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人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

聖書通読の積み重ねは、モノの見方を変え、人生を前に進む勇気を与えてくれます。ご一緒にしませんか?

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書5章 神を恐れることに乏しい

2023年08月10日 14時35分03秒 | イザヤ書
5章 神を恐れるに乏しい
1.ぶどう畑の歌
 イザヤはたとえ話を語り始めます。ある人が、ぶどう畑を持ち、そこによいぶどうを植え、その実りを楽しみにしていた、と。ところが、収穫してみると、それは酸いぶどうであった、と(1-3節)。そこで神は、ぶどう畑の垣根を取り去り、野生動物が侵入して踏みにじり、荒れ果てるままにされる、と言うのです。実際に、ソロモン王以降、イスラエルには、様々な国が侵略を繰り返し、王国は弱体化、荒れ果てていきます。ただ、このような事態は、決して、神が彼らを見捨てたことを意味しないのです。というのは、神は、人間を鞭打って従わせるような方ではなく、人間の自由意思を尊重されます。ですから、放りだされたというのは、神の特別な恩恵を止められたということでしょう。人間の弱肉強食の世界に、イスラエルが自らの力で生きることを許されたということです。神は、人が自ら気づいて立ち返ることを望んでおられるのです。神は愛です。
2.わざわいなるかな、ユダの罪
8節からは、当時のユダ南王国の具体的な罪が語られます。一つは、皆、自分のことしか考えない状況があると言います(8-10節)。こうした状況に対する神の裁きは、それぞれが自分の利得を求めても、それに見合った収穫がないことです。10ツェメドは、耕すのに一日かかる面積ですが、そこで採れるぶどうの収穫はわずか2リットル、6本入りのペットボトル2ケース分。その約10倍の量の種を使いながら、収穫できた穀物の量はその十分の一、全く当てが外れるようなことが起こる、と言います(10節)。続いて、金持ちたちの贅沢三昧の生活が指摘されます(11-17節)。酒や音楽が悪いのではなく、姿勢や意識の問題でしょう。人は、与えられた財、時間、才能、賜物を、神のみこころにそって正しく用いなくてはなりません。それらは、神の恵みによって与えられたものですから、それなりの使い方をすべきなのです。しかしそのような理解がなければ、その恵みは取り上げられるということでしょう。ここは、ヨハネが黙示録で描いた大淫婦に対する裁きに通じるところです(黙示18:16、17)。さらに三つ目、嘘偽りの罪です(18-20節)。白を黒と言い、黒を白と言う人の闇です。結局、絶対的な神の存在を否定するなら、力ある者が、横暴を働くことを許す世界となります。道徳的価値はないがしろにされ(20節)、自己慢心が横行する世界です(21節)。そのように度を超し(22節)悪人が自己流の正義を振りかざし、正しい者が踏み躙られていく世界、それはわざわいであり、主の怒りが下されるのです(25節)。
3.神の裁き
そこに神が裁きをもって介入されるのは、至極当然なことでしょう(24節)。「地震」(25節)も「嵐」(30節)も、神の臨在とその力の現れを象徴します。しかしその間に挟まれて、別の力(26-29節)が描かれています。いわゆる神が裁きの道具として送り出された略奪者たち、アッシリアの侵略が預言されています。アッシリアの軍隊は、二輪の戦車を持ち、高速で走る、」これは、とどろき、うなり声に等しき脅威をもたらしました。ところでヨハネは、新約聖書の黙示録の中で、同じぶどう酒のイメージを用いて神の裁きを語っています(14:19)。イザヤの預言は、決して過去のものではないということです。神は生きておられるのです。では、今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。イザヤが預言者として神の召しを受けたのは、どの王様の時代であったでしょうか?①ウジヤ、②ヨタム、③アハズ。答えは①ウジヤでした。イザヤが神の啓示を与えられたのは、ユダ王国の四人の王、ウジヤ(BC792- )、ヨタム(BC750-)、アハズ(BC743- )、およびヒゼキヤ(BC729-)の時代ですが、イザヤが預言者としての召命を受けたのは、ユダの王ウジヤが死んだ年でした(6:1)。では今日の聖書クイズです。一般にイザヤ書は、前半と後半の二巻に分けられますが、後半の始まりは何章になるでしょうか?①20章、②30章、③40章。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。

答えは③40章でした。一般にイザヤ書は、1-39章と40-66の二つに分けられることが多く、前巻は、ユダが捕囚に会う前の時代を、後巻は、それから150年後の出来事を取り扱っていると言われます。
Chapter 5: Lacking the Fear of God
1. the song of the vineyard
 Isaiah begins to tell a parable. A certain man had a vineyard, planted good grapes in it, and looked forward to their harvest. But when he harvested them, he found that they were sour grapes (vv. 1-3). So God removes the hedge of the vineyard and says that wild animals invade and trample it down, leaving it desolate. In fact, after King Solomon, various nations repeatedly invaded Israel, leaving the kingdom weakened and desolate. But this does not mean that God has abandoned them. God is not the one who whips people into submission, but respects their free will. Therefore, being thrown out would mean that God's special favor has been stopped. It means that Israel was allowed to live on its own in a world of human weakness. God wants people to realize and turn on their own. God is love.
