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人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

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人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書32章 平和と義で支配される

2023年09月04日 21時26分17秒 | イザヤ書
32章 平和と義で支配される
1.義の国の完成と警告
 1節、「一人の王」が現れ、立派な政治を行うと言います。この預言は、実際には、当時のヒゼキヤ王の政治を指していたとされますが、二重預言的に、キリストの来臨を語るメシヤ預言とも考えられている箇所です。「一人の王」は、まさに「義によって」治め、その下にある指導者たちも「公正によって」支配する。つまり、その王のもとで、国民のための善政がなされると言うのです(2節)。しかも国民は、仰ぐべき神、聞き従うべき神のことばに注意深くなる、と言います(3節)。もはや、神を敬わない者、人を騙すような者は、その国にはいない(5節)。というのも、あらゆる悪は、もはやこれまでで、その王のもとで、正しい者たちが神に祝福される世が実現するからだと言います(8節)。こうなるとやはりヒゼキヤの時代にこの預言が実現したというよりも、まだ先のキリストによって実現する終末の世の時代の話を語っているように思えるところです。
しかしやがて現れる栄光に満ちたこの素晴らしい国のイメージを語りながら、やはりイザヤは、彼の時代の人々に警告的なメッセージを語っています。「安逸を貪る女たちよ。立ちあがって、わたしの声を聞け」(9節)なぜ女たちなのかと思うところですが、それは、うわべの社交的な交わり、虚飾と自己満足的な生活、それらすべてが、イスラエルの国の状態をよく物語っていたためなのでしょう。イザヤは、そのようにその日その日にうつつを抜かしている国民に、恐ろしい危機が差し迫っていることに気づくようにと警告するのです。先の30章でも語った、アッシリア、バビロンの脅威のことを語っているのでしょう。日常の収穫は失われ(10節)、町は壊滅状態に追い込まれる(14節)。実に、エルサレムの破壊的な状況が語られます。
2.終末的祝福
15節からは、再び後に来る祝福に満ちた世界が語られます。イザヤは、エルサレムの壊滅の後に、神の御手による革新と祝福があることを語ります。15節「しかし、ついには、いと高き所から私たちに霊が注がれ、荒野が果樹園となり、果樹園が森とみなされるようになる」悪で荒れ果てた国々に、新しい義が育ち、それが森のように覆うようになる。それは、神の霊によって完成される世界だと言います。
 確かにイスラエルは、この預言の後、バビロンに一度滅ぼされ、また国を再建する奇跡に与りました。しかし、イスラエルは国を再建しても決して、ここで語られたように繁栄したわけではありません。ですから、このメッセージは、やはり後の時代、メシヤによる終末の王国について語っていると理解すべきなのでしょう。20節「幸いなことよ、すべて水のほとりに種を蒔く」人々は。神は、世界に働きかけ、神のみことばに心開く人々を起こされると言います。そうでなければ、やがて完成する素晴らしい国も、今の世とは変わらないものです。今の世の延長に過ぎません。一人一人が、神の言葉に基づいて、悔い改め、人生の方向転換をし、神を仰ぐ、そのような人々が起こされていく、それが基礎となって新しい国が建てられると言います。
確かに現代日本においても、婦人たちのあり様は、その国そのものを象徴するものかもしれません。着飾ること、食べること、社交的なお付き合いを楽しむことに時間もお金も注ぎ込む、自己中心で、自己満足的な生き方をしているあり様は、やはり何かが間違っていると言えるのではないでしょうか?誰も取り残されず、誰も忘れられず、安心して暮らせる本当に豊かな国の実現が語られている。それはどのようにして実現するのか、聖書の教えるところに耳を傾けたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。次の組み合わせで正しいものはどれでしょうか?①シオンの丘、最後の晩餐の部屋、②オリーブ山、鶏鳴教会、③ダビデの町、岩のドーム。答えは①シオンの丘、最後の晩餐の部屋でした。鶏鳴教会は、シオンの丘とダビデの町の中間に、また、岩のドームは、神殿の丘にあり、ケデロンの谷を挟んでオリーブ山が並んでいます。では、今日の聖書クイズです。オフェルとは、エルサレムのどの位置にあったと考えられているでしょうか?①神殿の丘の南側、②神殿の丘の北側、神殿の丘の西側。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 32: Ruled by Peace and Righteousness
1. completion of the kingdom of righteousness and warning
 Verse 1 says that "a king" will appear and conduct a splendid government. This prophecy actually refers to the government of King Hezekiah at that time, but it is also considered to be a double prophecy, a Messianic prophecy that speaks of the coming of Christ. The "one king" will indeed rule "by righteousness," and the leaders under him will also rule "by justice." In other words, under that king, there will be good government for the people (v. 2). Moreover, he says that the people will be attentive to the word of God, whom they are to revere and obey (v. 3). No longer will there be anyone in the land who does not honor God or who deceives others (v. 5). He says that all wickedness will be done away with, for under his kingship there will be a world in which the righteous will be blessed by God (v. 8). It would seem, then, that Hezekiah is not speaking of the fulfillment of this prophecy in his time, but rather of the end-time era that is yet to come through Christ.
