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人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

聖書通読の積み重ねは、モノの見方を変え、人生を前に進む勇気を与えてくれます。ご一緒にしませんか?

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書37章 ただ主に目を注ぐ

2023年09月09日 11時41分44秒 | イザヤ書
イザヤ書37章 ただ主に目を注ぐ
1.アッシリアの脅迫
 イザヤは、繰り返し、神の言葉の確かさを示すために、エルサレムを包囲したアッシリアが敗退した出来事を記すと語り(30:8)、さらに、主の書物を調べて読め(34:16)、と声をあげてきました。その労が報われた!と言うべきでしょうか、ユダ南王国の王が、ヒゼキヤになると、ヒゼキヤは神に助けを求め、イザヤのもとにやってくるのです。しかしユダ南王国は、もはや四方八方兵に囲まれエルサレム陥落という状況においてです。こんな時に助けを求めに来るのか、時遅し!という状況でした(1節)。
 しかしイザヤは、ヒゼキヤを受け入れ、敵の「あの言葉を恐れるな」と語ります(7節)。よく来た。神に遅すぎることはないと言わんばかりです。すると、敵将のラブ・シャケは、エルサレムに軍隊を残し、センナケリブ王に報告、相談を入れています。センナケリブ王は、ラキシュの北方約70キロにあるリブナを攻めていました(8節)。まだ残党による武装蜂起があってこれを収める必要があったのでしょう。また、クシュ、つまりエチオピア系のエジプトの王ティルハカが援軍を動かしたことを知ると、籠城戦に備えたエルサレムを早く陥落させるために、再度無条件降伏を促す書状を送り圧力をかけてきたのです(14節)。
 ヒゼキヤは、エジプトの援軍があることを聞きながら、もはや迷わず神殿へ行き、センナケリブ王が否定する神そのものに心を向け、センナケリブ王の書状を神の御前に広げて、助けを求めて祈るのです(14節)。実に、これは神殿、つまり今日においては教会が何であるかを示唆するエピソードです。教会にこそ主がおられ、集まり合って、祈りを献げるべきところだ、と言うことです。主は聖徒の祈りに耳を傾けられるのです。
2.神の応答
神は、イザヤを通して、ヒゼキヤに答えられました。アッシリアに対する裁きのことば(22-29節)、そして、ヒゼキヤに対する約束のことば(30-32節)を与えられるのです。神は、アッシリアの王センナケリブが高ぶり、ご自身を侮ることを許されなかったのです。アッシリアの偉大な力は、ただ神が与えられたものであって、センナケリブ王の実力ではありませんでした。その事実を思い知らせる、と言います。そしてもと来た道に引き戻す、と言います。他方、窮地にあって神を求めるヒゼキヤには、アッシリアからの救いのみならず、アッシリアによって散々荒らされた町々に、収穫の喜びを味わう正常な日常の回復を約束しています。「下に根を張り、上に実を結ぶ」とは力強いことばです(31節)。それは、安定した繁栄を意味するからです。そしてこのことばのとおりに、アッシリアは、援軍のエジプトによらず、神の奇跡的な業によって敗退し、その後のヒゼキヤの政治は祝福されるのです。神の言葉は真実であり、信頼すべきことばです。
今回のコロナ禍によって社会も教会も大きな影響を受けました。コロナ禍が、もはや日常の病気という扱いになるにつれ、社会も教会も動き出したものの、もう一度、ゼロからやり直しだ、と思わされるような事態を感じておられる方々も多いでしょう。何から、どこから手を付けていったらよいものか、と思わされている方もいるかもしれません。私自身にもそのようなものを感じるものはあります。しかし、イザヤのことばに耳を傾けましょう。神は、恵み深いお方です。荒れ廃れた地にあっても、「残りの者」「逃れの者」たちが、「下に根を張り、上に実を結ぶ」ように偉大な御業をなしてくださるお方です。この地上にいのちある限り希望はあると考えるべきでしょう。「万軍の主の熱心が」信仰者を立たせ、教会を完成させてくださるのです。その日、「主の使いが出て行って」という神の不思議が起こるのです。神の不思議に賭けて行く人生もあるのだと心得ましょう。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。エルサレムを包囲した将軍ラブ・シャケは、イスラエルに降伏を迫る時、何語を使ったでしょうか?①アラム語、②ヘブル語、③アラビア語。答えは、②ヘブル語でした。では、今日の聖書クイズです。ラキシュで発掘された古代フェニキヤ文字で書かれたヘブル語の陶片は、何と呼ばれているでしょうか?①ラキシュ書簡、②エルサレム書簡、③ラキシュ陶片、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Isaiah 37 - Just Look to the Lord
1. the threat of Assyria
 Repeatedly, Isaiah has spoken out to show the certainty of God's word, telling us that he would record the events of the defeat of Assyria as it besieged Jerusalem (30:8), and furthermore, that we should examine and read the book of the Lord (34:16). His labor was rewarded! Or should I say, when the king of the southern kingdom of Judah becomes Hezekiah, Hezekiah comes to Isaiah for help from God. But the southern kingdom of Judah is surrounded by soldiers on all sides, and Jerusalem is about to fall. It was too late for them to come to Isaiah for help at a time like this (v. 1)! (v.1).
