回にわたって派遣した。鄭和はチャンパーとマラッカ海峡に面した港市国家であるマラッカ王国(Malacca, 14世紀末~1511)を根拠地にして、東南アジアや、アフリカ東海岸を含むインド洋沿岸の諸国に明への朝貢を促した。この結果、明へ朝貢使節を派遣した国は50以上にのぼった。
 こうした海の統制政策は、永楽帝の死後、明の対外政策が消極的になったために長つづきしなかった。鄭和の大遠征終了とともにインド洋の諸港と中国を直結するルートはとだえたが、かわって鄭和の遠征拠点であったマラッカ王国が対明貿易で繁栄に向かった。マラッカ王国は明への朝貢貿易をつづける一方で、国王がイスラーム教に改宗して、西方のムスリム世界との関係を深めた。マラッカにはインド洋からムスリム商人が香辛料・綿布・宝石・銀を、また中国商人が南シナ海から陶磁器や絹をもたらし、ジャワの商人がモルッカ諸島(香料諸島)から香辛料をもたらした。マラッカは、「ムスリム商人の海」と「中国商人の海」と東南アジアの流通網を結びつけ、発展する海の交易世界の中心になった。

<鄭和とキリン>
鄭和は雲南のイスラーム教徒の家に生まれ、宦官として明の朝廷に仕えた。
彼は珍奇な南海の物産を中国にもち帰ったが、なかでもアフリカのジラフは大きな話題となり、伝説の霊獣「麒麟(きりん)」の名前をつけられた。ジラフをキリンとよぶのはこれにはじまる。なお、キリンは鄭和がもち帰る少し前、インドのベンガル地方の支配者が贈った献上品としてはじめて中国に渡来した。

(福井憲彦、本村凌二ほか『世界史B』東京書籍、2016年[2020年版]、202頁~203頁)

第12章 2 海洋帝国の出現


【スペインのアメリカ大陸進出と世界周航】
(前略)
 また、ポルトガル人マゼラン(Magellan, 1480ごろ~1521 マガリャンイス)は、スペイン王の援助を受けて1519年、西まわりのアジア航路を発見するために大航海に出発した。マゼランは南アメリカ大陸南端(現在のマゼラン海峡)を通過し、太平洋に出てさらに3か月の航海のすえ、1521年にフィリピン諸島に到達し、ここをスペイン領と宣言した。彼は現地人との戦いで戦死したが、部下はインド洋から喜望峰をまわって、1522年にスペインに帰還した。ここに最初の世界周航が達成され、大地が球体であることが確認された。16世紀後半には、スペインはフィリピンのルソン島にマニラ市を建設し、のちにスペイン領メキシコのアカプルコ港と中国の諸港を結ぶアカプルコ貿易の中継地とした。
(福井憲彦、本村凌二ほか『世界史B』東京書籍、2016年[2020年版]、206頁)

第12章 3 大交易時代の世界


【東南アジアの活況】
 ポルトガルとスペインがアジアの諸海域に参入し、アジアとヨーロッパ、アメリカ大陸が大きく結ばれるようになった結果、東南アジアでは諸海域間の交易活動がいっそう活性化することになった。
 マラッカは、1511年にポルトガルに占領された。しかし、マラッカ王家は同じマラッカ海峡沿いの島に交易拠点を移して、ムスリム商人を集めたために、ポルトガルのマラッカは孤立した。また、ムスリム商人たちもポルトガルの支配するマラッカ海峡をさけて、スマトラとジャワの間のスンダ海峡をぬけてインド洋からジャワ海に入るルートを開拓した。この結果、インド洋に面するスマトラ島北端のアチェー王国(Aceh, 15世紀末~1904)や、スンダ海峡の出口に位置し胡椒生産のさかんな西ジャワをおさえたバンテン王国(Banten, 16世紀~1813)が栄えた。両者ともイスラーム国家で、アチェーはオスマン帝国と直接交易を行い、東南アジアのイスラーム教の中心ともなった。同じころ、中部ジャワでもイスラーム教のマタラム王国(Mataram, 16世紀半ば~1755)がおこり、ジャワの米生産地とジャワ海の交易路を結んで栄えた。
 16世紀後半、太平洋をこえてフィリピンのマニラに進出していたスペインは、以後、徐々に勢力をのばし、スペイン領フィリピンをつくった。当時、南シナ海の対中交易の拠点となっていたミンダナオ、スールーのイスラーム勢力は、このスペインによる領域拡大と貿易独占、さらにカトリックの布教に反発して、現在もなおつづく長期の紛争がはじまった。
 いっぽう、内陸部は、繁栄する諸港市に米や熱帯産品をさかんに供給するようになり、これとともに政治的な再編がおこった。13世紀末のパガン王国の崩壊以来、分裂していたビルマでは、16世紀前半にトゥングー王国(Toungu, 1531~1752)が全国統一に成功した。この王国は、東南アジア内陸部とベンガル湾を結ぶ交易を行うとともに、16世紀後半にはタイのアユタヤ王国を攻略したが、まもなく分裂した。16世紀末に再独立したアユタヤ王国は、東南アジアの諸港市に米を供給する一方、日本や中国、ポルトガル、そして17世紀には、オランダ、イギリス、フランスとも通商を行い、商業国家として繁栄した。トゥングー王国もアユタヤ王国も、米を港市国家に供給するなど、大河を通じて領域内の産物の海外輸出をすすめた。
 ベトナムの黎朝大越国では、16世紀中ごろから国内が分裂していたが、16世紀末に黎朝の実力者鄭氏がハノイに入って大越国を再建した。しかし、鄭氏に対立する阮氏が中部のフエに移って広南国(クアンナム, 1558~1777)を建設し、両勢力はともにポルトガル船やオランダ船、日本の朱印船とさかんに通商した。
 
<アチェー>
アチェーは東西交易路の要衝にあたるスマトラ島北端に位置する。アチェー王国は、ポルトガルのマラッカ占領後、ムスリム商人を受けいれ、香辛料交易で繁栄し、17世紀前半に最盛期を迎えた。その後、植民地支配をめざすオランダに抵抗したがやぶれた(アチェー戦争、1873~1912)。インドネシア独立後は、大幅な自治を認められた特別州となっている。

【南シナ海・東シナ海の国際交易】
 南シナ海と東シナ海の交易圏は、ポルトガル・スペインの参入と日本産の銀の大量供給により大きく発展した。
 日本では、16世紀半ばから新銀山の開発と灰吹き法の導入により銀生産が急増し、また絹織物などの需要が高まった。中国、日本などの私貿易商人たちが海禁に対抗して武装し、中国の沿岸諸都市を襲った。これを後期倭寇という。16世紀後半、海禁が緩和され、商人による私貿易が部分的にではあるが認められるようになると、倭寇は収束に向かった。ポルトガル・スペインや中国の商人は、中国産の生糸や絹織物をマニラや長崎などで売りさばき、メキシコ銀や日本銀を中国に運んだ。日本の商人もさかんに海外交易にのりだし、1601年、徳川家康(1542~1616)は、海外への渡航船に朱印状を与え、海外交易を促進した(朱印船貿易)。17世紀前半には、ベトナムのホイアン、フィリピンのマニラ、カンボジアのプノンペン、タイのアユタヤなどの港市に日本町が生まれた。タイやカンボジアは鹿皮などを、ベトナムは生糸などの特産品を日本に輸出し、日本からは銀や銅を輸入した。

【オランダ東インド会社】
交易を王室の独占下に置いたスペインとポルトガルに対して、オランダ、イギリス、フランスは、海賊行為を行って対抗し、17世紀はじめごろ、それぞれ東インド会社を設立し、海軍力を背景にアジア進出を本格化した。オランダ東インド会社は、喜望峰以東の植民地経営と交易の独占を政府に特許され、固有の軍隊や要塞、貨幣制度をもつ特権会社だったが、商人たちによって自由に投資され、また管理される機能的な組織であった。
 16世紀末にスペインから独立したオランダでは、オランダ東インド会社がただちに東南アジア海域に進出した。1619年にジャワのバタヴィアに要塞を築いて東南アジア交易の根拠地とすると、1623年のアンボイナ事件を機に、この地域からイギリスの勢力を駆逐し、マラッカ、スリランカをポルトガルから奪った。また、アフリカ南端にケープ植民地を開いたオランダは、喜望峰からインド洋を直航し、スンダ海峡を通過してバタヴィアにいたる新航路を開拓した。

<朱印船>
江戸幕府から渡航許可書(朱印状)を得てベトナム、タイ、フィリピンなどと交易を行った日本の商船である。わかっているだけでも、17世紀はじめの30年間に356隻が渡航している。

<アンボイナ事件>
クローブやナツメグの特産地であるモルッカ諸島のアンボイナで、オランダ東インド会社が競合するイギリス人らを虐殺した事件。

(福井憲彦、本村凌二ほか『世界史B』東京書籍、2016年[2020年版]、209頁~211頁)



