昨日(6/17)、トラ君の継続車検は無事に終了しました。終わってみれば、さほど難しい事ではないのですが、20歳過ぎにあったトラウマの影響か、適切な車両整備と法的な検査業務の祖語はいつになっても慣れません。
とは言っても、良い事もたくさんありました。それは、人々の温かさです。事務手続きで対応している方々や、車検に車両を持ち込んでいる ユーザーや業者の方々と、世間話を含めた何気ない会話が笑顔で出来たのです。神戸の時には無かった事です。2年後の車検にはもう少し気楽に臨めそうです。
Yesterday, Tora-kun's periodic inspection was successfully completed. In retrospect, it wasn't that difficult, but perhaps due to the trauma I experienced in my early 20s, I still can't get used to the basics of proper vehicle maintenance and legal inspection work.
But there were also a lot of good things. That's the warmth of the people. I was able to have casual conversations, including small talk, with smiles on my face with the people who were handling the paperwork, and the users and dealers who brought their cars in for inspection. That wasn't the case in Kobe. I think I'll be able to approach the inspection in two years' time a little more relaxed.
しかし、トラ君は何とかしなくてはなりません。前回の車検時に乗ってから丸2年間、完全に放置状態だったので、トラ君がスネているとしても不思議ではありませんが、少し酷過ぎます。路面フィールが充分に伝わって来なくて、バンク特性が左右で異なるのです。引越し搬送した際、避けられないストレスが車体に残っているのは間違いありません。また、部品と部品との間の潤滑も充分では無いのでしょう。それらが、サスペンションのフリクション感の増大に繋がって、平滑な路面でさえ、充分な路面フィールが感じられないのでしょう。
だから、分解整備をします。エンジンマウントに始まり、前後サスペンション関連部品を、一旦、分解、取り外して、清掃と給脂を行ない、部品を1点ずつ、アライメントを取りながら、適切な順番と適正トルクで組み立てていきます。その後で、タイヤの皮を 2~3枚 剥いでやれば、きっと変わるでしょう。その時は、また報告します。
However, something has to be done about Tora-kun. It's been two whole years since I last drove it for the inspection, so it's not surprising that Tora-kun is sulking, but this is a bit too much. The road feel is not transmitted well, and the banking characteristics are different on the left and right. There is no doubt that the body is left with unavoidable stress from the move. Also, the lubrication between the parts is probably not sufficient. This leads to an increase in the friction of the suspension, and even on smooth roads, the road feel is not felt well.
So I'm going to disassemble and maintain it. Starting with the engine mount, I will disassemble and remove the front and rear suspension-related parts, clean and grease them, and assemble each part while aligning them. After that, I'm sure if I peel off two or three layers of tire leather, it will make a difference. I'll report back when that happens.