 Isaiah, however, accepts Hezekiah and tells him, "Do not be afraid of those words" of the enemy (v. 7). I have come well. It is not too late for God. Then the enemy general, Rab Shakeh, leaves his army in Jerusalem and reports and consults with King Sennacherib. King Sennacherib was attacking Libnah, about 70 km north of Lachish (v. 8). There was probably still an armed uprising by the remnants that needed to be contained. Also, when he learned that Cush, or Tirhakah, the Ethiopian king of Egypt, had moved reinforcements, he sent another letter urging unconditional surrender in order to pressure Jerusalem to fall quickly in preparation for a siege battle (v. 14).
 Hezekiah, hearing of the Egyptian reinforcements, no longer hesitates, but goes to the temple, turns his heart to God himself, whom King Sennacherib denies, spreads King Sennacherib's letter before God, and prays for help (v. 14). Indeed, this is an episode that suggests what the temple, or the church, is today. It is in the church that the Lord is present, and that is where we should gather and offer up our prayers. The Lord hears the prayers of His saints.
2. God's Response
God responded to Hezekiah through Isaiah. He gives words of judgment to Assyria (vv. 22-29) and words of promise to Hezekiah (vv. 30-32). God would not allow Sennacherib, the king of Assyria, to be exalted and to bring contempt upon Himself. The great power of Assyria was only given by God, not King Sennacherib's ability. God reminds him of that fact, he says. God reminds them of that fact and sends them back the way they came. Hezekiah, on the other hand, who seeks God in his distress, is promised not only deliverance from Assyria, but also the restoration of normalcy and joy in the harvest in the cities that had been ravaged by Assyria. The words are powerful: "Rooted beneath and fruitful above" (v. 31). It is powerful language (v. 31), for it implies stable prosperity. And so it is that Assyria is defeated by the miraculous work of God, not by Egypt's reinforcements, and Hezekiah's government is blessed thereafter. The Word of God is a true and trustworthy Word.
Society and the church have been greatly affected by the corona disaster. As the corona crisis is now treated as a common disease, many people are feeling that they have to start all over again from scratch, even though society and the church have begun to move forward. Some may be wondering where to start, where to begin. I myself feel something like that. But let us heed the words of Isaiah. God is gracious. He is the One who does great works in the land of the wasted so that the "remnant" and the "fugitives" may "take root below and bear fruit above. We should consider that as long as there is life on earth, there is hope. The "zeal of the Lord of hosts" will make the faithful stand and complete the Church. On that day, the wonders of God will happen, "the angel of the Lord will go out. Let us be aware that there is a life in which we can bet on the wonders of God. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner</div>
First, yesterday's quiz. What language did Rab Shakeh, the general who laid siege to Jerusalem, use when he pressed Israel to surrender? (1) Aramaic, (2) Hebrew, and (3) Arabic. The answer was (2) Hebrew. Now for today's Bible quiz. What are the Hebrew pottery shards written in the ancient Phoenician script that were excavated at Lachish called? (1) Lachish letter, (2) Jerusalem letter, (3) Lachish pottery shards, and the answer will be given tomorrow. Well, I pray that today will be another good day.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書36章 神の結果を見定める

2023年09月08日 22時58分09秒 | イザヤ書
36章 神の結果を見定める
 
1.前半(1-35章)と後半(40-66章)のつなぎ手
