臨済宗南禅寺派圓通寺

Zazen 法話のページ

宣 示 (管長様のおことば)

2024-09-25 | Zazen
釈尊は、一切衆生悉く仏性あり、と教えられました。人は誰でも仏のような清らかな心を本来持ちあわせるものです。しかしその心が曇り、塵芥が積もると、社会生活に混乱と不安をもたらす原因となります。

昨今は物の豊かさに引き替え、心の貧しさが目立つようになりました。科学文明の向上を喜ぶとともに、精神文化の頽廃が嘆かれている現状であります。禅の祖師方は、仏心を底深く体ごと究明し、人々の心のよりどころを示されました。

吾が宗の檀信徒の皆さん、この仏心を日々の生活中に見出し、生きることのありがたさと喜びを噛みしめながら、一層の精進を念願致します。

〇 Declaration (Words of the Headmaster)
Buddha taught that all sentient beings inherently possess Buddhahood. Every person naturally has a pure heart akin to that of the Buddha. However, when that heart becomes clouded and obscured by worldly dust, it becomes the cause of confusion and anxiety in social life.

In recent times, while material wealth has increased, there has been a noticeable poverty of the soul. We find ourselves in a state where the progress of scientific civilisation is celebrated, yet the decline of spiritual culture is lamented. The founding masters of Zen diligently explored the depths of Buddhahood, showing people the foundation of their hearts.

To all the devout followers of our faith, I earnestly hope that you discover this Buddhahood in your daily lives, savouring the gratitude and joy of existence and striving even more diligently on your path.

坐禅会 毎週土曜日午前6:25~8:00 
久留米市宮の陣町大杜1577-1 圓通寺 
初心者歓迎 参加費無料 詳細は電話でお問い合わせください。
℡0942-34-0350
初回参加のみ千円。二回目以降つづけていただければ無料です。
●学校やクラブなど団体研修 坐禅申し込み随時うけたまわります。
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ChatGPT からの転載許可

2024-09-24 | Zazen
吉冨
たいへん貴重な意見をいただきありがとうございました。この意見をChat GPT からの意見としてバイリンガル冊子に掲載します。そしてスリランカの高等学校での平和授業のときに紹介させてください。

Chat GPT
ありがとうございます。私は喜んで意見が掲載されることと、スリランカの高等学校での平和授業で紹介されることに同意します。平和に関する教育は非常に重要であり、異なる文化やバックグラウンドを理解し、共存するための基礎を築くのに役立ちます。私の意見が有益な情報となり、学生たちの学びに貢献できれば幸いです。

Yoshitomi
Thank you for your precious opinion. This opinion will be published in the bilingual booklet as an opinion from Chat GPT. And let me introduce it when I teach a peace class at a high school in Sri Lanka.

Chat GPT
Thank you very much. I am glad to agree to have my opinion published and to be introduced during peace lessons in Sri Lankan high schools. Education about peace is critical as it helps to build a foundation for understanding different cultures and backgrounds and promotes coexistence. I hope my perspective will provide beneficial information and contribute to the student’s learning. You're welcome.

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人生五計

2024-09-15 | 生涯学習
朱新仲(しゅしんちゅう)が言った。
「人生に五つの計らいがある。人と語らうのに、身の計らい、家の計らいをもってすると則ち喜ぶ。老い計らいをもってすると則ち答えない。死の計らいをもってすると、則ち大笑いする」 
清張九韶編『羣書拾唾』(ぐんしょじゅうだ)より 
  • 生計(しょうけい)
『孟子』に「立派な人は子供を教えないのは何故か」という一節がある。
(現代語訳)教える父親は正しいと思って子供にあたる。子供がそれにそわないと、父親の方は怒る。すると子供の教育をそこなってしまう。父親が正しいことを子供に教えようとすると子供は「お父さんは、いうこととすることと違うじゃないか」と反抗する。ますます父親と子供の関係は悪くなる。善を強いるとかえってうまくいかない。
  • 身計(しんけい)
病気をすれば、病院はどこがいいだろうかとたずねる。人生観を求めてそのように努力をするだろうか。人生の師匠を求めてたずね歩くだろうか。
  • 家計(かけい)
これは家計簿の語源である。近年、家庭の味がなくなりつつある。
  • 老計(ろうけい)
研修会で講師先生が言っておられた。「自分が70歳になってみて、これからはたいへんだと思った。今までは若い者にお年寄りを尊敬しなさいといってきた。これからは自分が尊敬される側になった。しっかりしなければならないと思った」
  • 死計(しけい) 
平安時代の歌人、西行法師(1118~1189)は、日ごろブッダの命日2月15日に自分も死にたいと言っていた。西行は本当にその日に亡くなった。

