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人生💯倍の回復😊【聖書】ヨブ記33章 対等に語る

2023年01月08日 07時22分10秒 | ヨブ記
ヨブ記33章1-11 エリフの弁論(2)ヨブと対等に語りたい
エリフが語っていることは、三人の友が語っていることとあまり変わりはありません。違いは、その立ち位置です。
1.私はヨブと対等に語りたい(33:1-7)
エリフは言います。ヨブよ、どうかあなたの心を開いて耳を傾けて欲しい(1節)私は言うべきことを率直に語ろう(2、3節)。あなたも言いたいことがあれば遠慮なく言ったらいい(5節)。私たちは神の目に対等な者だ。私もあなたも神に造られた者(6節)。だから力を抜いて、自然体で語ろう(7節)。エリフは明らかに、三人の友と違って見下した態度ではなく、ヨブと同じ位置に立ち、神を謙虚に仰ぐ仲間としてヨブに語り掛けています。エリフのことばがヨブの心を捉えていくのは、エリフのそのような謙虚さ、つまりヨブに共感しようとする姿勢のためでした。
2.ヨブよ、神とあなたは対等ではない(33:8-13)
だからこそ、エリフはヨブの間違いを真っすぐに語るのです。ヨブよ、確かにあなたが語ったことは、神に自分が咎められるいわれはないということであり(8-9節)、神は重箱の隅をつつくかのように、私の行動に目を光らせ、一つ一つ責任を取らせようとなさる。神は私の敵となったということだ(10-11節)。しかし、あなたは間違っている。今のあなたには、偉大な神を恐れる心が失われている(12節)。なぜ神と言い争うとするのか。私とあなたは対等だが、神とあなたはそうではない。私たちは神に造られた土くれのような者に過ぎず、神の意思を受け入れるのみだ(13節)。
確かに、人は神を恐れなくてはならない。だが、神は神であり、人は人である。その境界を超えてはならないという感覚がいつの間にか鈍ってしまう。そして、まるで自分と神が対等であるかのようにふるまってしまうことがある。高慢に欺かれてはならない。
3.神は確かに語り掛けている(33:14-22)
エリフは言います。ヨブよ、神は様々な方法で語られているが、人はそれに気づかない(14節)。例えば神は、夜の夢と幻の中で語ることがある(15節・創世記28:10-15)。人はそれによって正されて(17節)、先に光を見出す(18節)。また神は、病気と痛みの中で語ることもある(19節)。昔は美味しく食べていたものも喉を通らなくなり(20節)、すっかり痩せこけて、骨と皮だけになって(21節)、もう棺桶の中に横たわっているも同然の状況に陥った時、その痛みを通して神が人に語ることもあるのだ(22節)。
4.神は仲介者によりあなたを回復される(33:23-28)
ただ、そのような試練において必要なのは、あなたが言う通り、仲介者だろう(23節)。あなたを懲らしめる神にとりなす仲介者が必要なのだ。そうすれば、神は「そこまでにせよ。あなたの償いは、もう十分だ」と言ってくださる。そして、神はあなたを回復させてくださる(25節)。神は、打てば響くように祈りに応えてくださるので(26節)、あなたも歓喜の声をあげることができる(28節)。
5.今はあなたが聞く時(33:29-33)
人の生涯はこの繰り返しだ(29節)。耐え難く感じられるかもしれないが、神は、必ず滅びの淵から人を連れ戻し、回復される(30節)。ヨブよ、あなたにもそれはわかっているだろう。もちろん、あなたに言いたいことがあればいくらでも聞こう。だが、まず私が語るのだ。私はことばの争いをしようとは思っていない。あなたの言うことに筋が通っていれば、私はそれを受け入れよう(32節)。しかし、私の言うことにうなずけるのならまず聞くのだ。今はあなたが学ぶ時、教えを受ける時ではないか(33節)。
エリフはヨブの心に寄り添おうとしつつ、力強く語っていきます。ヨブが一番求めたとりなし手である仲介者に共感したのも、エリフだけです。人の魂を説得するエリフに学ばせられます。では今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。アブラハムが、エジプトを訪れたストーリーは、エジプトのどの王国時代のものと考えられているでしょうか。①古王国時代(2575-2134BC)、②中王国時代(2040-1640BC)、③新王国時代(1550-1070BC)。答は②中王国時代でした。では今日の聖書クイズです。ヨブ記の中でエリフが突然登場してくるのは、何章からでしょうか?①26章、②28章、③32章、答えはまた明日。では今日もよき一日となるように祈ります。