 35章から39章までがまた新しい区分となります。イザヤ書の預言的な部分が一旦終了します。読み進めていくと、どこかで読んだ記事だと気づかされます。そうです、一部(18:14-16)欠落しているものの、2列王記18:13-20:19の内容と同じです。つまりこの箇所は、①BC701 年、センナケリブのエルサレム侵略(36:1、2列王18:13-16)、②BC688年、センナケリブのエルサレム再侵略とエジプト軍ティルハカの反撃、ペストの流行によるアッシリヤの敗退(36:2-37:36、2列王18:17-19:35)、さらに、③BC681年、センナケリブの暗殺事件(37:37、38、2列王19:36、37)と三つの歴史的事件を記録しているものです。
イザヤはウジヤ王が死んだBC740年頃に神の召しを受けヨタム、アハズ、ヒゼキヤの時代に預言活動をしましたから、その間、彼はこれらのすべての出来事を目撃しました。そしてイザヤがこれらの歴史を取り上げるのは、後半(40-66章)の預言の重要さに読者の注意、関心を向けるためです。そのため、一旦預言を中断、これまでイザヤが語ってきた神のことばの確からしさをはっきり示す、アッシリア軍の奇跡的な敗退の事件を取り上げていくのです。
2.アッシリア侵略
当時アッシリア軍は、既に、イスラエル北王国と、アラムを滅ぼし、さらにユダ南王国の領地へと侵略し、ユダ南王国の町々を次々と攻め落とし、首都エルサレムへ迫っていました。ラキシュもその一つです。ラキシュはエルサレムの西南約45キロに位置し、エジプトへの街道を支配する戦略的要衝でした。そこにセンナケリブの軍隊は本陣を構え、今やエルサレムを攻め落とそうと、エルサレムの西方2キロにある上の池の水道のそばに移動、集結していたのです。
既にユダ南王国は無条件降伏し、アッシリアの属州とされていたのですから、エジプトに援軍を求めることは反逆に等しいものです。ラブ・シャケは、ユダ南王国の愚かな判断を批判するのみならず(4節)、自分たちの攻撃が、ユダ南王国がより頼む主の差し金であると言います(10節)。もちろんラブ・シャケは神を信じて、そのように言っているわけではありません(20節)。神を恐れない高慢さの故でした。
この時、ユダの民は、アッシリアの脅威に黙して一言も答えなかったと言います。ヒゼキヤ王が「答えるな」と語ったその命令に従ったからです。しかしそこに、神の民の信仰があります。脅威があっても心を騒がせることなく、すべてを支配される神が、これらをどのようにお取り扱いになるかを静まり見ていく、神の民のあり方が語られています。主を信じる者の希望は失われません。このような状況にあってどんな希望を持てようか、と思う人もいるかもしれませんが、そこで神を信じる者は、敢えて聖書を開き、神のことばの確かさを思い信頼していくのです。そして、神がなさることの結末を見定める心を持つのです。信仰を持つということは、今の現実を超えた先を見る力を持つということです。では、今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。一般にシャロンの野と言われている地域は、どこを指すでしょうか?①カルメル山以北、②カルメル山以南からヨッパまで。③ヨッパ以南。答えは②カルメル山以南からヨッパ(ヤフォ)までです。この地域は、地中海型の温暖な気候で、川や地下水が豊富なので、農耕や、牧畜に適した、イスラエルでも1,2を争う肥沃な土地です。特に春は百科総攬の景観を呈します。では、今日の聖書クイズです。エルサレムを包囲した将軍ラブ・シャケは、イスラエルに降伏を迫る時、何語を使ったでしょうか?①アラム語、②ヘブル語、③アラビア語、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 36: Discerning God's Results
 
1. the linker between the first half (chapters 1-35) and the second half (chapters 40-66)
 Chapters 35-39 are another new division. The prophetic portion of Isaiah comes to an end. As you read on, you realize that you have read this article somewhere else. Yes, it is identical to 2 Kings 18:13-20:19, although some parts (18:14-16) are missing. In other words, these passages are the same as (1) Sennacherib's invasion of Jerusalem in 701 BC (36:1; 2 Kings 18:13-16), (2) Sennacherib's re-invasion of Jerusalem in 688 BC, the counterattack of the Egyptian army of Tilhaca, and the defeat of Assyria due to a plague epidemic (36:2-37:36; 2 Kings 18:17-19: 35), and (3) Sennacherib's invasion of Jerusalem in 688 BC, the defeat of Assyria due to a plague epidemic (36:2-37:36; 2 Kings 18:17-19: 35). 35), and (iii) the assassination of Sennacherib in 681 BC (37:37, 38; 2 Kings 19:36, 37), which records three historical events.
Since Isaiah was called by God around 740 BC, when King Uzziah died, to prophetic activity during the time of Jotham, Ahaz, and Hezekiah, he witnessed all of these events during that time. And the reason Isaiah addresses these histories is to direct the reader's attention and interest to the importance of the latter half of the prophecy (chapters 40-66). Therefore, he pauses in his prophecy to focus on the incident of the miraculous defeat of the Assyrian army, which clearly demonstrates the certainty of the Word of God that Isaiah has been speaking so far.
2. the Assyrian Invasion
At that time, the Assyrian army had already destroyed the Northern Kingdom of Israel and Aram, invaded the territory of the Southern Kingdom of Judah, and attacked the cities of the Southern Kingdom of Judah one after another, and approached the capital, Jerusalem. Lachish was one of them. Lachish was located about 45 km southwest of Jerusalem and was a strategic point controlling the road to Egypt. Sennacherib's army had set up its main camp there and was now moving and massing by the waterway of the Upper Pool, two kilometers west of Jerusalem, in an attempt to attack Jerusalem.
