ハッスルおやじ

定年退職後の人生を楽しみながら120歳まで生き抜こうとするオヤジの闘いの記録です

ムクドリの死  The Death of a Starling

2011-01-30 19:54:12 | 日記
実は昨日隣のお父さん犬が来ているときに、軒下のムクドリが巣立ちをしました
といっても雛がもう飛べるかどうか解らないのに、見切り発車で巣から飛び降ります
充分に飛ぶ力があれば地面に落ちる前に、どこか近くの木の枝に止まることができますが、不十分だと地上までバタバタと羽ばたきながら落ちてきます
地上から飛び立つ力はありませんので、地面や草むらをピョンピョンと飛び跳ねながら移動します
親鳥が近くで見守る中、坂を上って高い崖のようなところへ移動し、そこからふたたびジャンプします
我が家の裏庭には格好の場所があり、そこが練習場所になります
昨日は3羽の雛が巣立ち、そのうち2羽はブーゲンビリアの枝に止まって、そこからほかの潅木の枝を伝ってどこかへ行きました
しかし1羽は地面に着地して、数秒後ピョンピョンと跳ねているときに、お父さん犬の目に留まってしまいました
私が制止したときはすでに手遅れで、親鳥がギャーギャーと鳴き叫ぶうちに、雛のところへ全力疾走で行って、いきなりパクリと喰いつきました
親鳥がお父さん犬の頭を狙って爆撃してもまったく気にせずに、くわえた雛を振り回したり前足で踏んだりしていましたが、そのうちに抵抗する力も尽きてぐったりしてしまいました
犬は相手が動かなくなったら、興味がなくなったのかそのまま放置してほかの場所に行って遊んでいます
おそらく最初の一撃で致命的な傷を負ったと思われ、絶命までには長くはかかりませんでした
タイガーは一部始終をそばで見ていましたが、自分は手を出そうとはしません
親鳥は少し離れたところから見ていましたが、犬が去ったあとに地上に降りてきて子供の亡き骸を前に呆然としているように見えました
私にとってうっとうしいムクドリですが、無情な生存競争を目の当たりにして、複雑な心境です
 
Yesterday when the father dog visited to Tiger the baby starlings had left their nest.
I saw this scene about 6 months ago at same place.
They dive from the nest at 6m high and flapping their wings to the nearest twig but sometimes they drop to the ground.
They don’t have enough power to fly from the ground and skipping to the higher place for diving and try to jump again under the watching of their parents.
There are several suitable spots in my back yard for this practice.
Yesterday three baby birds dived from the nest and two of them captured the twig of the bougainvillea and flied away.
But other one couldn’t catch the twig and landed and jumped on the ground.
A few second later unfortunately the father dog found it and run to it very fast.
During the parents birds were screaming the dog bit it suddenly.
The parent birds attacked to the head of the dog but he didn’t care at all and swung and stamped.
After a while the baby bird was worn out the resistant power and became not moving anymore.
When the object didn’t move the dog seemed to loose his interest and left it.
Probably the bird got the fatal injury by the first attack of the dog and it took not so long time to die.
Tiger watched all of them but he didn’t do anything by himself.
The parent bird watched from a little far place and after the dog went away it came down and stood by the body of the baby.
It seemed struck dumb.
The starlings are very much troublesome for me but watching such a miserable scene of the struggle for the survival I felt complexities.


最新の画像もっと見る

コメントを投稿