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人生💯倍の知恵😊【聖書】伝道者の書(コヘレトの言葉)6章 神と人間の力の差

2023年07月20日 16時18分26秒 | 伝道者の書
伝道者の書6章 神と人間の力の差
1.富のむなしさ(5章) 
今日読む6章にも、富のむなしさが語られています。それは、5章から続いているものです。先の5章では、語られたことは、まず、富を求める人間の欲望は尽きず、それは決して満たされないこと(10節)。また富は、歓迎しがたい人間関係を増し加えること。つまり富を愛する人々が友となること(11節)。そして富を持てば、それを失う不安が起こり、不眠の種となること(12節)でした。富を求めてもよいことはない、あるとしたら一生賢明汗水たらして働いた後で、パーッと楽しい宴会を開く程度のこと、富と労働のバランスを適切に保って生きることだ、というわけです(18節)。
2.補足(6章の議論)
著者が、その5章の考察に、さらに加えることは、散々富をため込んで、それをすべて楽しむことなく死んでしまうこともまたむなしいということです(1-2節)。自ら稼いだ富が他人の手に渡っていくむなしさです。富が神の祝福であるとしても、人がそれを十分楽しむこともなく、人生のタイムリミットを迎えるなら、その神の祝福にどんな意味があるのでしょうか。流産してこの世に生まれてこなかった子の方がまだましだと言います(3節)。
確かに著者が言うとおりでしょう。どんなに通帳の残高を増し加えても、手元のタンス預金を増やしても、それを使い切らずに他人の手に渡してしまうのです。そうなると、ただその日の食料を手にして、生き延びているような貧しい者とそれほど変わらないではないかと言います(8節)。あれこれ夢見て幸福感に浸って生きるだけの人生が幸せなのか、と言うわけです(9節)。
2.神の力、無力な人間
 著者の本音が語られます。天において力を持ち、人のいのちを握っておられる神と、いのちを握られている人間との関係に彼は思いを寄せています。すべては神によって決定されている、つまり人間が、自らの人生の舵を取ることができないとしたら、そのような人生にどんな意味があるのでしょう(10節)。神の力は決定的で、神に逆らうことはできない。それはヨブ記で既に学んだとおりです(11節)。ヨブは、神と論争を臨みましたが、その結果は、神の力を思い知らされるだけでした(ヨブ記40:1-5)。神が人間に賜物を与えたとしても、完全にそれを自分の思いのままにできるかといえば、それはわからない。憧れの中で一生を終えるかもしれない。人間は自分の将来について確かなことは何もわからないのです。なんとも短い人生をどのように生きるのが、最善なのか、まったくわからない。人間は全く不自由で哀れな存在です。
今日の箇所はここまでです。しかしこれでは、今日一日気持ちよく過ごすことはできないでしょう。そこでもう少し補足します。著者は、徹底してシビアに人の人生を見つめていきます。人は、普段の生活の中ではここまでは考えないものでしょう。いや考えても仕方がないと悟りきった人もいるかもしれません。けれども、人間にとって自分が置かれた現実をよく理解することが、よりよい人生のために必要なことです。しかしそれは面倒な作業なので、どうしてもやりたがらない。けれども、老いた時にどう生きるかは、若い時に面倒な作業をしっかりやったかどうかにもかかっているものです。備えあれば憂いなし、もうしばらく著者に付き合って、大切な作業をやり遂げることとしましょう。では今日も良き一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。伝道者の書は、ユダヤ教では、特別な日にこれを読む習慣があります。それは、いつでしょうか?①過ぎ越しの祭り、②仮庵の祭り、③プリムの祭り。答えは②仮庵の祭りでした。では、今日の聖書クイズです。ネボ山は、今日どの国にあるでしょうか?①イスラエル、②ヨルダン、③シリア、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Ecclesiastes 6: The Power Difference Between God and Man
1. the futility of wealth (chapter 5) 
Chapter 6, which we read today, also speaks of the futility of wealth. It is a continuation of chapter 5. In chapter 5, we were told, first of all, that man's desire for wealth is never-ending and will never be satisfied (v. 10). Wealth also adds to unwelcome human relationships. In other words, people who love wealth become friends (v. 11). And having wealth causes anxiety about losing it, which leads to insomnia (v. 12). There is no good in seeking riches, but only in having a happy banquet after a lifetime of wise and diligent work, and in maintaining a proper balance between wealth and labor (v. 18).
2. supplement (discussion of chapter 6)
What the author adds to the discussion in chapter 5 is that it would also be a waste to accumulate a lot of wealth and then die without enjoying it all (vv.1-2). It is the futility of wealth earned by one's self passing into the hands of others. Even if wealth is a blessing from God, what is the meaning of God's blessing if a person reaches the time limit of his/her life without fully enjoying it? He says that it is better to have a child who miscarries and is never born into the world (v. 3).