But in speaking of the image of this glorious and wonderful nation that will soon appear, Isaiah is speaking a cautionary message to the people of his time. O ye women who covet the ease of the world, arise, and hear my voice. (v. 9) One wonders why women? Perhaps it is because the socializing, the pretense, and the self-congratulatory lifestyle all spoke well of the state of the nation of Israel. Isaiah warns the nation that is so preoccupied with the day to day that it must realize that a terrible crisis is imminent. He is probably referring to the threat of Assyria and Babylon, which he also spoke of in chapter 30. The daily harvest will be lost (v. 10) and the city will be driven to destruction (v. 14). Indeed, we are told of Jerusalem's destructive situation.
2. eschatological blessing
From verse 15, we are again told of a world full of blessings to come. Isaiah speaks of the innovation and blessing by the hand of God that will follow the destruction of Jerusalem. v. 15 "But at last the Spirit will be poured out on us from on high, and the wilderness will become an orchard, and the orchard will be regarded as a forest" A new righteousness will grow up in the wicked and desolate nations, and it will cover them like a forest It will be completed by the Spirit of God. It is a world that will be perfected by the Spirit of God, he says.
 Indeed, after this prophecy, Israel was once destroyed by Babylon and was given the miracle of rebuilding its nation. However, even after Israel rebuilt its nation, it never prospered as described in the prophecy. Therefore, this message should still be understood as speaking of the eschatological kingdom of the Messiah in the latter days, v. 20: "Blessed are those who 'sow seed by all the waters,' for they shall be called 'sons of Israel. God says that He will work in the world and raise up a people who will be open to His Word. Otherwise, the wonderful nation that will eventually be completed will be no different from the present world. It is merely an extension of the present world. He says that a new nation will be built on the foundation of people who repent, change the direction of their lives, and look to God based on the Word of God.
Certainly in modern Japan, the state of women may symbolize the nation itself. They spend all their time and money on dressing up, eating, and enjoying socializing, and their self-centered, self-satisfied way of life is something wrong. We are talking about the realization of a truly prosperous country where no one is left behind, no one is forgotten, and everyone can live in peace. We should listen to what the Bible teaches us about how this can be achieved. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Which of the following combinations is correct? (1) Hill of Zion, the room of the Last Supper, (2) Mount of Olives, the Church of St. Peter in Gallicantu, (3) City of David, the Dome of the Rock. The answer was (1) Hill of Zion, Last Supper room. The Church of St. Peter in Gallicantu is halfway between the Hill of Zion and the City of David, and the Dome of the Rock is on the Temple Hill, flanked by the Mount of Olives across the Valley of Kedelon. Now for today's Bible quiz. At what location in Jerusalem is Ophir thought to have been located? (1) south of the Temple hill, (2) north of the Temple hill, and (3) west of the Temple hill. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書31章 神の強さに目を留める

2023年09月04日 21時04分25秒 | イザヤ書
31章 神の強さに目を留める
1.エジプトに頼る愚かさ
 1節、「ああ。助けを求めてエジプトに下る者たち。彼らは馬にたより、数が多いといって戦車に、非常に強いといって騎兵に寄り頼み、イスラエルの聖なる方に目を向けず、主を求めない。」とあります。これは、30章の繰り返しとなる預言です。イザヤがこの預言を語った時には、既に同盟を結ぶ話は、具体的なものとなっていたようです。ユダ南王国の使者たちが、エジプトに派遣され、もう直ぐ同盟が結ばれるということで、人々は、エジプトの強力な軍事力「馬、戦車、騎兵隊」の助けに期待しました。人々が安心したのは言うまでもありません。しかしイザヤは、そのような人間的なはかりごとがどんなに賢く見えようとも、それは無駄だ、と断言します。3節「エジプト人は人間であって神ではなく、彼らの馬も肉であって霊ではない。主が御手を伸ばされると、助ける者はつまずき、助けられる者は倒れて、皆ともに滅び果てる」(3節)と。
