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人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

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人生💯倍の視野😊【聖書】エレミヤ書40章 エレミヤの解放と決断

2023年11月19日 21時57分46秒 | エレミヤ書
40章 エレミヤの解放と決断
1.エレミヤの選択
 バビロンによってエルサレムが占領され、多くの者が捕虜として連れ去られました。しかし、ユダの地に残された者たちもいました。彼らは、ヘブル語でウミダラト、「その地で最も貧しい者」と、差別的に表現される者たちでした。要するにバビロンにとっては用無しの者だったのです。そこでこれ以降、彼らは、ヘブル人(「先祖アブラハムは他国から渡って来た者」の意」ではなく、ユダヤ人(「ユダに残された者の意」)と蔑称で呼ばれるようになるのです。
保釈されたエレミヤは、三つの選択肢を与えられています。バビロンへついていくのか、残された民たちとこの地に住むのか、あるいは、全く一人解放されていずこに消え去るのか(4、5節)。答えを出しかねていたエレミヤに、ネブザルアダンは、バビロンへ行く選択肢を取り消しました。そしてエレミヤは、最終的にこの地に残る決意をします。おそらく、それはエレミヤのいのちを助けたシャファンの子アヒカムに対する恩義もあったためなのでしょう(26:24)。アヒカムの子ゲダルヤが総督に任じられて、この地に残ることになっていたのです。こうしてエレミヤの考え方を理解すると、彼は、極めて情のある信仰者であったのだと思わされます。屑のごとく棄てられた人々にも、この年若き総督にも、必要なのは神のことばでした。エレミヤは、自分の自由や自分の祝福を第一に考える人ではなく、まず、残された人々のことを考えたのです。そして、残された人々への神のことばを語る必要性に立ったのです。実にあっぱれな預言者とも思われますが、彼は本当に無骨に預言者として生きるしか能のない人間であったと言うべきでしょう。
2.新政府
 残された民は、焦土と化したエルサレムを捨ててミツパへと移動しました。建て直すには、あまりにも悲惨な状況であったのでしょう。バビロン軍が行軍した経路を地図で辿ってみると、どうやらミツパは戦禍を免れた土地であったようです。またそこは、かつてサウルがイスラエルの初代の王に任じられた地(1サムエル10:17)、アサ王の時代に要塞化されていた地でした(1列王15:16-22)。まさにイスラエルの再興を考えるのに、ちょうどよい土地であったのです。
ゲダルヤは、民に征服者バビロンに仕えて日常性を回復するように勧めます。これは、基本的にエレミヤのメッセージの繰り返しです。彼がエレミヤの影響を受けていたことに間違いはありません。こうして、とりあえず、ゲダルヤの指導のもと、残された人々は、再び収穫を得、平和を取り戻していきます。しかし、社会秩序は未だに混沌としていました。バビロンが立てた新しいイスラエルの総督に対して、ユダ南王国の王族の生き残り、イシュマエルが自分の再起を狙って謀反を画策していたのです。そしてイシュマエルの背後には、これを後押する、反バビロン勢力、つまりアンモン人の王バアリスの積極的な動きもありました。ゲダルヤに、その動きを察知し、ヨハナンが密告してくれます。しかしゲダルヤはなぜか耳を貸さず、それはやがて彼の命取りとなっていくのです。
ともあれ、解放されたエレミヤは、残された貧しい民と共に、イスラエルに残ることを決断しました。しかしそれは、もちろん単純なことではなく、まさに神の民とともに苦しむことを選び取る(へブル11:25)、勇気ある決断であったと言えます。つまり、信仰があればこそ選択しうる道であったと言えるでしょう。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。アラバの最南端エラテの近くにある鉱山でとれた金属は次のどれでしょうか?①金、②銀、③銅。答えは③銅でした。アラバは、聖書時代、北はガリラヤ湖からアカバ湾に至る広範囲の低地を指しました。その最南端では銅の他に鉄も取れましたが、(申命記8:9)、ソロモンはその鉱山を重視し、精錬所を強化しています。では、今日の聖書クイズです。シュネムは、次のどの場所にある土地でしょうか?①エスドラエロン平原、②ユダの荒野、③シャロンの野。答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 40: Jeremiah's Liberation and Decision
1. Jeremiah's Choice
 After the Babylonian occupation of Jerusalem, many were taken away as prisoners of war. However, there were also those who remained in the land of Judah. They were called "Umidarat" in Hebrew. It meant "the poorest of the poor in the land. In short, it was a racist term; they were useless to Babylon. From then on, they would be referred to pejoratively as Jews ("those left behind in Judah") rather than Hebrews ("Abraham's ancestors came from another land").