2. Woe to the sins of Judah
Starting in verse 8, we are told of the specific sins of the Southern Kingdom of Judah at that time. One says that there are situations in which everyone thinks only of themselves (vv. 8-10). God's judgment on this situation is that each seeks his own gain, but there is no commensurate harvest. 10 tzemed is an area that would take a day to plow, but the yield of grapes there is only 2 liters, enough for two cases of 6-pack plastic bottles. The amount of seed used is about 10 times that, yet the amount of grain harvested is only one-tenth of that. Next, the extravagant lifestyles of the rich are pointed out (vv. 11-17). It is not the alcohol or music that is wrong, but the attitude and awareness. People must use the goods, time, talents, and gifts they have been given correctly according to God's will. They are given by God's grace and should be used accordingly. Without such understanding, however, the grace will be taken away. This is similar to the judgment of the great whore that John describes in the book of Revelation (Revelation 18:16, 17). And third, the sin of lying (vv. 18-20). This is the darkness of those who say that white is black and black is white. After all, if we deny the existence of an absolute God, we end up with a world that allows those who are powerful to be tyrannical. It is a world where moral values are neglected (v. 20) and self-pride is rampant (v. 21). It is a world in which the wicked will go to excess (v. 22), and the righteous will be trampled underfoot (v. 25).
3. God's Judgment
It is only natural that God would intervene with judgment (v. 24). Both the "earthquake" (v. 25) and the "storm" (v. 30) symbolize the presence of God and the manifestation of His power. But sandwiched in between is another force (vv. 26-29). It prophesies the invasion of Assyria, the so-called plunderers whom God has sent out as instruments of judgment. The Assyrian army had two-wheeled chariots and rode at high speed," which posed the equivalent of a roaring, bellowing threat. John, by the way, uses the same wine imagery in the New Testament book of Revelation to speak of God's judgment (14:19). This means that Isaiah's prophecy is by no means a thing of the past. God is alive. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. In which king's time did Isaiah receive God's call as a prophet? (1) Uzziah, (2) Jotham, and (3) Ahaz. The answer was (1) Uzziah. Isaiah received divine revelation during the reigns of four kings of Judah: Uzziah (792-BC), Jotham (750-BC), Ahaz (743-BC), and Hezekiah (729-BC), but it was in the year Uzziah, king of Judah, died (6:1) that Isaiah received his calling as a prophet. Now for today's Bible quiz. Generally, the book of Isaiah is divided into two volumes, the first half and the second half. (1) Chapter 20, (2) Chapter 30, and (3) Chapter 40. The answer will be given tomorrow. Then, I pray that today will be another good day.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書3章 頼るべきは目に見えぬ神である

2023年08月07日 06時43分36秒 | イザヤ書
3章 頼るべきは目に見えぬ神である
1.自業自得の結果
 皆さんは、日々何を頼み、支えとして生きているでしょうか。このコロナ禍を通して、本当に頼むべきもの、支えとすべきものは何であると教えられたでしょうか。イザヤの時代、人々が頼みとしたものは、軍隊、裁判官、預言者、長老、法律家、占い師と様々でした。それは今日の人々も同じかもしれません。
さて1節、神は、人が頼りにする、そのようなものを除かれると言います。それは、まことの神を知るため、だれがあなたの本当のいのちの支え手であるかを悟らせるためである、と。そしてこの世には、人が本当に頼みとすべき、唯一まことの神がいることを知ろうとしないのなら、期待はずれのことが起こる、と言います。例えば、指導者を頼みにしても、神はその知恵ある指導者を取り去られる。そして気まぐれで、中身のない指導者に権力を握らせる、と言います(4節)。正義をないがしろにし、不法を行う者が政治を動かすようになる。その結果、国は混乱に陥り、支え手と頼った指導者に振り回される苦しみを味わうことになる。しかしそれは自業自得というべきものだ、というわけです(9節)。