人は窮地に陥ったらどのようにするものでしょう。そこで、神に助けを求めるか、と言えば、そうでないことの方が多いのです。むしろ、結果の良しあしは別として、あらゆる策を講じるものでしょう。そして力ある人を頼って、何とか自分を立て直そうとするものでしょう。初めから神に助けを求めるとはならないものです。いや、神など頼ってもどうしようもない、万策尽きたと人生を諦めてしまう人もいるものでしょう。しかし、人に頼って失敗することがあっても、もう何も頼るものはないと人生諦めてはなりません。4節、イザヤは、神は、あなたにとって動じない獅子のごとし、と言います(4節)。何事があろうとも、神はご自分を信頼する者のために戦い、鳥のように高きところから飛来し、弱き者を救い出し、解放すると言うのです(5節)。
2.神のもとに帰れ
 既に前の30章でも、イザヤは言っています。もし、人が主に叫ぶなら、神はその声を聞いてくださる(19節)。もし人が難しい決断を迫られるなら、神がその良き道を教えてくださる(21節)。もし人が打たれ傷つくなら、神が癒してくださる(26節)。またあなたを打った者に立ち向かい、これを打ちのめしてくださる(29節)と。大切なのは、神がそのように約束されたことが真実であると信頼するかどうかです。あなたの人生に、そのように言ってくれた人にあなたは出会ったことがあるでしょうか?しかも本当に弱く、もう誰の目にも役に立たない、紙屑のように捨てられるような事態にあって。そこで、そんなのは嘘だと思わず、神のことばを信じていく、それが信仰です。そして、そこに人生は開けるのです。
世の中に神と名のつくものはたくさんあります。しかし、信じるに足る言葉を語ってくださる唯一まことの神は、聖書の神ただお一人です。人間が、銀や、金で鋳造した神はあてにはなりません。誰でもそんな簡単なことが分からないわけではないでしょう。だから、いざ窮地に立たせられれば、そんなあてにならない神など信じても、もう人生終わりだと思うのです。しかし、聖書が語る神は、目には見えませんが生きておられ、人とこの世界すべてをお造りになられた方です。その神が意思される時に、どん詰まりの人生においても道は開かれるのです。そしてその神が意思される時に、巨大な権力と思われるアッシリアも滅んでいくのです。まことの神を覚えて歩みたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ネゲブに住んでいた民族は次のどれでしょうか?①アマレク人、②ペリシテ人、③エドム人。答えは①アマレク人でした(民数13:29)。では、今日の聖書クイズです。次の組み合わせで正しいものはどれでしょうか?①シオンの丘、最後の晩餐の部屋、②オリーブ山、鶏鳴教会、③ダビデの町、岩のドーム。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 31: Fixing Our Eyes on God's Strength
1. the folly of relying on Egypt
 Verse 1, "Ah! They went down to Egypt to seek help. They rely on horses, on chariots because they are numerous, on cavalry because they are very strong; they do not look to the Holy One of Israel, nor do they seek Him. This is a repetition of chapter 30. This is a prophecy that is a repetition of chapter 30. It seems that when Isaiah spoke this prophecy, the talk of making an alliance was already concrete. Messengers from the southern kingdom of Judah had been dispatched to Egypt, and with an alliance soon to be formed, the people looked to Egypt's powerful military force of "horses, chariots, and cavalry" for help. Needless to say, the people were relieved. But Isaiah assures them that no matter how wise such human measures may seem, they are futile, v. 3: "The Egyptians are men, not God, and their horses are flesh, not spirit. When the Lord stretches out his hand, he who helps stumbles, and he who is helped falls, and they all perish together" (v. 3).
What do people do when they find themselves in a difficult situation? Do they turn to God for help? Rather, they will take every possible measure, whether the result is good or bad. They will try to get themselves back on their feet by relying on someone powerful. They will not ask for help from God from the beginning. Some people may give up on life, thinking that there is nothing they can do, that they have run out of options. In verse 4, Isaiah says that God is to you as a lion that does not move (v. 4). No matter what happens, he says, God fights for those who trust in him, and like a bird, he flies from on high to rescue and deliver the weak (v. 5).
2. return to God.
 Already in the previous 30 chapters, Isaiah says. If one cries out to the Lord, God will hear his voice (v. 19). If one is faced with a difficult decision, God will show him the good way (v. 21). If you are beaten and wounded, God heals you (v. 26). And he will confront the one who strikes you and strike him down (v. 29). The important thing is whether or not you trust that what God has promised is true. Have you ever met someone in your life who said that to you? And in a situation where you were really weak and no longer useful in anyone's eyes and could be thrown away like a piece of paper. So, you don't think that is a lie, but you believe the Word of God, and that is faith. And that is where life opens up.
