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人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

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人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書10章 神が高めもし、低めもする

2023年08月16日 09時57分16秒 | イザヤ書
イザヤ書10章 神が高めもし、低くもされる
1.主の怒り
 10章の初めの4節は、9章の続きで、それは、イスラエル北王国に対する神の怒りを語っています。災いなるかな、「不義の掟」を定め、「不当な判決」を下している者たちよ、と。不思議なもので、いつの時代にあっても正義が力なのではなく、力が正義、権力を握った者が、自分の思うままに、物事を動かそうとすることがあります。そして正しい者が浮かばれない、そのような状況があるものです。しかし、正しいことをなさる神は、これらすべてにおいて、正しいさばきを遅らせることはありません。神は、このような社会の在り方に憤りも感ぜず、我関せずという方ではないのです(4節)。では、どのようにして神は裁きをつけようとなさるのか。5節からは、神の裁きの執行者となったアッシリアについて語るものです。
2.アッシリアの奢り
5節「ああ、アッシリア、わたしの怒りのむち」神は、アッシリアを、諸国を懲らしめる鞭として用いられると言います(5、6節)。しかし、7-11節、当のアッシリアは、そのように自分たちのことを考えませんでした。神は、アッシリアがそのように謙虚さを失い、高ぶっていることを理解しており、もしアッシリアがそのことに気づいて悔い改めないのなら、アッシリアもまたお裁きになる、と言います(12節)。カルノは、BC738年、カルケミシュはBC717年、ハマテはBC738年、アルパデはBC740年、サマリヤはBC721年、ダマスコはBC732年にそれぞれアッシリアに攻められて、滅ぼされた町々でした。そのアッシリアが、エルサレムをも攻め、これを陥落させ、エルサレムを守る方を、これまで陥落させた国々の偶像と同じように考え、自らを全能者のように考えるなら、神は、その思い上がりを罰せずにはおかないだろう、と言うわけです(18節)。
3.残りの者
 20節以降は、アッシリアによって滅ぼされたユダ南王国の再生について語っています。アッシリアは確かに強い国でした。しかしその強さも、神が与えられたもの。ですから、神がそれをよしとせねば、アッシリアも力を失い、滅んでいく運命にあるのです。しかし、ユダ南王国は、いかに弱い国であろうとも、神がこれを再生させようと思われる限り、徹底的に滅ぼされることがあっても、またそこから起き上がってくるのです。
 ですから20節、アッシリアに打たれたものの、そこには「残りの者」「逃れの者」がいて、再び、主の民の国を再生するとイザヤは言います。ここで注目すべきは「残りの者」が何であるかです。それは、捕虜としてバビロンに連れ去られた後、イザヤの預言を思い起こし、気づきを与えられて悔い改め、神に立ち返った者たち、そして、エルサレム再建のために戻ってくることができた者たちと言えます(21、22節)。
10章は、アッシリアの奢り(5-19節)、残りの者の救い(20-27節)、そしてさらなるアッシリアの進撃の勢い(28-32節)、にもかかわらず主にあって救いが起こる預言(33-34節)が語られています。大切な要点は、すべての決定権を持つのは神である。神が高めし、低めもする。人ではない。神が人も国も、時代も支配している、ことでしょう。しばしば人は他人の能力を羨み、自分の無能ぶりを嘆くものです。しかし、たとえ優れた能力が認められることがあっても、それは、神のみこころがよしとしただけで、奢り高ぶる者は、早晩、その名誉を失うことになります。正しいことをなさる神の前に謙虚になり、神はそれぞれに、必要なものを豊かに与えてくださっていることを覚えたいものです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。イザヤの妻は、女預言者である。〇か×か。答えは、〇でした(イザヤ8:3)。では今日の聖書クイズです。次の中で、預言書などの文書を残した「文書預言者」、もしくは「記述預言者」と呼ばれる者の中に入らない人は誰でしょうか?①エリヤ、②イザヤ、③エレミヤ、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Isaiah 10: God both exalts and brings low
1. the wrath of the Lord
 The first four verses of chapter 10 are a continuation of chapter 9, which speaks of God's wrath against the Northern Kingdom of Israel. Woe to those who have established "unrighteous laws" and have given "unjust judgments," he says. It is a strange thing, that in every age, justice is not power, but power is righteousness, and those who have power may try to move things as they see fit. And there are situations in which the righteous soul will not rest in peace. But God, who does what is right, does not delay righteous judgment in all of this. God is not indignant or indifferent to the state of society (v. 4). How then does God intend to bring judgment?