 では、その様な状況にもう救いはないのでしょうか。イザヤは言います。「正しい人は幸いだ、と言え。その人たちは自分の行いの実を食べる」(10節)私たちは一度歯車が狂ってしまえば、もう先はないと思ってしまうものでしょう。実際、どんなに自分の人生を修復しようとしても、益々坂を転げ落ちるのみで、回復の望みはどこにもないように思えてしまうところがあります。しかし、そのような絶望感にあっても、神を恐れ、正しき選択をするなら、そこには望みがあるのです。
2.まことに裁く神がおられる 
問題は、まことに、貧しい者を顧み、不正を犯す者を裁く、神がおられることを信じるかどうかです(15節)。しかし多くの人にとっては目に見えないまことの神よりも、目に見える現実に、いかんともしがたい思いを抱くのみ、ということがあるでしょう。
イザヤは、神の言葉を伝えます。国が荒廃するのは、あなたがたの指導者の責任である、と。指導者は、国民のぶどう畑を野獣から守るべき職責にあるにもかかわらず、自らそのぶどう畑を食い荒らしている。神はその責任を問われる、と言います(14節)。
また、その無責任な指導者たちに囲われ、贅沢三昧に生きている金持ちの女たちをも、神は見過ごすことはない、と言います。彼女たちが、ネックレス、ブレスレット、香水など、どれほど身を飾りたて、美しく見せようとも、もはや男を引きつけることが出来ないような事態が起こる、と言います。彼女たちが、病に冒され、美しさを失い、夫も奪われ、ただ恥辱と屈辱に泣き伏すだけになる、と言います(16-26節)。
 この世には、まことに正しいことをなさる神がおられる、あなたはそのことを信じることができるでしょうか。社会は、不条理に満ちていると思われても、その状況がいつまでも放置されることはありません。本当に頼みとすべきものを頼みとしていく、つまり生きておられる唯一まことの神がおられることを覚え、その神に立ち返り、神に頼んで、神の義に生きる歩みを大事にすべきだと言うのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。新月の祭りは、月の昇のを見るや否や、イスラエル全体で守られたと言われます。イザヤは殉教したと言われますが、それは、どの王様の時代であったでしょうか?①ウジヤ、②ヒゼキヤ、③マナセ。答えは③マナセでした。では今日の聖書クイズです。イザヤの父のアモツは、どの王の兄弟であったと考えられているでしょうか?①ヒゼキヤ、②アマツヤ、③ヨタム。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 3: It is the Invisible God We Must Rely on
1. self-inflicted consequences
 What do you rely on for support in your daily lives? Through the Corona Disaster, have you been taught what you really need to ask for and what you should rely on for support? In Isaiah's time, people relied on various sources, such as armies, judges, prophets, elders, lawyers, and fortune tellers. It may be the same for people today.
Now, verse 1 says that God removes such things on which people rely. He says that He does this so that you may know the true God and realize who is the true sustainer of your life. He also says that in this world, if one does not know that there is only one true God to whom one can truly turn, then disappointments will occur. For example, if one relies on a leader, God will take away that wise leader. Then, he says, he will let a capricious, insubstantial leader take power (v. 4). Those who neglect justice and do illegal things will run the government. As a result, the nation will be plunged into chaos and suffer the pain of being swept away by leaders who rely on them as their supporters. But that is what they deserve (v. 9).
 So is there no salvation in such a situation? Isaiah says, "Blessed are the righteous," he says. Say, "Blessed are the righteous, for they shall be called the children of Israel" (v. 10). Once we fall off the wagon, we may think there is no way out. In fact, no matter how much we try to fix our lives, it seems as if there is no hope for recovery, as we continue to fall further and further downhill. But even in such despair, if we fear God and make the right choices, there is hope.
2. there is a true God who judges 
The question is whether or not we believe that there is indeed a God who cares for the poor and judges the unjust (v. 15). But for many, the reality of what they see is more overwhelming than the invisible God of truth.
Isaiah delivers the word of God. The desolation of the nations is the fault of your leaders. The leaders are charged with protecting the vineyard of the nation from wild beasts, yet they themselves are devouring the vineyard. God will hold them accountable, he says (v. 14).
He also says that God will not overlook the rich women who are surrounded by their irresponsible leaders and live in luxury. No matter how much they adorn themselves with necklaces, bracelets, perfume, etc., they will no longer be able to attract men. They will become ill, lose their beauty, have their husbands taken from them, and be left to weep in shame and humiliation (vv. 16-26).