Surely the author is right. No matter how much we add to the balance in our bankbooks, no matter how much we increase the amount of money in our savings accounts, we do not spend it all and give it to someone else. Then, he says, they are no better than the poor who just get the day's food and survive (v. 8). He wonders if a life of dreaming about this and that and basking in a sense of euphoria is happiness (v. 9).
2. the power of God, helpless man
 The author's true feelings are expressed. He is concerned about the relationship between God, who has power in heaven and holds human life in His hands, and human beings, whose lives are in His hands. If everything is determined by God, that is, if man cannot take the helm of his own life, what meaning is there in such a life (v. 10)? God's power is decisive, and nothing can stand against Him. We have already learned that in the book of Job (v. 11). Job came to argue with God, but the result was only a reminder of God's power (Job 40:1-5). Even if God gives man a gift, it is impossible to know if he can completely do with it as he pleases. He may end up spending the rest of his life longing for it. Man knows nothing certain about his future. He has no idea how best to live his very short life. Human beings are utterly crippled and pathetic.
That's all for today's passage. But this is not going to make you feel good for the rest of the day. So I will add a little more. The author takes a thorough and serious look at human life. One would not think this much in one's everyday life. Some people may have realized that it is not worth thinking about. However, it is necessary for a human being to understand the reality in which he or she finds himself or herself in order to live a better life. But it is a tedious task, so they are reluctant to do it. However, how we live when we get old depends on whether or not we did the tedious work well when we were young. So let's be prepared and stay with the author for a while longer to complete these important tasks. I wish you all a good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. In Judaism, it is customary to read Ecclesiastes on special occasions. When is it? (1) Passover, (2) Feast of the Hermitage, and (3) Feast of Purim. The answer was (2) the Feast of the Temporal Hermitage. Now, here is today's Bible quiz. In which country is Mt. Nebo located today? (1) Israel, (2) Jordan, (3) Syria. The answer will be given tomorrow. I pray that you will have a good day today.

人生💯倍の知恵😊【聖書】伝道者の書(コヘレトの言葉)5章 空しい宗教、富

2023年07月20日 13時58分04秒 | 伝道者の書
伝道者の書5章 むなしい宗教、富
1.むなしい宗教
 ヘブル語聖書も、そしてそのギリシャ語訳である七十人訳聖書も、新改訳2017では、5:1とされている節は、4章で扱われ、4:17となっています。共同訳聖書は、ヘブル語の聖書に倣っていますが、新改訳聖書は、伝統的にこれを5:1としてきました。それは、新改訳聖書が、5:1から9節までを一つのまとまりと解釈したためなのでしょう。翻訳には訳者の解釈が入る、と言われるのは、こういう部分に表れてくるわけです。
 ともあれ、著者は、ここで新しい主題を取り上げています。それは、信仰の問題です。1節、その要点を述べるなら、信仰の本質は、聞くことにあるということでしょう。しかし、人の信仰の現実は、神の声に耳を傾けることではなく、長々と自分の願いを並べ立てることです(2節)。軽々しい誓願を立てることです(3-6節)。イエスも、神殿でさも敬虔そうに祈りを献げること(マタイ6:6)、虚しい誓いを立てることを戒められました(マタイ5:24)。神と人は違うもの、神は天高くおられ、人は地にいる存在、いと高き神を認め、恐れ、神の声に耳を傾け、従う、これが信仰の核心です(7節)。実に信仰の欺瞞をよく言い当てています。一見熱心そうに見える信仰者が、事実はそうではない、信仰はうさんくさいと思い、信仰の話はご免被るというのは、理由なきことではないのです。
 続いて7節、シビアな目を持って社会を観察する著者は、国に抑圧と腐敗が起こっても驚くな、と言います。確かに、貧しい者、弱い者が、抑圧される状況は、歴史的に繰り返されてきたことでした。上に立つ指導者はただ役得に乗っかって、貧しい者、弱い者から搾取し、自分の立場を維持することばかり考えている、残念な状況があるものです。しかし、国や組織に求められる王は、適切な指導力を発揮する指導者です(9節)。
2.むなしい富
 さらに10節著者は、多くの人々の関心事である富を追い求めることのむなしさを語ります(10-20節)。基本的にこのテーマは、6章まで続いていますが、とりあえず今日の範囲の内容を捉えておきましょう。まず10節、人はお金を手にしても、これでよいということはありません。人の金銭欲は底なしです。決して満たされることはありません。また11節、富は、歓迎しない人間関係を増し加えるのです。自分とではなく、自分の富を楽しもうとする人々が、笑顔で近づいてくるのです。人が愛してくれているのは、自分ではなくお金なのです。なんともバカバカしい限りでしょう。さらに12節富は、それが失われることへの不安を引き起こし、不眠の種となります。人間は、裸で生まれ、裸で天に帰らなくてはなりません。あの世に持って行けるものは何一つなく、今の富を永遠に手に持ち続けることはできないのです。なのになぜそれでも富を蓄えようとするのか(13-16節)。おまけに富を持っているために、家族が争うことがあります。そして富を持っているための不健康さがあるものです。著者の結論は、人は富んでも何もよいことはない(17節)。もしあるとしたら、18節一生賢明汗水たらして働き、その後でパーッと楽しい宴会を開くことぐらいだ、と言います(18節)。神が備えてくださったのだ、神が与えてくださったのだ。それを喜んだらよい。そのようにして労働と富のバランスをとって生きるなら、人生を楽しむことができるのだ、と言います(19,20節)。ただ金銭を好み、それを通帳に貯め込み、通帳残高が増えることを喜びとする人生など、実にむなしい限り、これが現実だというわけです。信仰も権力も、富も、正しい感覚で用いたいものです。では、今日もよき一日となるように祈ります。