There are many things in the world named God. But there is only one true God, the God of the Bible, who speaks words that we can believe in. We cannot rely on a God cast in silver or gold. It is not hard for anyone to understand such a simple fact. So, when you are in a tight situation, you may think that your life is over even if you believe in such an unreliable God. However, the God of whom the Bible speaks is invisible to the naked eye, but He is alive, and He is the creator of mankind and the entire world. When that God wills, a way is opened for us even in the midst of a dead-end life. And when God wills, Assyria, which seems to be a huge power, will be destroyed. Let us remember the true God and walk with Him. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Which of the following peoples lived in the Negev? (1) Amalekites, (2) Philistines, (3) Edomites. The answer was (1) the Amalekites (Numbers 13:29). Now, here is today's Bible quiz. Which of the following combinations is correct? (1) The hill of Zion, the room of the Last Supper, (2) The Mount of Olives, the Church of St. Peter in Gallicantu, (3) The City of David, the Dome of the Rock. The answer will be given tomorrow. Then I wish you a good day.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書29章 顔色を失うこともない

2023年09月02日 10時59分44秒 | イザヤ書
イザヤ書29章 顔色を失うこともない
1.アリエル
 1節「アリエル」はヘブル語原語の音訳で、2節では、「祭壇の炉」とも訳されています。しかし「ダビデが陣を敷いた都よ」という文脈からすれば、それは、エルサレムのことを言っているのでしょう。イザヤはこの時、神殿の庭にいて、いつもながら祭儀が行われる、平穏無事な光景を見ていたのでしょう。その祭儀では、年ごとに献げる生贄も多くなり豊かに、厳かに行われるようになってきている。しかしそれは、神の裁きにさらされているのです。その神殿が、焼き尽くす火によって、炉のように燃やされていく。しかも、5節、それは突然、ふいに起こると言います。文脈は複雑です。7節、「アリエルに戦いを挑むすべての民の群れ」つまり、このようにふいにエルサレムを滅ぼそうとする、アッシリアをはじめとする様々な国もまた同じように滅ぼされる、と言います。実に恐るべき預言です。
2.霊的昏睡
しかし、当時の人々は、イザヤのこのメッセージに耳を貸そうとはしませんでした。そんなことは信じない、実に冷ややかでした。そこでイザヤは言います。9節、耳も目も開こうとしないのなら、そのまま盲目のままに生きるがよい、そしてその結果を受けよ、と。神のことばは封印されたままになるしかない。あなたがたは、これを読まないし、聞こうとしないからだ、と言うわけです(11節)。なんとも現代の教会にとっても示唆的です。
確かに、現代のクリスチャンにも同じようなことは言いうるのです。神が本当に語っておられることに耳を傾けるわけでもない、しかし、信仰生活は営まれている。実に不思議な信仰の現実があるものです。年ごとに、礼拝出席者も、献金も多くなり、教会の活動も豊かになっていく、しかし、その教会に、まことの神のことばに耳を傾ける信仰者はいない。礼拝も奉仕も形だけ。祈りも神への従順も口先だけ。いわゆる偽善者的な信仰です(13節)。それは、神の怒りにさらされた当時のイスラエルの現実と同じです。
3.終末の救い
15節、「わざわいだ。主に自分のはかりごとを深く隠す者たち」これは、神を信じない異邦人に語り掛けていることではありません。選ばれた民イスラエルに語っているのです。状況は、キリスト教徒の装いをしながら、その中身は看板どおりではない者に向かって語っているのと同じです。確かに、クリスチャンと一言で言っても様々。本当に心から神を仰いで、神に従っているクリスチャンもいれば、同じように教会に通い、装いは敬虔そうに見えても、実際心の中心に神はいない、心の中身は神を信じない人間とまったく同じクリスチャンも多いものでしょう。人にはその区別がなかなかつきにくいものです。だから親しくしているうちに、裏切られた思いになるクリスチャンと出会うことにもなります。しかし神は、そのような信仰者の現実を、よく知っておられます(15節)。神の裁きは、そのような現実に向けられるのです。ただ神の裁きは、そのような悪い信仰者に虐げられている者のため、踏みにじられている者のためでもあるのです。ですから、19節「柔和な者は主によってますます喜び、貧しい者は、イスラエルの聖なる方によって楽しむ」と言います。
世の中ではない教会が腐っていると思われても、そこで同じように腐ってはなりません。悪に負けて、同じような悪い信仰者になってはいけません。まことに神につながり、神のことばに耳を傾けて従う、神はそのような者を助けてくださるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。地理的にエフライムはどこに位置するでしょうか?①パレスチナ北部、②パレスチナ中央部、③パレスチナ南部。答えは②パレスチナ中央部でした。シロやベテルなどの礼拝の中心地があり(ヨシュア18:1)、BC745年頃からは、エフライムは、北王国イスラエルの代名詞として用いられるようになりました。では、今日の聖書クイズです。聖書の時代レバノンは何の産地として有名であったでしょうか?①杉などの木材、②ブドウなどの果樹、③金などの鉱物、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Isaiah 29: No loss of color.