Since the southern kingdom of Judah had already surrendered unconditionally and had been made a province of Assyria, asking Egypt for reinforcements was tantamount to treason. Rab Shakeh not only criticizes the Southern Kingdom of Judah's foolish decision (v. 4), but also says that their attack was sent by the Lord, to whom the Southern Kingdom of Judah was more dependent (v. 10). Of course, Rab Shakeh does not say this out of faith in God (v. 20). It was out of pride, because he did not fear God.
At this time, he says, the people of Judah were silent and did not answer a single word to the Assyrian threat. They obeyed the command of King Hezekiah, who said, "Do not answer. But therein lies the faith of God's people. It speaks of the way of God's people, who do not fret in the face of threats, but calmly watch how God, who rules over all, will deal with them. The hope of those who believe in the Lord is not lost. Some may wonder what hope they can have in such a situation, but those who believe in God dare to open the Bible and trust in the certainty of God's Word. They have the heart to see the end result of what God is doing. To have faith is to have the ability to see beyond the present reality. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Where is the area generally referred to as the Field of Sharon? (1) North of Mt. Carmel, (2) South of Mt. Carmel to Joppa, (3) South of Joppa. (3) South of Joppa. The answer is (2) south of Mt. Carmel to Joppa (Yafo). This area has a Mediterranean-type mild climate and is rich in rivers and groundwater, making it one of the most fertile areas in Israel for agriculture and cattle raising. Especially in spring, the landscape is encyclopedic. Now, here is today's Bible quiz. What language did Rab Shakeh, the general who besieged Jerusalem, use when he pressed Israel to surrender? (1) Aramaic, (2) Hebrew, (3) Arabic. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書35章 主の贖いの希望を得る

2023年09月07日 23時20分50秒 | イザヤ書
35章   主の贖いの希望を得る
1.捕囚回復の預言
 35章は、34章の続きで、これまでのまとめ、つまりイザヤ書前半のまとめとなっています。先の34章では裁きが語られました。しかも神の裁きは確実であると念を押す形です。そして35章では、神が裁くのみならず、回復をもたらすお方であること、つまり裁きの後に、回復の希望もあることが語られます。荒野と砂漠の荒廃したイメージから、水が湧き出し、川が流れ、焼けた地が沢となり、花咲き乱れる、楽園のイメージが語られます。それは、単なる口約束のお話ではありません。実際にイスラエルは、バビロン捕囚の苦難を味わいましたが、その後、国を立て直す機会を与えられています。
 裁きは、恐怖を煽るテーマですが、神の裁きは、世に公正をもたらすため、神の義を実現するためのものです。ですから、それはうち滅ぼして終わりではないのです。必ず回復の希望が語られます。そこで、イザヤは、捕囚の苦難に陥ったならば、そこで落胆しへたり込んでしまうのではなく、悔い改め信仰を抱いて「弱った手を強め、よろめくひざをしっかりさせよ(3節)」と語ります。「手」は力、「ひざ」は安定性と持続性を意味します。「強くあれ、恐れるな」と神の励ましを持って、互いに支え合うようにと言います(4節)。「復讐」は、神の民の敵に対する報復であり、「報い」は彼らが受けた悪からの救いです。これらもまた確実に起こることである、と。
ただ当時このイザヤの言葉は、まだまだ100年以上も先の出来事を語るものでした。この預言を聞いて誰もピンとくる者はいなかったことでしょう。しかし後の時代、実際にエルサレムがバビロンに滅ぼされ、捕囚の苦しみを味わう出来事があった時、イスラエルの人々は、このイザヤの語ったことばが成就したことを思い起こし、悔い改め、神の誠実さに期待し、希望をつないだと言えるでしょう。
2.贖いを受け入れる
またさらに後の時代、バビロン捕囚から解放されてエルサレムに帰国した人々は、このイザヤのことばの成就を覚え、神が約束を守られる誠実な方であることを認めたに違いりません(5節)。そして、神は確かに生きておられる、神は確かに私たちを見捨てられなかった、神は確かに私たちの悪を裁かれた、神に立ち返ろう!と神の栄光のために残りの人生を献げたいと願ったはずです(6節)。そのようにしてエルサレムは再建されていくわけです(7節)。
エルサレムへ帰る道は、希望に満ちた「大路(8節)」でした。それは、どこからも良く見える、妨げのない道です。ただ汚れた者は、そこを通れない。つまり、贖われた者のみが通れる、と言います(9節)。ここに贖いの思想が突如出て来ます。そしてこの限定が、この預言に、バビロン捕囚からの解放に留まらない、終末的な意味があることを考えさせてくれるのです。