<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。次の中で旧約の知恵文学に入らないものは、どれでしょうか?①詩篇、②箴言、③伝道者の書。答は①詩篇でした。本来ならば、ヨブ記が入り、ヨブ、箴言、伝道者の書の三つが知恵文学とされます。では、今日の聖書クイズです。伝道者の書は、ユダヤ教では、特別な日にこれを読む習慣があります。それは、いつでしょうか?①過ぎ越しの祭り、②仮庵の祭り、③プリムの祭り。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Ecclesiastes 5: Vain Religion, Wealth
1. vain religion
 Both the Hebrew Bible and its Greek translation, the Septuaginta, treat the verse that the Shinkai-yaku 2017 makes 5:1 as 4:17. The Kyoudou-yaku Bible follows this Hebrew Bible and makes the verse 4:17. The Shinkai-yaku Bible makes the verse as 5:1, probably to interpret verses 5:1 through 9 as a single unit. This is why it is said that translations are influenced by to the translator’s interpretation.
 At any rate, the author has taken up a new subject here. In verse 1, the essence of faith is to hear. But the reality of man's faith is not to listen to God's voice, but to list one's wishes at length (v. 2). It is to make frivolous vows (vv. 3-6). Jesus also warned against offering pious-looking prayers in the temple (Matt. 6:6) and making vain vows (Matt. 5:24). God and man are different, God is high in the heavens and man is an earthly being; to acknowledge and fear the Most High God, to listen to and obey His voice, this is the core of faith (v. 7). This is really a good description of the deception of faith. It is not without reason that seemingly zealous believers think that the facts are not so, that their faith is dubious, and that they are excused from talking about faith.
 Then, in verse 7, the author, who observes society with a serious eye, says not to be surprised when oppression and corruption occur in a country. Indeed, oppression of the poor and weak has been a recurring theme throughout history. It is unfortunate that there are situations in which the leaders at the top are only interested in taking advantage and exploiting the poor and weak to maintain their own position. However, the king required for a nation or organization is a leader who exercises proper leadership (v. 9).
2. vain wealth
 Furthermore, the author of verse 10 speaks of the futility of pursuing wealth, which is the concern of many people (vv. 10-20). Basically, this theme continues through chapter 6, but for now, let us capture the scope of today's discussion. First of all, in verse 10, even if a person gets money, this is not enough. People's desire for money is bottomless. It is never satisfied. Also, verse 11, wealth adds to unwelcome relationships. People who want to enjoy the wealth you have, not with you, will approach you with a smile. People love you for your money, not for yourself. How ridiculous is that? Furthermore, verse 12 wealth causes anxiety about losing it and is a source of insomnia. Man is born naked and must return to heaven naked. There is nothing we can take with us to the afterlife, and we cannot hold the wealth we have now in our hands forever. So why do we still try to accumulate wealth (vv. 13-16)? In addition, families may fight each other to have wealth. And there are things that are unhealthy for having wealth. The author's conclusion is that there is nothing good about a person's wealth (v. 17). If there is, verse 18 says, it is only to work hard and sweat wisely for the rest of one's life, and then to have a party afterward (verse 18). God has provided, God has given. You should rejoice in that. If you live in such a way that balances work and wealth, he says, you will enjoy life (vv. 19, 20). A life that only likes money, accumulates it in a bank book, and rejoices in the increase of the bank book balance is a vain thing indeed. We should use faith, power, and wealth with a proper sense of humor. I wish you a good day today.