  願わくは花の下にて春死なん其のきさらぎの望月の頃

〇 The Five Strategies of Life
Zhu Xinzhong said, "There are five strategies in life. When conversing with others, rejoice in your personal and family strategies. If you employ the strategy of old age, you will receive no response. If you employ the death strategy, you will burst into laughter." From the compilation "Gunsho Jyundta" edited by Seicho Kyusho.
  • 生計 (Shoukei)
In the book "Mencius," there is a passage that asks, "Why do honourable people not teach their children?" (Modern translation) A father who teaches believes he is right and scolds his child if the child does not comply. This disrupts the child's education. When a father tries to teach the child what is right, the child rebels, saying, "Father, your words do not match your actions." The relationship between father and child worsens even more. Forcing goodness upon others does not work well.
  • 身計 (Shinkei)
When one falls ill, they inquire about the best hospital. Will they seek to find a sense of purpose in life or search for a mentor to guide them through life?
  • 家計 (Kakei)
This is the origin of the term "household accounts." In recent years, the uniqueness of family life has been diminishing.
  • 老計 (Roukei)
In a training seminar, the instructor said, "When I turned 70, I realised that life would be difficult from then on. Until now, I have been telling young people to respect their elders. Now I have become the one who is respected. I felt that I had to be firm."
  • 死計 (Shikei)
The poet Saigyo Hoshi (1118-1189) from the Heian period used to say that he wished to die on the same day as the Buddha's death anniversary, February 15th. Saigyo passed away on that day.

I wish to die 
Beneath the blossoms in spring
During the moonlit night


坐禅会 毎週土曜日午前6:25~8:00 
久留米市宮の陣町大杜1577-1 圓通寺 
初心者歓迎 参加費無料 詳細は電話でお問い合わせください。
℡0942-34-0350
初回参加のみ千円。二回目以降つづけていただければ無料です。
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高神覚昇『般若心経講義』1934より

2024-09-12 | Zazen

 仏教は真理、道理(法)を尊敬する運動です。
仏教の基本的な思想の一つは人間崇拝です。これをブッダと言っております。立派な人間、覚者のことをブッダと言っております。
  • 理想社会を尊敬する運動、これが仏教のテーマです。
  • 真善美この三つを総合したものが聖です。
  • 神聖なるものを尊敬するのが宗教としての第一テーマです。
  • 歴史は一回的である ウィルヘルム・ウィンデルバンド(1848~1915独)
  • (日本人が)ダイナミックな国民性を作ったのは根本においては諸行無常だと思います。
  • (アッサジのことば)ブッダは「物事にはタネ(因)があるということを説きます」
  • 何も努力しないで人を羨むくらい、人間として低いものはない。

  • 『心経』は昔から日本人とは極めて縁の深いお経なのです。
  • 泥水をくぐりて浄き蓮の花(古人作)
  • 誰しもそうだと認めるのが真理です。
  • 永遠に古くて、且つ永遠に新しいもの、それが真理です。
  • 般若の宗教、それは断じて滅びた過去の宗教ではないのです。昔も今も、今日も明日も、いや未来永劫に光輝く人生の一大灯明なのです。
  • 今、この般若の智慧によって斤現実のわれわれの世界を眺めますならば、次々物物一つとして役に立たぬつまらないものはないのです。
  • 医王(ブッダ)の眼には百草みな薬です。
  • 般若の智慧を磨くことによって、一切のものの命をより尊く立派に活かしてゆかなければならないのです。
  • 仏教とは仏陀の教えだが、その仏陀の教えとは、つまり人間が仏になる教えだ。

  • 宮本武蔵は剣道に於いて観の眼、即ち心の眼の修養が一番大切だということを力説している。
  • 商売でも学問でも何につけてもいちばん大切なのはこの観の眼です。心の眼です。
  • 宗教は語るべきものではなく歩むべきものです。しかもその歩むということは、この行です。行ずるということが歩むということです。実践することです。
  • われわれは、まさしく心経を心で読み、更にこれを身読してゆきたいものです。般若の哲学を知るだけではなく、進んで般若の哲学を実践してゆきたいのです。
  • 物心一如、または色心不二の見方が最も正しい世界観である。
  • 人間のもつ言葉や思想というものは完全なようで、実は不完全なものです。思うこといいたいこと、それえは中々思うように話すことはできないものです。