東南アジアの記述~『詳説世界史』(山川出版社)より



第Ⅱ部 第4章 イスラーム世界の形成と発展
3 インド・東南アジア・アフリカのイスラーム化
【東南アジアの交易とイスラーム化】
 8世紀頃になると、ムスリム商人は東南アジアから中国沿岸にまで進出しはじめた。しかし、黄巣の乱で広州が破壊されたために、インド洋からの船はマレー半島まで撤退することになった。他方、唐の衰退によって朝貢貿易が不振になったことから、中国人商人も西方との交易にジャンク船で直接参加するようになった。その結果、東南アジアにはさまざまな地域からの商人が進出するようになった。
 10世紀後半になると、チャンパーや三仏斉などが宋に対して朝貢し、また、ムスリム商人が広州や泉州などの居留地をつくり一方で、中国人商人も東南アジア各地に居留地をつくるなど、東南アジアと中国とのあいだで活発な交易がみられた。つづく13世紀後半、南宋を征服した元(モンゴル)は、アジアの海域へ進出した。その進出は軍事をともなうものであり、その結果、ベトナムの陳朝はこれを退けたが、ビルマのパガン朝は滅亡した。他方、ジャワでは朝貢を求めて侵攻してきた元軍の干渉を排し、マジャパヒト王国(Majapahit, 1293~1520頃)が成立した。元朝は海上交易に積極的であり、軍事遠征の終了後も、中国人商人やムスリム商人とともにこの地域での交易活動をすすめた。
 東南アジアには、西方からの動きも加わった。とりわけ重要であったのは、イスラーム化の動きであった。13世紀に諸島部を中心にムスリム商人や神秘主義教団が活動し、13世紀末にはスマトラ島に東南アジアで最初のイスラーム国家が成立した。しかし、イスラーム化が大きくすすむ重要な契機となったのは、15世紀にマラッカの王がイスラームに改宗したことであった。
 マラッカ王国(Malacca, 14世紀末~1511)は、明が15世紀にはいって鄭和を数回にわたってインド洋地域へ遠征させた際(1405~33)の重要な拠点となったことから、国際交易都市として大きく発展した。この王国は、明のうしろ楯を得てタイのアユタヤ朝への従属から脱し、かわって明と朝貢関係を結んだ。その後、明は対外活動を縮小させていく方向に転じ、鄭和の遠征もとだえたために、15世紀半ばにタイの勢力がマラッカ支配の回復をこころみた。しかし、マラッカの王はイスラームを旗印に、西方のイスラーム商業勢力との関係を強化することでそれを阻止した。そのことが、15世紀後半のマラッカ王国の有力化とイスラームの拡大の契機となった。
 マラッカを拠点にして、イスラームはジャワやフィリピンへと広まった。イスラーム政権として、スマトラではアチェ王国(Aceh, 15世紀末~1903)が成立し、ジャワではヒンドゥーのマジャパヒト王国の滅亡後、イスラームのマタラム王国(Mataram, 1580年代末頃~1755)が成立した。
(木村靖二ほか『詳説世界史 改訂版』山川出版社、2016年[2020年版]、112頁~114頁)

第Ⅲ部 第7章 アジア諸地域の繁栄
1 東アジア世界の動向


【明の朝貢世界】
 明を中心とする朝貢貿易は、東アジアからインド洋にいたる広い範囲で活発におこなわれた。とくに15世紀初めに中山王によって統一された琉球(現在の沖縄)は、明との朝貢貿易で得た物資をもちいて東シナ海と南シナ海とを結ぶ貿易の要となった。14世紀末頃マレー半島南西部に成立したマラッカ王国も、鄭和の遠征をきっかけに急成長し、インド洋と東南アジアを中継する位置を利用して、ジャワのマジャパヒト王国にかわる東南アジア最大の貿易拠点となった。
 朝鮮は、明の重要な朝貢国の一つであり、科挙の整備や朱子学の導入など、明の制度を取り入れた改革をおこなった。15世紀前半の世宗(在位1418~50)のときには、金属活字による出版や訓民正音(ハングル)の制定など、特色ある文化事業がさかんにおこなわれた。日本でも遣唐使停止以来とだえていた中国への朝貢が明初に復活し、室町幕府の3代将軍足利義満(1358
~1408, 在位1368~94)は明から「日本国王」に封ぜられ、明との勘合貿易を始めた。明軍を撃退して独立したベトナムの黎朝(1428~1527, 1532~1789)も明と朝貢関係を結び、明の制度を取り入れ、朱子学を振興して支配を固めた。

【朝貢体制の動揺】
 16世紀になると、大航海時代の世界的な商業の活発化が明を中心とする朝貢体制を動揺させた。東南アジアでは胡椒など香辛料の輸出が大幅にのび、貿易の利益をめぐって、ヨーロッパ勢力や、アチェ王国、ビルマのタウングー(Toungu, トゥングー)朝(1531~1752)など新興の交易国家が争いをくりひろげた。これらの新興国家は、明の権威にたよらずみずから軍事力を強化して、勢力を拡大しようとした。(中略)
 また中国の貿易商人たちは、東南アジア各地に進出して中国人町をつくった。東アジア・東南アジアにおける明の権威は弱まり、貿易の利益を求める勢力がみずから軍事力をそなえて競争する実力抗争の時代となった。
(木村靖二ほか『詳説世界史 改訂版』山川出版社、2016年[2020年版]、180頁~182頁)

4 ムガル帝国の興隆と東南アジア交易の発展


【東南アジア交易の発展】
 東南アジア地域では、16世紀にはいってヨーロッパの諸勢力があらたに進出しはじめた。マラッカ王国は1511年に優勢な海軍力をもつポルトガルに占領され、王はその後拠点を転々と移動させた。他方、強権的な貿易管理体制をとるポルトガルに対して、ムスリム商人たちは拠点を移動させて対抗し、アチェ王国やマタラム王国などの諸港があらたな交易中心地として発展した。また大陸部では、タイのアユタヤ朝(Ayuthaya, 1351~1767)やビルマのタウングー朝などが、米や鹿皮をはじめとする特産物交易により繁栄を続けた。
 ポルトガルにつづいて東南アジアに進出したのは、スペインであった。スペインは16世紀後半からフィリピンへの侵略を開始し、マニラに根拠地をおいて交易と支配をおこなった。スペイン支配下のアメリカ大陸で大量の金・銀が生産されるなか、マニラはメキシコのアカプルコとガレオン船によって太平洋をこえて結ばれた。マニラは中国をはじめとする南シナ海諸地域とアメリカ大陸とのあいだの重要な中継拠点となり、ここからアカプルコへは中国産の絹や陶磁器、インド産綿布などが、アカプルコからは大量のメキシコ銀がそれぞれ運ばれた。メキシコ銀は、日本銀とともに、ポルトガルが拠点をおくマカオなどを経由して中国に流入することになり、海上交易は盛んになった。
 16世紀末以降、日本は朱印船を盛んにフィリピン・ベトナム・タイなどに来航させたこともあって、東南アジアの交易活動はさらに活発化した。またオランダやイギリスなどの国々も、香辛料などの特産物がヨーロッパにおいて大きな需要があったため、東インド会社を設立して交易活動に参加しはじめた。オランダとイギリスはたがいに競争しながら、ポルトガルやスペインをおさえ、東南アジアからインドに勢力をのばしていった。
(木村靖二ほか『詳説世界史 改訂版』山川出版社、2016年[2020年版]、199頁~200頁)

英文の記述~本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』(講談社)より


東南アジアの歴史~高校世界史より


1 Formation of the Three Maritime Worlds
■The South China Sea ; The Sea of Chinese Merchants

The Yuan dynasty(元朝), which destroyed the Southern Song dynasty(南宋) in 1279,
tried to military control over the maritime routes as they had over the land routes, in order
to continue to control the South China Sea trade as during the Song period. The Yuan
dynasty dispatched its legions to Dai Viet(大越国 the Tran dynasty[陳朝]) and Champa
(チャンパー王国) in Vietnam, and Singhasari(シンガサリ王国) in Java. Because
the states in Southeast Asia were forced to pay tribute, they all revolted together against the Yuan.
The army of the Yuan withdrew from Vietnam and Java, and its campaign ended in failure. Those were the same results as the expeditions against Japan.
(本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社、2017年[2018年版]、150頁)


