「天道虫(てんとうむし)の会」

私たちは、今井信子さんのライフワークでもある「ゆらぎの里」での音楽活動に賛同して、「天道虫の会」を立ち上げました。

牧野葵美さんからのメッセージ

2020-10-07 08:57:18 | 日記

第2回東京国際ヴィオラコンクール3位入賞の牧野葵美からのメッセージです。

 

1)現在どこに住んでいますか?

イギリスのマンチェスターに住んでいます。今年でもう7年になります。

2)この数か月どのように過ごしてましたか?

できるだけ自分の欲求に正直に、無理なく過ごすようにしてきました。3月に自転車から転落して左目を打撲して大変だったのとその後のロックダウンが重なったため、家にいても結局目があまり使えず本を読んだりやテレビも見づらくもどかしい日々でしたが、覚悟を決めて休むきっかけになったと思います。

※現在は快復されたとのことです。

3)所属している学校、オーケストラ、アンサンブル等の現状を教えて下さい。

8月末から活動を再開したところですが、まだお客さんありの演奏会はしていません。スタジオでラジオ用の録音を室内オーケストラ規模でやっています。今週はたまたま現代音楽のセッションで武満徹の‘雨ぞ降る’などを弾きましたが、現代音楽アンサンブルの形態は私にとってとても懐かしいもので、楽しく弾いています。

4)現在住んでいる国では音楽会は開催されていますか?  

開催されている場合、会場ではどのような対策をしていますか?  

まだお客さんありの演奏会は少ないように思います。プロムスも観客なしでのテレビ中継という形で2週間のみ開催、私の所属するBBCフィルハーモニックなどのロンドン以外に拠点を置くオーケストラはそれぞれの本拠地やスタジオからの中継になりました。

5)コロナ禍だからこそ始めた新しい物事や考え方、前向きになれたことはありますか?

まず感じたのは学生時代以来にしっかり自分の練習をする時間ができたこと。仕事のためでなくて自分のためにする練習は、基礎だったり普段考えられないことを分解して考えることができてとても充実した時間になりました。

6)コロナ禍が収束して、真っ先にやりたいことは何ですか?

ソーシャルディスタンスをとらずに、がっつり奏者と近づいてクァルテットが弾きたいです。身体的な距離だけでなく、精神的な距離もがっつり近づいた音楽づくりがしたいです。

7)日本のファンの方にメッセージをお願いします。

どこの国でも、現在は一時期のロックダウンが解除されているとはいえ、少しでも新規患者が増えるとすぐにいろんなところに支障が出てきたり、制限がかかったりする世の中です。  私自身この世間全体を覆っている灰色の雰囲気と不安にのまれそうになるときがたくさんあります。何をするのは安全で、どこが危険だという境も曖昧です。しかしながら家にいるだけでは仕事さえできません。音楽家の私としては、家にいるだけでは想像力を掻き立てる美しいものもありません。外に出て自然にふれたり、人と話したり、違うものを聴いたりすることが何より一番大事だったりするのです。だからこれからもまだ長くこの状況が続くという事を念頭に置きながら、良い塩梅で楽しめることを自分なりに見つけていることが大事なのかなと思っています。

photo:イタリアのラヴェンナ劇場。イギリスではまだ演奏会に行けておらず、5ヶ月ぶりに行った非常に感慨深かった演奏会での1枚。

 

<The 2nd TIVC 3rd prize / Kimi Makino>

1) Where do you currently live? (Country /City.)

I live in Manchester, England. It's been seven years.

2) How have you been spending the last few months?

I have tried to be as honest and comfortable as possible with my own desires. In March, I fell off my bicycle and bruised my left eye, then the lockdown after that overlapped.So I couldn't use my eyes very much even at home, and it was frustrating to read books and watch TV. I think it was an opportunity to make a decision to take a good rest.

*Her eye is get better now!

3) Please tell us about the current situation of your school, orchestra, ensemble, etc.

We have just started activities from the end of August, but we have not yet held a concert with audience. We are recording for radio in the studio as the size of chamber orcestra. We have been recording Toru Takemitsu's "Rain Coming" at a contemporary music session this week.Playing contemporary music in ensemble is very familier for me and I enjoy playing.

4) Are there any concerts in your country? If it is held, what kind of infection prevention measures are taken at the venue?

I don't think there are many concerts with customers yet. The Proms was also held for only two weeks in the form of a TV broadcast without an audience, and the orchestras based outside London, such as the BBC Philharmonic to which I belong, were broadcast from their respective bases and studios.

I don't think there are many concerts with aoudience yet. The Proms was also held for only two weeks as a TV program without an audience, and the orchestras based outside London, such as the BBC Philharmonic to which I belong, were attend the proms as live broadcast from their bases.

5) Do you have any positive things, thinking or activities that you started in this predicament?

The first thing I felt was that I had prenty of time to practice myself since I was a student. The practice I did for myself, not for work, was a very fulfilling time for me to break down the basics or understand the things I wouldn't normally think of.

6) What do you want to do first after the covid-19 has converged?

I want to get closer to the player and play the quartet without taking a social distance.

I want to make music that is close not only to the physical distance but also to the mental distance.

7) Please give a message to Japanese fans.

In every country, even though the lockdown is currently released for a while, as soon as the number of new patients increases, problems and restrictions are imposed in various places. There are many times when I myself feel anxious about this heavy atmosphere that covers the whole world. It's safe to do what, and it's unclear where it's dangerous. However, you cannot even work just by staying at home. For me as a musician, there is nothing beautiful that stirs your imagination just by staying at home. The most important thing is to go out and interact with nature, talk to people, and listen to different things. Therefore, I think it is important to find out what you can enjoy, keeping in mind that this situation will continue for a long time.

photo:Ravenna Theater in Italy. This is a picture of when I went to a concert as an audience for the first time in 5 months.

I haven't been to a concert in England yet, so I was deeply moved.

コメント
  • Twitterでシェアする
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

「天道虫(てんとうむし)の会」のご案内

「天道虫(てんとうむし)の会」のご案内   ―小樽ゆらぎの里での今井信子さんの音楽活動を応援する会の発足― 2014年6月23日   私たちが敬愛する今井信子さんが小樽「ゆらぎの里」朝里川温泉で始めたヴィオラマスターコースは、今年の正月で10周年を迎えました。此の間多くの教え子がここから育ち、年々今井先生に憧れ慕う俊秀のアーティストも多くこの地を訪れるようになり、先生を囲み、手伝い、研鑽し、コラボレートする世界にも類のない活動の拠点として高まっています。 この度、私たちは、今井信子さんのライフワークの一つでもある「ゆらぎの里」での音楽活動に賛同して、それぞれの立場でできる支援を行うとともに、それぞれのネットワークを通してこの活動を知ってもらい、多くのクラシックファンに珠玉のコンサートに触れていただくお手伝いをしようと、「天道虫の会」を立ち上げました。 皆さまには、「天道虫の会」の活動にご理解いただき、それぞれにできるご支援・ご協力いただければ幸いです。この会へ参加いただける方は発起人までご連絡ください。会員には、会のシンボルとなる竹製てんとう虫のバッチをお渡しします。 発起人メンバー 高野るみ、諸角憲治、砂岡茂明、樋口義洋、青木真也、須藤正實 <天道虫の会の由来>  天道虫は、太陽=天道(今井信子さん)に向かって飛ぶ習性があるという由来から名付けました <ホームページ> http://blog.goo.ne.jp/igainet  会の活動、小樽での音楽活動、今井さんの演奏活動など適宜掲載します。