Jeremiah, who is released on bail, is given three choices. Either he goes with them to Babylon, lives in the land with the rest of the people, or be released and go wherever he wants (vv. 4, 5). Jeremiah was still unsure of his answer, but Nebuzaradan rescinded his choice to go to Babylon. Jeremiah ultimately decides to remain in the land. Perhaps it was also because of his debt to Ahikam son of Shaphan, who saved Jeremiah's life (26:24). Gedaliah son of Ahikam had been appointed governor and was to remain in the land. Thus understanding Jeremiah's thinking, we are led to believe that he was an extremely compassionate man of faith. The people who had been abandoned like scraps and this young governor needed the Word of God. Jeremiah was not a man who put his own freedom or his own blessings first; he thought first of those who were left behind. And he stood on the need to speak God's word to those who were left behind. He was a truly remarkable prophet, but he was really a man who could do nothing but live as a prophet.
2. new government
 The remaining people abandoned scorched Jerusalem and moved to Mitzpah. The situation must have been too dire to rebuild. Maps of the route taken by the Babylonian army show that Mitzpah was apparently a land spared from the ravages of war. It was also the site where Saul was anointed as Israel's first king (1 Samuel 10:17) and where the land had been fortified during the reign of King Asa (1 Kings 15:16-22). It was truly the right land to contemplate the revival of Israel.
Gedaliah encourages the people to restore routine in the service of Babylon the conqueror. This is essentially a reiteration of Jeremiah's message. There is no doubt that he was influenced by Jeremiah. Thus, for now, under Gedalya's leadership, the remaining people are harvested again and peace is restored. But the social order was still chaotic. Ishmael, a survivor of the royal family of the southern kingdom of Judah, was plotting a rebellion against the new governor of Israel that Babylon had established, hoping to reestablish himself. Behind Ishmael's back was an active anti-Babylonian force, the Ammonite king Baalith, who was pushing behind him. Johanan, sensing this movement, tipped off Gedalya. But for some reason, Gedalya would not listen, which would eventually prove fatal to him.
At any rate, the freed Jeremiah decides to remain in Israel with the poor people who are left behind. But it was not a simple decision, of course, but a courageous one, choosing to suffer with God's people (Hebrews 11:25). In other words, it was a choice that could only be made with faith. I wish you a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Which of the following metals was found in a mine near Elate, the southernmost point of the Arava? (1) gold, (2) silver, and (3) copper. The answer was (3) copper. The Arabah, in biblical times, referred to a broad lowland area extending from Lake Galilee in the north to the Gulf of Aqaba. At its southernmost tip, iron could be obtained in addition to copper (Deuteronomy 8:9), and Solomon emphasized its mines and strengthened its refineries. Now for today's Bible quiz. Shunem is a land located in which of the following places? (1) The Plain of Esdraelon, (2) The Wilderness of Judah, and (3) The Field of Sharon. See you tomorrow for the answer. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】イザヤ書39章 エルサレム陥落とそれぞれの運命

2023年11月17日 17時15分27秒 | エレミヤ書
39章 エルサレム陥落とそれぞれの運命
エレミヤが預言したとおり、エルサレムはバビロンに占領されました。この39章では、ゼデキヤ王、エレミヤ、また彼を助けたクシュ人エベデ・メレクのそれぞれのその後が語られます。
1.エルサレム陥落
 まずエルサレムが陥落すると、ゼデキヤ王は捕らえられて処罰されました。3節「中央の門」は、おそらく現在の「黄金門」、つまりオリーブ山に面する神殿の東の門と考えられています。そこにネブカドネツァルの本陣が置かれましたので、ゼデキヤ王は、彼らの裏をかこうと、こっそり南の端、糞の門から逃亡しようとしたと考えられています。しかし彼は見つけられてしまうのです。バビロンの包囲網はそんなに甘くはなかったのです(4節)。