3 Connection of Sea and Land; Development of Southeast Asia World
■Development of Port Polities
Although the Chinese economy lagged temporarily by the violent upheavals in China
in the end of the Tang(唐) dynasty, it recovered quickly under the Song. The South Sea
trade(南海交易) increased after the end of the 10th century. This brought big changes
to Southeast Asia.
In northern Vietnam, the Annan Protectorate(安南都護府) in Hanoi was dissolved
with ruin of the Tang dynasty. The junk ships which left South Chinese ports sailed
directly to Champa ports in central Vietnam. For this reason, northern Vietnam was
isolated from international trade. At this time, northern Vietnam became independent
of Chinese rule and the archetype of current Vietnam was made.
Instead of northern Vietnam, the Champa kingdom(チャンパー[占城]王国), which
was founded by Cham(チャム) of central Vietnam, prospered as a transit port of the South
China Sea route. Champa exported ivory and agarwood, which could be harvested in
its mountains, to China.
In that same period, on the coast of the Malay peninsula and Sumatra Island along the
Strait of Malacca, there emerged innumerable port polities which had connecting routes
among the South China Sea, the Java Sea and the Indian Ocean. After the 11th century,
a federal state called San-fo-ch’i(三仏斉) was founded. It prospered from tributary trade
with the Song dynasty of China.
After the 11th century, the Kediri kingdom(クディリ王国), located in eastern Java,
prospered. The kingdom connected the Moluccas Islands that produced spices to the Strait
of Malacca. Thereafter, the Shinghasari kingdom(シンガサリ王国) prospered due to
the agricultural development of the inland region Java the relay trade of spices. They had
competed with San-fo-ch’i for hegemony, and by the middle of the 13th century their
influence expanded even to Sumatra. Although the Yuan dynasty attacked and conquered
the Singhasari kingdom at the end of the 13th century, the Javanese army repulsed the
Yuan and a new leader founded the Majapahit kingdom(マジャパヒト王国). The Majapahit
rode a wave of trade development, and overwhelmed San-fo-ch’i in the second half of
the 14th century. Then they controlled the trade of almost the whole area of what is now
Indonesia which ranges from eastern Indonesia, all the Javanese islands to the Sumatra’s
east coast.
Thus, in maritime Southeast Asia since around the 11th century, the port polities unified
the producing inland and port cities and formed vast territories beyond the conventional
rule over the coasts and the sea routes. Their states were strengthened by connecting
international commerce. At this time, the indigenous such as Wayang in Indonesia, Indian
and Islamic culture merged to ethnic cultures. Here, we can see the prototypes of
Southeast Asian island countries of today.

■Reorganization of the Inland States in Southeast Asia
Corresponding to the expansion movement of the port polities, inland states also
continued to expand their territories and came to govern vast domains.
As the Ly dynasty(李朝) of Dai Viet(大越国) built in northern Vietnam at the beginning of the 11th century, it was separated from international trade and not blessed with special produce. Therefore, it made efforts to receive the Chinese civilization, which emphasized
farming, and to consolidate its national strength. It also strove to expand the agricultural
output by cultivating the Red River Delta(紅河[ホン川]デルタ). The Tran dynasty(陳朝)
replaced the Ly in the 13th century and built the network of dykes in the Red River Delta,
thereby creating condition for a large farming population. The farmers of the delta fiercely
resisted three invasions from the Yuan army in the end of the century. The Tran dynasty,
which drove back the Yuan army, advanced south in order to participate in the South China
Sea trade, and it repeatedly invaded Champa, a port polity in the central coastal region,
thereby extending its domain to the south.
At the end of the 14th century, the Ho dynasty(胡朝), which replaced the Tran dynasty,
encouraged the use of the unique Chu Nom characters(チュノム[字喃]) of Vietnam. It also
promoted the translation of Chinese books using the Chu Nom and made efforts to develop
a new bureaucratic nation which appointed bureaucrats only who passed an employment
examination. Although Dai Viet was merged temporarily into the Ming in the early 15th
century, it soon regained its independence under the Le dynasty(黎朝). The Le introduced
Confucianism and built a centralized state which adopted the politico-legal system
(律令制度) modeled after the Chinese system. It merged the Champa kingdom and, by the
17th century, spread its domain almost to the whole area of present day Vietnam.
In Cambodia, since the 9th century, the Khmer kingdom(クメール王国, Angkor dynasty
アンコール朝) succeeded in agricultural exploitation of the plains of Cambodia and northeastern Thailand, and built the big Angkor Thom(アンコール=トム) city in Angkor. Since the beginning of the 12th century, the Khmer collected produce from Cambodia and
Thailand. It advanced into the South China Sea trade by carrying goods through the
Mekong River(メコン川). At the beginning of the 13th century, the Khmer kingdom
dominated the trade routes that connected the vast area around Angkor, including
Cambodia, Thailand, Laos, to the northern Malay peninsula.
The development of the inland trade routes under the Khmer kingdom awoke the Thai
people, who were cultivating rice fields in the basins of great rivers such as the Chao
Phraya(チャオプラヤ) and Salween(サルウィン) Rivers. In the second half of the 13th
century, the Thais became independent of the Khmer in various places, and built a new
trade network. At the end of the 13th century the Sukhothai kingdom(スコータイ王国)
of central Thailand was dominant. The Ayutthaya kingdom(アユタヤ王国), founded in
the middle reaches of the Chao Phraya River, expanded its strength in about the
mid-14th century. It collected and brought inland produce to the Thailand bay
area and carried them to China or Ryukyu, thereby prospering. The king introduced and
protected Theravada Buddhism(上座部仏教). The kingdom brought the district powers in
northern or northeastern Thailand under its control and succeeded in the integration
of the area that roughly corresponds to present day Thailand in the 15th century.
In Burma, the Burmese built the Pagan kingdom(パガン王国) in the middle Irrawaddy
River(イラワディ川) basin in the mid-11th century. This kingdom prospered from trade
which connected the Bay of Bengal(ベンガル湾) and Yunnan(雲南). It also started an
irrigation enterprise, and succeeded in agricultural development of the Burma plain.
The kingdom declined after the invasion of the Yuan army and southern incursions of
the Thai Shans(シャン人) after the end of the 13th century. The Mons(モン人),
who lived in the south of Burma, built port polities, such as Pegu(ペグー) on the Bay of
Bengal coast, and thereby controlled the bay trade.
Thus, in mainland Southeast Asia, the landlocked states built the inland routes and
continued to make their efforts to unify the coastal port polities. This is how the territories
of present nation state were gradually formed.

■Malacca and Zheng He
At the beginning of the 15th century, the emperor Yongle(永楽帝) of Ming conquered
Vietnam. Seven times he sent a large maritime fleet, led by Zheng He(鄭和), to the area
of the countries in Southeast Asia to the East African coast, urging them to pay tribute.
Through these activities, 50 or more countries dispatched tributary envoys to the Ming.
Zheng He, based at Champa, and Malacca (which was a port polity facing the Malacca
Straits), forced every state in Southeast Asia and the Indian Ocean to pay tribute to China.
After the Yongle emperor’s death, the policy of sea control which Zheng pursued did
not last long since the Ming’s foreign policy changed negatively. However, the Malacca
kingdom(マラッカ王国) suppressed the expansion of the Majapahit and Ayutthaya
kingdoms, and continued the tributary trade with China. Furthermore, its king was
converted to Islam, and promoted relations with the western Muslim world. Islam,
which obtained the propagation base at Malacca, spread to the northern coast of Java
along with the spice trade routes. The Muslim merchants carried spices, jewelry and
silver from the Indian Ocean to Malacca; the Chinese merchants brought pottery and
silk from the South China Sea; and the Javanese conveyed spices from Moluccas
Islands(モルッカ諸島, Spice Islands 香料諸島). Malacca became one of the centers
in the developing maritime trade world by connecting the “Muslim merchants’ sea
(ムスリム商人の海)”, the “Chinese merchants’ sea(中国商人の海)” and the distribution
network of Southeast Asia.
(本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社、2017年[2018年版]、153頁~157頁)


Chapter 13 The Age of Commerce
1 Emergence of Maritime Empire
2 World in the Age of Commerce

Chapter 13 The Age of Commerce
1 Emergence of Maritime Empire
■Portuguese Advance to the Indian Ocean
■Spanish Invasion of the Americas and Its Worldwide Voyage
これらの節に断片的に次のようにある。
In the following year (1511), Portugal occupied Malacca, a center of spice trade, by military power,
and advanced to the Moluccas(モルッカ諸島), the main producing area of spices. This was an attempt
to participate in the Asian trade…

In 1519, Magellan(マゼラン), a Portuguese, started off on a great voyage assisted by the Spanish
king to establish a westward route from Europe to Asia. He passed around the southern
tip of mainland South America (the present Strait of Magellan) into the Pacific Ocean and
three month later, he reached the Philippine Islands in 1521. He declared this land as a
territory of Spain. He died in the battle with natives, but his crew returned to Spain in
1522 via the Indian Ocean and the Cape of Good Hope. Thus the first round-the-world
trip was accomplished and it was proved that the earth was round. In the late 16th century,
Spain established Manila city(マニラ市) in the Luzon Island(ルソン島) of the Philippines.
Later, they made it a intermediary port of the Acapulco trade(アカプルコ貿易), which connected
the ports of Acapulco of Spanish Mexico and China.
(本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社、2017年[2018年版]、180頁~181頁)