 Can you believe that there is a God who does what is right in the world? Society may seem to be full of absurdity, but it will not remain that way forever. We should remember that there is only one true and living God, and we should turn to Him, ask Him, and cherish our lives in His righteousness. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. It is said that the Feast of the New Moon was observed by all of Israel as soon as they saw the moon rise. Isaiah is said to have been martyred, but under which king? (1) Uzziah, (2) Hezekiah, and (3) Manasseh. The answer was (3) Manasseh. Now for today's Bible quiz. Amotsu, Isaiah's father, is considered to be the brother of which king? (1) Hezekiah, (2) Amaziah, and (3) Jotham. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書2章 終わりの日

2023年08月06日 21時18分21秒 | イザヤ書
2章 終わりの日 
1.「終わりの日」
2節「終わりの日」、その日には、すべての国々からまた多くの民が「主の家の山」に集められて平和に暮らすようになる、と約束されています。3~4節に書かれたことは、実際には、ミカ書4:1-4の内容と同じです。そこでイザヤかミカ、どちらかがどちらかをコピーしたとか、すでに存在していた何かの讃美歌を両者が引用した、などと議論されているところです。しかし内容的にはいかにもイザヤらしく、イザヤ自らの手による、と考えてもよいでしょう。
ともあれ、「終わりの日」に人々は和解し、もう相争わなくなる、と言います。人類は、争いを繰り返してきました。二度の大戦を経て、国は、冷戦時代から、民族紛争の時代に、そして今、ウクライナの戦争に人々の注目は集められていますが、これを機に世界は、再び二つに分かれて争うような危機的状況が高まっています。しかし、11節「その日」国々は相争うことをやめてしまう、というのです。
なぜか、それは、神が国々を裁かれる時だからです。この天地万物をお造りになり、それぞれの国とその境界をお定めになった、万物の支配者である主が、ご自身を現わして、人類の歴史上のすべてのことにおいて、正しい裁きを行い、決着をつけられるからです。ですから、その時、自分こそ神であると奢り高ぶる指導者、国は、低められて恥を見るとも言います。そこでその時が必ず来ることを覚えて、5節、恐れつつ、主の光のうちに歩もうと言うのです。
2.イスラエルの現実
しかしその日とはいつのことでしょう。2章は、おそらく、ウジヤ、ヨタムの時代(BC735年以前)の預言とされています。当時、ユダ南王国は、アラビヤ湾に臨む商業上の要地エラテを占領し、富国強兵にまい進していました。それに伴い、諸外国との交流も進み、東方諸国の偶像崇拝が国内にもたらされて蔓延り、結果、彼らが従ってきた天地創造のまことの神がないがしろにされていた時代です。人々は「金や銀」という財力、「馬や戦車」という軍事力、そして「偽りの神々」(偶像)という偶像の力をすべてとしていました。そしてヨタム王の晩年になると、ユダ南王国の国威は衰退し始め、政治は腐敗し、社会も混乱していた時代でした。イザヤは、まずこのような時代にある人々に向かって、これらの預言を語ったと言うべきでしょう。しかし、それはイザヤの時代に実現することはありませんでした。そして、今なお、実現していません。となれば、この預言は、ただのはったり、だったのでしょうか?そうではありません。当時の人々も、そして今の私たちも、その日に向かう歴史の中を生きている、だから、人間として正しい歩みをせよ、ということです。
21節「主が立ち上がり、地を脅かす時」は、疫病の蔓延する、今の時代についても言えることです。イザヤの時代も、今の時代も、変わらず、神のことばが適用される状況があるということです。そして、使徒ペテロは言いました。「主は、ある人たちが遅れていると思っているように、約束したことを遅らせているのではなく、あなた方に対して忍耐しておられるのです。誰も滅びることがなく、すべての人が悔い改めに進むことを望んでおられるのです(2ペテロ4:9)」イザヤは言います。「さあ、私たちも主の光のうちを歩もう」(5節)。歴史が主のことばのとおりに進んでいることに気づかされ、主の光のうちに歩ませていただきたいものです。では、今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。新月の祭りは、月の昇のを見るや否や、イスラエル全体で守られたと言われます。どのような合図が使われたのでしょうか?①ラッパ、②のろし、③焚火。答えは、②のろし、でした。新月の祭りは、エルサレムの定めの場所で見張っていた者が、月の昇のを見るや否や報告に走り、オリーブ山からのろしを上げて全国に伝えたとされます。では今日の聖書クイズです。イザヤは殉教したと言われますが、それは、どの王様の時代であったでしょうか?①ウジヤ、②ヒゼキヤ、③マナセ、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 2: The End of Days 
1. The Last Day
Verse 2: "The Last Day," in which it is promised that in that day many peoples from all nations will be gathered together on "the mountain of the house of the Lord" to live in peace. 3-4 is actually the same as Micah 4:1-4, which says, "In the day of the Lord, the Lord will gather all nations and peoples to Himself, and they will live in peace. It has been argued that either Isaiah or Micah copied the other, or that they both quoted from some hymn that already existed. However, in terms of content, the hymns are very much like Isaiah's, and it is safe to assume that they were written by Isaiah himself.
Anyway, he says that in the "last days" people will be reconciled and will no longer fight each other. Humans have been fighting each other for a long time. After two world wars, the world has gone from the Cold War era to the era of ethnic conflicts, and now the war in Ukraine is drawing people's attention, and the world is once again divided into two and fighting each other in a growing crisis. However, verse 11 says that "that day" the nations will cease to contend with each other.