というのは、贖いは犠牲動物によって流される血によって罪赦されること、また代価を支払って奴隷状態から解放されることを意味します。ですからここは単純に捕囚帰還民ではなく、血の代価によって神との特別な関係に与った者、つまり、主イエスの十字架にある罪の赦しというたましいの救いを得ている者のことを言っています。ですから「聖なる道」も、世から解放された終末的な新天新地へ向かう道と解釈されます。それは、イエスの十字架を凱旋門とする道です。だからこそその道には、もはや脅かす獅子も猛獣もなく、悩ます愚か者もいないのです。「楽しみと喜びがついて来て、悲しみと嘆きとは逃げ去る」道です(10節)。この世での回復もあるでしょう。しかしさらに大いなる回復、つまり、誰もが進む老いと死の道の向こうに、究極の解放と祝福に与る大路があると言う信仰をもって歩みたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ボツラは、エドムの重要な要塞都市ですが、ほかに何で有名な土地であったでしょうか?①農業、②染色工業、③鉱山。答えは②染色工業でした(イザヤ63:1)。では、今日の聖書クイズです。一般にシャロンの野と言われている地域は、どこを指すでしょうか?①カルメル山以北、②カルメル山以南からヨッパまで。③ヨッパ以南。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 35: Gaining Hope in the Lord's Redemption
1. prophecy of the restoration of captivity
 Chapter 35 is a continuation of Chapter 34 and is a summary of the previous chapters, or the first half of Isaiah. In the previous 34 chapters, judgment was spoken of. In chapter 35, God's judgment is assured. In chapter 35, we are told that God not only judges, but also brings restoration, that is, after judgment, there is hope for restoration. From the desolate images of wilderness and desert, we are told of a paradise where water gushes forth, rivers flow, burnt land becomes streams, and flowers bloom in profusion. This is not a mere story of promises. In fact, Israel suffered the hardship of the Babylonian captivity, but was then given the opportunity to rebuild the nation.
 Judgment is a fear-mongering theme, but God's judgment is meant to bring justice to the world, to realize His righteousness. Therefore, it is not the end of the story. There is always hope of restoration. Therefore, Isaiah tells us that if we fall into the tribulations of captivity, we should not be discouraged and slump down, but rather, with repentance and faith, we should "strengthen our weak hands and make firm our prostrate knees (v. 3). Hands" means strength, and "knees" means stability and continuity. He tells them to support one another with God's encouragement, "Be strong and do not be afraid" (v. 4). Vengeance is the retribution of God's people against their enemies, and retribution is their deliverance from the evil they have suffered. These, too, are sure to happen, he said.
But at the time, Isaiah's words were still speaking of events more than 100 years in the future. No one would have been able to understand this prophecy. However, in later times, when Jerusalem was actually destroyed by Babylon and the Israelites suffered the pain of captivity, they remembered that Isaiah's words had been fulfilled, repented, and held out hope in the faithfulness of God.
2. acceptance of redemption
In later times, those who returned to Jerusalem after being released from the Babylonian captivity must have remembered the fulfillment of Isaiah's words and recognized that God is faithful to keep His promises (v.5). And they must have recognized that God is indeed alive, that He has indeed not forsaken us, that He has indeed judged our wickedness, and that we should turn to Him and offer our remaining lives for His glory! and would have wanted to dedicate the rest of his life to the glory of God (v. 6). That is how Jerusalem would be rebuilt (v. 7).
The road back to Jerusalem was a "great road" (v. 8) filled with hope. It is an unobstructed path, visible from all directions. Only the unclean cannot pass through it. That is to say, only the redeemed can pass (v. 9). Here the idea of redemption suddenly appears. And this limitation makes us think that this prophecy has an apocalyptic meaning that goes beyond the deliverance from the Babylonian captivity.