2. Arrogant of  Assyria
God says that He will use Assyria as a whip to chasten the nations (vv. 5, 6). However, vv. 7-11, Assyria did not think of itself in that way. God says that He understands that Assyria has lost its humility and is exalted in such a way, and that if Assyria does not realize this and repent, He will judge Assyria as well (v. 12). Carno in 738 BC, Carchemish in 717 BC, Hamath in 738 BC, Arpadae in 740 BC, Samaria in 721 BC, and Damascus in 732 BC were cities that were attacked and destroyed by Assyria. If Assyria, then, should attack Jerusalem and cause it to fall, and should think of the One who defends Jerusalem as the idol of the nations that have fallen, as if He were the Almighty, then God will not fail to punish that hubris (v. 18).
3. the rest
Verses 20 and following speak of the rebirth of the southern kingdom of Judah, which was destroyed by Assyria. Assyria was indeed a strong nation. But that strength was also given by God. Therefore, if God did not approve of it, Assyria would lose its strength and be doomed to destruction. But the southern kingdom of Judah, however weak it may be, will rise again, even if it is thoroughly destroyed, as long as God wills to revive it.
 So in verse 20, Isaiah says that although struck by Assyria, there will be a "remnant" or "escapees" there, who will once again regenerate the kingdom of the Lord's people. What is noteworthy here is what the "remnant" is. It can be said to be those who, after being taken captive to Babylon, were reminded of Isaiah's prophecy, were given notice, repented, and turned to God, and were able to return to rebuild Jerusalem (vv. 21, 22).
Chapter 10 speaks of the Assyrian delicacy (vv. 5-19), the salvation of the remnant (vv. 20-27), and the momentum of further Assyrian advances (vv. 28-32), and the prophecy of salvation occurring in the Lord despite this (vv. 33-34). The important main point is that God is the one who makes all decisions. God raises and lowers. Not man. God rules over people, nations, and eras. Often people envy the abilities of others and lament their own incompetence. However, even if one's superior abilities are recognized, it is only because God's will is good, and those who are proud and arrogant will lose their honor sooner or later. We should humble ourselves before God, who does what is right, and remember that God has given us each what we need in abundance. I wish you a good day today.
<Quiz Corner>
First, yesterday's quiz. Isaiah's wife was a female prophetess. Was it a 〇 or an ✖? The answer was 〇 (Isaiah 8:3). Now for today's Bible quiz. Who among the following is not one of the "written prophets" who left written documents such as prophecies? (1) Elijah, (2) Isaiah, (3) Jeremiah, and the answer will be given tomorrow. Then I pray that today will be another good day.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書9章 一人の嬰児が生まれる

2023年08月13日 17時11分08秒 | イザヤ書
イザヤ書9章 ひとりのみどりごが生まれる
1.メシヤ預言
 2節「やみの中を歩んでいた民は、大きな光を見た」。人が通る闇は、しばしば一瞬では終わらないものでしょう。それは、何年も、何十年も、いやこのまま人生が終わってしまうのではないか、と思うほどに長く、深い闇であったりするものです。そして人は疲れ、物事に諦めを感じ、諦めてはいけないと思いつつも、もはや気力がついていかないと思うこともあるものでしょう。
 ユダ南王国に起こる悲惨な未来の預言(8:19-22)に続いて語られるのは、その後の輝かしい希望です(9:2-7)。戦乱が止み、平和が訪れる未来です。その平和をもたらす者の特徴が描かれています。彼は「不思議な助言者」と呼ばれます。人間的なものを遙かに超えた、優れた知恵を提供する方、つまり、アハズのように先を見誤り、国家を滅びに至らせたような浅はかな者ではないのです。そして「力ある神」つまり、神そのものです。そして「永遠の父」。人間の支配は、一時にすぎませんが、この王は、永続にその主権を保持される方。しかも父としての配慮のある、愛とまことによって国を治めるお方です。「平和の君」という言い方は、完全な統治を実現するお方であるということです。そのお方の熱心さによって、ユダ南王国には、また新しい未来が開ける、というわけです。
2.預言の繰り返し