1. ariel
 Verse 1 "Ariel" is a transliteration of the original Hebrew, which in verse 2 is also translated "the furnace of the altar. However, in the context of "O city where David encamped," it is probably referring to Jerusalem. Isaiah was probably in the Temple garden at this time, watching the peaceful scene, with the rituals taking place as usual. In that ritual, the sacrifices offered year after year are becoming more numerous, richer, and more solemn. But it is also under the judgment of God. Its temple is being burned like a furnace by a consuming fire. Moreover, verse 5, says it will happen suddenly and suddenly. The context is complex: verse 7 says that "all the hosts of the people who make war against Ariel," that is, the Assyrians and other nations who try to destroy Jerusalem in this way suddenly, will also be destroyed in the same way. This is indeed a terrifying prophecy.
2. Spiritual Coma
However, the people of that time did not listen to Isaiah's message. They were very cold. So Isaiah says, "If you will not open your ears and your eyes," verse 9, "then live in blindness, and suffer the consequences. The Word of God can only remain sealed. You will not read it or hear it, he says (v. 11). This is very suggestive for the modern church.
Indeed, the same could be said of Christians today. They are not listening to what God is really saying, but they are living the life of faith. It is indeed a strange reality of faith. Year after year, worship attendance and donations increase, and church activities grow in abundance, but there are no believers in the church who listen to the true Word of God. Worship and service are only a formality. Prayer and obedience to God are all talk. It is the so-called hypocritical faith (v. 13). It is the same reality of Israel at that time when they were under the wrath of God.
3. salvation at the end of time
Verse 15: "Woe to you! This is not speaking to the Gentiles who do not believe in God. It is speaking to the chosen people Israel. The situation is the same as speaking to those who pose as Christians but are not what they say they are. Indeed, there are many kinds of Christians. There are Christians who truly look up to God with all their hearts and follow Him, and there are many who go to church and look pious, but in fact have no God at the center of their hearts and do not believe in God at all. It is difficult for people to distinguish between the two. So, we may encounter Christians with whom we feel betrayed in the course of our intimacy. But God is well aware of the reality of such believers (v. 15). God's judgment is directed against such realities. But God's judgment is also for those who are oppressed and trampled upon by such wicked believers. Hence, verse 19: "The meek shall rejoice more and more in the Lord, and the poor shall enjoy through the Holy One of Israel."
Even if the church, which is not of the world, seems to be corrupt, it must not be equally corrupt there. Do not be defeated by evil and become the same kind of bad believer. God helps those who are truly connected to Him, who listen to and obey His Word. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Where is Ephraim geographically located? (1) Northern Palestine, (2) Central Palestine, (3) Southern Palestine. The answer was (2) Central Palestine. There were centers of worship such as Shiloh and Bethel (Joshua 18:1), and from about 745 BC, Ephraim came to be used as a synonym for the northern kingdom of Israel. Now for today's Bible quiz. What was Lebanon famous for in biblical times? (1) timber such as cedar, (2) fruit trees such as grapes, and (3) minerals such as gold. I pray that today will be another good day.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書30章 太陽の七倍の輝き

2023年09月02日 10時58分38秒 | イザヤ書
30章 神の豊かな祝福
1.無駄な苦労
1節、はかりごとをめぐらしても、また同盟を結んでも「わたしによらず」つまり、神抜きにことを進めるなら、期待通りの結果にはならない。イザヤは、ユダ南王国の指導者たちに警告を発しています。4節「ツォアン」は、ナイル川下流の三角州、北東部にあった古代都市です。また「ハネス」は、ナイル川中流の、エジプト中部に位置する都市です。つまり、ユダ南王国の指導者たちは、アッシリアの脅威に対抗するため、もう一つの大国エジプトと密かに同盟を結び、その危機を回避しようとしました。しかし、神は、たとい奥深く、エジプトのナイル川を遡り中部にまで足を運び、助けを求めても、何の役にも立たないと言います。6節「ネゲブ」は、大雑把に言えば、イスラエルの南部の土地、実際には、北はべエル・シェバ、アラデを経て死海に至る線を境界とし、東は死海からアカバ湾のエラテまで、南は、エラテとエジプト川で結ばれる線を境界とする逆三角形の地帯を指しています。そこは、南部の乾燥した荒れ地で、さらに猛獣毒蛇の出る場所でした。そのような危険な場所を、驢馬や駱駝の背に財宝を載せて、ナイル川の中流まで遡る、大変な旅をするのです。しかしそれが空しい努力になる、と言うのです。アッシリアの力はあなたがたが考えるほど甘くはないと(16節)。