The atonement means forgiveness of sins through the blood shed by sacrificial animals, and release from slavery through payment of a price. So here we are not simply referring to the returned captives, but to those who have received a special relationship with God through the price of blood, that is, those who have received the salvation of the soul in the forgiveness of sins on the cross of the Lord Jesus. Therefore, the "holy way" is also interpreted as the way to the eschatological new heaven and new earth, free from the world. It is a path that makes the cross of Jesus its triumphal entry. Therefore, on that road there will be no more lions or beasts of prey to threaten, no more fools to annoy. It is a path where "enjoyment and joy will follow, and sorrow and grief will flee away" (v. 10). There will be a recovery in this life. But let us walk with faith that there is a greater restoration, that is, a path beyond the path of old age and death that everyone follows, a path of ultimate liberation and blessing. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Botsurah was an important fortified city in Edom, but what else was it famous for? (1) Agriculture, (2) Dyeing industry, (3) Mining. The answer was (2) dyeing industry (Isaiah 63:1). Now, here is today's Bible quiz. Where is the area generally referred to as the Field of Sharon? (1) North of Mount Carmel, (2) south of Mount Carmel to Joppa, (3) south of Joppa. (3) South of Joppa. The answer will be given tomorrow. I wish you a good day.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書34章 主のことばに目を留める

2023年09月06日 22時38分00秒 | イザヤ書
イザヤ書34章 主の言葉に目を留める
1.黙示的メッセージ
 イザヤは、イスラエルとユダ(1-12章)、周辺諸国(13-23章)へ向けた具体的な預言に加え全人類に対する終末的な預言(24-35章)を語り、神のことばに耳を傾けるように語って来ました。今日読む34章、そして続く明日の35章は、これまでのメッセージをまとめるものです。イザヤは、「国々よ」「諸国の民よ」と全世界に向かって呼びかけ、34章で神の審判を、35章では神による回復の希望を語っています。
まず34章の初め(1-5節)に描かれている内容は、一時代の戦争の様相を描いているというよりも、世の終わりをイメージする黙示的なものです。虐殺、放置された死体、血にまみれた山々。乾燥したパレスチナの山地では、雨が降ると、山肌が溶けたように見えるところがあります。3節、「山々はその血によって溶ける」とは、大量の血が流されたことを意味するのでしょう。ただ、この戦乱のスケールは天にまで及び「天の万象は朽ち果て、天は巻物のように巻かれる」(4節)と言います。黙示録に描かれた、宇宙が破滅するファイナルシーンを思わせるものがあります(黙示録6:14)。
聖書の神は正しい神、正しい裁きを行うと、私たちは信仰告白をしますが、実際には、地上の多くの事柄は、正しく裁かれることもなく闇に葬られていく、と思われることがあるものです。しかしやはり神は正しいお方なのです。神は何一つ、放置されたままにすることはありません。イザヤは、「主の書物を調べて読め(16節)」と語ります。これまでイザヤが書き留めて来たものを読めということでしょう。30:8には預言を「書物に記し、後の日のために永遠の証とせよ」と語られています。語られた神のことばは、ことごとく実行に移されたというわけです。
2.エドムに対する宣告
 5節から、イザヤはエドムに対する神の裁きを語ります。ボツラは、エドムの重要な要塞都市です。神はその都市を厳しく裁くと言います。その後、エドムは神が預言したとおりに滅亡し、廃墟となり、いばらやいらくさが生え、ジャッカルやだちょうの住む場所となりました(11-15節)。16節「それぞれ自分の伴侶を欠くものはない」は、人間ではない獣のこと、結局人間ではない獣が繁栄する獣の巣窟となる、というわけです。
 偉大な終末の預言に続く、具体的な国エドムに対する裁きの預言、しかしこのエドムも、象徴的な意味で使われているのでしょう。つまり、神の民イスラエルに敵対する者への裁きを、エドムと言う国を通して象徴的に語っている、と。
大切なことは、主の書物、つまり神によって語られたことばは、すべて実行に移されるものとして語られています。それは神の霊によって書かれた真理のことばです。しかし、多くの人は、聖書をそのような特別な書と見ることはありません。というのも、私たちの罪の心が、神のことばを神のことばとして理解することを妨げてしまうからです。「主の書物を調べて読め、これらのもののうち、どれも失われてはいない」私たちの心の目が開かれて、神の語っておられることに気づいていく、神のことばへの感度が高められ、神のことばは真実であると言う確信を得たいところです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。バシャンは、地理的にどの地域を指しているでしょうか?①ヘルモン山からヤボク川までの間。②ヘルモン山からアルノン川までの間、③ヘルモン山からゼレデ川までの間。答えは、①ヘルモン山からヤボク川までの間でした。肥沃な地で、強い牡牛、高い木などで有名な場所です。では、今日の聖書クイズです。ボツラは、エドムの重要な要塞都市ですが、ほかに何で有名な土地であったでしょうか?①農業、②染色工業、③鉱山。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Isaiah 34 - Keep Your Eyes on the Word of the Lord
1. the apocalyptic message
 Isaiah has spoken of specific prophecies to Israel and Judah (chapters 1-12) and the surrounding nations (chapters 13-23), as well as apocalyptic prophecies to all mankind (chapters 24-35), telling them to heed the Word of God. Chapters 34, which we read today, and 35, which we will read tomorrow, summarize the previous messages. Isaiah calls out to the whole world, "O nations," "the peoples of the nations," and speaks of God's judgment in chapter 34 and the hope of restoration by God in chapter 35.
The first part of chapter 34 (vv. 1-5) is more of an apocalyptic image of the end of the world than a depiction of the warfare of an era. Massacres, abandoned corpses, and bloodstained mountains. In some arid Palestinian mountainous areas, when it rains, the mountainsides look as if they have melted; verse 3, "the mountains melt with their blood," probably means that a great deal of blood has been spilled. However, the scale of this warfare extends to the heavens, "All the heavenly host will decay, and the heavens will be rolled up like a scroll" (v. 4). This is reminiscent of the final scene described in the Book of Revelation, where the universe is destroyed (Revelation 6:14).