 さて8節から、イザヤは、ユダ南王国ではなく、エフライム、つまりイスラエル北王国に向かって語っています。エフライムは北王国で最も重要な部族で、しばしばイスラエル北王国の代名詞とされます。エフライムは高ぶり、神を信頼せず、むしろ人間の力を信じました。そして彼らは、イザヤの預言に対して、国が打ち破られ、滅ぼされるなら、もっと立派に再建してみせると豪語するのです。「いちじく桑」が倒されたならもっと高価な「杉の木」を植えて、素晴らしい町に変えてみせると自信たっぷりでした(10節)。しかし、事の勝敗を決するのは神です。神は、「レツィンに敵対する者たち」つまりエフライムに対する敵対者としてさらに強いアッシリヤを起こし、エフライムを裁くと語られます。
 しかし12節、そんな警告も、北王国には全く効き目がありません。13節「頭」と「なつめやし」は貴族、「尾」と「葦」は庶民を象徴することばです。つまりすべての者が、神の裁きを受け苦しい目に遭いながら決して悔い改めようとしない。そして国家を指導する者が、国民すべてを滅亡へと道ずれにしていく(16節)。こうして神の御怒りは、北王国すべての者に留まり(17節)、やがて国は散々な事態を迎えることになるだろうと言います(20、21節)。
確かに、この預言どおりに、やがてイスラエルは、アッシリアに国を破壊され、国民は強制移住で諸国に散らされ消滅してしまいます。他方ユダ南王国は、それからさらに後のこと、バビロンに同じように国を滅ぼされ、国民も散らされたにも関わらず、神の約束のとおりに再びエルサレムに国を再建するのです。後の時代の人々に、このイザヤの預言が希望となり、国を再建する力となったことに間違いはありません。実際には、この預言は、さらに後の時代のイエス・キリストの誕生を預言しているとするのが、一般的な解釈ですが、当時の人々が、イエス・キリストならぬ救い主を信じて、国の再建へと向かった、神のことばを与えられることの恵みを教えられるところです。人生諦めそうな思いになったら、また、諦める前に力が尽きそうと思うことがあるなら、まず神のことばを開くことでしょう。そして昔も今も変わらず生きて、この世界の万物を支配しておられる、神の励ましを受けたいところです。今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。次の預言者を活動地域で分けるとした場合、イスラエル北王国に入る預言者はどれでしょうか?①ホセア、②イザヤ、③ミカ。答えは、①ホセアでした。では今日の聖書クイズです。イザヤの妻は、女預言者である。〇か×か。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Isaiah 9: A Child is Born
1. Messiah Prophecy
 Verse 2: "The people who were walking in darkness saw a great light. The darkness through which one passes will often not be over in a moment. It can be a darkness so long and deep that one wonders if it will last for years, decades, or even life itself. And then one gets tired, feels like giving up, and thinks that one should not give up, but that one no longer has the energy to do so.
 The prophecy of a disastrous future for the southern kingdom of Judah (8:19-22) is followed by a glorious hope (9:2-7). It is a future in which warfare will cease and peace will prevail. The characteristics of the one who will bring that peace are described. He is called the "Wonderful Counselor. He is not a shallow man like Ahaz, who misjudged the future and brought the nation to ruin. And the "Mighty God," i.e., God Himself. And the "Eternal Father. Human rule is only temporary, but this King is the One who retains His sovereignty in perpetuity. He is the one who rules the nation with fatherly care, in love, and in truth. The phrase "Lord of Peace" means that he is the one who will bring about a perfect reign. Through his zeal, a new future opens up for the Southern Kingdom of Judah.
2. repetition of prophecy
 Now, beginning in verse 8, Isaiah is addressing Ephraim, the northern kingdom of Israel, not the southern kingdom of Judah. Ephraim is the most important tribe in the Northern Kingdom and is often synonymous with the Northern Kingdom of Israel. Ephraim exalted themselves and did not trust in God, but rather in the power of men. They responded to Isaiah's prophecy by saying that if the nation was to be defeated and destroyed, they would rebuild it better. They were confident that if the "fig mulberry tree" was destroyed, they would plant more expensive "cedar trees" and turn it into a great city (v. 10). But it is God who decides who wins or loses. God says that He will raise up a stronger Assyrian as an adversary against Ephraim, "those who are against Rezin," and He will judge Ephraim.
 But verse 12, such warnings will have no effect on the Northern Kingdom. v. 13, "head" and "nightshade" are words that symbolize the nobility, while "tail" and "reed" symbolize the common people. In other words, all will suffer the judgment of God and never repent. And those who lead the nation lead all the people astray to destruction (v. 16). Thus God's wrath will remain on all the northern kingdom (v. 17), and the nation will soon be scattered (vv. 20, 21), he says.