これまで神は、ゼデキヤ王にエレミヤを通して、降伏するように繰り返し語って来ましたが、38章でも読んだように、彼は、降伏したら最後と思うばかりで、神の良き配慮を信じることができないでいました。確かに、日本の歴史においても、戦争において敗戦色濃い状況の中で、指導者たちがなかなか降伏を決断できなかったように、それは難しい決断だったことでしょう。しかし、当時のユダヤには、神のことばを語る預言者の声がありました。神を信頼することによって、「幸せになり、生きながらえる」可能性を語る声がありました。今の日本に必要なのも、この預言者が伝える神の声、よきにしてくださる神の声に聞くことです。地上に望みを見出せなくても、天を見上げるならば、そこには救いと希望があるということです。
2.ゼデキヤ、エレミヤ、エベデ・メレクの結末
 エレミヤの警告に耳を貸さなかったゼデキヤは、警告通りの悲惨な結末を迎えました。他方、エレミヤと、彼を助けたクシュ人エベデ・メレク(38:7-13)は、神の良き配慮に与ります。エレミヤはバビロン軍の新鋭隊長のネブザルアダンによって解放されました。しかし40章では、エレミヤは、ラマで釈放されたとあります(40:1)。おそらくエレミヤは、エルサレムで捕囚民と町に残される者の選別の際に、間違って捕囚民のグループに入れられたのでしょう。そしてラマに捕囚民が集められた時にその間違いが発覚し、ネブザルアダンに直接引き合わされて釈放されたと考えられています。ともあれ、彼の働きは人間的に見れば失敗でした。ゼデキヤは彼の言葉を受け入れなかったからです。しかし、神はエレミヤの働きの成果よりも忠実さに、報いてくださったのです。それはこのような戦禍の中にあっては最高の報いと言うべきでしょう。神は、ご自身に従う者によきにしてくださるお方なのです。
ちなみになぜエレミヤは、ネブカドネツァルの厚意を受け、捕虜にもならず、自由の身になったのでしょうか。エルサレム陥落の前に多くの逃亡者がいて、ゼデキヤ王によって思想犯として捕らえられたエレミヤの存在をネブカドネツァルに伝えたため、という説もあります。しかし、愚直に神のことばを語るしか能のない預言者に、敵将のネブカドネツァルが、良きに計らう理由などなかったことでしょう。いやそれこそ戦火の最中で、敵の剣によって命を失ってもおかしくはありませんでした。
しかし、あらゆる災禍が及ぶ状況の中で、やはり、神の守りがあったからこそ、彼も生きながらえたと考えるべきでしょう。命を与えるのは神です。人生において、全世界を治められる主を信頼する、これに優る知恵はないのです。

<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。モアブの首都キル・ハセレテの別名で間違っているものはどれでしょうか?①キル・へレス、②キル・モアブ、③キル・ペトラ。答えは、③キル・ペトラでした。キル・ハセレテは、キル・ヘレス(イザ16:11、エレ48:31、36)、キル・モアブ(イザ15:1)と呼ばれています。では、今日の聖書クイズです。アラバの最南端エラテの近くにある鉱山でとれた金属は次のどれでしょうか?①金、②銀、③銅、答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 39: The Fall of Jerusalem and the Fate of Each
As Jeremiah prophesied, Jerusalem was occupied by Babylon. In this chapter 39, we are told what happened to King Zedekiah, Jeremiah, and Ebed-Melech the Cushite who helped him.
The Fall of Jerusalem
 First, when Jerusalem fell, King Zedekiah was captured and punished. Since Nebuchadnezzar's main camp was located there, it is thought that King Zedekiah tried to sneak out through the southern end, the dung gate, in an attempt to outwit them. But he was discovered. The siege of Babylon was not so easy (v. 4).
God had repeatedly told King Zedekiah through Jeremiah to surrender, but as we read in chapter 38, he could not trust God's good care because he thought that surrender would be the end. Certainly, it must have been a difficult decision, just as it was difficult for the leaders of Japan to make the decision to surrender in the midst of a war in which they had lost the war. However, the Jews of that time had the voice of a prophet speaking the Word of God. They spoke of the possibility of "being happy and surviving" by trusting in God. What Japan needs today is to listen to the voice of God, the voice of the prophet, the voice of the God who makes good. Even if we cannot find hope on earth, if we look up to heaven, there is salvation and hope there.
2. the end of Zedekiah, Jeremiah, and Ebede-Melech 
 Zedekiah, who did not heed Jeremiah's warning, met a disastrous end, just as he had been warned. On the other hand, Jeremiah and his rescuer, Ebede-Melech the Cushite (38:7-13), receive God's good care. Jeremiah was released by Nebuzar Adan, an up-and-coming captain in the Babylonian army. In chapter 40, however, we read that Jeremiah was released at Ramah (40:1). Perhaps Jeremiah was mistakenly placed in the captive group in Jerusalem during the selection of the captives and those left in the city. When the captives were assembled at Ramah, the mistake was discovered and he was brought directly to Nebuzar Adan for release. At any rate, his ministry was a failure from a human point of view. Zedekiah did not accept his word. But God rewarded Jeremiah's faithfulness more than the results of his work. That is the best reward in the midst of such a disaster of war. God is good to those who follow Him.