Why? Because it is the time when God will judge the nations. The Lord, who is the ruler of all things, who created heaven and earth and all things, and who has determined each nation and its boundaries, will manifest Himself to execute righteous judgment and settle everything in the history of humankind. Therefore, it is said that at that time, leaders and nations that are proud and arrogant, thinking that they are God, will be brought low and put to shame. Remembering that the time will surely come, verse 5 says, "Let us walk in the light of the Lord, fearing.
2. the reality of Israel
But when is that day? At that time, the southern kingdom of Judah occupied Elate, a key commercial center on the Arabian Gulf, and was striving to become a wealthy and powerful nation. As a result, the idolatry of the eastern countries was brought into the country and spread, and as a result, the true God of creation, which they had followed, was neglected. The people relied entirely on the power of their idols: their wealth in the form of "gold and silver," their military power in the form of "horses and chariots," and their "false gods" (idols). And in the last years of King Jotham's life, the southern kingdom of Judah was in a period of declining national prestige, political corruption, and social turmoil. It should be said that Isaiah first of all addressed these prophecies to the people in these times. But it did not come true in Isaiah's time. And it still has not come true. So was this prophecy just a bluff? No, it was not. The people of that time, as well as we are living in the history of that day, so we should take the right steps as human beings.
Verse 21, "When the Lord rises up and threatens the earth," can also be said about the present time, when pestilence is rampant. The same applies to the situation in Isaiah's time and today, where the Word of God is still applicable. And the apostle Peter said. The Lord is not delaying what He has promised, as some think He is delaying, but He is patient with you. He wants no one to perish, but all to go on to repentance (2 Peter 4:9)," Isaiah said. Now let us also walk in the light of the Lord" (v. 5). Let us be reminded that history is proceeding according to the Lord's word, and let us walk in His light. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. It is said that the Feast of the New Moon was observed by all of Israel as soon as they saw the moon rise. What kind of signal was used? (1) trumpets, (2) signal fire, (3) bonfires. The answer is (2) signal fire. It is said that the festival of the new moon was celebrated by those who were on watch at a designated place in Jerusalem, and as soon as they saw the moon rise, they ran to report it, and light a signal fire from the Mount of Olives to announce it throughout the nation. Now for today's Bible quiz. Isaiah is said to have been martyred, but under which king? (1) Uzziah, (2) Hezekiah, (3) Manasseh, and the answer will be given tomorrow. Then I pray that today will be another good day.



人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書1章 現状をよく理解せよ

2023年08月06日 21時14分52秒 | イザヤ書
1章 現状に対するメッセージ
本日からイザヤ書に入ります。昨日まで読んだ雅歌は、預言書に続く内容があることを語りました。雅歌は「愛の賛歌」でありつつ、完全な愛を求めて終わっています。これから預言書を丹念に見ることで、まさに預言書が神の愛を語るものであり、雅歌のテーマもつながっているものであることを知るでしょう。
1.イザヤ書について
 さて、イザヤは、ユダの王ウジヤ、ヨタム、アハズ、ヒゼキヤの時代の人です。注目すべきは、彼が伝えようとしているのは、見た幻です。彼は、神の言葉を耳で聞いてそれを伝えているのではありません。目で見たものを書き記しているのです。ちょうど、新約聖書のヨハネの黙示録と似ています。いや、実際には使徒ヨハネがそれを真似たのかもしれませんが、使徒ヨハネも、パトモス島で見た神の幻を書き留めました。それは、1世紀の7つの教会に対する神からのメッセージであり、励ましと、悔い改めを語るものでした。イザヤも、まず当時のユダ南王国に対し、神の幻を通して語ろうとしています。
 ユダ南王国はかつてのイスラエル国の片割れでした。部族連合にすぎなかったイスラエルも一時、立派な国となりましたが、ソロモン以降、北と南に分裂し、繰り返し諸外国の侵略を受け徐々に弱体化していました。BC701年アッシリヤが侵略した時(2列王26章)には、イスラエルの46の都市が占領され、ユダ南王国の首都エルサレムにも脅威が迫っていたのです(8節)。なぜそうなってしまったのか、それは、背信のためである。イスラエルが生みの親である神を忘れて、その心が神から遠く離れてしまったためであると言います。確かに、アッシリアに滅ぼされたイスラエル北王国は、生みの親であるまことの神を忘れ、その代わりに木や石でできた偶像崇拝に熱中していました。しかし、ユダ南王国はそうではありません。彼らは、まことの神を礼拝する伝統を固く守っていたのです。ただそこにも問題はありました。つまり、彼らは神礼拝の習慣こそ維持していましたが、それは形式的なものであって、実際その心は偶像崇拝者と同じで、神から遠く離れていたのです(11-15節)。神がそのような信徒の礼拝や献げ物に嫌悪感を示すのは当然のことでしょう。神が求めていたのは、彼らが携えてくる犠牲動物ではなく、神を敬う真実な心であったのです(18-20節)。どんなに立派な贈り物をいただいても、その送り主の心遣いを感じない贈り物は、いただけない気持ちになるのは、よくわかることです。ただ、これは古い昔話ではありません。私たちにも語り掛けてくるものがあるのです。2019年末から始まったコロナが、キリスト教界に一番鋭く問いかけたことは、私たちの実質的な信仰です。日曜日には、礼拝に行く、献金も献げる、奉仕もする、しかし、その心は神に遠く離れている、形ばかり、口先の信仰という現実を、私たちに教えたのがコロナでした。