2 World in the Age of Commerce
■Prosperity of Southeast Asia
Asia, Europe and America were widely connected as Portugal and Spain advanced to
the Asian seas. Because of this, trade activities crossing seas in and around Southeast Asia
became even more active.
Malacca was occupied by Portugal in 1511. But the Malay sultanate of Malacca
transferred their trade centers to the islands alongside the Strait of Malacca, and gathered
Muslim merchants there, thus Portuguese Malacca was isolated. Also, Muslim merchants
avoided the Strait of Malacca (which was controlled by Portugal), and developed a new
route which ran from the Indian Ocean to the Java Sea(ジャワ海) by way of the west coast
of Sumatra through the Sunda Strait(スンダ海峡) between Sumatra and Java. This led to
the prosperity of the kingdom of Atjeh(アチェー王国), which was located in the north end of
Sumatra Island facing the Indian Ocean. This also led to the primacy of the kingdom of
Banten(バンテン王国), which was located at the exit of the Sunda Strait and controlled
West Java, a great pepper production area. Both kingdoms were ruled by Muslims, and
Atjeh directly traded with the Ottoman Empire and became a center of Islam in Southeast
Asia. At the same time, another Islamic state, the kingdom of Mataram(マタラム王国),
was established in the middle of Java, and enjoyed prosperity by connecting the rice producing areas of Java and the trade route in the Java Sea.
Since the late 16th century, Spain had crossed the Pacific Ocean and advanced to Manila
in the Philippines. After that, they gradually expanded power and established the Spainish
Philippines. The Muslim powers in Mindanao(ミンダナオ) and the Sulu(スールー)
Archipelago, which were hubs for trade with China in the South China Sea at that time,
opposed the territory expansion and trade monopoly by Spain and also opposed the
propagation by Christians. This was the start of the long conflict lasting until today.
On the other hand, the inland areas came to actively supply rice and tropical products to
the prosperous ports, and this resulted in political restricting.
Burma was fragmented after the fall of the kingdom of Pagan(パガン王国) in the 13th
century. In the first half of 16th century, the kingdom of Toungu(トゥングー王国)
successfully unified the whole country. This kingdom conducted the trade between
the inland sea of Southeast Asia and the Bay of Bengal. At the end of the 16th century
it attacked the kingdom of Ayutthaya and eventually split up. The kingdom of Ayutthaya
(アユタヤ王国), which became independent again at the end of the 16th century, enjoyed
prosperity as a commercial state by supplying rice to the port cities in Southeast Asia,
and also by trading with Japan, China and Portugal, then in the 17th century, with the
Netherlands, England and France. Through large rivers, both kingdoms of Toungu and
Ayutthaya promoted the export of rice and other domestic products to the port city-states
and other foreign countries.
Dai Viet of the Le dynasty(黎朝大越国) in Vietnam had been disintegrated since the
middle of the 16th century. The Trinh lords(鄭氏), “powerful figures of the Le dynasty”
entered Hanoi at the end of the 16th century and re-established the Dai Viet(大越国).
But the Nguyen lords were against the Trinh lords and moved to Hue(フエ) in the middle
part of Vietnam and established the kingdom of Quang Nam(広南[クアンナム]王国).
Both lords actively traded with Portuguese, Dutch and the Japanese ships(Shuinsen
[朱印船貿易], shogunate-licensed trading ships).

■International Trade in the South and East China Sea
The trade zones in the South and East China Seas were largely developed by the new
entry of Portugal and Spain and the large influx of silver produced in Japan.
In Japan, the production of silver rapidly increased by the development of new mines and
the introduction of cupellation, and demand for silk textile became greater since the middle
of the 16th century. The Portuguese, Spanish and Chinese merchants sold raw silk and silk
textiles produced in China at Manila or Nagasaki, then brought Mexican and Japanese
silver to China. Japanese merchants also actively joined international trade. In 1601,
Ieyasu Tokugawa promoted international trade by issuing shogunate’s license to ships
for overseas trade (shogunate-licensed trade). In the first half of the 17th century, Japanese
towns were established at port cities like Hoi An(ホイアン) in Vietnam, Manila in the
Philippines, Phnom Penh(プノンペン) in Cambodia, and Ayutthaya(アユタヤ) in Thailand.
Thailand and Cambodia exported deerskin, Vietnam exported raw silk and other local
specialties to Japan. They also imported silver and copper from Japan.

■The Dutch East India Company
The Netherlands, England and France conducted piracy against Spain and Portugal,
which kept the trading activities under the control of the royal family. In the beginning
of the 17th century, they established the East India Companies(東インド会社) respectively
and earnestly advanced to Asia backed by their army power. The Dutch East India
Company was authorized by the government to monopolize the colony management
and trade of the regions east of the Cape of Good Hope. It was the privileged company
having its own army, forts and monetary system. And at the same time, it was a very
functional organization which could be controlled and freely invested in by merchants.
Holland became independent from Spain in the end of the 16th century and its Dutch
East India Company immediately advanced to the Southeast Asian seas. In 1619, it
established a fort in Batavia(バタヴィア) in Java and made it as a base of Southeast Asian
trade. By taking advantage of the Amboyna Massacre(アンボイナ事件) in 1623, it expelled
English power from this region and took Malacca and Sri Lanka from Portugal. In addition,
the Netherlands established Cape Colony(ケープ植民地) in the southern end of Africa and
opened a new direct route from the Cape of Good Hope to Batavia by way of the Indian
Ocean and the Sunda Strait. It further occupied Taiwan, and then kept it as a base of
East China Sea trade. Particularly, it was the only European power to be permitted to
trade with Japan during that country’s policy of national isolation. So it made a large
fortune by exchanging silk textile and raw silk of China with silver and copper from Japan.
Thus, the Dutch East India Company became the most powerful trade power in the latter
half of the Age of Commerce.
(本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社、2017年[2018年版]、184頁~186頁)

≪東南アジアの歴史と文化(上)~高校世界史より≫

2023-10-15 18:55:54 | ある高校生の君へ~勉強法のアドバイス
≪東南アジアの歴史と文化(上)~高校世界史より≫
(2023年10月15日投稿)

 

【はじめに】


 今回のブログでは、高校世界史において、東南アジア(前近代)について、どのように記述されているかについて、考えてみたい。
 参考とした世界史の教科書は、次のものである。

〇福井憲彦、本村凌二ほか『世界史B』東京書籍、2016年[2020年版]
〇木村靖二ほか『詳説世界史 改訂版』山川出版社、2016年[2020年版]

 また、前者の高校世界史教科書に準じた英文についても、見ておきたい。
〇本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社、2017年[2018年版]



【本村凌二ほか『英語で読む高校世界史』(講談社)はこちらから】
本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社





さて、今回の執筆項目は次のようになる。


・東南アジアの記述~『世界史B』(東京書籍)より
・東南アジアの記述~『詳説世界史』(山川出版社)より
・英文の記述~本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』(講談社)より






東南アジアの記述~『世界史B』(東京書籍)より



第6章 東南アジア世界
1 海の道の形成と東南アジア
2 東南アジア諸国家の再編成


第6章1 海の道の形成と東南アジア


【東南アジアの基層文化】
 東南アジアには、前1千年紀に照葉樹林型の稲作が伝わった。稲作の発展を基礎にして、ベトナム北部から中国西南部の雲南省を中心に、スキタイ美術や中国の青銅器文明の影響を受けたドンソン文化とよばれる金属器文化が生まれ、前3世紀から後1世紀ごろに最盛期を迎えた。
 ドンソン文化は東南アジアの川や海のルートを通じて、現在のタイからマレー半島をへてスマトラ、ジャワ、東インドネシアの諸島にまで広がり、盆地では稲作に基礎を置いた小規模な国家が各地につくられた。この文化の特徴である銅鼓の文様には、細長い川船とともに、高床式住居や腰巻き式の衣服、臼と杵で米をつく農民の姿などが描かれており、この時期に、今日にいたる東南アジアの文化の原型が形成されたことがわかる。
 いっぽう、南シナ海やタイランド湾沿岸にはサーフィン文化とよばれる漁撈民の文化が広がり、東南アジアの海と陸を結んだ。こうして紀元前後のころには、東南アジアの海と陸が共通の文化で結ばれるようになった。
 
【海の道のはじまり】
紀元前後、インド洋交易によって興隆した南インドの諸王国の船が、香辛料など東南アジアの生産物を求めて東南アジアに来航するようになった。同じころ、漢のもとでも、華北の都市で香木、香辛料、サイの角、真珠、タイマイなど東南アジア物産の需要がふえていった。
前2世紀末、漢の武帝は華南にあった南越を滅ぼし、その旧領土の広東地方に南海郡、ベトナム北部に交趾郡、ベトナム中部に日南郡を設置して、南海交易の拠点とした。このころには、華南やベトナムの港から沿岸づたいにマレー半島東海岸にすすみ、半島を陸路横断してベンガル湾に出て、南インドに到達する中国商人があらわれた。2世紀半ばには、ローマ皇帝マルクス=アウレリウス=アントニヌスの使者を名のる者が、日南郡に到着している。東と西の二つの世界を結ぶ海の道が開通した。