Indeed, in accordance with this prophecy, Israel will be destroyed by Assyria, and its people will be scattered among the nations in a forced exodus. On the other hand, the Southern Kingdom of Judah would later rebuild its kingdom in Jerusalem, as God had promised, even though Babylon had similarly destroyed the kingdom and scattered its people. There is no doubt that Isaiah's prophecy gave hope and strength to the people of the latter days to rebuild their nation. In fact, the common interpretation is that this prophecy prophesied the birth of Jesus Christ in a later time, but it is a lesson in the grace of being given the Word of God that the people of that time believed in a Savior other than Jesus Christ and went on to rebuild their nation. Whenever you feel like giving up on life, or if you ever feel like your strength is about to run out before you give up, the first thing you should do is open the Word of God. Then we should receive encouragement from God, who lived in the past and still lives today, and who rules over all things in this world. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. If we divide the following prophets by their areas of activity, which prophet would be in the Northern Kingdom of Israel? (1) Hosea, (2) Isaiah, and (3) Micah. The answer was (1) Hosea. Now for today's Bible quiz. Isaiah's wife was a female prophet. Is it 〇 or ✖ ? See you tomorrow for the answer. I pray that you have a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書8 主こそ恐れ、主に信頼せよ

2023年08月12日 07時09分05秒 | イザヤ書
イザヤ書8章 主こそ恐れ、主に信頼せよ
7、8章はインマヌエル預言、メシヤ預言と、注解書の解説に引っ張られて読み過ぎず、しっかり、イザヤはアハズに何を語ったのか、それが今の時代にどんな意味があるのかを考えて読みたいところです。
1.インマヌエル預言
 そこで8章、イザヤの第二のメッセージは、ダマスコとサマリヤの滅亡を伝えるものです。イザヤは、おおきな板に「マヘル・シャラル・ハシュ・バズのため」と書くように命じられました。書体は、普通の文字で。つまり、誰もが読める書体で、ということですが、特殊な書体もあったのでしょう(出エジプト32:16)。言葉の意味は、直訳すれば「すばやく、分捕り物、さっと、獲物」(1節)となります。略奪する強いイメージがあります。
また女預言者の妻が産んだ子の名に、その文言を使うように命じられました(3節)。それは、先に預言された、アラムの首都ダマスコとイスラエル北王国の首都サマリヤの滅亡が、もう間もなく、つまり子どもがことばを覚える前に、起こることを覚えさせるためでした(7:16)。事実BC732年ダマスコ、BC722年サマリヤが、アッシリアに侵略され滅亡、その勢いは、ユダ南王国にも及びました。ただ、神はアッシリアがユダ南王国に最後の一撃を下すことを許されませんでした。勢いに乗った侵略国アッシリアも神の鎖付だったのです。神の都エルサレムはインマヌエル、つまり「神が私たちと共におられる」所です(8節)。イスラエルを囲む国々がはかりごとをめぐらし、裏切ったとしても、神が守ってくださる、と言います。神に希望があることを伝えています(10節)。アラムも、イスラエル北王国も恐れるべきではない「主こそ、あなたがたの恐れ、主こそ、あなたがたのおののき」とせよと言うわけです(12節)。
2.イザヤ家の証
 しかし、イザヤのこの預言のことばはユダ南王国の王アハズにも、イスラエルの国民にも受け入れられませんでした(14節)。ですから、16節、神は、預言のことばを「封印せよ」、つまり、弟子たちに渡し、将来のために保存せよ、と言うのです。17、18節は「我と我が家は主に仕えん」(ヨシュア記24:15)と語った、古代イスラエルの指導者ヨシュアのようなイザヤ家の信仰的な宣言というべきでしょう。確かに、「私と、主が私にくださった子たちは」とあるとおり、親子三人の名を並べると、その意味は、「もう間もなく、ユダ不信のために、アッシリヤの侵略が起こる(マヘル・シャラル・ハシュ・バズ)」が、「滅亡により残された者は、神に帰ってくる(シェアル・ヤシュブ)」。なぜなら「主は救いだからである(イザヤ)。」となり、家族一丸となって神の意思を証しするものでした。
 19節以降、9章1節までが、ヘブル語聖書では、散文体で一つの区切りとなっています。BC734年アッシリヤはイスラエルの北部を占領、そしてガリラヤ、ギルアデまで南下しています(9:1)。実にそれはユダ南王国にも恐怖をもたらす動きでした。この脅威にあっても、イスラエルの国民は神のことばに向かうのではなく、かつてのサウル王同様に(1サムエル28:8)、霊媒師の解決を求めるのです(19節)。しかし、求めるべきは神ご自身です(20節)。彼らに求められたのは、神のことばに立って生きる勇気でした。信仰は勇気を必要とする行為です。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。大預言書と呼ばれるものは、全部でいくつあるでしょうか?①4書。②5書。③12書。答えは②5書です。イザヤ書、エレミヤ書、哀歌、エゼキエル書、ダニエル書の五つです。哀歌は、ページ数は短いのですが、エレミヤ書に付随した形で大預言の区分に入れられています。では今日の聖書クイズです。次の預言者を活動地域で分けるとした場合、イスラエル北王国に入る預言者はどれでしょうか?①ホセア、②イザヤ、③ミカ、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Isaiah 8: Fear the Lord and Trust in Him
In chapters 7 and 8, we should not read too much, being pulled by what is written in the commentaries, such as the Immanuel prophecy and the Messiah prophecy, but read them carefully, considering what Isaiah told Ahaz and what it means for the present time.
1. the Immanuel Prophecy
 So in chapter 8, Isaiah's second message tells of the destruction of Damascus and Samaria. Isaiah was commanded to write "For Maher Shalal Hash Baz" on a large board. The typeface was in ordinary letters. That is, in a typeface that anyone could read, but there may have been some special typefaces (Ex. 32:16). The literal translation of the word is "quickly, a portion, quickly, prey" (v. 1). It is a strong image of plunder.