<Quiz Corner</div>
First, yesterday's quiz. Which of the following is not part of the Old Testament wisdom literature? (1) Psalms, (2) Proverbs, and (3) Ecclesiastes. The answer was (1) Psalms. Originally, the Book of Job was included, and Job, Proverbs, and Ecclesiastes are considered wisdom literature. Now for today's Bible quiz. Ecclesiastes is a Jewish custom to read it on special occasions. When are they? (1) Passover, (2) the Feast of Tabernacles, and (3) the Feast of Purim. The answer will be given tomorrow. I wish you a good day today.

人生💯倍の知恵😊【聖書】伝道者の書(コヘレトの言葉)4章 地上の事柄の矛盾

2023年07月18日 21時24分30秒 | 伝道者の書
伝道者の書4章 地上の事柄の矛盾
1.不正と虐待がある
先に、著者は、神のなさることは時にかなって美しいと語りましたが、どうやら、その思いは種々揺らいでいるような気もします。あるいは一説に伝道者の書も対話の書と言われるように、賢者と探究者の対話で、こちらは探究者のそれなのかもしれません。ともあれ先の3章の後半、3:16-22において、著者は、地上の法廷、裁きの座には不正があると認めています。正義が力であるはずなのに、現実は力が正義である(3:16)。エレミヤやイザヤのような預言者なら、その現実に対して、正しいことをなさる神がおられるので、神の裁きを恐れ、悔い改めよと促すところでしょう(3:18)。しかし、著者は、神は必ずしも、正しいことをなさろうとはしない、むしろそのような状況を放置される、そして不正を正すことのできない絶望的な現実あるのみだ、と語るのです。そして、人間も動物と同じように死んでいく(3:19)。万物の霊長類と言われる人間が、死後は特別扱いされて、動物とは違う天に引き上げられる、などという保証は何一つないのだ(3:21)。確実なのは、今だけで、今の人生を要領よく楽しむのが人間にとっての最善である、と言うわけです(3:22)。
基本的に4章の初めは、この考え方を踏襲し、地上のもう一つの救いようのない現実、虐待に目を向けるのです。力が正義となるような社会は堕落し、腐敗しており、そこには抑圧と虐待がある、と。虐げる者たちは結束しているので、虐げられる者の運命は絶望的だと言います(1節)。権力を握った者が、弱者に配慮するなど、まずありえないから、死んだ人の方が生きている人よりましだし、そもそも生まれてこなかった人が一番よいのだ、と言うのです(3節)。
2.労働
次に著者が、注目する地上の空しい現実は、労働です。何のために労働するのか。結局、皆、マウントを取ろうとしているだけなのだ。それで、自分が優れていることを認めさせたいだけで、その根本には、ねたみ心が渦巻いている(4節)。そんな労働など、一向に働こうとしない怠け者の運命とほとんど変わらない(5節)。というのも怠け者も働かずにいれば、餓死するしかないが、マウントを取る人も結局は不幸な人生を生きるだけだ。結局、我関せず焉と、のんびりその日暮らしをする方がまだましだ(6節)。
関連して空しいこととして著者があげることは、労働の実を誰に残すかです。既に著者は、2:18-22で後継者が愚か者である可能性を指摘し、その虚しさを語りましたが、財産を残す家族もいないのに、金持ちになろうと目の色を変えている者がいる、その虚しさです。
結局、地上で体験しうる幸せというのは、何かを得るということよりも、何かを一緒にやりながら、気持ちや心が通じ合える関係を持っていることではないだろうか、と語るのです(9-12節)。確かにその通りです。マウンティングをし続けて、勝ったと思ったら、その上り詰めた頂点には自分以外だれもいなくて、冷たい風にさらされている、そんな人生を歩むよりは、倒れたら助け起こしたり、厳しい状況にあっては一緒に戦って通り抜けたりする人間関係があること、二人でも三人でも、気心の知れた戦友がいる関係があることの方がずっと幸せだと言えるでしょう。
最後に、著者は、一つのたとえ話をします(13-16節)。これをヨセフの物語に関連づける学者もいますが、あまりそのように考えなくてもよいような気がします。著者が言いたいことは、野心的な青年が民衆の心を掴み、優れた指導者となったとしても、それは時代の要請であって、民衆の気まぐれな要求にマッチしただけのこと(16節)、次の時代の波が押し寄せてくれば忘れられる程度のことだと言うのです。なんとも空しい地上の営み、しばらく、著者の観察は続きます。では今日もよき一日となるように祈ります
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。伝道者の書3:2-8には、「時」ということばを巡って、いくつの対比があるでしょうか?①7回、②14回、③28回、答えは②14回でした。3章2-8節で、著者は、人間の営みにも定めがあると言いますが、14の対となる言葉を並べて、神が時を定めておられることを示しています。では、今日の聖書クイズです。次の中で旧約の知恵文学に入らないものは、どれでしょうか?①詩篇、②箴言、③伝道者の書。答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Ecclesiastes 4: Contradictions in Earthly Matters
1. there is injustice and abuse
Earlier, the author said that what God does is sometimes beautiful, but it seems that his thoughts are wavering in various ways. Or, as one theory says, Ecclesiastes is also a book of dialogue, a dialogue between the wise and the inquirer, and this one may be that of the inquirer. At any rate, in the second half of the preceding three chapters, 3:16-22, the author acknowledges that there is injustice in the earthly courts, the seat of judgment. Justice is supposed to be power, but the reality is that power is justice (3:16). A prophet like Jeremiah or Isaiah would have urged us to fear God's judgment and repent because there is a God who does what is right in response to that reality (3:18). However, the author says that God does not necessarily do what is right, but rather leaves the situation as it is, and that there is only a hopeless reality in which injustice cannot be corrected. And humans, like animals, die (3:19). There is no guarantee that humans, who are said to be the primates of all things, will receive special treatment after death and be raised to heaven, different from animals (3:21). What is certain is that it is only now, and that it is best for human beings to enjoy this life to the fullest (3:22).