【港市国家の誕生】
沿岸航路による海上交易が発展すると、東南アジアの沿岸に、インド洋と南シナ海を中継する港市国家が生まれた。2世紀末までには、ベトナム中部沿岸にサーフィン文化をもとにチャム人のチャンパー(林邑)が、ベトナム南部からカンボジア南部にかけては扶南が建国された。扶南の港オケオの遺跡からは、サンスクリット語を記した錫片や、漢代の中国鏡、2世紀のローマ貨幣が出土して、東アジア、南アジア、地中海の文明がこの地で交わっていたことを示している。
5世紀に入り、中国の南朝が繁栄すると、華中の都市で香辛料など南海の物産の需要が増大した。扶南は海や河川を利用して、東はモルッカ諸島、西はスマトラの港市国家群から、また林邑は背後の山地や平原から熱帯物産を集めて中国に輸出した。こうして東南アジアには、東西の国際市場と連動した港市国家の交易網が形成された。
東西世界とのかかわりが強まるとともに、漢字や儒教など中華文明がベトナム北部に伝わった。また、サンスクリット語や文学作品、ヒンドゥー教、仏教などのインド文明が、その他の諸地域の港市国家に伝わった。それらは、やがて基層の稲作民のドンソン文化や漁撈民のサーフィン文化と融合して、独自な東南アジアの文明が形成された。
(福井憲彦、本村凌二ほか『世界史B』東京書籍、2016年[2020年版]、106頁~107頁)

第6章2 東南アジア諸国家の再編成


【海の道の発展】
 7世紀に、東方では、隋・唐のもとで長安や洛陽など華北に大規模な諸都市が建設され、華中・華南の開発もすすんだ。大運河の開通はこの華中・華南の海のルートと、華北の陸のルートを結びつけた。また西方では、アッバース朝がその都市文明を発展させていった。
 両世界の都市の需要にこたえて海の東西交易は著しく発展した。これまで通過が困難だったマラッカ海峡に中継港が整備され、安全な航行が可能になった。東西両世界が海で直接結ばれた。多くの西アジア人が、広州など華中・華南の港市に移り住んだ。唐は海の東西交易に対応するため、広州に交易を管理する市舶司を置き、ベトナムに安南都護府を建設し、南海交易の基地とした。

【海路を支配する国家】
 マラッカ海峡が主要ルートになると、マレー人の港市国家群がスマトラのパレンバンを中心に連合し、シュリーヴィジャヤ(Shrivijaya)を建てて、マラッカ海峡を管理した。シュリーヴィジャヤはインドから大乗仏教を導入し、東南アジア、東アジアへの仏教布教センターとなった。南シナ海では、ルートの変更に対応できなかった扶南がおとろえ、かわってベトナム中部にあった林邑が南シナ海交易を主宰して、西方世界の文物や東南アジアの物産を東アジアの市場に運んだ。
 いっぽう、マラッカ海峡のマレー人の勢力は、ジャワ島北岸にも進出し、香辛料の産地であるモルッカ諸島とマラッカ海峡を結んだ。8世紀には、ジャワのマレー人勢力がシャイレンドラ朝(Sailendra)を名のり、強大な海軍力で東南アジアの海路を支配した。8~9世紀、シャイレンドラ朝は、ジャワ中部のボロブドゥールに世界最大級の大乗仏教寺院を建設している。

<ボロブドゥール寺院>
ジャワ島中部に8~9世紀につくられた仏教建築の最高傑作。最下層から地下、地上、天上の3世界をあらわしている。

【内陸国家の発展】
 7世紀中ごろに南インドの稲作技術が東南アジアに伝わって、熱帯サバナ平原の稲作が発展した。こうして東南アジア物産の生産地でもある内陸東南アジアに強大な国家が建設された。
 カンボジアでは、平原のクメール人諸都市とメコン川流域のクメール人諸都市が、それぞれ連合国家を建設した。中国人は前者を陸真臘、後者を水真臘とよんだ。二つの真臘は、インドからヒンドゥー教をさかんに導入するとともに、ベトナム北部の唐の出先である安南都護府と通交し、サバナ平原と南シナ海を結んだ。
 同時期、現在のタイにあたるチャオプラヤ川沿いでは、モン人の港市国家群が連合してドヴァーラヴァティ(Dvaravati)を建て、内陸にその勢力を広げた。ビルマでは、イラワディ川沿いの諸都市が連合してピュー(Pyu)を建設し、西南中国とベンガル湾を陸路で結んだ。ドヴァーラヴァティやピューは、インドから上座部仏教をはじめとした仏教を導入した。
 稲作農業がさかんなジャワ中部の盆地では、8世紀中ごろからジャワ人が古マタラム(Mataram)を建設し、ジャワ海と内陸部を結んだ。この王朝は、ヒンドゥー教をとりいれ、中部ジャワのプランバナン寺院群を建設している。
 このように、7~8世紀には東南アジアの各地域ごとに政治勢力が誕生し、海と陸のルートを連結して、東南アジアの物産を東西の国際市場に結びつけるネットワークを構築した。
 
<南インドの稲作技術>
南インドから西方で一般的な稲作。畑作の作法(さくほう)を稲作に適用したもので、水牛のひく犂(すき)で耕起し、籾(もみ)を直播(ちょくは=じかまき)し、雨季の雨水をためて灌漑する。ビルマ、タイ、カンボジアなどの大面積のサバナ平原の稲作に向く。

<プランバナン寺院群>
9世紀中ごろジャワ島中部につくられたヒンドゥー教寺院群。ロロジョングラン(凍れる炎)寺院。
(福井憲彦、本村凌二ほか『世界史B』東京書籍、2016年[2020年版]、108頁~109頁)




第11章2 海と陸の結合―東南アジア世界の発展


【港市国家の発展】
 唐末の中国の大変動により、中国経済は一時的に停滞したが、宋のもとで急速に回復し、10世紀末以降、南海交易が活況を呈した。この情勢は、東南アジアに大きな変化をもたらした。
 ベトナム北部では、唐の衰亡にともなって、ハノイの安南都護府が解体した。新たなジャンク船のルートは、華南の諸港からベトナム中部沿岸のチャンパー王国の港に直航するようになった。このためにベトナム北部は国際交易から孤立した。この時期に、ベトナム北部は中国の支配から独立する。現在のベトナムの原型が生まれた。
 ベトナム北部にかわって、ベトナム中部のチャム人の建てたチャンパー(占城)王国が、南シナ海航路の船の中継港として栄えた。チャンパーは、背後の山地でとれる沈香や象牙などを中国に輸出した。
 同時期、マラッカ海峡沿いのマレー半島やスマトラ島の沿岸には、南シナ海、ジャワ海、インド洋を結ぶ無数の港市国家が生まれていたが、11世紀以後、三仏斉という連合国家をつくり、宋に朝貢して対中国貿易で繁栄した。
 マラッカ海峡と香辛料の産地モルッカ諸島を結ぶジャワ島東部では、11世紀以来、クディリ王国(Kediri, 928~1222)、ついでシンガサリ王国(Singhasari, 1222~92)がジャワ島内陸部の農業発展と香辛料交易の中継で繁栄し、三仏斉と覇権を争っていたが、13世紀中ごろにはスマトラ島にまで勢力を拡大した。13世紀末、元はシンガサリ王国を攻撃したが、ジャワ軍は元軍を撃退し、新しい指導者がマジャパヒト王国(Majapahit, 1293~1520ごろ)を建てた。マジャパヒト王国は交易発展の波にのり、14世紀後半には三仏斉を圧倒して、東インドネシア、ジャワ全島からスマトラ島東海岸に及ぶ、ほぼ現在のインドネシア全域の交易を掌握した。
 このように、11世紀ごろから海の東南アジアでは、港市国家は従来の沿岸部と海路の支配にとどまることなく、内陸の産地と沿岸の港市を統合して広大な領域を形成し、これを国際商業のなかに位置づけた。またこの時期からイスラーム教が本格的に広がるようになり、土着的な文化と、インド文明、イスラーム文明を融合させた民族文化がつくりだされた。現代の島嶼部東南アジア諸国の原型が生まれた。

<東南アジア産の香辛料>
胡椒はインド原産であるが、東南アジアで広く栽培された。ナツメグはモルッカ原産のニクズクの実である。クローブはモルッカ原産で花芽を乾燥させて用いる。
 また、沈香は、沈丁花(じんちょうげ)科の高木が、分泌した樹脂とともに地中で固まって香木になったもの。ベトナム、カンボジア、タイなど熱帯・亜熱帯の森林で採取されるが、きわめて貴重で、現在でももっとも高価な香料の一つである。

<三仏斉>
いくつかの港市国家が三仏斉を名のって宋に朝貢した。三仏斉はマレー半島からスマトラ島にかけての一帯をさすジャーヴァカのアラビア語訛りを音写したものである。唐代のシュリーヴィジャヤ(室利仏逝)と同一視されたこともあったが、現在では直接の継承関係はないと考えられている。

<人形影絵劇ワヤンという民族文化>
インドネシアのジャワ島などで演じられる人形影絵劇ワヤンは、そうした民族文化を代表する例である。劇の題材は『マハーバーラタ』『ラーマーヤナ』などのインド古典をもとにしたものが多い。