Incidentally, why was Jeremiah set free, not taken captive, by Nebuchadnezzar's kindness? Some say it was because there were many fugitives before the fall of Jerusalem and they informed Nebuchadnezzar of Jeremiah's existence, who was captured by King Zedekiah as a thought criminal. However, Nebuchadnezzar, the enemy general, would have had no reason to take advantage of a prophet who could do nothing but speak the word of God in a straightforward manner. In fact, in the midst of war, he could have lost his life by the enemy's sword.
However, we should consider that in the midst of all the calamities, he survived because of God's protection. It is God who gives life. There is no greater wisdom in life than to trust in the Lord who rules the whole world.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Which of the following is an incorrect alias for Kir Haserete, the capital of Moab? (1) Kir Heres, (2) Kir Moab, (3) Kir Petra. The answer was (3) Kir Petra. Kir Haserete is also called Kir Jerez (Isa. 16:11; Jer. 48:31, 36) and Kir Moab (Isa. 15:1). Now for today's Bible quiz. Which of the following metals were found in mines near Elate, the southernmost point of the Arava? (1) gold, (2) silver, (3) copper, and the answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】エレミヤ書38章 十字架の道を進む

2023年11月17日 16時54分48秒 | エレミヤ書
38章 十字架の道を進む
1.エレミヤの苦難
 エレミヤによって、一旦ゼデキヤによって牢獄から解放されましたが、やはり彼の語ることは、受け入れがたいものがあったようです。エレミヤは、民全体にバビロン軍への投降を勧めました。それが生き延びる道である、と(2節)。エルサレムの首長たちは、それを、民全体の士気をくじき、災いをもたらすものと受け止め、王に訴えます。そして彼らの手に委ねられたエレミヤは、王子マルキヤの穴に投げ込まれてしまいました。それは、書記ヨナタンの家にある丸天井の地下牢(37章)とは別物で、監視の庭にあった、雨期に雨水を溜める穴だったとされます。乾季であったこの時、水はなく、底に泥が溜まっていて、エレミヤはその泥に沈んだのでした。
 王宮にいたエチオピア人の宦官エベデ・メレクがこの事件を知ると、彼は、王に訴えエレミヤを救出するのです。相当長いこと泥に沈んでいたのでしょう。彼は、衰弱していたエレミヤの体が綱で傷まないように、着古した衣服やぼろ切れを体に当てさせて引き上げています。神に従うことが、このような身に応える結果となることは、なんとも理解に苦しむところです。しかし、これも神に従う現実と言うべきなのでしょう。イエスの服従も、十字架の道を辿ることでした。使徒パウロも、「私たちにはキリストの苦難があふれている」(2コリント1:5)と語りました。実際パウロは、キリストに従うことで、苦しみ、眠れぬ夜を過ごし、飢え、渇き、欠乏の時を過ごしています(2コリント11:27)。ただ、たとえそうであっても、パウロはそこに神の慰めを見出し、神への賛美を献げています。たとえ人の目には、不幸な人生と映ろうとも、神に生きる者にとって、そうではないこともあるのです。それがわからないと、やがて天に迎えられる時が来た時に、キリストやパウロと席を共にして、分かち合うものはない、と言うべきです。
2.ゼデキヤの対応
ゼデキヤ王は、再び救出されたエレミヤを呼び戻し、神の言葉を求めました。しかしエレミヤの語ることは変わりませんでした。相当痛めつけたので、エレミヤも別のことを語る気持ちになったと思ったのかもしれません。しかし、エレミヤは、同じことを語り伝えたのです。大切なことは、エレミヤの語ったことは、裁きのことばでしたが、それ以上のことを語っていたことです。神は哀れみ深く、裁いて終わりではありません。裁きながらも、ご自身のことばに従う者に生き延び、再び回復する道を与えてくださるのです。ですから、ゼデキヤに語られたことばも、彼がその裁きを通して生き延びて、幸せになるために、バビロンに投降を勧める神のことばに信頼することが中心でした。しかし、それは、彼が期待する結果とは異なっていました。ですから頑なにエレミヤのことばに聞こうとはしなかったのです。
確かにゼデキヤの身になってみれば、バビロンの権力に反逆した自分が降伏した場合、果たしてエレミヤの言うとおりにいのちを守られるだろうか、という思いもあったのでしょう。また、首長とゼデキヤ王のやり取りには、彼が降伏を決断しそれを民に宣言する難しさがあったことが推察されます。一度示した方針を、覆すことは、彼のプライドを傷つけることでもあったと言えるでしょう。しかし神を信じるということは、自分のつまらないプライドや拘りを捨てて、何が最善であるかを考え、最善を選択することにあります。人は、ただ神のことばに親しんでよしとするのではなく、神のことばに生きることが大切です。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。ぺリシテの町エクロンを、ガテと共にイスラエルの領土として取り戻した人は誰でしょうか?①サムソン、②エフタ、③ギデオン。答えは①サムソンでした。では、今日の聖書クイズです。モアブの首都キル・ハセレテの別名で間違っているものはどれでしょうか?①キル・へレス、②キル・モアブ、③キル・ペトラ。答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 38: Going on the Way of the Cross
1. the tribulation of Jeremiah