Basically, the beginning of chapter 4 follows this line of thinking and turns to another inescapable reality on earth: abuse. He says that a society where might makes right is corrupt and fallen, and that there is oppression and abuse there. He says that because the oppressors are united, the fate of the oppressed is hopeless (v. 1). He says that those who are dead are better than those who are alive, and that it is best for those who were never born in the first place (v. 3), because it is impossible for those in power to be concerned about the weak (v. 4).
2. labor
The next empty reality on earth that the author focuses on is labor. What is the purpose of labor? After all, everyone is just trying to one-up someone. So they just want to be recognized as superior, and at the root of it all, envy is swirling around them (v. 4). Such labor is almost the same as the fate of the lazy person who never wants to work (v. 5). If the lazy person does not work, he or she will have no choice but to starve to death, but the person who one-up someone will eventually live a life of misery. In the end, it is better to live a carefree life (v. 6).
A related empty thing the author mentions is to whom we leave the fruit of our labor. In 2:18-22, the author has already pointed out the possibility that the successor may be a fool and talked about the emptiness of such a person who has no family to leave him property, but is changing the color of his eyes to become rich.
In the end, he says that the happiness that can be experienced on earth is not so much about gaining something, but rather about having a relationship in which feelings and hearts can be communicated while doing something together (vv. 9-12). This is certainly true. Rather than living a life of continually one-up someone, and when you think you have won, there is no one at the top but you, and you are exposed to the cold winds of life. It is much happier to have a relationship with two or three like-minded comrades-in-arms.
Finally, the author tells a parable (vv. 13-16). Some scholars relate this to the story of Joseph, but I don't think we need to think of it that way. What the author is trying to say is that even if an ambitious young man wins the hearts of the people and becomes a good leader, it is just the demand of the times, matching the capricious demands of the people (v. 16) and will be forgotten when the next wave of the times comes along. The author's observation will continue for a while. We wish you a good day today!
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. In Ecclesiastes 3:2-8, how many contrasts are there around the word "time"? The answer was (1) seven times, (2) 14 times, (3) 28 times, and the answer was (2) 14 times. In chapter 3:2-8, the author says that human activities are also predestined, and he lays out 14 contrasting words to show that God has predestined time. Now for today's Bible quiz. Which of the following is not part of the Old Testament wisdom literature? (1) Psalms, (2) Proverbs, and (3) Ecclesiastes. The answer will be given tomorrow. I pray that you have a good day today.