【東南アジア内陸国家の再編】
 港市国家の拡大の動きに対応して、内陸の国家群も拡大をつづけ、広大な領域を支配するようになった。
 11世紀はじめにベトナム北部に建てられた大越国の李朝(1009~1225)は、国際交易から切り離され、また国際性のある特産物にもめぐまれなかった。このため、農業を重視する中国文明の受容につとめて国家建設をすすめる一方、紅河(ホン川)デルタの開墾による農業生産の拡大に努めた。13世紀、李朝にかわった陳朝(1225~1400)は、紅河デルタに堤防網を建設し、大きな農業人口を確保した。同世紀末の3次にわたる元軍の侵略に対して、デルタの農民たちははげしく抵抗した。元軍を退けた陳朝は、南シナ海交易に参加するために南下し、中部沿岸の港市国家チャンパーへの侵略をくりかえして、領域を南に広げていった。
 14世紀末、陳朝にかわった胡朝(1400~1407)は、陳朝のころにつくられたベトナム独自の文字チュノム(字喃)の使用を奨励して、漢籍の翻訳をすすめ、また科挙官僚を登用して独自な官僚制国家の整備に努めた。15世紀はじめ、大越は一時明に併合されるが、まもなく黎朝(1428~1527、1532~1789)のもとに独立を回復した。黎朝は、儒教を積極的に導入し、中国にならった官僚制的な中央集権国家を建設した。また、チャンパー王国を併合して、17世紀までに、ほぼ現在のベトナムの領域にまで広がった。
 カンボジアでは9世紀以来、クメール王国(Khmer, アンコール朝 Angkor, 802ごろ~1431ごろ)がカンボジアや東北タイの平原の農業開拓に成功して、アンコールの地に大都市アンコール=トムを建設していた。12世紀に入ると、カンボジアやタイの物産を集荷して、メコン川を通じて南シナ海交易に進出した。クメール王国は13世紀はじめには、アンコールを中心にカンボジアからタイ、ラオス、マレー半島北部にいたる広大な地域を結ぶ交易路を支配下に置いた。
 クメール王国による大陸内部の交易ルートの形成は、チャオプラヤ、サルウィンなど大河川の流域で稲作農業を営んでいたタイ人をめざめさせた。13世紀後半、タイ人は各地でクメールから独立し、新しい交易網をつくりあげていった。13世紀末には中部タイのスコータイ王国(Sukhothai, 1257~1438)が、14世紀中ごろにはチャオプラヤ川中流域におこったアユタヤ王国(Ayuthaya, 1351ごろ~1767)が有力になった。とくにアユタヤ王国は、内陸の物産をタイランド湾沿岸に集め、これを中国や琉球に供給して発展した。また、上座部仏教を導入し、これを保護した。15世紀には北タイや東北タイで敵対する勢力をやぶり、ほぼ現在のタイにあたる地域の統合に成功した。
 ビルマでは、11世紀中ごろにビルマ人がイラワディ川中流域にパガン王国(Pagan, 1044~1287)を建てた。この王国は、雲南とベンガル湾を結ぶ交易で繁栄し、灌漑事業をおこしてビルマ平原の農業開拓に成功した。また、大乗仏教や密教と混在していた上座部仏教をとくに積極的に保護し、パガンを中心に多数の寺院を建立した。パガン王国は13世紀末以後、元軍の侵略とタイ系のシャン人の南下によって衰退したが、南部のモン人はベンガル湾沿岸にペグー(Pegu)などの港市国家を建設し、ベンガル湾交易を担った。
 このように、大陸部東南アジアでは、内陸国家を内陸ルートを整備し、沿岸の港市国家を統合する努力がすすめられた。しだいに現在の国家領域を形づくられていった。

<アンコール=ワット>
世界最大のヒンドゥー教遺跡。クメール王国の12世紀の王スールヤヴァルマン2世が建設した(のちに仏教寺院)。

<パガンの仏教寺院群>
イラワディ川中流域のパガンには、12世紀以来、3000以上の寺院や仏塔が建造された。

(福井憲彦、本村凌二ほか『世界史B』東京書籍、2016年[2020年版]、193頁~196頁)




東南アジアの記述~『詳説世界史』(山川出版社)より


第2章 アジア・アメリカの古代文明
2 東南アジアの諸文明



【インド・中国文明の受容と東南アジア世界の形成】
東南アジアでは、前2千年紀末に、ベトナムやタイ東北部を中心に、青銅器が製作されていた。前4世紀になると、中国の影響下に、ベトナム北部を中心に独特の青銅器や鉄製農具をうみだしたドンソン文化が発展した。青銅製の銅鼓は、中国南部から東南アジアの広い地域で発見されており、当時の文化や交易の広がりを物語っている。
 紀元前後から盛んになるインドや中国との交流のなかで、1世紀末に東南アジア最古の国家ともされる扶南(1世紀末~7世紀)がメコン川下流域に建国された。インドから来航したバラモンと土地の女性が結婚して国をつくったという神話をもつこの国の港オケオでは、ローマ貨幣やインドの神像が出土している。また2世紀末、ベトナムの中部に、チャム人がのちにチャンパー(Champa, 2世紀末~17世紀)と呼ばれる国をたてた。
 4世紀末から5世紀になると、インド船の盛んな活動を背景として、広い地域で「インド化」と呼ばれる諸変化が生じ、各地の政権のなかに、インドの影響が強くみられるようになった。
 大陸部では、6世紀にメコン川中流域にクメール人によってヒンドゥー教の影響の強いカンボジア(Cambodia)がおこり、扶南を滅ぼした。この王国は、9世紀以降アンコールに都をおき、12世紀にはヒンドゥー教や仏教の強い影響をうけながらも独自の様式と規模をもつアンコール=ワット(Angkor Wat)を造営した。
 イラワディ川下流域では、9世紀までビルマ(ミャンマー)系のピュー(Phū)人の国があった。11世紀にはパガン朝(Pagan, 1044~1299)がおこり、スリランカとの交流により上座部仏教が広まった。チャオプラヤ川下流では、7世紀から11世紀頃にかけてモン人によるドヴァーラヴァティー王国(Dvaravati)が発展し、上座部仏教が盛んにおこなわれた。なお、のちの13世紀半ばにタイ北部におこったタイ族最古の王朝であるスコータイ朝(Sukhothai, 13~15世紀)の歴代の王も、上座部仏教を信仰した。
 諸島部でも「インド化」がすすみ、いくつかの王国が成立した。7世紀半ばには、スマトラ島のパレンバンを中心にシュリーヴィジャヤ王国(Srivijaya, 7~14世紀)が成立した。この王国は海上交易に積極的にたずさわり、唐にも朝貢使節を派遣した。義浄はインドへの往復の途中滞在し、仏教が盛んな様子を記している。中部ジャワでは、仏教国のシャイレンドラ朝(Sailendra, 8~9世紀頃)やヒンドゥー国のマタラム王国(Mataram, 732~1222)がうまれた。シャイレンドラ朝のもとでは、仏教寺院ボロブドゥール(Borobudur)が建造されたが、その後、ヒンドゥー教の勢力が強くなっていった。
 ベトナムでは、前漢時代以来、紅河デルタを中心にした北部地域が中国に服属していたが、独立への動きも強く、10世紀末には北宋に独立を認めさせ、11世紀初めには李氏が大越(ダイベト)国をたて、李朝(1009~1225)を成立させた。しかし、李朝とそれにつづく陳朝(1225~1400)の統治は、いずれも広域支配にはならず、チャンパー勢力とも対立を続けた。中部から南部にかけて長期にわたって勢力を保持したチャンパーは、インド洋から南シナ海を結ぶ海上交易活動にたずさわり、インドの影響を強くうけたいくつもの寺院群を築いた。

<オケオ出土のローマの金貨>
ローマ皇帝マルクス=アウレリウス=アントニヌスの肖像と銘がある。

<「インド化」>
ヒンドゥー教や大乗仏教、王権概念・インド神話・サンスクリット語・インド式建築様式などがまとまって受け入れられた。

<アンコール=ワット>
12世紀前半の王の墓として造営されたクメール建築の代表。主神はヒンドゥー教のヴィシュヌ神であり、回廊には『マハーバーラタ』などの物語が浮き彫りされている。

<ボロブドゥール>
この世界的な仏教遺跡は、20世紀初めからの大規模な復元工事により現在の姿になった。回廊には経典の内容をあらわす多数の浮き彫りがほどこされている。縦・横120m、高さ42m。
上(写真)は上部回廊にならぶ仏像。
(木村靖二ほか『詳説世界史 改訂版』山川出版社、2016年[2020年版]、62頁~65頁)

第3章 内陸アジア世界・東アジア世界の形成
3 東アジア文化圏の形成


【唐と隣接諸国】
 唐は周辺地域の多様な要素を取り入れて国際性のある文化をつくりあげ、唐を中心とした東アジア文化圏とも呼ばれる強いまとまりを成立させた。(中略)
 日本でも遣隋使・遣唐使をおくって中国文化の輸入につとめ、大化改新(7世紀半ば)を経て律令国家体制をととのえていった。「日本」という国号や「天皇」号が正式に定められたのは、この時期のことであった。唐の長安にならった都市計画のもと、藤原京につづいて奈良に新都の平城京が建設された。均田制を模倣した土地分配制度(班田収授法)が施行され、中国で使われていた方孔円銭と同じ形の銅銭も発行された。遣唐使は、仏典をもち帰ったほか、唐でつくられたり西アジアやインドから唐に伝わったりした美術品や工芸品を多数日本にもち帰った。こうして、国際的な唐の文化の影響をうけた天平文化が、平城京を中心に栄えた。
 唐の勢力は東南アジアにもおよび、カンボジア・チャンパー・シュリーヴィジャヤなど、インド文化の影響をうけた諸国も唐に朝貢した。
(木村靖二ほか『詳説世界史 改訂版』山川出版社、2016年[2020年版]、90頁~92頁)

