【シーズン6】人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

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【シリーズ6】人生💯倍の祝福😊【聖書】マタイの福音書5章 山上の説教

2024年04月09日 11時43分19秒 | 出エジプト記
マタイの福音書5章 山上の説教
1.幸いなるかな
このマタイ5章から7章まで続く、一般に山上の説教と呼ばれる説教が語られた舞台は、ガリラヤ湖の西岸、エ・タフガだとされています。現在は、そこに八角堂の「垂訓の教会」が建立されています。しかし実際には、この説教は、様々な機会にイエスが語られたものを一つにまとめたものと考えられています。基本的には、4章の後半からの続きです。つまり、イエスの弟子であるということの意味を語っています。
5章の最初の部分1~11節は、「七福の教え」とも呼ばれています。それは、繰り返される「幸いです」にちなんだものですが、文語訳では、「さいわいなるかな」と感嘆調の響きのある訳になっています。実は、その方がイエスの意図をよく訳出しています。つまりイエスは、幸いになる方法や秘訣を語っているわけではなく、幸いな事実を指摘しているからです。荒野の誘惑の記録からもわかるように、イエスにとって神は現実の存在です。ですから、神以外に助けを求められない貧しさに陥ったとしても、卑屈になる必要はありません。助けはあるのです(3節)。嘆き悲しむ者が慰められず終わることもありません(4節)、自分の分を弁え、神の公平なさばきに物事を委ねる者は、神が味方であることを知るでしょう(5節)。神の正義は求めるに値します(6節)。
さて7節以降、後半は、より積極的な態度について語っています。あわれみ深く人に関わるなら、そのあわれみが帰ってきます(7節)、偽りのない透き通った心で人生を歩む者は、神を見るでしょう(8節)、平和を創り出そうとする者は、まさに神の子そのものです(9節)。そして10節、神のみこころに従って生きようとする人に戦いはつきもの、やり込められるようなことがあっても、それで終わりではありません。神は生きておられます。12節「喜びなさい」と結ぶのです。
2.律法学者とパリサイ人に優る義
13節以降のポイントは20節、つまり、「律法学者とパリサイ人に優る義」にあります。キリスト者の義は、世における塩や(13節)、光なのだ、と言います(14-16節)。そして律法学者が追及している律法、つまり神の教えを完全に全うするものだ、と言います(17-19節)。
塩は腐敗を防ぎ、光は闇を照らします。つまり、神の教えが、世に生かされるのです。当時のパリサイ人や律法学者は、聖書の学びに熱心でしたが、その教え通りに生きるものではありませんでした。いや、教え通りに生きているようで、実際には見せかけでした。ですから他人にも同じことを強いて、結局、人の徳を高めるどころか、偽善的な人生へと誘い込むものでした。しかしイエスの弟子の義は、有言実行の、裏表のないまことの義、それは地の塩、世の光となって人々によい影響を与える、と言います。
ところで、律法学者は教育訓練を受けた律法の教師、パリサイ人は一般に指導者を除けば、敬虔な信徒集団です。ですから大まかに、この後の5章は律法学者、6章はパリサイ人、そして7章はイエスの弟子たちの義を順に語っていくことになります。そこで5章の後半には「あなたがたは、律法学者にはこう教えられているだろうが、私の教えはこうである」と言うような特徴的な言い回しが出てくるのです。たとえば21節、「殺してはならない」と言う教えは、人を殺すという結果だけではなく、殺意そのものから問われなければならない、深く掘り下げて心の動機を問う、それがイエスの教えだというわけです。姦淫も、離縁も、誓いや、復讐も皆上辺ではなく、心の動機を問う。自身の人生の課題を問う。そして正しい決断をしていく。そこに、本当の幸せもあるというわけでしょう。上辺ではない、自他ともに潤される深さのある人生を求めたいものです。では今日もよき一日となるように祈ります。
Matthew 5 Sermon on the Mount
1. blessed be the Lord
The setting of this Sermon on the Mount, which continues from Matthew 5 to 7 and is generally referred to as the Sermon on the Mount, is said to be at E Tafgha, on the western shore of Lake Galilee. Today, the octagonal church of the Sermon on the Mount was built there. In reality, however, this sermon is believed to be a compilation of what Jesus said on various occasions into one. Basically, it is a continuation from the second half of chapter 4. In other words, it talks about what it means to be a disciple of Jesus.
The first part of chapter 5, verses 1-11, is also known as the "Seven Blessings Teaching. It is a reference to the repeated "Blessed is the Lord," but the literal translation has an exclamatory sounding translation, "Blessed is the Lord. In fact, that is a better translation of Jesus' intention. In other words, Jesus is not telling us how to be blessed or the secret of being blessed, but is pointing out the fact that we are blessed. God is real to Jesus, as we can see from the record of the wilderness temptation. Therefore, there is no need to be despondent if you fall into poverty, unable to seek help from anyone but God. Help is available (v. 3). Nor do those who mourn end up without comfort (v. 4), and those who do their share and submit things to God's impartial judgment will know that God is on their side (v. 5). God's justice is worth seeking (v. 6).
Now, from verse 7 onward, the second half of the book speaks of a more positive attitude. If we relate to others with mercy, that mercy will return (v. 7); those who walk through life with a clear heart without deceit will see God (v. 8); those who seek to create peace are the very children of God (v. 9). And verse 10, those who try to live according to God's will will have battles, and even if they are beaten down, it is not the end of the story. God is alive, verse 12 concludes, "Rejoice!
2. righteousness superior to the scribes and Pharisees
The point of verse 13 and onward is verse 20, "a righteousness superior to the scribes and Pharisees. He says that the righteousness of the Christian is salt (v. 13) and light (vv. 14-16) in the world, and that it is the perfect fulfillment of the law, the teaching of God, which the scribes are pursuing (vv. 17-19).
Salt prevents corruption, and light shines in the darkness. In other words, God's teaching is made alive in the world. The Pharisees and scribes of that time were diligent in their study of the Bible, but they did not live according to its teachings. They were living according to the teachings, but in reality, it was only a facade. They were not to enhance one's virtue, but rather to lure others into a life of hypocrisy. The righteousness of Jesus' disciples, however, is a true righteousness that is always true, that does what it says, that is the salt of the earth and the light of the world, and that affects people in a positive way.
By the way, the scribes are trained teachers of the law, and the Pharisees are generally a devout group of believers, except for their leaders. So, roughly speaking, the next five chapters will be devoted to the scribes, chapter 6 to the Pharisees, and chapter 7 to the righteousness of Jesus' disciples, in that order. So in the latter half of chapter 5, we find characteristic phrases such as, "This is what you would have been taught by the scribes, but this is what I teach. For example, in verse 21, the teaching, "Thou shalt not kill," must be questioned not only from the result of killing, but from the intent to kill itself, digging deep and questioning the motives of the heart, and that is what Jesus taught. Fornication, separation, vows, and revenge are all not superficial, but question the motives of the heart. Question the issues of your own life. And then make the right decision. That is where true happiness can be found. We want to seek a life that is not just about the top, but a life of depth that enriches both ourselves and others. I wish you a good day.

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