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【シーズン6】ローマ人への手紙9章 イスラエルの救い【聖書】人生100倍の祝福😊

2024年07月16日 10時56分10秒 | パウロ書簡
ローマ人への手紙9章 イスラエルの救い
1.これまでの流れ、9章の位置づけ(9:1-18)
これまで、パウロは人間の罪の問題(1-3章)とイエスの十字架による罪の赦し、いわば救いについて(4章)、信仰による救いと神の恵み深さ(5章)、洗礼(バプテスマ)の意味(6章)、実際の信仰生活の戦い(7章)、神によるいのちと信仰の成長、そして完成(8章)と、自らが確信していることを述べてきました。
続く9章から11章まで、パウロは、脱線をしているようです。彼は突如、自分の心の内を開き、同胞のユダヤ人に対する思いを告白し始めるのです。イエスを受け入れようとしない、イエスの救いを語る自分のことばに耳を貸そうとしないユダヤ人。それは、かつてのパウロの姿と同じでした。ああ、自分もそんな愚かさにいたが、どうか、そこから解放されて、素直に神を受け入れて欲しい。あなたがたには、本当に神様の祝福を知って欲しいのだ、というわけです(3節)。イエスが与えてくださる罪の赦しも復活のいのちも、本当はあなたがたが真っ先に受け取るべきものなのだ。ユダヤ人は、神に選ばれた民、そのユダヤ人に対する思いは変わらないのだ、と。
2.霊的イスラエル
ところで、ここでちょっとパウロの使う用語について考えてみましょう。パウロは、ユダヤ人を指すことばとして他に「イスラエル」ということばも使います。6節、「イスラエルから出た者がみな、イスラエルではない」とあります。どうもパウロは、イスラエルを血筋や、人種的な意味で使っているのではないようです。実際、パウロは、アブラハムの息子イサクの例を挙げます。アブラハムには二人の息子、イシュマエルとイサクがいました。しかし、神の約束の民とされたのは、イサクの子孫であり、アブラハムの子全てではなかったのです(7節)。また、イサクの子にも、エサウとヤコブと二人の子がいましたが、神の祝福の約束を受け継いだのは、ヤコブです。しかもその祝福は、ヤコブの努力によって得られたのではなく、ただ神のあわれみ、神の思いによるものだったのです。つまり血筋とは関係がない用語です。どうやら、イスラエルは、民族的なものとは関係がなく、神のあわれみによって選ばれた人々、神に愛されているということで括られる人々です。
3.イエスによって霊的イスラエルに加えられる(9:19-33)
すると、別の疑問を抱く人々もいるでしょう。神はあわれみによってある人を救い、ある人を退ける、そのように、神の主権によって霊的イスラエルに加えられる人とそうでない人が決まるのなら、なぜその招きに人が応じようとしないからと言って目くじらを立てる必要があるのか。誰も神のなさることに逆らうことができないでしょ、と。パウロは言います。それは屁理屈というもので、あなたも神の招きに応答することだと言います。つまり神が選ばれた人々というのは、神の招きに応じた人々のことに他なりません。だから、私のことばを聞いているあなたは霊的イスラエルの枠に招かれている、神はあなたの応答を待っておられる、神をお待たせせずに、応じなさい、そして神に愛される人になりなさい、と言います。
パウロは、当時のユダヤ人が、イスラエルという霊的な意味を民族的なものに間違えて理解していること、さらに、霊的なイスラエルとなる方法についても誤解していることを指摘します。霊的イスラエルとなるために必要なのは、旧約聖書の戒めをしっかり守り、善人になることではありません。アブラハムと同様に、信仰的な応答をすることです。つまり、あの十字架で神に呪われたイエスが自分の救い主と信じることです。イエスは自らを「つまずきの石」と呼びましたが、まさに予告されたとおりにつまずいてはならない、と言うのです。イエスを信じることによって私たちは皆、約束の民、神に愛される霊的なイスラエルに加えられるのです。
Romans 9: The Salvation of Israel
1. The Previous Course of the Epistle and the Position of Chapter 9 (9:1-18)
Up to this point, Paul has described the problem of human sin (chapters 1-3) and the forgiveness of sins through the cross of Jesus, or redemption (chapter 4), salvation by faith and the grace of God (chapter 5), the meaning of baptism (chapter 6), the actual struggle of faith (chapter 7), life by God, growth in faith, and perfection (chapter 8), and his own conviction. I have described what I am convinced of.
In the following chapters, chapters 9 through 11, Paul seems to digress. He suddenly opens his heart and begins to confess his feelings toward his fellow Jews. Jews who refuse to accept Jesus, who refuse to listen to his words of salvation. It was the same as Paul had once been. Oh, I was in such foolishness myself, but please, I want you to get out of it and accept God honestly. I want you to really know the blessings of God (v.3). Both the forgiveness of sins and the resurrection life that Jesus gives you should really be the first things you receive. The Jewish people are God's chosen people, and their feelings about the Jewish people are the same, he said.

2. spiritual Israel
Let us look at Paul's terminology for a moment. Paul also uses the word "Israel" to refer to the Jewish people, and in verse 6 he says, "Not everyone who is of Israel is Israel. Obviously, Paul is not using the word "Israel" in a racial or lineage sense. In fact, Paul gives the example of Abraham's son Isaac. Abraham had two sons, Ishmael and Isaac. But it was the descendants of Isaac, not all of Abraham's sons, who became God's promised people (v. 7). There were also two sons of Isaac, Esau and Jacob, but it was Jacob who inherited God's promise of blessing. Moreover, the blessing did not come through Jacob's efforts, but only through God's mercy and desire. In other words, it is a term that has nothing to do with lineage. Obviously, Israel has nothing to do with ethnicity, but is a people chosen by God's mercy, a people bound by God's love.
3. added to the spiritual Israel by Jesus (9:19-33)
Then there are those who might ask another question. If God, in His mercy, saves some and deprives others, and if His sovereignty determines who is added to spiritual Israel and who is not, why should we be troubled by people's unwillingness to respond to this invitation? No one can resist what God is doing, can they? Paul says, "This is a quibble, and you are responding to God's invitation. God's chosen people are those who respond to God's invitation. So he says, you who are listening to my words are invited into the fold of spiritual Israel, God is waiting for your response, don't make God wait, respond and be loved by God.
Paul points out that the Jews of his day misunderstood the spiritual meaning of Israel to be ethnic and also misunderstood how to become spiritual Israel. What is required to become spiritual Israel is not to be a good person who keeps the Old Testament commandments well. It is to respond faithfully as Abraham did. It is to believe that Jesus, who was cursed by God on the cross, is your Savior. Jesus called Himself a "stumbling stone," and He says that we must not stumble, just as He foretold. By believing in Jesus, we are all added to the people of promise, God's beloved spiritual Israel.
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