 Once released from prison by Zedekiah, Jeremiah still found what he said unacceptable. Jeremiah encouraged the entire people to surrender to the Babylonian army. That was the way to survive (v. 2). The leaders of Jerusalem see this as demoralizing and bringing disaster upon the entire people, and appeal to the king. And Jeremiah, left in their hands, was thrown into the pit of Malchiah the prince. It was not the same as the vaulted dungeon in the house of Jonathan the scribe (chap. 37), but a pit in the garden of the watch, which was said to hold rainwater during the rainy season. During the dry season, when there was no water, there was a pool of mud at the bottom, and Jeremiah sank into it.
 When the Ethiopian eunuch Ebedelech, who was in the royal palace, learned of the incident, he appealed to the king to rescue Jeremiah. He must have been submerged in the mud for quite a long time. He pulls Jeremiah up by applying worn clothes and rags to his body so that his weakened body would not be damaged by the rope. It is hard to understand how obeying God could result in such a response to his body. But I suppose we should say that this is also a reality of obeying God. Jesus' obedience was also to follow the way of the cross. The apostle Paul also spoke of "the sufferings of Christ abounding in us" (2 Cor. 1:5). In fact, Paul's following of Christ has caused him suffering, sleepless nights, hunger, thirst, and times of scarcity (2 Corinthians 11:27). But even so, Paul finds God's comfort there and offers praise to God. Even though life may seem miserable in the eyes of others, it is not so for those who live godly lives. If we do not understand this, we should say that we have nothing to share with Christ and Paul when the time comes for us to be welcomed into heaven.
2. the response of Zedekiah
King Zedekiah called Jeremiah back again after his rescue and asked for the Word of God. However, Jeremiah's speech did not change. Perhaps he thought that Jeremiah had been hurt so much that he felt inclined to speak differently. But Jeremiah told the same story. What is important to note is that what Jeremiah said was a word of judgment, but it was much more than that. God is merciful and does not end with judgment. While He judges, He gives a way for those who obey His word to survive and be restored again. Thus, the words spoken to Zedekiah were also centered on his trusting in God's Word to encourage him to surrender to Babylon in order to survive through that judgment and be happy. But that was not the result he expected. So he stubbornly refused to listen to Jeremiah's words.
Certainly, Zedekiah must have wondered whether his life would be protected by Jeremiah's words if he surrendered after rebelling against the Babylonian power. In addition, we can infer from the exchange between the sheikh and King Zedekiah the difficulty he had in making the decision to surrender and declaring it to the people. It must have been a blow to his pride to overturn a policy that he had already announced. However, to believe in God is to entrust everything to God. But to trust God is to put aside one's own petty pride and preoccupations, to consider what is best, and to choose what is best. It is important for people to live by God's Word, not just to be familiar with it. I pray that you have a good day today.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Who was the man who took back the Philistine city of Ekron as Israel's territory along with Gath? (1) Samson, (2) Jephthah, and (3) Gideon. The answer was (1) Samson. Now, here is today's Bible quiz. Which of the following is an incorrect alias for Kir Haserete, the capital of Moab? (1) Kir Jerez, (2) Kir Moab, (3) Kir Petra. See you tomorrow for the answer. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】エレミヤ書37章 神の意思は変わらない