英文の記述~本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』(講談社)より


東南アジアの歴史~高校世界史より
Chapter 4 :The East Asian World
3 World Empire in the East
■Chinese Civilization Spread
The expansion policy of the Han dynasty(漢) was also directed towards the south. It
destroyed Nanyue(南越) ; introduced a province-prefecture system in the Yunnan region; and expanded its territory to the middle of Vietnam and established nine provinces there
such as Jiaozhi (near Hanoi). However, the political and social situation in the Vietnam
area was always unstable. Northern part of Vietnam became under the control of the
Protectorate General to Pacify the South of the Tang dynasty. In Yunnan, Nanzhao
(南詔) of Tibet-Burma became independent. The center of their movement was Dali.
These states accepted a vassal relationship and tribute system with the Tang dynasty
and introduced Chinese characters and other aspects of Chinese Civilization. Champa
(チャンパー Linyi 林邑) in the middle part of Vietnam, Khmer (クメール Zhenla 真臘)
in the west, and Srivijaya (シュリーヴィジャヤ Sumatra) were under the influence
of India, but maintained a vassal relationship and tribute system with the Tang dynasty.
The Sui and Tang Empires were the only superpowers in East Asia at that time. Other
nations around the empires had to always consider the movement of the empires to keep
their own existence and growth. They adopted Chinese civilization such as Confucianism,
Buddhism, law systems, Chinese characters, and city planning and tried to make Chinese
Civilization to fuse into their own cultures. Thus, in East Asia, one civilized area was
created, where the surrounding nations more or less shared a common base of Chinese
civilization(中華文明).
This East Asian Civilization came into contact with Indian Civilization on the Tibetan
plateau and Southeast Asia.
(本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社、2017年[2018年版]、74頁~75頁)


Chapter 6 : The Southeast Asian World
1 Formation of the Sea Road and Southeast Asia
2 Reorganizaion of Southeast Asian Countries

Chapter 6 : The Southeast Asian World  東南アジア世界
Southeast Asia which is located in vast region of the southeastern Eurasia
belongs to the hot and humid tropical zone and the subtropical zone. Monsoons
blow from the Indian Ocean in summer and from the South China Sea in winter,
bringing plentiful rainfall to this region. The tropical climate provides a lot of heat.
All of these factors generate its natural environment such as thick forests and big
rivers with huge amounts of water. Corresponding to this environment, areas in
the region share a common set of cultural elements such as villages with raised-
floor houses, wrap-around type clothes and fish and rice eating culture. There is
ancestor worship and animism that worship nature such as mountains, rocks and
trees. This common culture of this region is similar to that of Japan.
The natural environment of Southeast Asia is classified to thre categories.
The mountainous areas in the north are laurel forest lands with many forests, and
their climate is very similar to that of western Japan. The mainland Southeast
Asian region has grasslands of tropical savanna which are good for rice farming.
The archipelago area is covered with tropical forests and yields international
commodities such as spices. The northern mountainous areas and the grasslands
are connected by big rivers namely, from west to east, the Chao Phraya River, the
Irrawaddy River, the Mekong River and the Red River. The islands and the mainland
areas are closely connected by numerous sea routes such as the Strait of Malacca.
There is no common language nor religion in Southeast Asia, and no one political
power historically could consolidate all areas there.
Southeast Asia is surrounded by rich seas such as the South China Sea and the
Indian Ocean, which has rich and large markets. Southeast Asia has been a place to
connect East and West markets via the sea routes. Southeast Asia has been also a
region to produce tropical commodities sought by whole world, such as spices and
ivory in the ascent time, and coffee, sugar and rubber in the modern time. Southeast
Asia is a self-sufficient region and also an international trade area.
Southeast Asia had kept close relations with international markets, being strongly
influenced by adjacent India and China, and yet generated its own culture.
In this chapter, we will see the period to the 8th century when the trade networks
had been developed on the basis of fundamental culture and the produce of
Southeast Asia became connected to international markets.
(本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社、2017年[2018年版]、85頁~86頁)

Chapter 6 :1 Formatio:n of the Sea Road and Southeast Asia
■Fundamental Culture of Southeast Asia
Rice cultivation of the lucidophyllous forest-type came to Southeast Asia in the 1st
millennium BC. Based on the development of rice cropping, metal culture called Dong Son culture
(ドンソン文化) was born around the northern Vietnam and Yunnan in southwestern China.
Dong Son culture was affected by Scythian art and the Chinese Bronze Age civilization.
Dong Son culture spread over current Thailand through the Malaysian peninsula to
Sumatra, Java and the eastern Indonesian islands on a route of the river and sea of Southeast
Asia. In the basins of these areas, many small states based on rice cultivation, were
founded. Figures of raised-floor houses, wrap-around type clothes, and farmers pounding
rice with mortar and mallet, as well as narrow river boats, were drawn on the bronze drum
which characterized this culture and we can see that the original model of Southeast Asian
culture was formed at that time.
On the other hand, the culture of fisherfolk, called the Sa Huynh culture(サーフィン文化),
spread over the coastal areas of the South Chinese Sea and the Gulf of Thailand, connecting the land
and sea of Southeast Asia together. Before and after the Christian era, the land of Southeast
Asia came to be tied together with sea by a common culture.

■Opening of the Sea Road
Around the beginning of the 1st century AD, the ships of kingdoms of South India, which
prospered in Indian Ocean trade(インド洋交易), came to visit Southeast Asia for its products
including spices. At the same time, under the Han dynasty in the east, the demand for Southeast
Asian products such as fragrant woods, spices, rhinoceros horns, pearls, and hawksbill sea
turtles began to increase in the cities of North China.
At the end of the 2nd century BC, Emperor Wu-di of the Han ruined the Nanyue Kingdom
(南越) in South China. He established command posts in the former region of the kingdom such as
the Nanhai Commandery(南海郡) in the Guangdong area, the Jiaozhi Commandery(交趾郡)
in the northern part of Vietnam and the Rinan Commandery(日南郡) in the central part of Vietnam,
and made them into hubs of the southern sea (Nanhai) trade(南海交易). In those days, the Chinese
merchants advanced along the seashore from the ports in South China and Vietnam to the east coast
of the Malaysian peninsula, and crossed the peninsula on land route. They appeared in the Bay of
Bengal, and arrived at South India. In the mid-2nd century AD, a man who called himself
a messenger of the Roman Emperor Marcus Aurelius Antoninus arrived in the Rinan
Commandery. The sea road(海の道) connecting two worlds of the east and the west was opened to
traffic.

■Birth of a Port Polity
When the maritime trade through coastal sea routes was developed, the port polities(港市国家) were
created on the Southeast Asian coast, which intermediated between the Indian Ocean and
the South China Sea. At the end of the 2nd century, the Champa(林邑) kingdom of Chams,
which was based on the Sa Huynh culture, was built in the central coast of Vietnam. Also,
Funan(扶南) was founded in the area of the southern part of Vietnam and Cambodia. Tin pieces
with Sanskrit characters, the Chinese bronze mirrors in the age of the Han dynasty as
well as Roman coins in the 2nd century were excavated from the remains of Oc-Eo(オケオ) which
was a port of Funan. This indicates that the civilizations of East Asia, South Asia and the
Mediterranean Sea interacted in this area.
When the 5th century began, and the Southern dynasties in China prospered, demands
for products from the southern seas, including spices, increased in the cities of Central
China. Funan collected tropical products from the Moluccas in the east and port polities of
Sumatra in the west by sea and river and exported them to China. The Champa kingdom
also collected such tropical products from plains and mountains behind and delivered them
to China. In this way, in Southeast Asia, East-West international markets were formed,
and trade networks between the port polities were also formed in conjunction with the
international markets.
As the relations with East-West worlds were strengthened, Chinese civilization, including
Chinese characters and Confucianism, was passed along to the northern part of Vietnam.
In addition, Indian civilization, such as Sanskrit, literature, Hinduism and Buddhism, was
passed along to the port polities in Southeast Asia. They were mixed with the Dong Son
culture of agricultural people and the Sa Huynh culture of fisherfolk, and eventually formed
the original Southeast Asian civilization(東南アジア文明).
(本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社、2017年[2018年版]、86頁~88頁)

2 Reorganizaion of Southeast Asian Countries

■States Ruling Maritime Routes
When the Strait of Malacca became the principal route, port polity groups formed a
coalition centering around Palembang of Sumatra and built Shrivijaya
(シュリーヴィジャヤ), a maritime state, and to manage the strait. Shrivijaya introduced
Buddhism of India and it became a Buddhism propagation center in Southeast and East
Asia. In the South China Sea, the power of Funan, which could not cope with the change
of the route, weakened, and instead, Champa in the central part of Vietnam, presided over
maritime trade of the South China Sea. It carried merchandise of the western world and
Southeast Asia to the East Asian markets.
On the other hand, the Malays around the Strait of Malacca also went into the northern
coast of Java, and connected the Moluccas, which was a production center of spices, and
the Strait of Malacca. In the 8th century, the Malays in Java established the Sailendra
(“Lord of the Mountain”)dynasty(シャイレンドラ朝), and succeeded Shrivijaya, and ruled
over the Southeast Asian maritime routes with mighty maritime power. In the 9th century,
Shrivijaya of the Sailendra dynasty built the largest Mahayana Buddhism(大乗仏教)
temple in the world in Borobudur(ボロブドゥール) in central Java.