人生💯倍の知恵😊【聖書】伝道者の書(コヘレトの言葉)2章 成功した人生もつまらぬ

2023年07月18日 21時23分35秒 | 伝道者の書
伝道者の書2章 成功した人生もつまらぬものだ
1.ちょい悪で生きてみる
著者は、人生の満足を見出そうとしたこれまでの歩みから、出てきた結論を述べていきます。第一にそれは、曲げられたものをまっすぐにはできないこと。人間の試みには限界があることでした。そして第二に知恵が増せば、悩みも深くなること。物事がわかるようになればなったで苦労することがあるということ。そして、今日第三に語ることは、結論から言えば、「人生の楽しみを追求しても空しい」ということです。
たとえば人生の楽しみの一つにお酒があるでしょう。もちろん、お酒もほどほどで、酒に飲まれるような人生になっては元もこうもありません。ですから、酒もほどほどに楽しみながら、いわばちょい悪(ちょっと愚かな)の人生を生きてみたらどうだろう(3節)。快楽を楽しみながらも、快楽の奴隷にはならずに生きるのです(10節)。そうして事業を拡張し(4節)、大邸宅を作り(5,6節)、奴隷を得て(7節)、財産を蓄え、女を侍らせ(8節)、名声を得るわけです(9節)。けれども、結局それで心が満たされて終わりということはない、と言います。なるほど、しかし、そこまで出来ない人からすれば、それだけ楽しめれば十分ではないか、贅沢を言うな、と思わされもします。ただ、成功者の身から言えば、それも採算の合わないこと、風を追うような毎日だ、と言うのです(11節)。結局世間的な成功を積み重ねたところで、あるいは勝ち組の先頭に立ったところで、人間は決して満足できない、と言うのです。
2.楽しみはいつまでも続かない
 人間の人生って何でしょう。知恵ある生き方と愚かな生き方、どちらがよいかと言えば、きっと、知恵ある生き方になるでしょう(13節)。それは、光と闇のどちらが優れているか、と言えば、光であるのと同じです。しかし、知恵ある生き方には悩みも増すという現実もある。であれば、ほどほどに知恵ある生き方が良いのではないか、と言うことになるのですが、そうとも言えないのです。というのも、知恵ある者も、ほどほどに知恵ある者も、そして、愚かな生き方をした者も、皆同じ結末を迎えるという事実に直面するからです。ちょっと知恵ある生き方をしようが、並外れて知恵ある生き方をしようが、結末は、愚かな生き方をした者と変わらないのです。「あいつは真面目なんだよ、ある程度遊びがないとね」と真面目な者を見下したような生き方をしたところで、結末は同じなのです。
3.誰が自分の楽しみの後を継ぐのか?
実際、誰が、自分の汗水たらして稼いだものを受け継ぐことになるのか、考えてみれば、それは一目瞭然です。人はいつまでも今の楽しみを持続できるわけでもありません。やがて必ず人生のタイムリミットがやってくる。病気や事故で早くその時を迎える人もいるかもしれませんが、遅かれ早かれ、人はすべてを手放して、この地上に置いて神のもとに帰っていくのです。しかも、残した財産が、自分の意図したとおりに使われるかどうかなど、わかりようがありません。大きく稼いで、蓄えた者ほど、大きな損失を味わうのです。冷めて考えてみると、成功した人生も、それほど羨むようなものではありません、と言うわけです(21節)。
人は、自分の死の時期も、死後のこともコントロールできないわけですから、人生をコントロールして生きていると思いこんで人生を歩んでいるに過ぎないのです。人はそれを「運命」と呼ぶからもしれません。しかし、有神論者の立場からすれば、それは、神の定めです。人間は自由に生きているようでありながら、そうではない現実がある。運命、もしくは神に定められた人生を生きている。人生において知恵あるなど何の意味があろうか、というわけです(26節)。ではまた明日に続きます。よき一日であるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。新改訳聖書2017では、伝道者の書と訳された書物は、聖書協会共同訳聖書では、音訳されています。それは、次のどちらでしょうか?①コヘレトの言葉、②エクレーシアステスの言葉。答えは①コヘレトの言葉でした。ヘブル語で、伝道者の書は、ディベレイ・コヘレト、聖書協会共同訳聖書は、書名にヘブル語の音訳を用いたと言えます。では、今日の聖書クイズです。伝道者の書の著者がソロモンであることを最初に否定したのは、次の誰でしょうか?①ヒエロニムス、②アウグスティヌス、③マルチン・ルター、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Ecclesiastes 2: A Successful Life is a Boring Life
1. try to live a little evil
The author goes on to state the conclusions that have emerged from his previous attempts to find satisfaction in life. First, that it is impossible to straighten what has been bent. There is a limit to human attempts. And secondly, as wisdom increases, so does the depth of our troubles. The more we come to understand things, the more we have to struggle. And the third thing I would like to say today is, in conclusion, that pursuing the pleasures of life is empty.
For example, one of life's pleasures would be drinking. Of course, alcohol should be enjoyed in moderation, and it is no good if one's life is consumed by alcohol. Therefore, why don't we enjoy drinking in moderation and try to live a little evil (a little foolish) life, so to speak (verse 3)? Enjoy pleasure, but do not become a slave to it (v. 10). So he expands his business (v. 4), builds a mansion (vv. 5, 6), gets a slave (v. 7), accumulates wealth, has a woman as his maid (v. 8), and gains fame (v. 9). But, he says, it is not the end of the story. I see, but those who are not able to go that far may think that it is enough for them to enjoy themselves, and that they should not be extravagant. However, from the point of view of a successful person, he says that it is unprofitable, and that it is just like chasing the wind (v.11). In the end, he says, people are never satisfied with accumulating worldly success or being at the head of a winning team.
2. enjoyment does not last forever
 What is human life? If we ask which is better, a wise life or a foolish life, surely it will be a wise life (v. 13). It is like asking which is better, the light or the darkness. However, the reality is that a wise life also brings more troubles. So, we might say that a life of wisdom in moderation is better, but that is not quite true. But this is not so, because we are faced with the fact that the wise, the moderately wise, and those who live foolishly all end up the same way. Whether one lives a little wisely or extraordinarily wisely, the end result is the same as for those who live foolishly. If we look down on those who are serious and say, "He is serious, he must have a certain amount of fun," the end result is the same.