2023年11月16日 22時30分39秒 | エレミヤ書
37章 神の意思は変わらない
1.捕らえられたエレミヤ
バビロン軍は、エルサレムを包囲しました。しかし、一旦その包囲網を解いて退却しています(34章)。それは、エジプトからの援軍がエルサレムに近づいていたからです。この時のエジプトの王は、BC589-570年まで統治したホフラであろうと考えられています。
エルサレムの包囲網が解かれると、エレミヤは、ハナメルから手に入れた土地を見るために、エルサレムの外へと出かけようとしました(32:1-24)。ところがその行為は、カルデヤ人に投降するものと誤解されてしまいます。こうしてエレミヤは逮捕され、丸天井の地下牢に押し込められてしまうのです。恐らく地下牢は、貯水槽のことで、囚人を閉じ込めておくために一時的に用いられたものなのでしょう。
そこにエレミヤは、長く閉じ込められていましたが、その間にも情勢は変化していきました。理由はわかりませんが、エジプトの王ファラオが、戦いを交えずに退却し、バビロン軍が再びエルサレムに舞い戻ってきたのです。エレミヤが預言したとおりの事態となりました(8節)。
そこでゼデキヤが人を遣わし、エレミヤを召しよせ、再び、神が何と語っているのかを尋ねます(17節)。ゼデキヤはエホヤキムと違い、エレミヤを真っ向から拒否はしませんでした(36:24)。むしろ、彼は神のことばを聞こうとしました。しかし彼は、因循姑息で、ただ聞くだけで終わってしまうのです。神のことばを否定するエホヤキムと五十歩百歩と言うべきでしょう。新約聖書の中で、イエスが、種まきのたとえを話されているところがあります。神のことばを求めるなら、聞くだけではなく受け入れて従うことが大切なのです(マルコ4:20)。
2.エレミヤの守り
エレミヤは言います。たとえイスラエルが抵抗して、カルデヤの全軍勢を打って、重傷を負わせたとしても、神がエルサレムを滅ぼす意思は変わらないと(10節)。エレミヤはただ、自分の見識で政治情勢を読み解き、預言したわけではありません。神の意思を語り伝えたのです。人間の社会にご自身の意思を成し遂げる、神の存在を明らかにしたのです。
エレミヤは、事態が神のことばどおりに動いていることを指摘しました(19節)。ゼデキヤもそれを認めざるを得なかったのでしょう。エレミヤを地下牢から監視の庭、つまり宮殿内の営倉に移し、そこで一定の食事を与え、ひとまずエレミヤを傍においておくことにしました。
エレミヤは、神のことばを伝える預言者でした。しかし、彼自身にとっても、神のことばを受け入れ従うことは、容易ならざることであったでしょう。それは、「わたしがあなたとともにいて、あなたを救い出す(1:19)」と語る神が、まことにおられるからこそできることでした。エレミヤも神の約束にしがみついて、神が助けてくれることを経験していくのです。そして神のことばの確かさを味わっていくのです。エレミヤの大胆な働きも、神の意思に服従する結果によるものでした。不信仰は人を滅ぼします。神のことばを求めるなら、語られたことに従う歩みをしたいものです。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。祭壇の場所とそれを築いた人の組み合わせで間違っているものはどれでしょうか?①ヨシュア・エバル山、②ダビデ・アラウナの打ち場、③エリヤ・オフラ。答えは③エリヤ・オフラでした。エリヤはカルメル山(1列王18章)で、オフラに祭壇を築いたのは、ギデオンです(士師6:24-36)。では、今日の聖書クイズです。ぺリシテの町エクロンを、ガテと共にイスラエルの領土として取り戻した人は誰でしょうか?①サムソン、②エフタ、③ギデオン。答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 37: God's Will Will Not Change
1. Jeremiah in Captivity
The Babylonian army besieged Jerusalem. However, once they lifted the siege, they retreated (chapter 34). This was because reinforcements from Egypt were approaching Jerusalem. The king of Egypt at this time is thought to have been Hophra, who reigned from 589-570 BC.
Once the siege of Jerusalem was lifted, Jeremiah attempted to go out of Jerusalem to see the land he had acquired from Hanamel (32:1-24). However, his act is misinterpreted as a surrender to the Chaldeans. Thus, Jeremiah is arrested and forced into a vaulted dungeon. A dungeon is probably a cistern, used temporarily to confine prisoners.
Jeremiah was confined there for a long time, but things changed during that time. For reasons unknown, Pharaoh, king of Egypt, retreated without a fight, and the Babylonian army returned to Jerusalem. The situation was just as Jeremiah had prophesied (v. 8).
So Zedekiah sends a man to summon Jeremiah and again asks him what God is saying (v. 17). Unlike Jehoiakim, Zedekiah does not reject Jeremiah outright (36:24). Rather, he sought to hear God's word. But he is a causalist and ends up just listening. We should say that he is 50-50 with Jehoiakim, who denies the Word of God. In the New Testament, there is a place where Jesus speaks of the parable of the sower. If we seek the Word of God, we must not only hear it, but also accept it and obey it (Mark 4:20).