■Development of Inland States
In the mid-7th century, the rice cultivation techniques of South India spread to Southeast
Asia and the rice cropping developed on the tropical savanna plain. A powerful nation
was built in inland Southeast Asia, which was also a production center of Southeast Asian
products.
In Cambodia, the Khmer cities in the plain and the Khmer cities on the Mekong basin
built a coalition state respectively. The Chinese called the former Land Zhenla(陸真臘) and
the latter Water Zhenla(水真臘). Two Zhenlas introduced Hinduism from India and traded
with Protectorate General to Pacify the South (Annan Protectorate) that was a regional
government of the Tang dynasty in northern Vietnam. The savanna plain and the South
China Sea were connected by them.
In the same period, the Mons built the Dvaravati kingdom(ドヴァーラヴァティ) by
unifying port polities along the Chao Phraya River that flows through present-day
Thailand, and expanded powers into inland. In Burma, cities along the Irrawaddy River
were combined together and formed the state. They connected southwestern China with
the Bengal Bay by land route. Both the Dvaravati and the Pyu introduced Buddhism,
mainly the Theravada Buddhism(上座部仏教) from India.
In the basin of central Java, where rice growing agriculture was prosperous,
the Javanese built Old Mataram(古マタラム) in the mid-8th century, and connected
the Java Sea with the inland. Old Mataram adopt Hinduism and built the Prambanan
temple complex(プランバナン寺院群) in central Java. In the 7th and 8th centuries,
political powers were born in each area of Southeast Asia, and by connecting routes
of land and sea, they built a network which connected Southeast Asian products
with the international markets of the East and the West.
(本村凌二ほか『英語で読む高校世界史 Japanese high school textbook of the WORLD HISTORY』講談社、2017年[2018年版]、88頁~90頁)


3 Connection of Sea and Land; Development of Southeast Asia World
■Development of Port Polities
Although the Chinese economy lagged temporarily by the violent upheavals in China
in the end of the Tang(唐) dynasty, it recovered quickly under the Song. The South Sea
trade(南海交易) increased after the end of the 10th century. This brought big changes
to Southeast Asia.
In northern Vietnam, the Annan Protectorate(安南都護府) in Hanoi was dissolved
with ruin of the Tang dynasty. The junk ships which left South Chinese ports sailed
directly to Champa ports in central Vietnam. For this reason, northern Vietnam was
isolated from international trade. At this time, northern Vietnam became independent
of Chinese rule and the archetype of current Vietnam was made.
Instead of northern Vietnam, the Champa kingdom(チャンパー[占城]王国), which
was founded by Cham(チャム) of central Vietnam, prospered as a transit port of the South
China Sea route. Champa exported ivory and agarwood, which could be harvested in
its mountains, to China.
In that same period, on the coast of the Malay peninsula and Sumatra Island along the
Strait of Malacca, there emerged innumerable port polities which had connecting routes
among the South China Sea, the Java Sea and the Indian Ocean. After the 11th century,
a federal state called San-fo-ch’i(三仏斉) was founded. It prospered from tributary trade
with the Song dynasty of China.
After the 11th century, the Kediri kingdom(クディリ王国), located in eastern Java,
prospered. The kingdom connected the Moluccas Islands that produced spices to the Strait
of Malacca. Thereafter, the Shinghasari kingdom(シンガサリ王国) prospered due to
the agricultural development of the inland region Java the relay trade of spices. They had
competed with San-fo-ch’i for hegemony, and by the middle of the 13th century their
influence expanded even to Sumatra. Although the Yuan dynasty attacked and conquered
the Singhasari kingdom at the end of the 13th century, the Javanese army repulsed the
Yuan and a new leader founded the Majapahit kingdom(マジャパヒト王国). The Majapahit
rode a wave of trade development, and overwhelmed San-fo-ch’i in the second half of
the 14th century. Then they controlled the trade of almost the whole area of what is now
Indonesia which ranges from eastern Indonesia, all the Javanese islands to the Sumatra’s
east coast.
Thus, in maritime Southeast Asia since around the 11th century, the port polities unified
the producing inland and port cities and formed vast territories beyond the conventional
rule over the coasts and the sea routes. Their states were strengthened by connecting
international commerce. At this time, the indigenous such as Wayang in Indonesia, Indian
and Islamic culture merged to ethnic cultures. Here, we can see the prototypes of
Southeast Asian island countries of today.

■Reorganization of the Inland States in Southeast Asia
Corresponding to the expansion movement of the port polities, inland states also
continued to expand their territories and came to govern vast domains.
As the Ly dynasty(李朝) of Dai Viet(大越国) built in northern Vietnam at the beginning of the 11th century, it was separated from international trade and not blessed with special produce. Therefore, it made efforts to receive the Chinese civilization, which emphasized
farming, and to consolidate its national strength. It also strove to expand the agricultural
output by cultivating the Red River Delta(紅河[ホン川]デルタ). The Tran dynasty(陳朝)
replaced the Ly in the 13th century and built the network of dykes in the Red River Delta,
thereby creating condition for a large farming population. The farmers of the delta fiercely
resisted three invasions from the Yuan army in the end of the century. The Tran dynasty,
which drove back the Yuan army, advanced south in order to participate in the South China
Sea trade, and it repeatedly invaded Champa, a port polity in the central coastal region,
thereby extending its domain to the south.
At the end of the 14th century, the Ho dynasty(胡朝), which replaced the Tran dynasty,
encouraged the use of the unique Chu Nom characters(チュノム[字喃]) of Vietnam. It also
promoted the translation of Chinese books using the Chu Nom and made efforts to develop
a new bureaucratic nation which appointed bureaucrats only who passed an employment
examination. Although Dai Viet was merged temporarily into the Ming in the early 15th
century, it soon regained its independence under the Le dynasty(黎朝). The Le introduced
Confucianism and built a centralized state which adopted the politico-legal system
(律令制度) modeled after the Chinese system. It merged the Champa kingdom and, by the
17th century, spread its domain almost to the whole area of present day Vietnam.
In Cambodia, since the 9th century, the Khmer kingdom(クメール王国, Angkor dynasty
アンコール朝) succeeded in agricultural exploitation of the plains of Cambodia and northeastern Thailand, and built the big Angkor Thom(アンコール=トム) city in Angkor. Since the beginning of the 12th century, the Khmer collected produce from Cambodia and
Thailand. It advanced into the South China Sea trade by carrying goods through the
Mekong River(メコン川). At the beginning of the 13th century, the Khmer kingdom
dominated the trade routes that connected the vast area around Angkor, including
Cambodia, Thailand, Laos, to the northern Malay peninsula.
The development of the inland trade routes under the Khmer kingdom awoke the Thai
people, who were cultivating rice fields in the basins of great rivers such as the Chao
Phraya(チャオプラヤ) and Salween(サルウィン) Rivers. In the second half of the 13th
century, the Thais became independent of the Khmer in various places, and built a new
trade network. At the end of the 13th century the Sukhothai kingdom(スコータイ王国)
of central Thailand was dominant. The Ayutthaya kingdom(アユタヤ王国), founded in
the middle reaches of the Chao Phraya River, expanded its strength in about the
mid-14th century. It collected and brought inland produce to the Thailand bay
area and carried them to China or Ryukyu, thereby prospering. The king introduced and
protected Theravada Buddhism(上座部仏教). The kingdom brought the district powers in
northern or northeastern Thailand under its control and succeeded in the integration
of the area that roughly corresponds to present day Thailand in the 15th century.
In Burma, the Burmese built the Pagan kingdom(パガン王国) in the middle Irrawaddy
River(イラワディ川) basin in the mid-11th century. This kingdom prospered from trade
which connected the Bay of Bengal(ベンガル湾) and Yunnan(雲南). It also started an
irrigation enterprise, and succeeded in agricultural development of the Burma plain.
The kingdom declined after the invasion of the Yuan army and southern incursions of
the Thai Shans(シャン人) after the end of the 13th century. The Mons(モン人),
who lived in the south of Burma, built port polities, such as Pegu(ペグー) on the Bay of
Bengal coast, and thereby controlled the bay trade.
Thus, in mainland Southeast Asia, the landlocked states built the inland routes and
continued to make their efforts to unify the coastal port polities. This is how the territories
of present nation state were gradually formed.