We confess our faith that the God of the Bible is a righteous God and that He will judge righteously, but in reality, many things on earth seem to go unjudged and buried in darkness. But God is still righteous. God does not leave anything undone. Isaiah says, "Search the book of the Lord and read it (v. 16). In Isaiah 30:8, we are told to "write the prophecy in the book and make it an everlasting testimony for the days to come. The word of God was fulfilled in every instance.
2. the sentence against Edom
 Beginning in verse 5, Isaiah speaks of God's judgment against Edom. Botsurah is an important fortified city in Edom. He says that God will judge the city severely. Edom then falls as God prophesied, falling into ruins and becoming a place where thorns and thistles grow and where jackals and tamarins dwell (vv. 11-15). So it is.
 The great end-time prophecy is followed by a specific prophecy of judgment against the nation Edom, but this Edom, too, is probably used in a symbolic sense. In other words, it is symbolically speaking of judgment against those who oppose God's people Israel through the nation of Edom.
The important thing to remember is that all of the Lord's writings, or words spoken by God, are spoken as being put into action. It is the word of truth written by the Spirit of God. However, many people do not see the Bible as such a special book. This is because our sinful hearts prevent us from understanding the Word of God as the Word of God. We want the eyes of our hearts to be opened to realize what God is saying, our sensitivity to God's Word to be heightened, and our confidence that God's Word is true. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Which geographical area does Bashan refer to? (1) The area between Mount Hermon and the Yabok River. (2) Between Mount Hermon and the Arnon River, and (3) Between Mount Hermon and the Zerede River. The answer was (1) between Mount Hermon and the Yabok River. It is a fertile area, famous for its strong bulls, tall trees, etc. Now for today's Bible quiz. Botsurah is an important fortified city in Edom, but what else was it famous for? (1) agriculture, (2) dyeing industry, and (3) mining. See you tomorrow for the answer. I wish you a good day.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書33章 窮した者を顧みられる

2023年09月05日 20時04分35秒 | イザヤ書
イザヤ書33章 窮した者を顧みられる
1.祈り
 33章は、ユダ南王国への侵略とその侵略国の滅亡を語るものです。侵略国がどこの国であるのかは明かされていません。しかしアッシリアと考えてよいでしょう。その侵略は凄まじいものです。9節、「レバノン」「シャロン」「バシャン」「カルメル」は、いずれもイスラエル北王国がその美しさを誇った森、平野、高地、山です。それらが皆、占領され、壊滅状態に陥ると言うのです。そして、しかもその脅威が、ユダ南王国にも迫っている。イザヤは、苦境に立たされるエルサレムの惨状と嘆きを、3-4節、そして7-12節において、生々しく描いています。アッシリアと平和条約を結んでも、それがまったく無視される、そんな状況すら起こりうると。
イザヤは、国民の立場に立って神に祈ります。2節「苦難の時の、私たちの救いとなってください」と。そして祈りの中で、神からのことばを受けてこれを伝えるのです。5-6節「主はいと高き方で、高い所に住み、シオンを公正と義で満たされる。(だから)主はあなたの時を堅く支え、救いと知恵と知識の富みとなられる。主を恐れることは、その財宝である」と。つまり、この危機に際して10-13節は、主は、ユダ南王国のために立ち上がってくださる。神は、窮した者の祈りを顧みてくださるお方、その叫びをないがしろにされないお方だと言うのです。
2.主の救い
13節からの後半は、実際にユダ南王国がその脅威から救い出されることを語っています。確かに、この預言の後に起こった歴史的な事実は、そうでした。BC701年、アッシリアの王センナケリブが、大軍を率いてエルサレムを包囲し、ユダ南王国を「かごの鳥のように」閉じ込めたと豪語しました。しかし彼の大部隊は一夜にして、18万5千人の死者を出し退却していくのです(2列王18⁻19章、2歴代誌32章)。ですから13節の「遠くの者」はアッシリア、「近くの者」はユダ南王国として読むならばよく意味が通じます。アッシリアよ、ユダ南王国よ、「わたしのしたことを聞け」「わたしの力あるわざを知れ」(13節)。当時アッシリアの脅威は、誰の目にも明らかで、誰ひとりその剣から逃れる者はない、と思われたのでしょうが、神が正しき者たちの岩となり、守りとなったのです。
 18節は、その危機的な状況を思い返している内容です。国を囲む敵どもが、エルサレムを眺めながら、どれだけの戦利品に与れるか、笑みを浮かべながら計算している様を語っています。そして「わかりにくい」(19節)外国語を話す敵に囲まれた脅威。しかしその敵が、目の前から突如消え去るのです。恐ろしかったことを思い出しながら、敵がどこに行ったのかと驚くような出来事が起こる。まさに神の力が成し遂げる不思議と、救いがある、というわけです。
しかし、20節以降の祝祭の都、シオンについて語ることばは、どうも、その時代を超えた、終末的なビジョンを語っているようです。そこは、主がおられる場所で、川はあるが船の動きはない。いわゆる経済活動がないということでしょう。そして病気も罪へのさばきもないとなれば、これは、永遠の安息の都のイメージです。「人の一生は重荷を負うて遠き道を行くがごとし。急ぐべからず」と語ったのは徳川家康ですが、聖書は、やがて、人は、その重荷を下ろし、永遠の平安と安息を楽しむ時が来ると言います。この神のことばがあればこそ、時代の興亡を超えた達観した歩みも可能なのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。オフェルとは、エルサレムのどの位置にあったと考えられているでしょうか?①神殿の丘の南側、②神殿の丘の北側、神殿の丘の西側。答えは、①神殿の丘の南側でした。オフェルについては、その位置は実際にはよくわかっていません。しかし通説では、ダビデの旧市と神殿の丘の間の地域、つまり神殿の丘の南側に広がる馬の門と南の門のあたりと考えられています。では、今日の聖書クイズです。バシャンは、地理的にどの地域を指しているでしょうか?①ヘルモン山からヤボク川までの間。②ヘルモン山からアルノン川までの間、③ヘルモン山からゼレデ川までの間。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Isaiah 33: He looks after the distressed