2. the protection of Jeremiah
Jeremiah says, "Even if Israel resists, the Lord will not let them go. Even if Israel resists and strikes the entire army of the Chaldeans and seriously injures them, it will not change God's intention to destroy Jerusalem (v. 10). Jeremiah did not just read and prophesy about the political situation based on his own insight. He was speaking God's will. He revealed God's presence in human society to accomplish His will.
Jeremiah pointed out that things were moving according to God's word (v. 19). Zedekiah must have recognized this. He moved Jeremiah from the dungeon to the garden of the watchtower, a brig in the palace, where he was fed and kept close by for the time being.
Jeremiah was a prophet who preached the Word of God. But it must have been difficult for Jeremiah to accept and follow the Word of God. He was able to do so because of the true presence of God, who said, "I am with you and will deliver you (1:19). Jeremiah, too, would cling to God's promise and experience God's help. He would taste the certainty of God's Word. Jeremiah's boldness was also the result of his submission to God's will. Unbelief destroys people. If we seek the Word of God, we should walk in obedience to what has been spoken.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Which is the wrong combination of the location of the altar and the person who built it? (1) Mt. Joshua Ebal, (2) David Araunah's place of striking, and (3) Elijah Ophrah. The answer was (3) Elijah Ophrah. Elijah was Mount Carmel (1 Kings 18), and it was Gideon who built an altar at Ofra (Judges 6:24-36). Now for today's Bible quiz. Who was the man who reclaimed the Philistine city of Ekron, along with Gath, as Israel's territory? (1) Samson, (2) Jephthah, and (3) Gideon. The answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の視野😊【聖書】エレミヤ書36章 神のことばは失われない

2023年11月15日 20時58分36秒 | エレミヤ書
36章 神のことばは失われない
1.25章と36章、神の裁きの言葉とその語られた事情
 エレミヤによるバビロン捕囚のメッセージは、既に25章において語られています。この36章は、再びバビロン捕囚についてのメッセージを語るものですが、むしろ、語られた当時の状況を詳しく語っているものです。
神は、エホヤキム王の第4年(BC604年)、ヨシヤの時代(BC627年)から約23年にわたってエレミヤを通して、エルサレムに迫る脅威に語ってきました。それらのことばを文字に書き起こすように命じています。そこでエレミヤは、書記のバルクにそれを書き取らせました。この時、使われたのは、パピルス紙であったと考えられています。というのは、この書物、23節を読むと、王が、小刀で裂いて、暖炉の火で焼き尽くしたとあります。獣皮紙は小刀で裂くのは難しく、焼却の際には異臭を放ち耐えられないものでした。ですから、横20㎝、縦30㎝くらいの長方形のパピルス紙を、横に5~6mの長さに貼り合わせて作られた、通常の巻物であったと考えられているのです。
 ともあれ、バルクはエレミヤの命じるままに、エレミヤの言葉を書き留め、主の宮でこれを民に読み聞かせました。それから約1年後のこと、王から民に断食が布告されました。それは、バビロンがペリシテの平野にあるアシュケロンを打ち破り、いよいよバビロンによるエルサレム侵略の脅威が高まっていたからでした。そして、巻物に綴ったエレミヤのことばを、書記シャファンの子ゲマルヤの部屋から、民に向かって読み上げた、バルクの行動が、ユダの首長たちの目に留まりました。ゲマルヤはエレミヤの命を助けたシャファンの子アヒカムの兄弟と考えられており、そこは、彼らにとっては出入りしやすい場所でした(26:24)。しかもゲマルヤの部屋は、神殿の高い位置にあったので、そこからエレミヤの言葉を読み上げるバルクの声と姿は多くの人々の目に留まったのでしょう。バビロン侵略が現実的な脅威となる中で、バビロンによるエルサレムの破壊が、神の裁きとして起こると宣言されたのです(25章)。
2.神のことばを焼却する王
ちょうどそこには、預言者ウリヤを捕えるためにエジプトに遣わされたアクボルの子エルナタンがいました(26:20-23)。彼が連れ戻した、ウリヤは、その後王に処刑されてしまいます。その経験もあったのか、彼は、ここでは、エレミヤの巻物を焼かないように王に嘆願しているのです(25節)。しかしこの時には、エレミヤが伝える神のことばを恐れる人々は彼だけではなかったようです。ユダの首長たちもエレミヤたちを守ろうとして動いているのです。しかし実際に彼らを助け出されたのは、神であると語られています(26節)。
ともあれ王がいた「冬の家の座」(22節)は、王宮の中でも日当たりのよい、暖炉のある暖かい部屋でした。王はバルクが、公衆の面前で読み上げていた巻物を取り寄せると、それを読み上げさせ、次々と切り裂き、暖炉の火にくべてしまうのです。王に、神のことばへの恐れはありませんでした。しかし、たとえ巻物が燃やされたとしても、神の言葉が失われるわけではありません。神は、再びご自身のことばを書き記すよう、エレミヤに命じられています。そして神のことばは、書物としての体裁を失っても、語られたとおりに成就しました。神のことばは生きているのです。そしてしばしばそれは、耳痛いことば、受け入れがたいことばとして、私たちの心を刺し貫くことがあるかもしれません。しかし、繰り返し語られる神のことばに耳を開き、信仰と生活の規範として大事にしたいところです。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。レカブ人は、民族的に何人の子孫になるでしょうか?①エブス人、②ケニ人、③ヘテ人、答えは②ケニ人でした。では、今日の聖書クイズです。祭壇の場所とそれを築いた人の組み合わせで間違っているものはどれでしょうか?①ヨシュア・エバル山、②ダビデ・アラウナの内場、③エリヤ・オフラ、答えはまた明日。では今日も良き一日であるように祈ります。
Chapter 36, The Word of God is Not Lost
1. chapters 25 and 36, God's words of judgment and the circumstances in which they were spoken
