今社員がやってる売買案件の最後の詰めの手伝いをしています。
こちらが元付で買主側にも業者が入ってますので
詰めはその業者を通じてやる事になります。
こんな時にいつも思いますが
不動産の経験が浅いと
どうしても私から見れば的が外れてる
そんな話が出てきますね。
まぁ進行中ですから具体的には書けませんが
本来私たち仲介業者は
お互いの顧客の利益を考えながら
条件のすり合わせをして行く訳ですが
一方の顧客の利益に思いが行き過ぎると相手の気持ちを害し
契約が壊れる
こんな可能性が高くなります。
ですからお互い微妙なバランスを取りながら話を進めて行く訳ですが
どうもその辺に理解が無いまま
ストレートに要求を強く押し付けて来る
そんな人たちが一定割合でいます。
その強い要求が顧客の意思であればまぁ契約が壊れても仕方が無いのかも知れませんが
そうでは無く
ただ仲介業者だけが頑固にこだわってる
そんなケースがあるのです。
これ何も人の話ではありません
私自身が若い頃はそのタイプの人間でした
ですからずいぶん契約を取りこぼしたように思います。
では
顧客の意思を尊重して
顧客の言う通りどんどん話を進めて行けば良いのか?
って言うと
それはそれで問題が多発します。
顧客は不動産の知識無いためにそう言ってる
そんな事が多いのです。
例えば
買主がおおらかな人だと
こちらの説明を良く理解しないまま購入する
そんな決断をすることがあります。
この状態で契約しても
契約した後大きなトラブルになる事は良くあります。
そうならないように
買主の意志に関わらず
こちらとしては問題を解決してから契約
これが出来なければ不動産屋は失格です。
ですから
どこまでが買主の了解があればOKか?
あるいはどこから買主が了解しても契約できないか?
これは大変微妙なケースが多いのです。
こんなケースは
買主の事情と問題点
これを深く探って
落としどころを見つける事になります。
例えば私が数年間に契約したケースでは
擁壁物件でしたので私はその問題点を買主に語りました
語りましたが買い主は軽く聞き流すだけで
あまり理解しようとしませんでしたので
私が言いました
今は建築許可は下りますが
30年後息子さんの代になると許可は下りない
そんな可能性もあります
と
そこでやっと買主はこの話を真剣に聞いてくれました。
それから延々と話して
出て来た結論
将来息子たちが擁壁をやり直すとしても
土地はただでもらえる訳だから
まぁその程度は負担してもらおう
でした
これでめでたく契約になった訳です。
これが営業マンによっては
将来擁壁のやり直しが必要
これだけを伝えて顧客を不安に落としれて
契約中止
って事になりますし
また契約を急ぐ営業マンは
個客が理解しないまま契約して
決済が終わってから顧客から電話がかかってきて
“あの擁壁は大変な事になるらしいね”
って言われて眠れない思いをする事になります。
まぁそんな感じ
若い営業マンとやりとりすると
大手の看板を掲げてはいますが
大丈夫かな?この子は?
って思う訳です。
私の同年代の皆さんは
リタイヤする人が毎年増えて行きますが
私にはそんな時間は来そうにありません
どうして来ないのか?
怨めしく思う事もありますが
まだ若い人の役に立つ使命を負ってるから
最近は無理やりそんな風に思って
毎日のように
諭すように若い人たちとあれこれやっています。
少しとんちんかんの話をされても
もう若い頃のように
同業者に腹を立てる事は無くなりました
I'm currently helping out with the final negotiation of a sales deal that one of my employees is working on.
We are the sellers agent, and the buyer also has a broker,
So the final talk will be done through that broker.
At times like this,
I always think that if they don't have much experience in real estate,
From my point of view
they'll end up saying things that off the mark.
agents should be considering the interests of both our clients and opposite side
and make negotiating terms and conditions,
but if we focus too much on the interests of one client,
it's highly likely that we'll hurt the other's feelings and the contract will fall apart.
So we have to keep a delicate balance between the two sides as we move forward,
but there's a certain percentage of people who don't understand this and just push their demands hard and straight.
If that strong demand is the will of the client,
It`s no problem even the contract will be broken,
but there are cases where it's just the agent who is stubbornly insisting.
when I was younger, I was also that kind of person
so I think I missed out on a lot of contracts.
So, should we just respect the customer's wishes and proceed with the discussion as they say?
But that can`t say that
Because it makes a lot of problems.
In many cases,
the customer is saying this because they have no knowledge of real estate.
For example,
if the buyer is a generous person,
they may decide to purchase without fully understanding our explanation.
Even if we enter into a contract in this state,
it often leads to major problems after the contract is signed.
To prevent this, we must solve the problem before signing the contract, regardless of the buyer's wishes.
If we cannot do this,
we are not qualified to be a real estate agent.
So, to what extent does the buyer's consent need to be acceptable?
Or, to what extent is it not possible to enter into a contract even if the buyer consents?
This is often a very delicate matter.
In cases like this,
we need to deeply explore the buyer's circumstances and problems and find a compromise.
For example,
n a case I signed a contract with several years ago,
the property had a retaining wall,
so I told the buyer about the problems.
The buyer just listened to me and didn't really try to understand,
so I said, "You can get a building permit now, but in 30 years, when your son takes over, there's a possibility that the permit won't be granted."
And finally, the buyer listened seriously to what I said.
After a lengthy discussion,
we came to the conclusion that
even if the sons redo the retaining wall in the future,
they would get the land for free,
so it would be reasonable burden for them
client said that
And so the contract was happily concluded.
Depending on the salesman,
Just say that the retaining wall will need to be redone in the future,
And the customer will be worried much
and the contract will be cancelled.
Also, salesmen who rush to sign a contract will sign a contract without the customer understanding,
and after the payment is completed,
the customer will call me and say,
"It seems that the retaining wall is going to be a big problem,"
which will keep you up at night.
That's how it goes.
When I interact with young salesmen,
I sometimes worried them
More and more people my age are retiring every year,
but that time never seems to come for me.
Why doesn't it come?
I sometimes feel resentful,
but I still have a mission to help young people,
so I've been forcing myself to think like that lately,
and I spend every day with young people, trying to give them advice.
Even if they tell me something a little ridiculous, I no longer get angry