The prophet's wife was also commanded to use the phrase in the name of the child she bore (v. 3). This was to remind us that the destruction of Damascus, the capital of Aram, and Samaria, the capital of the Northern Kingdom of Israel, which had been prophesied earlier, would occur soon, before the child could learn the word (7:16). In fact, Damascus in 732 BC and Samaria in 722 BC were invaded and destroyed by the Assyrians, and the momentum of the invasion extended to the southern kingdom of Judah. However, God did not allow Assyria to strike the final blow against the southern kingdom of Judah. Assyria, the invading nation that was gaining momentum, was also in God's chains. Jerusalem, the city of God, is Immanuel, or "God is with us" (v. 8). He tells Israel that God will protect them even though the nations surrounding them have played tricks on them and betrayed them. He tells them that there is hope in God (v. 10). He says that neither Aram nor the Northern Kingdom of Israel should be feared, but that "the Lord is your fear and the Lord is your trembling" (v. 12).
2. the testimony of Isaiah's family
 However, this prophetic word of Isaiah was not accepted by Ahaz, king of the southern kingdom of Judah, or the nation (v. 14). Therefore, in verse 16, God tells them to "seal up" the words of the prophecy, that is, give them to the disciples and preserve them for the future. 17 and 18 should be called a religious declaration of the Isaiah family, like Joshua, the leader of ancient Israel, who said, "I and my house shall serve the Lord" (Joshua 24:15). It is true that the Lord said, "I and the Lord will serve the LORD. Indeed, as it says, "I and the children whom the Lord has given me," when the three names of father and son are put together, the meaning is that "soon there will be an invasion of Assyria because of Judah's disbelief (Maher Shalal Hash Baz)," but "those who are left by the destruction will return to God (She'ar Yashub)." Because "the Lord is salvation (Isaiah)." and the family as a whole was a testimony of God's will.
 From verse 19 onward, chapter 9:1 is a break in the prose style of the Hebrew Bible: in 734 BC Assyria occupied northern Israel, then moved south to Galilee and Gilead (9:1). Indeed, it was a move that brought terror even to the southern kingdom of Judah. Even in the face of this threat, the nation of Israel does not turn to the Word of God, but, like King Saul of old (1 Samuel 28:8), seeks the solution of a spirit medium (v. 19). But it is God Himself that they should seek (v. 20). What was required of them was the courage to stand on God's Word and live by it. Faith is an act that requires courage. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. How many books of the Great Prophecy are there in total? (1) Four. 2) Five. 3) Twelve. (3) 12 books. The answer is (2) 5. Isaiah, Jeremiah, Lamentations, Ezekiel, and Daniel. Lamentations, although short in number of pages, is placed in the category of Great Prophecy as an adjunct to Jeremiah. Now for today's Bible quiz. If the following prophets were to be divided by region of activity, which prophet would enter the Northern Kingdom of Israel? (1) Hosea, (2) Isaiah, (3) Micah, and the answer will be given tomorrow. I pray that you have a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書7章 神を信じる

2023年08月11日 16時48分22秒 | イザヤ書
7章 神を信じる
1.背景
まず今日の箇所の背景ですが、イザヤがこの預言を語った時代、イスラエルは、既に、北側のイスラエル北王国と南側のユダ南王国の二つの国に分裂していました。そしてイスラエル北王国の背後にはアッシリア、ユダ南王国の背後にはエジプト、それぞれ二つの大国が存在していました。弱体化していたイスラエル北王国は、隣接するアッシリアの脅威に対抗するために、隣国のアラムと反アッシリア同盟を結んでいました。そしてイスラエル北王国とアラム、この二つの国は、どちらかと言えばアラムが優勢で、イスラエル北王国はアラムの言いなりになっていたのです。そして、アラムはユダ南王国にも圧力をかけ、反アッシリア同盟に加わるように求めていたのです。しかしユダ南王国の王アハズは、これをよしとせず、むしろ、彼らに敵対して、アッシリアと手を結ぼうとました(2歴代誌28:5-18)。
 そこで、神は、預言者イザヤをアハズ王に遣わすのです。この時イザヤは、30歳程であったと考えられていますが、彼は5、6歳の息子シェアル・ヤシュブを連れて出かけています。そこに戦争のために町の水源を確保しようと外に出てきたアハズ王が現れるのです。
2.信仰の勇気を求める