2.主を求める幸い
前にもイザヤは、アッシリアと同盟を結ぼうとしたアハズ王に反対しました(2列王16:7)。片や、アハズ王と違ってアラムやイスラエル北王国と同盟しようとする者たちにも反対しました。ここではさらにエジプトに頼ることも反対しています。反対ばかりしているのがイザヤでしょうか?そうではありません。いつの時代も同じかもしれませんが、この時代も政治家たちは、表面的な時代の動きに振り回され、本質的に自分たちの国がどのように進むべきかを考えていたわけではありませんでした。イザヤは、そのような政治家たちに、落ち着いて時代の流れを見ながら、独立自治の道を進むべきことを語ります。もちろんそれは、物事を正しく治め、良きにしてくださる神を信じる信仰なしには、立ちえない道です(8節)。大切なのは、神の力は、人が普通に考えるほど小さくはないことです。そして、たとえ時代の流れがユダ南王国を飲み込み、滅ぼす方向に動くことがあっても、神は、ユダ南王国を再生させることができる、と言います。いやそれどころか、神は、失われたものを、何倍にして取り戻してくださるお方である。あなたには、月も太陽のように、太陽の光は七倍も明るく輝くようになるだろう、と言います。神は偉大であり、力強いお方なのだ、と言うわけです(20-24節)。
27節以降は、イスラエルの脅威となっているアッシリアに対する裁きを宣告するものです。主がユダを罰する杖としたアッシリアを打たれる、と言います(31節)。33節、トフェテは、人間のいけにえをモレク神にささげるための場所で、ベン・ヒノムの谷にありました。もともとは廃棄所です。アッシリアの王も、そこに葬られるだろう、と言うのです。神の言葉に頼ることは、しばしば無知無謀、また無策のように思われるかもしれません。しかし、世の中の動きが脅威に思えるような時代にあって、キリスト者が冷静沈着に物事を見定め、神がどのようにこの先を動かしていくのか、と考えながら行動することは間違ってはいません。すべては神の支配の中にあるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。聖書の時代レバノンは何の産地として有名であったでしょうか?①杉などの木材、②ブドウなどの果樹、③金などの鉱物。答えは①杉などの木材でした。ことに、古代東方では、レバノン杉は、最高の建築材として重宝にされました。では、今日の聖書クイズです。ネゲブに住んでいた民族は次のどれでしょうか?①アマレク人、②ペリシテ人、③エドム人、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 30: God's Abundant Blessings
1. futile efforts
Verse 1, No matter what measures you take or alliances you make, if you proceed "not according to me," that is, without God, the result will not be what you expect. Isaiah is warning the leaders of the southern kingdom of Judah. v. 4 "Zoan" was an ancient city in the northeastern part of the lower Nile River delta. And "Hanes" is a city located in central Egypt, in the middle reaches of the Nile River. In other words, the leaders of the Southern Kingdom of Judah tried to avert the Assyrian threat by secretly forming an alliance with another great power, Egypt. But God says that even if they traveled deep into the interior, up the Nile into central Egypt, to ask for help, it would be of no avail. v. 6 "Negev" is, roughly speaking, the southern land of Israel, actually bounded on the north by a line through Beersheba and Arad to the Dead Sea, on the east from the Dead Sea to Aqaba The south is bounded on the south by a line connecting Elate with the Egyptian River. It was the arid wasteland of the south, a place where even more ferocious and poisonous snakes could be found. It would be an arduous journey through such a dangerous place, carrying treasures on the backs of asses and camels, all the way up to the middle reaches of the Nile. But it would be an empty endeavor, he said. The power of Assyria is not easy as you think (v. 16).
2. the blessing of seeking the Lord
Previously, Isaiah had opposed King Ahaz's attempt to form an alliance with Assyria (2 Kings 16:7). On the other hand, he also opposed those who, unlike King Ahaz, sought to ally themselves with Aram and the Northern Kingdom of Israel. Here he further opposes relying on Egypt. Is it Isaiah who is all about opposition? Not at all. As may be the case in any age, even in this age, politicians were driven by the superficial trends of the times and did not essentially think about how their country should proceed. Isaiah tells such politicians that they should proceed on the path of independence and self-government, calmly watching the trends of the times. Of course, this is a path that cannot stand without faith in God, who governs and makes things right and good (v. 8). The important thing to remember is that God's power is not as small as one might normally think. And even if the current of the times moves toward swallowing up and destroying the Southern Kingdom of Judah, God says that He is able to revive the Southern Kingdom of Judah. No, on the contrary, God is the One who will restore what was lost, many times over. To you, he says, the moon will be like the sun, and the sun's light will shine seven times brighter. God is great and powerful, he says (vv. 20-24).