Job 33:1-11 Elihu's Argument (2) I Want to Speak Equally with Job
What Elihu is saying is not much different from what the three friends are saying. The difference is his position.
I want to speak to Job as an equal (33:1-7).
Elihu says. Job, please open your heart and listen to me (v. 1) I will speak frankly what I have to say (vv. 2, 3). If you have something to say, too, do not hesitate to say it (v. 5). We are equals in God's eyes. You and I are both created by God (v. 6). So relax and speak naturally (v. 7). Elihu is clearly speaking to Job not in a condescending manner, unlike the three friends, but as a companion who stands in the same position as Job and humbly looks up to God. It is because of this humility of Elihu's, or his willingness to empathize with Job, that Elihu's words capture Job's heart.
2. "Job, God and you are not equal (33:8-13)
That is why Elihu tells Job straight out that he is wrong. Job, indeed, what you have said is that God has no right to condemn you (vv. 8-9), and God is going to watch my actions as if He make a fuss of details, trying to make me take responsibility for each one of them. It means that God has become my enemy (vv. 10-11). But you are wrong. Now you have lost the fear of the great God (v. 12). Why do you assume that you will argue with God? You and I are equal, but God and you are not. We are only like clay made by God, and we only accept God's will (v. 13).
Indeed, one must fear God. But God is God and man is man. The sense that one must not transgress that boundary is somehow dulled. And we may act as if we and God are on a pedestal. Do not be deceived by pride.
3. God is indeed speaking (33:14-22)
Elihu says. Job, God speaks in many ways, but man does not realize it (v. 14). For example, God sometimes speaks in dreams and visions at night (v. 15; Gen. 28:10-15). Man is corrected by it (v. 17) and sees the light ahead (v. 18). God may also speak in sickness and pain (v. 19). God also speaks to people through their pain when they are in a situation where they are almost lying in a coffin (v. 22).
4. God will restore you through a mediator (33:23-28)
But what you need in such trials, as you say, would be a mediator (v. 23). You need a mediator to intercede with God who chastens you. Then God will say, "Let it end there. Your atonement is enough. And God will restore you (v. 25). God will answer your prayers with a resounding "smite" (v. 26), and you will be able to rejoice (v. 28).
5. now is the time for you to listen (33:29-33)
One's life is a repetition of this (v. 29). It may seem unbearable, but God will surely bring man back from the brink of destruction and restore him (v. 30). Job, you know that. Of course, if you have anything to say to me, I will listen as much as you want. But first I will speak. I am not going to engage in a war of words. If what you say makes sense, I will accept it (v. 32). But if you nod your head to what I say, listen first. Is not now the time for you to learn and be taught (v. 33)?
Elihu speaks powerfully while trying to be close to Job's heart. Elihu is also the only one who sympathizes with Job's most sought-after intercessor, the mediator. We can learn from Elihu who persuades people's souls. I pray that today will be a good day for all of us.

<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. The story of Abraham's visit to Egypt is from which period of the Egyptian Kingdom? (1) Old Kingdom Period (2575-2134BC), (2) Middle Kingdom Period (2040-1640BC), (3) New Kingdom Period (1550-1070BC). The answer was (2) Middle Kingdom Period. Now for today's Bible quiz. In what chapter does Elihu suddenly appear in the Book of Job? (1) Chapter 26, (2) Chapter 28, (3) Chapter 32, and the answer will be given tomorrow. I pray that you have a good day today.
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