イザヤがアハズに言いました。「あなたがたは、信じなければ、堅く立つことはできない」そして息子のシェアル・ヤシュブを傍らに立たせて加えるのです。「この少年のように、素直な心で、神に願い求めてみよ。神は何でも聞いてくださる。神の御力を思えば、エルサレムをアラムと北イスラエルの連合軍から守るなど、簡単なことではないか」と。するとアハズは、「いやいや、その程度のことで神の手をわずらわすまでもないでしょう」と答えるのです。つまり、アハズの腹は決まっていました。何も神を持ち出さずとも、アッシリアと手を組めば大丈夫、そもそも神などいるのか、とすら考えていたのかもしれません。
神などいると思えばいるし、いないと思えば存在しないのだ。必要なのは、兵士だ、鉄砲だ、戦車だ、と言うわけでしょう。そこで、イザヤは言います。「あなたのその不信仰は、この私に無駄足を踏ませ、さらに後に神の手を大いに煩わせることになるだろう」と。アハズには、アッシリアと手を組む結末が見通せていなかったのです。事実、アッシリアとの同盟は、アラムやイスラエル北王国の圧力から、ユダ南王国を一時的に解放しただけでした。アハズは、快く手を組んでくれたアッシリアが、まさか後に、自分たちを裏切るとは思ってもいなかったのです(2列王15、16章、14-25節)。
14節は、伝統的にメシヤ降誕の預言とされてきた箇所です。しかし、この個所をメシヤ預言として読み過ごしてしまうと、アハズに対するメッセージを十分理解できません。大切なのは、イザヤが、子ども連れで、預言を伝えに来たことです。イザヤは「ある女が身ごもって子を産み、その子が善悪を知るようになる頃」と、連れてきた自分の息子に注意を向けさせているのです。つまりこの子の年齢になる頃、後5、6年で、アラムとイスラエル北王国はアッシリアに滅ぼされる。しかも、アッシリアはあなたを裏切り、あなたの国に侵略するだろうというわけです。あなたは今、神の手を煩わせるまでもないと、自ら籠城戦に備えて水源を確保しようとギホンの泉まで出てきた。そしてこれでなんとかうまくいくと考えている。しかし、まだ先がある。いずれ、あなたのそのような努力が無駄になり(19節)、あなたの力ではどうにもならない屈辱(20節)を味わう時が来る。国土は荒廃し、わずかな家畜や野蜜で暮らす生活になる(22節)。先を見通して、そうなる前に、今気づいて、アッシリアではなく目に見えない神と手を組み、神の手を煩わせるべきだ、信仰を持て、と言っているのです。
 しばしば人は、人生の先を見通すことができません。だからこそ、物事を甘く、単純にとらえ、神も不要だと考えがちです。人生を深く考え、勇気ある決断をしょうとするなら、そこには、天地万物を支配しておられる方への信仰が必要だということがわかるものです。では今日も良き一日となるように祈ります。<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。一般に預言書は、大預言書と小預言書に分けられますが、その基準は何でしょうか?①書の長さ、②書の内容の重要さ、③著者の重要さ。答えは①書の長さでした。一書の頁数が少なく、比較的短編だからで、内容の重要さの差異によるものではありません。では今日の聖書クイズです。大預言書と呼ばれるものは、全部でいくつあるでしょうか?①4書。②5書。③12書。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 7: Believing in God
1. Background
At the time Isaiah spoke this prophecy, Israel was already divided into two kingdoms: the Northern Kingdom of Israel in the north and the Southern Kingdom of Judah in the south. The Northern Kingdom of Israel was backed by Assyria, and the Southern Kingdom of Judah was backed by Egypt, each of which was a major power. The weakened Northern Kingdom of Israel formed an anti-Assyrian alliance with its neighbor Aram in order to counter the threat of the neighboring Assyrian kingdom. And these two nations, the Northern Kingdom of Israel and Aram, were, if anything, dominated by Aram, and the Northern Kingdom of Israel was at Aram's mercy. Aram was also pressuring the Southern Kingdom of Judah to join the anti-Assyrian alliance. Ahaz, king of the southern kingdom of Judah, however, did not approve, but rather turned against them and tried to join hands with Assyria (2 Chronicles 28:5-18).
 God then sends the prophet Isaiah to King Ahaz. Isaiah, who is believed to have been about 30 years old at this time, is off with his son She'ar Yashub, who is 5 or 6 years old. Then King Ahaz appears, who has come out to secure the city's water supply for the war.
2. asking for the courage of faith
Isaiah said to Ahaz. He then adds, with his son She'ar Yashub standing by his side, "If you do not believe, you cannot stand firm. He then added, with his son She'ar Yashub standing by his side, "Ask God with an open heart, as this boy did, and He will hear you. God hears everything. Considering God's power, isn't it easy to defend Jerusalem against the allied forces of Aram and Northern Israel? Ahaz replied, "No, no, there is no need to trouble God's hand for such a thing. In other words, Ahaz's mind was made up. He may have even thought that he did not need to bring up God, that he could just join hands with Assyria and he would be fine.
If you think there is a god, there is; if you think there is not, there is not. What we need are soldiers, guns, and chariots. Then Isaiah says. Your unbelief will cause me to tread in vain, and moreover, it will cause God's hand to be greatly troubled later on." Ahaz did not see the consequences of joining forces with Assyria. In fact, the alliance with Assyria only temporarily relieved the southern kingdom of Judah from the pressure of Aram and the northern kingdom of Israel. Ahaz did not expect that Assyria, which had willingly joined hands with him, would later betray him (2 Kings 15, 16, vv. 14-25).
