Masatsugu Fujii and Richard Sheehan, Learning MBA Basics in English, NHK出版, 2002(増補改訂版 2012)
(accounts payable 買掛金)
(accounts receivables 売掛金)
acronym
アンゾフの事業マトリクス Ansoff matrix(product / market) 市場浸透penetration/new product development/多角化diversification/new market development
ASAP as soon as possible
BCG product portfolio management BCGのPPM
product portfolio management star/cash cow/question/dog
COGS cost of goods sold
compatibility or better off
competitive advantage 比較優位
core products
click and mortar business → bricks and mortar buisness
diffrentiation 差別化 差異化
direct selling 直接販売
distributer
ditribution channel
distribution system
disintermediation 仲介外し
diversification 多角化 diversify 1)内部の経営資源を使う 2)外部の会社を買収する 3)参入コスト
多角化の問題:事業領域の不明瞭化 経営資源の分散 焦点の喪失
exposure リスクにさらされる金額の合計
go belly up 倒産する
grow broke 黒字倒産
impeccable :without fault
mass customaization
mass production
net working capital プラスなら安心 流動資産ー流動負債 or curent ratio
OEM original equipment manufacturing
OEM 他社ブランドの製品の製造
outsource 外注
over-the-counter
owner's equity or shareholders' equity 自己資本 株主資本 paid-in capital払込資本金+retained earnings剰余金
penetration pricing
pensive
preliminary
specialty
projection
PP&E properrty,plant, and equipment (有形固定資産)
proprietary 独自の
seasoned
SG&A selling, general and administrative
skimming pricing
starting out
start-up
state-of-the-art
subsidiary
substitutes:substitue products 代替品
synergy 経営統合の効果 経営資源(販売マーケ 製造 研究開発 ブランド)も共有(人材 技術 ノウハウ) 知識やスキルの移転可能性 リスク分散
異なる業種間の統合では、多角化diversification のリスク
tradeoff 2つ以上の物事が両立しないこと