2.神の衷情
 かつてのユダ南王国は、まことの神に信頼し神に生きる国でした。その国の在り方には、神の正義と公正さが証しされていました(21節)。それが今や、神の戒めを捨てて、ユダ南王国は、どこにでもあるような国、不信と不道徳、腐敗と殺人の宿る、嫌悪すべき国となってしまったのです。
 ユダ南王国は教会の象徴ともいうべきものです。今日の教会にあるのは、まことの神の愛が語られ、またその愛に真実に生き、互いに愛し合う共同体の姿なのかどうか?いや、一見仲良さそうに見えても、妬みあり、嫉妬あり、憎しみあり、諍いありといった、どこにでもあるような、サークル、団体に過ぎないのか。まあ、救われた罪人の集まりである教会ならば、ある程度それは仕方がないことでしょう。しかし大切なのは、神は、こんな教会には失望する、と見捨てるような人間とは違うことです。むしろ、神はこの国をもう一度回復させようとするのです。18節「さあ、来たれ。論じ合おう。たとえ、あなたがたの罪が緋のように赤くても、雪のように白くなる」神は、教会を愛するお方です。そしてその神の愛に生きる教会も本当はそうなのです。だからこそ世の光、地の塩になる、つまりどこか世の中の団体とは異なるところがあるのです。それが宣教ともなるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。イスラエルでは有名な果実、ざくろという言葉は、新約聖書には一度も出てこない、〇か×か。答えは〇でした。旧約聖書には、30回以上も出てくるのに、新約聖書には一度も出てきません。では今日の聖書クイズです。新月の祭りは、月の昇のを見るや否や、イスラエル全体で守られたと言われます。どのような合図が使われたのでしょうか?①ラッパ、②のろし、③焚火、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 1: Message to the Current Situation
Today we begin the book of Isaiah. The Song of Songs, which we read until yesterday, told us that there is a continuation of the prophetic book. Song of Songs is a "hymn of love," but it ends with a call for perfect love. By looking carefully at the Prophetic Books, you will see that the Prophetic Books speak of God's love, and the theme of Song of Songs is also connected to the Prophetic Books.
1. about the book of Isaiah
 Now, Isaiah is a man of the time of Uzziah, king of Judah, Jotham, Ahaz, and Hezekiah. Notably, what he is trying to convey is the vision he saw. He is not hearing the Word of God with his ears and passing it on. He is writing down what he saw with his eyes. It is just like the New Testament book of Revelation. No, actually, the apostle John may have imitated it, but he too wrote down the vision of God that he saw on the island of Patmos. It was a message from God to the seven churches of the first century, one that spoke of encouragement and repentance. Isaiah, too, is trying to speak through God's vision to the Southern Kingdom of Judah at that time.
 The Southern Kingdom of Judah was one half of the former nation of Israel. After Solomon, Israel was divided into northern and southern parts, and gradually weakened by repeated invasions by foreign nations. 46 cities of Israel were occupied when Assyria invaded in 701 BC (2 Kings 26), and Jerusalem, the capital of the Southern Kingdom of Judah, was under threat. Jerusalem was also under threat (v. 8). Why did this happen, and why was it so, because of treachery? He says it was because Israel had forgotten God, its creator, and its heart had turned far away from Him. Indeed, the Northern Kingdom of Israel, which was destroyed by Assyria, forgot the true God, its creator, and instead became absorbed in idolatry made of wood and stone. But not so the Southern Kingdom of Judah. They held fast to their tradition of worshiping the true God. But even there, there was a problem. They maintained the custom of worshiping God, but it was a formality, and their hearts were as far away from God as idolaters (vv. 11-15). It is not surprising that God would be disgusted by the worship and offerings of such a congregation. God was not looking for sacrificial animals that they would bring, but true hearts that would honor Him (vv. 18-20). It is understandable that no matter how fine a gift we receive, we would feel unable to accept a gift that does not show the thoughtfulness of its sender. However, this is not an old story. There is something that speaks to us as well: what the Corona, which began at the end of 2019, has asked most acutely of the Christian community is our substantial faith. Corona taught us the reality that we go to worship on Sundays, that we give offerings, that we serve, but that our hearts are far from God, that our faith is only a formality and a mere mouthpiece.