Verse 14 is traditionally regarded as a prophecy of the Messiah's birth. However, if this passage is read as a Messianic prophecy, the message to Ahaz cannot be fully understood. What is important is that Isaiah came with a child to deliver the prophecy. Isaiah is drawing attention to his son, whom he has brought with him, saying, "In the days when a woman will conceive and bear a son, and he will come to know right from wrong. In other words, by the time this child is of age, in another five or six years, Aram and the Northern Kingdom of Israel will be destroyed by Assyria. Moreover, Assyria will betray you and invade your land. You have now come out to the spring of Gihon to secure a source of water for yourself in preparation for a siege war, as if you did not need to bother God's hand. And you think that this will somehow work. But there is still a way to go. The time will eventually come when such efforts of yours will be in vain (v. 19) and you will experience humiliation (v. 20) that is beyond your control. The land will be desolate, and you will live on a few livestock and wild honey (v. 22). Looking ahead, he is saying that before that happens, you should realize now that you should join hands with the invisible God, not Assyria, and let Him take care of you, and have faith.
 Often one cannot see beyond life. That is why they tend to take things naively and simplistically and think that God is unnecessary. If we are to think deeply about life and make courageous decisions, we must have faith in the One who rules heaven, earth, and all things. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. In general, prophetic books are divided into major prophecy books and minor prophecy books. What are the criteria? The answer was (1) length of the book. The answer is (1) the length of the book, because it is a relatively short book with few pages, and not because of the importance of its contents. Now for today's Bible quiz. How many books of the Great Prophecy are there in total? (1) Four. (2) Five. (3) 12. The answer will be given tomorrow. I pray that today will be another good day.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書6章 イザヤの召命

2023年08月11日 16時29分23秒 | イザヤ書
1.イザヤの召命
6章は、イザヤが、どのようにして預言者として働き始めるようになったのか、その事情を書き記しています。本来なら、本書の最初に出てくるはずの記事です。
 ともあれ、イザヤは、「ウジヤ王が死んだ年」、BC740年もしくは739年頃に預言者となりました。それはちょうどウジヤが、祭司以外には入ってはならないとされた、主の家に入って神に裁かれ、ツァラアトの病に侵され、隔離されたままに死を迎えた年でした(2列王15:5)。イザヤは、神のことばに背き、神の裁きを受けて死んだウジヤの姿を通して、神の実在を、はっきりと感じたのでしょう。そして信仰をもって神を仰ぐイザヤに、神は幻を与えられるのです。それは、丁度使徒ヨハネが、黙示録で、主から幻を与えられ、主からのメッセージを受け止めたことに似ています。イザヤはヨハネ同様に、神の聖なる臨在に触れています。そして、轟にも似た、み使いの大声をも耳にするのです。それもまた使徒ヨハネが、「ラッパの音のような大きな声」(黙示録1:10)を聞いたのと似ています。
 こうしてある程度聖書全体を理解していくと、旧約と新約が色々と紐づいていることがわかってきます。明らかに使徒ヨハネは、旧約聖書を踏まえて、私たちに昔も今もとこしえに変わらぬ神のメッセージを語っているのです。
 大切なのは、主の聖なる臨在に触れたイザヤの告白と経験でしょう。イザヤは、自分は、汚れた民の一人であって、ウジヤ王同様に、神の怒りに滅ぼされるべきものに過ぎないとみなしています。イザヤは謙虚だなぁ、ではありません。実は、これこそ万人が持つべき大切な自覚です。神は、そのようなイザヤを「燃えさかる炭」をもって聖めてくださいました。神は、格別な哀れみをもってイザヤの罪を赦し、受け入れてくださった、つまり、生きながら得ることを許してくださったと言うのです。これは私たちにも起こりうる経験です。
2.主の証人として立つ
そしてさらに8節「だれをわたしは遣わそう。だれが、われわれのために行くだろうか」神は、イザヤに使命を与えられました。本来なら、神に滅ぼされて終わる命でした。そこから救いだされた、それだけでありがたいというところでしょう。ところが神は、その命でもって、ご自身に仕えるように、つまり世の人々に、生けるまことの神がおられると知った、あなたのその体験を知らしめるようにと、言うのです。このあたりは、使徒パウロが、使徒として召されたいきさつとよく似ています。
ただ、その前途は多難でした。イザヤ自身、神がおられると聞かされてはいたものの、実際にその実在を感じることもなく人生を生きてきたのではないでしょうか。ウジヤの死を通して、改めて神の実在に気づかされた。しかしそれは個人的な経験です。どうやって、その経験を、あの人やこの人にも理解してもらえるのか。いろいろと話しても、通じないのではないか、ということはあるものでしょう(9、10節)。そして神はそのようなイザヤの思いを否定しないのです。確かにそうでしょう、と。しかしそれでも語り続けよ、耳を傾ける人がいなくても、あなたのその今の確信を語りなさい、と。イザヤは言います。11節「主よ、いつまでですか」。黙示録にも同じような言葉が出てきます。宣教活動の困難さの中で、この活動をいつまで続けるのかと、宣教者たちが神に問うことばがあります(6:10)。黙示録では、それは「殉教者の時が満ちるまで」と教えられました。イザヤ書ではユダ南王国がバビロンによって滅ぼされるまでとされています(11節)。言っていることは同じです。つまり語るべき人がいる限り、語り続けよ、ということでしょう。こうして、神の存在が曖昧模糊としているこの社会で、神は確かに生きておられると人に語っていく、イザヤの預言活動が始まるのです。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。一般にイザヤ書は、前半と後半の二巻に分けられますが、後半の始まりは何章になるでしょうか?①20章、②30章、③40章。答えは③40章でした。一般にイザヤ書は、1-39章と40-66の二つに分けられることが多く、前巻は、ユダが捕囚に会う前の時代を、後巻は、それから150年後の出来事を取り扱っていると言われます。では今日の聖書クイズです。一般に預言書は、大預言書と小預言書に分けられますが、その基準は何でしょうか?①書の長さ、②書の内容の重要さ、③著者の重要さ、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Chapter 6: The Call of Isaiah
1. Isaiah's Calling