1. prayer
 Chapter 33 tells of the invasion of the Southern Kingdom of Judah and the destruction of the invading nation. The invading nation is not specified. It is safe to assume that it is Assyria. Lebanon," "Sharon," "Bashan," and "Carmel" are all forests, plains, highlands, and mountains where the Northern Kingdom of Israel boasted of its beauty. All of them, he says, will be occupied and destroyed. And what is more, the threat is coming to the southern kingdom of Judah. Isaiah vividly describes the devastation and lamentation of beleaguered Jerusalem in verses 3-4 and 7-12. He says that even a peace treaty with Assyria could be completely ignored, and that such a situation could even occur.
Isaiah stands in the shoes of the nation and prays to God, v. 2, "Be our salvation in the time of distress. And in prayer, he receives a word from God to convey this: vv. 5-6, "The LORD is high above, he dwells on high, he will fill Zion with justice and righteousness. (So) He will stand fast in your time, and be rich in salvation, wisdom, and knowledge. The fear of the Lord is his treasure. In other words, in this crisis, verses 10-13, the Lord will stand up for the southern kingdom of Judah. God is the One who hears the prayers of the needy and does not neglect their cries.
2. the salvation of the Lord
The second half of the prophecy, beginning in verse 13, speaks of the actual deliverance of the southern kingdom of Judah from its threat. Indeed, that was the historical fact that occurred after this prophecy: in 701 BC, Sennacherib, king of Assyria, led a large army to besiege Jerusalem, boldly claiming that he had trapped the southern kingdom of Judah "like a caged bird." But his large army retreated overnight with 185,000 dead (2 Kings 18-19; 2 Chronicles 32). So verse 13 makes good sense if we read "those far away" as Assyria and "those near" as the southern kingdom of Judah. O Assyria, southern kingdom of Judah, "hear what I have done" and "know my mighty works" (v. 13). The threat of Assyria was obvious to all at the time, and it may have seemed that no one would escape its sword, but God became the rock and defense of the righteous.
 Verse 18 is a reminder of the critical situation. It speaks of the enemies surrounding the nation, looking at Jerusalem, smiling and calculating how much spoils they will receive. And then there is the threat of being surrounded by enemies who speak a foreign language that is "hard to understand" (v. 19). But that enemy suddenly disappears before our eyes. Remembering what was terrifying, we are amazed to see where the enemy has gone. This is exactly the kind of wonder and salvation that the power of God accomplishes.
However, the words from verse 20 onward that speak of Zion, the city of feasts, seem to be speaking of an apocalyptic vision beyond that time period. It is a place where the Lord is, where there is a river but no movement of ships. There will be no so-called economic activity. And if there is no sickness and no judgment for sin, this is an image of a city of eternal rest. The Lord said, "A man's life is like a distant road with a heavy burden. The Bible tells us that the time will come when we will lay down our burdens and enjoy eternal peace and rest. With this word of God, it is possible to walk with a sense of accomplishment that transcends the rise and fall of the times. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Where was Ofer located in Jerusalem? (1) South of the Temple Mount, (2) North of the Temple Mount, and (3) West of the Temple Mount. The answer is: (1) the south side of the Temple hill. As for Ophel, its location is not really known. However, the prevailing theory is that it is in the area between the Old City of David and the Temple hill, i.e., around the Horse Gate and the South Gate, which extend to the south of the Temple hill. Now for today's Bible quiz. What geographical area does Bashan refer to? (1) Between Mount Hermon and the Jabok River. (2) Between Mount Hermon and the Arnon River, and (3) Between Mount Hermon and the Zerede River. The answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.