打越正行の研究室 UCHIKOSHI Masayuki's laboratory

このブログでは、広島と沖縄で暴走族・ヤンキーの若者を対象とした参与観察調査をしてきた打越正行の研究を紹介しています。

沖縄の下層若者と〈地元〉の社会学――下層労働の再生産と下層若者文化の再編

2016年04月21日 17時06分12秒 | 書いたもの(DL不可)

■打越正行,2016年4月21日,「沖縄の下層若者と〈地元〉の社会学――下層労働の再生産と下層若者文化の再編」首都大学東京大学院人文科学研究科提出博士論文(人博90号、博士:社会学).(全192頁)

概要

 本稿では,沖縄の下層の若者の仕事と生活について考察した.彼らは〈地元〉で生まれて、生活する。そして彼らの多くは、建築業,性風俗業,違法就業で働く。それらの仕事は,2000年代に入って,それぞれの業界で厳しさを増していた.それによって、彼らの生活も厳しくなった。先輩から後輩への容赦ない暴力や略奪は,年を重ねても終わる見通しがない.なぜ沖縄の下層若者は,仕事と生活の面で過酷さをます〈地元〉に残り続けるのか.これが本稿の中心課題である.

 彼らが残る〈地元〉は、暴力的な強いつながりでがんじがらめになるという「集団化」と,移動が制限されるという「固定化」を特徴とする.そこでは、暴力や職業選択の不自由さがある。それにもかかわらず,彼らは〈地元〉に残る。その理由にせまるために、〈地元〉を「下層若者が相互に全人格的に関わる社会の基盤」と定義した。この定義にもとづいて、以下の2つの仮説を実証した.

 仮説1は,「〈地元〉を通じて,下層労働の再生産は展開される」である.沖縄の下層の若者はさまざまな資源をえるために〈地元〉に集まる.それと同時に、彼らは〈地元〉に拘束される.〈地元〉の相互に全人格なつながりによって、彼らは下層労働に適合的な働き方を身につける.〈地元〉は彼らの生活世界であると同時に,苛酷な下層労働への供給源となっていた.

 仮説2は,「〈地元〉を通じて,下層若者文化は再編される」である.彼らの生き方としての文化には、暴力や略奪が含まれる。下層労働世界が過酷になるなか、彼らの文化もその影響を受ける。暴力や略奪は、その対象が広がり、終わる見通しがたたない。それによって、彼らの生活はますます過酷になるが、そこでは関係が途絶えたり、彼らのやり方そのものが壊れたりすることはなかった。むしろ、よりつながりはより強まり、暴力を用いてでも関係を維持しようとされていた。そのように暴力を用いることで維持される関係は,より小規模の集団となり,そこでは将来に対する見通しをもつことが困難となっていた.

 本稿の中心課題「なぜ沖縄の下層若者は,仕事と生活の面で過酷さをます〈地元〉に居続けるのか」に対する結論を述べる.〈地元〉という相互に全人格的に関わりあう社会の基盤の存在が下層若者の仕事と生活を成り立たせてきた。よって仕事と生活が過酷さを増したとしても,仕事を変えたり生活の基盤となる人間関係を変えたりするのではなく,〈地元〉を基盤とする全人格的なつながりの中で過酷な状況に対処しようとする戦術がとられた.なぜなら、彼らの労働も生活も明日の見通しが立たないが、この地元の社会関係だけが彼らの人生を見通す柱となったためである。それは暴力や略奪を含みながらも、ただひとつ相対的に安定した基盤であった。このような社会の基盤があることによって、彼らは地元に残り、地元で働き、そして地元で生活を営むのである。

キーワード
 下層若者,〈地元〉,暴力,時間感覚,沖縄,参与観察,生活史,暴走族,ヤンキー,建築業,性風俗業,違法就労


Underclass Youth in Okinawa and “Hometown” Sociology:
Underclass Labor Reproduction and Reorganization of the Culture of Underclass Youth

UCHIKOSHI, MASAYUKI
Institute on Social Theory and Dynamics

Abstract

In this paper, I consider and discuss work and lifestyle among underclass youth in Okinawa, and why, in spite of harsh conditions, these youth remain in their hometowns. They are born in and live their entire lives in the same town. Many work in construction, as adult entertainment establishment or illegally. Work in each of these areas has become increasingly difficult to do since 2000. Accordingly, so have the lives of these youths. The younger workers have little hope of seeing an end to the relentless violence and predatory behavior perpetrated upon them by older employees, even with the passage of time. The core topic of this paper is the reason for social underclass youth in Okinawa to remain in their hometowns, with increasingly harsh conditions in work and daily life.

The hometowns in which they grow up and remain are characterized by the strong ties that are the result of collectivization, as well as limited movement, or “immobilization.” As a result, there is frequent territorial violence and a lack of freedom in selecting an occupation. In spite of this, they remain in their hometowns. To find a reason for this, I have defined “hometown” as “a foundation for a society in which people mutually and holistically interact.” The following two hypotheses are based upon this definition.

Hypothesis 1: Underclass labor reproduction develops from within the hometown. Youth from this class in Okinawa gather in their hometowns to obtain a variety of resources getting information or job; at the same time, however, they are restrained in many ways by this very hometown. Through the mutually holistic ties of the hometown, they develop a workstyle that is conducive to the production of underclass labor. The hometown is both their world and a source of supply for underclass labor.

Hypothesis 2: Underclass youth culture is reorganized through the hometown. Their culture as a way of life includes violence and predatory behavior. The harshness of underclass labor also impacts their culture. This behavior targets progressively more people, seemingly endlessly. Although their lives become increasingly harsh, relationships neither end nor does their way of life itself fall apart. On the contrary, ties become stronger and intense, sometimes even violent, attempts are made to maintain relationships. In relationships so maintained, groups become smaller and prospects for the future more limited.

In conclusion, young Okinawans of an underclass remain in hometowns despite increasingly harsh conditions in both work and daily life because of the existence of the hometown as a foundation for a society of mutual, holistic interaction, in which they establish their lives and work. Accordingly, even if the harshness of their work, and daily life’s conditions, have increased, these youths do not change their work, or the interpersonal relationships that underpin their lives. Their strategy is instead to cope with the harshness amidst the holistic ties of their community. In fact, it appears that the reason they choose to remain in their hometowns is the consistency and continuity of working and living among the same interpersonal relationships.


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