動き出すストーリー(6年生)

2012年12月17日 11時30分23秒 | 6年生

C組の様子です。

 

割りピンを複数個使い同時に動く仕組みを利用して、お話を連想させるような動く

おもちゃをつくる題材です。4年生の『パックパク』と少し似ていますが、しくみ自体

を考案したり、工夫したりすることができます。

 

すごい仕組みを考案しようとした人もいれば、単純な仕組みをダイナミックにみせ

る人もいました。

試行錯誤を繰り返し、いろんな動作を再現させていました。

思い描いた動きがうまく再現できると笑顔が出ました。まわりの人も感心して

人だかりができたこともありました。

 

3つの作品を紹介しますね。

T.S.さんの作品『お花の中からこんにちは』

 

H.M.さんの作品『ウサギのもちつき』

 

Y.M.さんの作品『うんとこしょ、どっこいしょ(芋ほり)』


Painting paper flowers. (Grade 1)

2012年12月17日 08時30分00秒 | Grade 1

The japanese page is this page.

 

 Students from Class A.

We will make some flowers.

First I explain about paper flowers.

 “It’s all fluffy!”

“It’s so soft!”

It was nice to feel the tissue paper.

It’s like Mary’s veil!”

“It’s like a cloud!”

Students observed.

 “It makes a rustling noise!”

“It can feel quite rough!”

Students described as they felt it.

 

We stuck the tissue paper down with glue mixed with water.

You wipe off any extra glue using a towel and then choose the next colour.

Everyone is working happily.

Some people used new techniques to make their flower.


絵の具と水のハーモニー(3年生)その3

2012年12月14日 12時00分00秒 | 3年生

A組の様子です。

 

完成した作品に題名と説明を書く活動をしました。

作品と題名をipadを使って発表しました。

お隣の人がipadを持ってお手伝いをしました。

ipadの画像はそのままモニターに反映されるのでクラス全員で確認ができます。

このシステムのいいところは自分の席までipadを運べばいいので気軽に

発表できるところです。

 

その後は全体で交流をしました。

自分だったらこんな題名にするよ、というのをテーマにしました。

こういった具体的な何かを描いたものではない作品の方がイメージが

拡がります。ずいぶん盛り上がりました!

 

2つだけ作品を紹介しますね。

F.K.さんの作品 『色の雨』

 

T.N.さんの作品 『いろいろな色の絵の具たちが遊んでいる』


パックパク(4年生)

2012年12月14日 09時44分06秒 | 4年生

B組の様子です。

 

三角形は横から押しても形が変形しませんが、四角形は変形してしまいます。

その動きを取り入れた動くおもちゃをつくる題材です。

本日はその交流活動でした。

動く様子がおもしろいのでみんな楽しそうでした。

動く仕組みをいろんな考え方で使い、工夫あふれる作品ばかりでした。

先生も楽しめました!


Paper flower painting (Grade 1) part 2

2012年12月14日 08時30分00秒 | Grade 1

The japanese page is this page.

 

Students from class B.

 “So many different coloured flowers!”

Someone said with surprise.

There are 18 different colours!

Pick the colour you like and start to work from there.

Each student chose their colour.

 Some people used all different colours, some people had a system for their colours like ‘Bright colours’.

There was someone who used it with a twist.

 “The more I twist it the darker it gets”.

“I can make the colour even darker”.

The same idea, but different ways to make it darker.

 

 “Hey, teacher! It is like a chameleon!”

 A chameleon? Because it is full of different colours? I went to see and…

“Oh. It really does look like a chameleon!”

 I gasped in surprise!

 

 You can make the paper round to make the flowers.

 I saw the ingenuity in different colours and shapes.

 

People took time to show different techniques they liked.

 “Which do you like?”

“This one”

People said in little meetings.

 The activity time will be finished soon. IT’s time to get working and finish!

 “Oh Wow, I’m hungry!”

Were the last words I heard as the students left the room.