「国家が人権を“与える”」と言ってしまうと、「国家が与えたものなら国家がまた奪って何が悪い」という理屈に対抗できなくなります。国家が奪えないという理屈にするなら、「国家が与える前から(理論上)人権はあるが、現実問題としては、それを守るには国家の機能が必要」という論理構成にしないと。 https://t.co/WWehf8Whzt
— Shin Hori (@ShinHori1) 2018年11月16日
というか、このレベルから確認していかないといけないのかと。。。
— kazukazu88 (@kazukazu881) 2018年11月17日
自然権はあるのか、というレベルってめちゃくちゃ論争のあるレベルで、基本的でもなんでもなく、学生のころ何本か記事、論争を読んで、頭を抱えた問題。
議論の細かい内容は忘れたけど、Are There Natural Human Rights? (ハートの有名な論文名を覚えていた)で検索すると
Are There Natural Human Rights?
BY MICHAEL BOYLAN MAY 29, 2011
But whether or not every person on earth has certain rights just by virtue of being a person alive on the planet — a concept I will refer to here as natural human rights — is a question of some controversy. In these times, when new questions of rights, complaints and subsequent conflicts seem to arise anew each week, it’s worth knowing where we stand on the matter.
Philosophers and legal scholars have intensely debated this issue over the past few decades.
ちゃんと論争があることがでてくる。
One important starting point for this discussion is H.L.A. Hart’s controversial 1955 article, “Are There Any Natural Rights?” The article argued that natural rights (what we typically call human rights) were an invention of the European Enlightenment, mere social constructions.
例えば、そんなものは、啓蒙主義者たちに社会的構築物だ、と高名な法学者。
その後、この記事の著者はこの件に関する様々な議論を紹介している。
他の哲学的問題と同様、スパッと決着する問題ではない。
ただ、権利を主張する側とすれば、自然権が本当は自然ではなく社会的構築物だとしても、人権があり、それゆえ、君は、あるいは、国家はこうすべきだ、と、論じたほうが、実際的ではある。