Verses 27 and following pronounce judgment against Assyria, which is a threat to Israel. He says that the Lord will strike Assyria, which has made Judah its staff of punishment (v. 31). v. 33, Topheth, a place for offering human sacrifices to Molech, was located in the valley of Ben Hinnom. It was originally a place of disposal. He says that the king of Assyria would also be buried there. Relying on the Word of God may often seem ignorant, reckless, or ill-advised. But in times when the world seems to be moving in a threatening way, it is not wrong for Christians to act with calm and sober judgment, wondering how God will move things ahead. Everything is in God's control. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. What was Lebanon famous for in biblical times? (1) timber such as cedar, (2) fruit trees such as grapes, and (3) minerals such as gold. The answer is (1) cedar and other timber. In particular, in the ancient East, the cedar of Lebanon was valued as the best building material. Now, here is today's Bible quiz. Which of the following peoples lived in the Negev? (1) Amalekites, (2) Philistines, (3) Edomites. I pray that today will be another good day for you.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書27章 終末ではなく、今の回復を願う

2023年08月31日 10時50分52秒 | イザヤ書
27章 終末ではなく今の回復を願う
1.神の民は特別に扱われる
1節「逃げ惑う蛇レビヤタン」「曲がりくねる蛇レビヤタン」「海にいる竜」を一つの国と理解するか、三つの国と理解すべきか、よくわかっていません。しかし、「逃げ惑う蛇レビヤタン」(1節)はアッシリアという説があります。流れの速いチグリス川は、まさに逃げ惑う蛇に例えられるからです。すると、「曲がりくねる蛇レビヤタン」(1節)は曲がりくねっているユーフラテス川に建てられた町バビロンを、そして「海にいる竜」(1節)は、エジプトを例えている、となります。つまり神は、当時の三大帝国をさばき、「麗しいぶどう畑」(2節)に例えられるイスラエルを守られる、というメッセージがここにはある、と言うわけです。4節の「いばらとおどろ」は、イスラエルに敵対した周辺諸国のことで、神がそれらの国々からイスラエルを守られるというわけです。
当時の読者は、このイザヤの預言に、アッシリアでも、バビロンでも、エジプトでもなく、神ご自身を守り手とし、神と手を組みながらその時代を生き抜くチャレンジを受けました。たとえ人生打ち負かされたと思われることがあっても、彼らは、「時が来れば、芽を出し、花を咲かせ、世界の面に実を満たす」(6節)という回復の約束を信頼して生きることを求められたというわけです。
神は、選びの民を特別に扱い(7節)、世に対する、ご自身の意思があることを明らかにされようとします。聖書の神こそが唯一、信頼すべき神です。あなたの人生から偽りの偶像を除き去り、ただこの神に忠誠を示すなら、それは明らかになるでしょう(9節)。
2.終末的回復ではなく今の回復
 10、11節は、回復されるイスラエルに対して、神を認めず、神に敵対する者の結末を描いています。「捨て置かれた牧場のようになり、見捨てられて荒野のようになる」中東を旅しながら、かつてはここに町があったのだと思わされる、荒れ果てた古址を見たことのある方々には、その殺伐、殺風景なイメージがよく理解できるでしょう。しかし、神に愛されるイスラエルの場合、たとえそのようになることがあっても、やがて「一人ひとり拾い上げられる」時が来る、と言います。それは、具体的には、バビロン捕囚からの回復を語っています。つまり、イスラエルの民が、再びエルサレムに集められ、神殿と主の民の豊かな礼拝が建て直される時が来ることを語っています。実にそうやって考えると、BC537 年、イスラエルがバビロン捕囚から帰還し、イスラエルを再建したこと、またその後、再び散らされる歴史を通し、戦中のホロコーストの民族浄化の出来事をくぐりながらも、1948年再びイスラエルが建国されたことは、実にありえない奇跡、聖書の言葉通りにこれを成し遂げようとした神の熱心さを思わざるをえません。神は生きておられるということです。
 預言書の二重預言的な性質からすれば、「逃げ惑う蛇、曲がりくねる蛇、海にいる竜」を、神に敵対するサタン的な勢力と一つに解し、終末的なキリスト者の勝利を語っている、とこの箇所を理解することもできます。しかしそれでは、今の私たちの現実とはあまり関係がありません。イザヤの預言をあまりにも終末的に読み過ぎると、結果、今の私たちの生活とはあまり関係のないこととなってしまいます。しかし、歴史的に、本書の読者たちがこのことばに励まされ力を得て、国の再建を信じ、時代を生き抜いたことを覚えたいものです。となれば、たとえどんな困難があろうとも、打ち破れた者、虐げられている者に対して誠実であり、これを回復させようとする神の熱心さがあることを信じて、今取り組むべきことに取り組むことを教えられるのです。人の悪意に負けてはなりません。失望してはなりません。あなたを助ける、生ける神がいるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。モアブ人の主神は、次のどれでしょうか?①ケモシュ、②バアル、③アシュタロテ。答えは①ケモシュでした(民数21:29)。ケモシュは、戦いの神として礼拝され(士師11:24)、この偶像礼拝は、イスラエルでは、ソロモン王からヨシヤ王の時代まで続けられました(2列王23:13)。では、今日の聖書クイズです。次の中で、女神ではないものはどれでしょうか?①アシュタロテ、②アシェラ、③バアル。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 27: Hope for Restoration Now, Not the End of Days
1. the people of God will be treated specially
It is not clear whether verse 1, "Leviathan the fleeing serpent," "Leviathan the crooked serpent," and "the dragon in the sea" should be understood as one nation or three nations. However, there is a theory that "Leviathan the fleeing serpent" (verse 1) is Assyria. The fast-flowing Tigris River can be compared to a fleeing serpent. Then, "Leviathan the tortuous serpent" (v. 1) refers to Babylon, a city built on the tortuous Euphrates River, and "the dragon in the sea" (v. 1) refers to Egypt. The "thorns and dread" in verse 4 refers to the surrounding nations that were hostile to Israel, and God protects Israel from them. God will protect Israel from those nations.
