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【シーズン6】ローマ人への手紙2章 偽善的な罪【聖書】人生100倍の祝福😊

2024年07月11日 15時51分35秒 | パウロ書簡
ローマ人への手紙2章 偽善的な罪
1.ユダヤ人の罪の問題(2:1-11)
パウロは、1章の後半において、人間が罪人である現実を語ってきました。一般に聖書の解説書では、それは、異邦人、つまりユダヤ人以外の罪の状況を語っていると教えられます。その流れでこの2章ではユダヤ人の罪の状況を語っていると説明されます。確かに、それはよく理解できます。しかし私は、異邦人とされているのは、実は、罪の状況があからさまにわかる人々、そして、ユダヤ人とされているのは、一見立派な人だけれども、深く付き合うとやっぱりこの人も罪人だな、とわかるような人々のことを言っていると理解した方が、今の私たちにはわかりやすいかなと思います。
実際に1章の後半をもう一度読み返してみましょう。人と争う、偽りを言う、約束を破る、陰口や悪口を言う、不親切で親を親と思わぬ振る舞いをする、等々、こういうわかりやすい言動のある人は、確かに罪人だ!と思わされることでしょう。しかし、聖書が語る罪は、そのように言動に現れてはっきりとわかるものばかりではありません。
人間は、複雑なものです。日本人には建前と本音があると言われます。まあ、一般的にも人は、肉体の鎧や、美しい衣服で醜い心を包み隠して生きているものです。あなたは、怒りを直ぐに顔に出したり、汚い言葉を口にしたり、人を殴ったりもしない、時と場を弁えた人かもしれない、けれどもその心の中が、怒りや妬み、憎しみ、欲望でどろどろならば、罪人であることに間違いはない、とパウロは言うのです。
最近、近くの建物に防犯カメラが取り付けられました。すると、ゴミ出し所にされていた不法投棄が一挙に減ったのです。面白いことです。人は誰かが見ていると思えば、悪いことを自粛するのです。まさに人間が罪人であることがよくわかる例です。しかし、悪い事をする人は、人の目を意識しますが、正しいことをなさる神の目を意識できない人です。いやいや神なんてそもそもいるのですか?世の中には、悪いことをした人が罰せられないでのうのうとしているではありませんか?と言う人もおられるでしょう。いや、そのように神を信ぜず、神を侮る心が、罪人そのものなのです。
パウロは言います。神が人を罰しないように見えるのは、神がその人に罪を悔い改めるための時間を与えてくださっているためである、と。神は人の罪を見つけるや否や、いちいち細かく罰する苛々した方ではありません。むしろ、人が自主的に悔い改めて、正しい歩みをすることを忍耐して見守り、またそうされることを喜ばれます。神は愛です。人は上辺を見ますが、神は心を見ます。神は、悪い心を持っていると気づいて、正しく生きたいと願う者の心を、大事にしてくださるのです。
2.ユダヤ人と異邦人、そして真のユダヤ人とは(2:12-28)
12節以降には、神様がこの世を裁かれる、一つの原則的な考え方が示されています。ユダヤ人には、十戒に代表される神の律法が与えられているので、律法の基準で裁かれる。けれども、ユダヤ人以外の人々にはそれは与えられていません。ただ、普遍的な正義とも言うべき良心が与えられているでしょう。ですから良心が裁きの基準となっています。大事なことは、神はケースバイケースに人を裁かれるお方であること、したがって、神のさばきを免れる者は誰もいないことをと言っている点です。
そして17節、パウロはユダヤ人に向かって語ります。そのように神の律法を与えられ、事の善悪が他の民族よりもわかっているのに、なぜ、その律法に生きようとしないのか。いや表面的には律法に従っているようでありながら、心は全く別、これはどういうことか、と。人間にとって大切なのは、心と行動が一致していることです。偽善的ではないことです。キリスト者らしく生きても、中身がキリスト者とは程遠いとしたら、それは、世の中の偽善者と同じです。キリスト教信仰を持つのなら、心から神に従いましょう。
Romans 2: Hypocritical Sin
1 The Problem of Jewish Sin (2:1-11)
In the last part of chapter 1, Paul spoke of the reality of human sin. In general, Bible commentaries teach that he is speaking of the sin situation of the Gentiles, that is, the non-Jews. In this sense, this second chapter is explained as speaking of the Jewish sin situation. Certainly, this is well understood. However, I think it would be easier for us to understand that the Gentiles are actually people whose sin situation is obvious, and the Jews are people who seem to be respectable, but when you get to know them deeply, you realize that they are also sinners. I think it would be easier for us to understand if we understand that he is talking about people who are sinners.
In fact, let's read the second half of chapter 1 again. People who have such easily recognizable behaviors as fighting with others, telling lies, breaking promises, talking behind their backs, speaking ill of others, acting unkindly and not treating their parents as parents, and so on, are indeed sinners! You would think so. However, not all of the sins the Bible speaks of are so obvious in words and deeds.
Human beings are complex. It is said that Japanese people have tatemae(words)and hone(intention). Well, people generally live their lives with their physical armor and beautiful clothes covering their ugly hearts. You may be a person who knows when the time is right and the place is right, who does not immediately show anger, use foul language, or hit people, but if your heart is slick with anger, envy, hatred, and lust, then you are a sinner, says Paul.
Recently, security cameras were installed in a nearby building. Then the illegal dumping that had been going on at the dump all of a sudden decreased. It's interesting. People will refrain from doing bad things if they think someone is watching them. This is a perfect example of people being sinners. But the person who does wrong is aware of the eyes of others, but not the eyes of God who does right. No, no, no, is there even a God? Aren't there people in the world who have done wrong and aren't punished for it? Some people might say, "No, I don't believe in God that way. No, it is the heart that does not believe in God, that does not respect God, that is the sinner himself.
Paul says, "It is not that God does not punish people. Paul says that the reason God does not seem to punish people is that He gives them time to repent of their sins. God is not a harsh punisher who meticulously punishes people as soon as he finds them sinning. Rather, He patiently watches over people as they voluntarily repent and walk in righteousness, and He rejoices when they do. God is love. Man looks at superiors, but God looks at the heart. God cares for the hearts of those who realize that they have bad hearts and want to live righteously.
2. Jews and Gentiles, and What a True Jew Is (2:12-28)
Verses 12 and following present a principled way in which God will judge the world. The Jews are given God's law, represented by the Ten Commandments, and are judged by the standard of the law. But it is not given to gentiles. However, conscience, which is universal justice, is given to them. Therefore, conscience is the standard of judgment. The important point is that God judges people on a case-by-case basis, and therefore no one is exempt from God's judgment.
Then, in verse 17, Paul addresses the Jews. Why do you not live according to God's law, if you have been given it and know better than other nations what is right and what is wrong? No, on the surface they seem to be following the law, but their hearts are completely different. What is important for a person is that his heart and his actions are in harmony. It is not hypocritical. If you live like a Christian but are far from being a Christian inside, you are just like the hypocrites of the world. If you have Christian faith, follow God with all your heart.
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