Chapter 6 describes the circumstances of how Isaiah came to begin his ministry as a prophet. This should originally have appeared at the beginning of this book.
 Anyway, Isaiah became a prophet in "the year King Uzziah died," about 740 or 739 BC. That was just the year Uzziah entered the house of the Lord, which was not to be entered except by priests, was judged by God, was stricken with the disease of tzara'at, and died in isolation (2 Kings 15:5). Isaiah must have clearly sensed the reality of God through Uzziah, who disobeyed God's Word and died under God's judgment. And to Isaiah, who looked up to God with faith, God gave him a vision. This is just like the Apostle John, who was given a vision by the Lord in the Book of Revelation and received a message from the Lord. Isaiah, like John, is touched by the holy presence of God. He also hears the loud voice of the angel, similar to a roar. It is also similar to the apostle John, who heard "a loud voice like the sound of a trumpet" (Revelation 1:10).
 Thus, when we understand the entire Bible to some extent, we realize that the Old and New Testaments are tied together in many ways. Clearly, the apostle John is speaking to us the message of God, which was and is still the same, based on the Old Testament.
 What is important is probably Isaiah's confession and experience of the Lord's holy presence. Isaiah sees himself as nothing more than one of the unclean people, like King Uzziah, to be destroyed in God's wrath. Isaiah is not humble. In fact, this is an important awareness that all people should have. God sanctified Isaiah with "burning coals. God, in His great compassion, forgave Isaiah's sins and accepted him, in other words, allowed him to live. This is an experience that can happen to us as well.
2. standing as a witness for the Lord
Then verse 8 says, "Whom shall I send? Who will go for us?" God gave Isaiah a mission. Originally, Isaiah's life would have ended in God's destruction. He would have been grateful to have been rescued from that fate. But God told Isaiah to serve Him with his life, that is, to make known to the world your experience of the existence of the living and true God. This is similar to how the apostle Paul was called to be an apostle.
However, the road ahead was difficult. Although Isaiah himself had been told that God existed, he may have lived his life without actually feeling the reality of God's presence. Through Uzziah's death, he was made aware of God's reality once again. But that is a personal experience. How can I make that experience understandable to this person or that person? There must be times when we talk about many things, but we may not get through (vv. 9, 10). And God does not deny Isaiah's thoughts, saying, "Surely, you are right. But still, Isaiah says, keep on speaking, and even if no one listens, speak your present convictions. Isaiah says, v. 11: "How long, O Lord? Similar words appear in Revelation. In the midst of the difficulties of missionary work, there are words in which missionaries ask God how long they will continue this work (6:10). In Revelation, it was taught "until the time of the martyrs be fulfilled. In Isaiah, it is until the southern kingdom of Judah is destroyed by Babylon (v. 11). What is being said is the same. In other words, as long as there is someone to speak, keep speaking. Thus begins Isaiah's prophetic activity to tell people that God is indeed alive in this society where the existence of God is still ambiguous. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Generally, the Book of Isaiah is divided into two books, the first half and the second half. (1) Chapter 20, (2) Chapter 30, and (3) Chapter 40. The answer was (3) chapter 40. Generally speaking, the Book of Isaiah is divided into two books, chapters 1-39 and 40-66, with the first volume dealing with the period before Judah's captivity and the second volume dealing with events 150 years later. Now for today's Bible quiz. Prophetic books are generally divided into major and minor prophetic books, but what are the criteria? (1) length of the book, (2) importance of the content of the book, (3) importance of the author, and the answer will be given tomorrow. Then I pray that today will be another good day.