2. the love of God
 The former Southern Kingdom of Judah was a nation that trusted in and lived by the true God. The way the nation was, it testified to the justice and fairness of God (v. 21). Now, having abandoned God's commandments, the Southern Kingdom of Judah has become a nation like any other, a detestable nation inhabited by unbelief, immorality, corruption, and murder.
 The Southern Kingdom of Judah is the symbol of the Church. Is what we have in the church today the image of a community that speaks of the true love of God and lives in truth to that love and loves one another? No. Is it a group of people who seem to be a group of pious and warm people with the Bible in their hands, but in reality are just a group of ordinary human beings everywhere, with envy, jealousy, hatred, and quarrels? Well, if it is a church that is a gathering of saved sinners, then to some extent that is unavoidable. But the important thing is that God is not like a person who would abandon such a church, saying that he is disappointed in it. Rather, God seeks to restore this nation once again, v. 18: "Come, let us discuss. Let us argue. Even though your sins are as red as scarlet, they will be as white as snow. And so it is true of the church, which tries to live up to that love of God in spite of its regrettable human circumstances. That is why it is the light of the world and the salt of the earth, in other words, it is somehow different from other organizations in the world. That is what makes it missionary. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. The word pomegranate, a well-known fruit in Israel, is never mentioned in the New Testament. 〇 or ×.The answer was 〇. It appears over 30 times in the Old Testament, but not once in the New Testament. So here is today's Bible quiz. We are told that the Feast of the New Moon was observed by all Israel as soon as they saw the moon rise. What signal was used? (1) trumpet, (2) signal fire, (3) bonfire, and the answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.

人生💯倍の安心😊【聖書】歴代誌第一17章 神の御国の夢

2022年09月16日 07時21分24秒 | イザヤ書
17章 王国の完成を祈る
1.ダビデに対する神の「否」
礼拝の回復の後に、神殿建設の話が来ています。その順序は象徴的です。会堂を建てることと礼拝を建てることは別物だ、ということです。
ダビデは預言者ナタンに相談しました。ナタンは、ダビデがしようとしていることをするように勧めています。ナタンにとっては、主のための善であれば、すべて問題なし、と思ったのかもしれません。しかし、そんなナタンに、神が「否」と声をあげられるのです。そして、翌日ダビデは、おもいがけない神の「否」を告げ知らされました。
 そこには三つの理由がありました。第一に、神はご自分の住まいを必要としないお方です(5,6節)。神は民と共に生きることを大事にされました。民と共にある、それが神にとってはすべてであったのです。
第二に神は祝福の神です。誰かに何かをしてもらうことなどありえないのです(7-10節)。動詞に注意しましょう。7節「あなたを君主とした。」8節「あなたに与えてきた。」9節「民を住まわせてきた。」10節「敵を屈服させた。」そして「あなたのために一つの家を建てる」神はしてきたこと、またこれからしようとしていることを明確に告げています。つまり、神は世話をされるような方ではありません。むしろ神が世話をしてくださるのです。神は祝福の神です。そのお方のみこころを聞き、そのお方に従っていくことが、私たちのすべてなのです。
そして第三に、神の関心は神殿という建物ではなく、王国を建てあげることにありました(10-14節)。その王国は、「わたしの王国」と言い換えられているように、ダビデの王国ではなく神の王国です。つまりダビデは神の神殿よりも、神の永遠の王国を完成する使命を与えられているのです。しかもそれはダビデ一代の働きではなく、彼と彼の子孫にも託されたものでした。となるとそれは、ダビデ家の地上の王国、つまりイスラエル国家でないことは明らかです。霊的な意味での、目に見えない王国、後の新約聖書時代にイエスが語った御国に繋がる王国です。実は、古代イスラエル史を超えた、壮大なビジョンをここは語っています。ダビデに語られた神の御国のビジョンは、現代に生きるキリスト者も引き継いでいるものです。
2.ダビデの祈り
このような神のことばを受けて、後半ダビデの祈りが献げられています。ダビデは、壮大なビジョンを持っておられる神が、自分のようなものに信頼を寄せてくれていることへの感謝を表明します。そして他に比類なき神が、実際に自分たちにしてきてくださったことを認めています。そしてダビデは謙虚に祈るのです(16、17節)。神が語られたとおりのことを続けてしてくださるように、と(23節)。これは私たちの祈りの基本形です。イエスの母マリヤも、「ほんとうに、私は主のはしためです。どうぞ、あなたのおことばどおりこの身になりますように」(ルカ1:38)と祈りました。私たちは、神がしてきてくださった恵みの数々を覚え、どうぞ、あなたのみこころが続けてなりますように、と祈るのです。しかし多くの場合私たちは、神がしてくださった恵みを覚えることなく、ただただ自分の思いや要求を突きつける祈りをし、神は私の祈りを聞いてくださらないという不満に至るのです。
ともあれ、このダビデの祈りが、捕囚帰還後の読者にも大きな慰めと励ましであったことは言うまでもありません。彼らは落伍者であり、失敗者でした。彼らは思ったでしょう、約束の地、エルサレムに帰ることが許されたものの、この先、何をどうすれば、と。まして神がどこまで私たちを祝されるのか。そんな彼らに歴代誌の著者は神のことばを持って励ますのです。この地上の王国を再建するのではない、神の霊的な王国を再建するのだ。地上の支配ではなく、神の支配に生きる、より大きな神の御国のビジョンを持って生き、そして子々孫々、その夢を伝えるのだ、と言うわけです。その素晴らしい恵みに、私たちも招かれているのです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ヤコブが、神にイスラエルと名付けられた場所はどこでしょうか?①ベテル、②ペヌエル、③シェケム、答えは②ペヌエルです。では、今日の聖書クイズです。主の幕屋の建設について細かな規定が書かれている聖書箇所はどこでしょうか?①出エジプト15章、②同20章、③同25-27章、答えはまた明日。では、今日もよき一日となるように祈ります。