 Jeremiah's message about the Babylonian captivity has already been given in chapter 25. This chapter 36 is again a message about the Babylonian captivity, but rather it is a detailed account of the circumstances at the time it was spoken.
God has been speaking to the threat looming over Jerusalem through Jeremiah for about 23 years, since the fourth year of King Jehoiakim (604 BC) and the time of Josiah (627 BC). He commands that those words be written down in writing. So Jeremiah had Baruch the scribe write them down. It is believed that papyrus paper was used at this time. The king tore it up with a knife and burned it in the fire of the fireplace. The animal skin paper was difficult to tear with a small knife, and the strange odor it emitted during the incineration process was unbearable. Therefore, it is believed to have been an ordinary scroll, made of rectangular papyrus paper about 20 cm wide and 30 cm long, pasted together horizontally in lengths of 5 to 6 meters.
 At any rate, Baruch wrote down Jeremiah's words as Jeremiah commanded, and read them to the people in the Temple of the Lord. About a year later, the king announced a fast to the people. This was because Babylon had defeated Ashkelon in the Philistine plain, and the threat of a Babylonian invasion of Jerusalem was finally rising. Baruch's action of reading Jeremiah's words on a scroll to the people from the room of Gamaliel, the son of Shaphan the scribe, caught the attention of the leaders of Judah. Gemarjah was considered the brother of Ahikam son of Shaphan, who had saved Jeremiah's life, and it was an easy place for them to come and go (26:24). Moreover, Gemarja's room was located high up in the temple, so Baruch's voice and appearance as he read Jeremiah's words from there would have caught the attention of many people. With the Babylonian invasion becoming a real threat, the destruction of Jerusalem by Babylon was declared to occur as God's judgment (ch. 25).
2. the king incinerating the Word of God
Just there was Elnathan son of Akbor, who had been sent to Egypt to capture the prophet Uriah (26:20-23). He brought him back, and Uriah was subsequently executed by the king. Perhaps because of this experience, he is here pleading with the king not to burn Jeremiah's scroll (v. 25). At this point, however, it seems that he was not the only one who feared the word of God that Jeremiah was conveying. The heads of Judah are also moving to protect Jeremiah and his men. But we are told that it is God who actually rescued them (v. 26).
At any rate, the "seat of the winter house" (v. 22), where the king was, was the sunniest and warmest room in the royal palace, with a fireplace. The king would take the scroll that Baruch was reading out in public, have it read out, tear it up one by one, and put it on the fire in the fireplace. The king had no fear of the Word of God. But even if the scrolls were burned, the Word of God would not be lost. God commands Jeremiah to write down His Word again. And God's Word was fulfilled as it was spoken, even though it lost its written form. The Word of God is alive. And often it may pierce our hearts and minds as painful and unacceptable words. However, we should open our ears to the repeated words of God and cherish them as the norm of our faith and life. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. How many people are the Rekabites ethnically descended from? (1) Ebbs, (2) Kenites, (3) Hittites, and the answer was (2) Kenites. Now, here is today's Bible quiz. Which is the wrong combination of the location of the altar and the person who built it? (1) Mount Joshua Ebal, (2) the inner place of David Araunah, (3) Elijah Ophrah, and the answer will be given tomorrow. Then I wish you a good day.