3. Who will take over your fun?
In fact, it is obvious when one considers who will inherit what one has earned with one's hard work. People cannot sustain their current enjoyment forever. Eventually, there will always come a time limit in life. When that happens, people will let go of everything and leave it here on earth to return to God. Some may reach that time early due to illness or accident, but sooner or later one is forced to give up his or her possessions. The more greatly one has earned and accumulated, the greater the loss one will experience. In fact, there is no way to know if the property you leave behind will be used as you intended. In cold reflection, a successful life is not so enviable, either (v. 21).
And since one has no control over the time of one's death or what happens after death, one is only living a life of belief that one is in control of one's life. People may even call it "destiny" because they call it "fate. But from the atheist's standpoint, it is God's predestination. While it seems that human beings live freely, the reality is that they do not. He lives a life that is predestined, or predestined by God. What is the point of being wise in life, etc. (v. 26)? We will continue tomorrow. I wish you a good day.<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. In the Shinkai-yaku Bible 2017, the book translated as Ecclesiastes is transliterated in the Kyoudou-yaku translation of the Bible. Which of the following is it? (1) the words of Koheleth, or (2) the words of Ecclesiastes. The answer was (1) the words of Koheleth. In Hebrew, we can say that the Book of Ecclesiastes is Diberei Koheleth, and the Bible Kyoudou-yaku translation of the Bible used the transliteration of the Hebrew for the book title. Now for today's Bible quiz. Who was the first to deny that the author of Ecclesiastes was Solomon? (1) Hieronymus, (2) Augustine, (3) Martin Luther, and the answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

人生💯倍の知恵😊【聖書】伝道者の書(コヘレトの言葉)3章 人間的努力のむなしさ

2023年07月18日 21時21分38秒 | 伝道者の書
伝道者の書3章 人間的努力の空しさ
1.すべてに時がある
物事はすべてなるようにしかならない、自分の力を越えた何かに縛られている。一般に、このような考え方は物事を「運命」的に見るものなのでしょう。しかしクリスチャンの立場からすれば、それは、すべては神の支配の中にあるという言い方になります。ただそのような考え方に支配されるなど、人間的な努力がすべて無駄と言っているようなものではないでしょうか?「運命」あるいは神が万事を決するのなら、どうしてそれに逆らえようか、もはや、物事は、私たちの思いを越えてなるようにしかならない、ということであるわけです。
このような著者の考え方に賛同できる人は、どれほどいるでしょうか。ただ、著者は、このような考え方に確信を持っているようです。それが、よく練られた修辞的表現を使っていることの意味なのでしょう。1-8節は、ヘブル詩特有の交差配列法を用いた、8行詩なのです。つまり、互いに対比的な言葉を組み合わせた修辞的な方法で、重要な真理を教えようとする詩です。
例えば2節、「生まれる」と「死ぬ」が対比されています。確かに、生まれる時も死ぬ時も選べない、よくわかります。3節「殺す」「癒す」「崩す」「建てる」4節、「泣く」「笑う」「嘆く」「踊る」5節はちょっと面白い解釈があります。ユダヤ教の注解によると「石を投げ捨てる」「石を集める」は、象徴的表現で、性的交接を意味すると言います。となると5節は、前半後半で、「石を投げ捨てる」と「抱擁する」、「石を集める」と「抱擁をやめる」が対比されているということになります。7節も、「裂く」「縫う」には象徴的な意味があり、喪の習慣に関係していると言います。つまり旧約時代、人は悲しみの時には衣を引き裂き(創世記37:29)、沈黙(レビ10:1-3)しました。そして喪の期間が過ぎると、衣を繕い、日常に戻るのです。ユダヤ人が書いたものをユダヤ人の感覚で読むとそうなるのでしょう。そして8節、こちらの愛は、5節とは違って、愛欲の意味ではなく一般的な愛を意味することばだとされます。ともあれ、これらの技巧的な詩を通して著者が言いたいことは、人が人生を自らの能力、科学、技術をもってコントロールしようとしても、それは無駄である、ということです。
2.すべては神の計算のうちにある
ただ著者は、「神の定め」と言いながら、悲観的、否定的に受け止めているわけではありません。すべての出来事は、天地創造の神の定めに従うのかもしれないが、それは「時にかなって美しい」(11節)。彼は、創世記にあるように「よい(トーブ)」とは言わず「美しい(ヤフェー)」と言うのです。何か魅力的なことがある、と余韻を持たせた言い方です。ですから、運命論者的に言えば、物事はすべて定まっているのだから、その限界の中で最大限に自分の人生を楽しむことだ(12、13、22節)という結論になりますが、有神論者、つまりキリスト教徒の立場からすると、神は、「時にかなって美しいことをなさるのだから、いついかなる時も神に期待し、その時を大事にすべきだ。結果は素晴らしいものになる」ということになります。神は、私たちの時を支配しておられる。そして私たちは良いことも悪いことも様々な事を経験していかざるをえない。しかし神は愛であって、神は私たちに良いものを拒まれないのだから、いついかなる時も、最善の結果を期待してよいのです。ですから神が与えられている時を素直に受け止め、良き時には感謝し悪しき時には耐え忍び、物事が美しい結末となることを見てまいりましょう。では今日もよき一日となるように祈ります。
<クイズコーナー>
最初に、昨日のクイズです。伝道者の書の著者がソロモンであることを最初に否定したのは、次の誰でしょうか?①ヒエロニムス、②アウグスティヌス、③マルチン・ルター。答えは③マルチン・ルターでした。伝道者の書は、古来、ヒエロニムスを初め、多くの学者が、ソロモンの作と見なしてきましたが、宗教改革者ルターがソロモン説を否定して以来、それは疑わしいとされています。では、今日の聖書クイズです。伝道者の書3:2-8には、「時」ということばを巡って、いくつの対比があるでしょうか?①7回、②14回、③28回、答えはまた明日。では今日もよき一日となりますように祈ります。
Ecclesiastes 3: The Emptiness of Human Effort
1. there is a time for everything.