Chapter 17 Praying for the completion of the kingdom
1. God's No to David
After the restoration of worship comes talk of temple building. The order is symbolic. Building a synagogue and building a worship service are two different things.
David consulted the prophet Nathan. Nathan encourages David to do what he is about to do. Nathan may have thought that as long as it was good for the Lord, all was well. However, God can raise his voice to Nathan saying "No." Then, the next day, David was informed of the unexpected "no" of God.
"There were three reasons." First, God does not need his dwelling place (verses 5, 6). God cherished living with his people. Being with the people was everything to God.
Second, God is the God of blessings. He cannot ask anyone to do anything (vv. 7-10). Be careful with the verbs. Verse 7, "I made you a prince." Verse 8, "I gave you." Verse 9, "I have made the people dwell." Verse 10, "I have subdued my enemies." God is telling us clearly what he has done and what he will do. In other words, God is not the one to take care of. Rather, God will take care of you. God is a blessing God. He hears the heart of the person and follows the person is all we have.
And thirdly, God's interest was in building a kingdom, not a building called a temple (vv. 10-14). That kingdom is not the kingdom of David, but the kingdom of God, as it is paraphrased as "my kingdom." In other words, David was given a mission to complete the eternal kingdom of God rather than the temple of God. Moreover, it was not the work of the first generation of David, but was entrusted to him and his descendants. Clearly, then, it is not the kingdom of David on earth, the nation of Israel. In a spiritual sense, it is the invisible kingdom, the kingdom that connects to the kingdom that Jesus spoke of in later New Testament times. In fact, it tells a grand vision that goes beyond the history of ancient Israel. The vision of the Kingdom of God spoken to David is one that Christians living in today's world have inherited.
2. David's Prayer
In response to these words of God, David's prayer is offered in the second half. David expresses his gratitude that a God of great vision has put his trust in someone like him. And they acknowledge what the incomparable God has actually done for them. And David humbly prays (verses 16, 17). May God continue to do as He has spoken (verse 23). This is the basic form of our prayer. Mary, the mother of Jesus, also prayed, "Truly, I am the servant of the Lord. Please, let it be done according to your word" (Luke 1:38). We remember the many blessings that God has given us, and pray that your will will continue. But in many cases, we simply pray our own thoughts and demands without remembering the grace that God has given us, leading to complaints that God does not hear our prayers.
In any case, it goes without saying that David's prayer was a great source of comfort and encouragement to the readers after returning from captivity. They were stragglers and failures. They must have thought that they were allowed to return to the promised land, Jerusalem, but what would they do next? How far will God bless us? The author of Chronicles encourages them with the word of God. We are not going to rebuild this earthly kingdom, we are rebuilding God's spiritual kingdom. Live under God's rule, not under earthly rule, live with a greater vision of God's kingdom, and pass that dream on to your children and grandchildren. We are also invited to that wonderful grace. I hope you have a good day today.
<Quiz Corner>
First, yesterday's quiz. Where was Jacob named Israel by God? (1) Bethel, (2) Penuel, (3) Shechem, the answer is (2) Penuel. Here's today's Bible quiz. Where is the Bible verse that gives detailed instructions for the construction of the Lord's tabernacle? (1) Exodus Chapter 15, (2) Chapter 20, (3) Chapters 25-27, the answer will be tomorrow. I hope you have a good day today.