The readers of that time were challenged by Isaiah's prophecy to live out their lives hand in hand with God, not Assyria, Babylon, or Egypt, but with God Himself as their protector. Even though their lives may have seemed beaten down, they were called to live trusting in the promise of restoration that "when the time comes, they will sprout and blossom and fill the face of the world with fruit" (v. 6).
God deals specifically with His chosen people (v. 7) and seeks to reveal that He has a will of His own for the world. The God of the Bible is the only God to trust. This will become clear if you remove false idols from your life and simply show allegiance to this God (v. 9).
2. restoration now, not apocalyptic restoration
 Verses 10 and 11 describe the consequences of those who do not recognize God and are hostile to Him, as opposed to Israel, who will be restored. Those of you who have traveled through the Middle East and seen the deserted old ruins of what once was a town here will understand the bleak and desolate image of "becoming like an abandoned pasture, forsaken and like a wilderness." But in the case of God's beloved Israel, he says that even though it may be that way, there will come a time when "each one of you will be picked up. It speaks specifically of the recovery from the Babylonian captivity. In other words, it speaks of a time when the people of Israel will be gathered back into Jerusalem and the temple and the abundant worship of the Lord's people will be rebuilt. In this way, it is indeed an impossible miracle that Israel returned from the Babylonian captivity in 537 BC and rebuilt itself, and that the nation of Israel was established again in 1948, despite the events of ethnic cleansing during the Holocaust, through a history of being dispersed again afterwards. It is a truly impossible miracle, and one cannot help but think of God's earnestness to accomplish this in accordance with the words of the Bible. God is alive.
 The dual prophetic nature of the prophecy could be understood to unite the "fleeing serpent, the serpent that turns, and the dragon in the sea" with the satanic forces that oppose God and speak of the apocalyptic victory of the Christian. But that has little to do with our present reality. If we read Isaiah's prophecy too apocalyptically, the result is that it has little to do with our lives today. But we should remember that historically, the readers of this book have lived through the times, encouraged and empowered by these words, believing in the rebuilding of the nation. This means that we are taught to believe that there is a God who is faithful to the broken and oppressed, and who is eager to restore them, and to work on what needs to be worked on now, in spite of all the difficulties that may arise. Do not be defeated by the malice of men. Do not be disappointed. There is a living God who will help you. I wish you a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Which of the following is the main deity of the Moabites? (1) Chemosh, (2) Baal, (3) Ashtarote. The answer was (1) Chemosh (Numbers 21:29). Chemosh was worshipped as the god of war (Judges 11:24), and this idolatry continued in Israel from the time of King Solomon to the time of King Josiah (2 Kings 23:13). Now for today's Bible quiz. Which of the following is not a goddess? (1) Ashtaroth, (2) Asherah, and (3) Baal. See you tomorrow for the answer. I pray that you have a good day today.