All things can only be what they will be, bound by something beyond one's control. In general, this way of thinking may be a "predestined" view of things. But from a Christian standpoint, it is a way of saying that everything is in God's control. But isn't it like saying that all human endeavors are futile, such as being governed by such a way of thinking? If "fate" or God decides everything, how can we go against it?
How many people can agree with the author's view? However, the author seems to be convinced of this way of thinking. Verses 1-8 are an eight-line poem that uses the crossed-out arrangement characteristic of Hebrew poetry. That is, the verses attempt to teach important truths in a rhetorical manner by combining words that are contrastive to one another.
For example, in verse 2, "birth" and "death" are contrasted. Indeed, we cannot choose when to be born and when to die, I understand that well. verse 3, "kill," "heal," "crumble," "build," verse 4, "weep," "laugh," "mourn," "dance," verse 5, has a rather interesting interpretation. Jewish commentaries say that "casting down stones" and "gathering stones" are symbolic expressions, meaning sexual intercourse. Verse 5 contrasts "casting away stones" with "embracing" and "gathering stones" with "ceasing to embrace" in the first half of the verse, and verse 7 also says that "tearing" and "sewing" have symbolic meanings and are related to mourning customs. That is, in Old Testament times, people tore their garments in times of grief (Gen. 37:29) and silence (Lev. 10:1-3). Then, after a period of mourning, they would mend their garments and return to their daily routine. That's what happens when you read something written by a Jew in a Jewish sense. And verse 8, love here, unlike verse 5, is said to be a word that means love in general, not lust. Anyway, what the author is trying to say through these technical verses is that it is futile for people to try to control life with their own abilities, science, and technology.
2. everything is in God's plan
However, the author is not taking a pessimistic or negative view when he says "God's predestination. All events may be subject to God's decree of creation, but they are "timely and beautiful" (v. 11). He does not say "good (toob)" as in Genesis, but "beautiful (yafeh)." It is a lingering way of saying that there is something attractive about it. So, from a fatalist perspective, one would conclude that since things are all predestined, one should enjoy one's life to the fullest within its limits (vv. 12, 13, 22), but from a theist, or Christian perspective, one would conclude that God "does beautiful things in due season, and whenever He does them, He will do them. any time, we should expect God to do it, and we should cherish that time. The result will be wonderful". God is in control of our time. And we are compelled to experience many things, both good and bad. But because God is love, and God does not reject good things from us, we can expect the best possible outcome at any given time. Therefore, let us accept the times God gives us, be thankful for the good times and endure the bad times, and see that things come to a beautiful conclusion. I pray that today will be another good day.
<Quiz Corner
First, yesterday's quiz. Who was the first to deny that the author of Ecclesiastes was Solomon? (1) Hieronymus, (2) Augustine, and (3) Martin Luther. The answer was (3) Martin Luther. The Book of Ecclesiastes has been regarded as the work of Solomon by many scholars, including Hieronymus, since ancient times, but since Luther, the religious reformer, rejected Solomon's theory, it is now considered doubtful. Now for today's Bible quiz. How many contrasts are there in Ecclesiastes 3:2-8 over the word "time"? (1) 7 times, (2) 14 times, (3) 28 times, and the answer will be given tomorrow. Then I pray that today will be another good day.