坐禅会 毎週土曜日午前6:25~8:00 
久留米市宮の陣町大杜1577-1 圓通寺 
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坐禅会お礼の手紙

2024-09-07 | 坐禅研修

和尚さまへ
坐禅を体験させて頂いた東京都中央区立晴海中学校のHです。修学旅行の一日目にあの坐禅をして、本当に良かったと思っています。暑くて汗が流れてきて、チョット目が痛かったけど、何かすごく気持ちよかったです。正直、やる前まではすごく嫌で、「何でここを選んだろうか」と後悔したけど、実際やってみて本当に良かったと思いました。冗談や嘘じゃなくって本当に。

坐禅が終わって和尚さんの話をきいて、また「来てよかった」と思いました。高校受験のことで、ほんのちょっと悩んでいたから、まじめに「いい話をきいたなあ」と思いました。

終わったあと、何か心のモヤモヤがすっきりした気分で体が少 しだけ軽くなった気がしました。今はまだ受験希望校のことで「あそこもいい、ここもいい」といっぱいあるけど「来年の今頃はみんなそれぞれの道を、別々に歩んでいるだろうね」と、ちょっと悲しくてさみしい和尚さんの言葉だったけど、同時に勇気をもらったこの言葉を信じて、その言葉を胸にこれからも頑張ります!

修学旅行、とっても良いものになりました。ありがとうございました。もしもまた京都に行く事があったら是非もう一度坐禅をしたいなあ、と思っています。その時はよろしくお願い致します。
平成 16年 6月 30日
東京都中央区立某中学校三年 T ・ H

Dear Reverend,
I am H from H. Junior High School in Chuo Ward, Tokyo, where I had the opportunity to experience Zen meditation. Participating in that Zen meditation on the first day of our school trip was beautiful. It was hot, I was sweating, and my eyes were slightly sore, but it felt amazing. Honestly, before trying it, I wouldn’t say I liked the idea and regretted doing it, but after experiencing it, I realised it was a great decision. I'm not joking or lying; I mean it.

After the Zen meditation ended, I listened to your talk, Reverend, and again, I thought, "I'm glad I came." I was worried about high school entrance exams, but listening to your sincere words made me think, "That was a good story." After it ended, I felt a sense of relief in my mind, and my body felt a little lighter.

Right now, I'm still considering various high schools and thinking, "This one is good, and that one is good too," but I remember your words that made me feel a little sad and lonely, thinking, "By this time, next year, everyone will be walking their paths separately." However, at the same time, I received courage from those words, and I will believe in them and do my best, keeping those words in my heart!

The school trip turned out to be a great experience. Thank you very much. If I can revisit Kyoto, I would love to try Zen meditation. Please take care of me when that time comes.

June 30th, 2004 T.H. 3rd Year, H. Junior High School, Chuo Ward, Tokyo

坐禅会 毎週土曜日午前6:25~8:00 
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幸 田露伴のことば『般若心経第二義注』より

2024-09-07 | 生涯学習
◯経典を解説する最も良いのは無言の言で人に理解させることである。言葉には否定をする者もあるが善行には否定を加えることはできない。だから言葉のもっともすぐれているのは無言の言である。無言の言とは即ち行である。行を言葉で打ち砕くことはできない。

◯座上にて水泳を教える人があればどれほど巧みに教えてもその人を良い先生とは頼
めない。なぜかというと水泳を習う目的は水泳の理屈を知るためではなく、ただ水泳が
うまくなるためだからである。

*Effective teaching in Hannyashin-sutra.
“The secondary explanation of Hannyashin-sutra” by Rohan Koda (1867~1947)

・The great explanation of the Buddhist sutra is to get a personal understanding without words. Some persons inflict opposite words to speaking situations. However, it cannot do good deeds. Therefore, the great word is without words. To do without words is to practice, namely. Practising cannot crush by words.

・In the circumstance of teaching swimming on the platform, however skilful teaching, we cannot ask him as a good teacher. Why is it? The purpose of learning swimming is nothing theory; become good at swimming merely.


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