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GIMPでイラストを描いていくよ!

Gimp機能拡張 作りなおし編(3) パッチを投げてみました

2008-03-13 | Gimp拡張
とりあえず現状のパッチをまとめて、つたない英語で開発者MLにメールを投げてみました。

Hi,

I'm recently working on developing new PaintBrush extension framework.
It's on early development stage, but I'd like to get comments about
the framework.

This framework provides the way to add new features to the PaintBrush.
Framework itself is very simple: Add many event handler chains such as
"motion-event-handler" to the PaintBrush, PaintBrushOptions, and PaintBrushTool.
PaintBrush calls the handlers to "change" the behavior of the brush.

This framework is designed based on the following concepts:
- Flexible:
Developer can easily add new features to the existing codes.
- Modular:
Each new features can be implemented in one modules. two independent
features are separated in other modules, and developers can develop
new code independently.
- Dynamically loadable (planned)
New features should be dynamically loaded on startup.
Developers can distribute new features as a separate shared library.

Currently patch against GIMP 2.4.1 is available. (Sorry, but it can't
be applied to
the latest stable release.)

You can get the patch from

http://sourceforge.jp/projects/gimp-painter/files/?release_id=29937#29937

gimp-custombrush-2.4.1-sig-080311-1.diff is the latest development snapshot.

I'm implementing color blending feature and line smoothing feature as examples
of the framework.

You can also see some examples of the currently working demonstrations at
http://www.youtube.com/watch?v=SIg8Omew9Ps

I'm keeping development of this framework and want to commit this
framework in the
future.
If you have any comments about this framework or similar ideas, please
let me know.

Regards.

でも、そのメール自体がMLから返ってきません。何か間違ってないか不安です。

それと、最近、開発者MLではブラシの拡張フレームワークの議論もされているようです。
自分がやりたいことが全部できるならそれにこしたことはないですが、なんか
ちょっと違うような気もします。不安です。

追記


メールがフィルタされているのかもと思って、間違って3通メールを投げてしまいました。うう、誤らなきゃ。

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4 コメント(10/1 コメント投稿終了予定)

コメント日が  古い順  |   新しい順
Unknown (やまかわ)
2008-03-13 05:48:39
さっき見たらメール来てました。
なんかあのMLは投げてから配信されるまでに時間がかかることが結構あるような気がしますね。
自分も重複して送ってしまったことがありました。

> なんかちょっと違うような気もします。不安です。
英語が苦手なので「悪い予感がする」としか言いようがないのですが、確かに違うような気がします。
ペイントエンジンそのものよりも、そのコントロール方法というか、そこに与えるパラメータの部分をどうこうして表現力を高めよう、みたいな流れのような……?
返信する
ペイントエンジンまわりの話題 (やまかわ)
2008-03-13 06:10:22
Bugzillaで見かけたのは、Smudgeツールの処理をGimpBrushに組み込んで、オンオフできるようにするというアイデアが出てましたね。
Painterにも似たようなオプションがありますが、あれば良いけどちょっと違うだろ、みたいな感じで微妙なところ。

あと気になっているのが、以前MLでØyvind Kolås氏が

>I plan to make an experimental stroke-history based paint engine on
>top of GEGL. Doing experiments with this is soon becoming possible
>since the caching infrastructure I've been adding to GEGL in the last
>half year seems to be getting solid enough. This would work by storing
>stroke path, pressure, tilt etc information along with the brush settings
>for every stroke in a sequence of operations that apply paint/dabs to the
>underlying drawable. Each ops would contain it's own cache to speed
>up the application of another stroke on top (this per-node/op caching
>infrastructure is getting it's final polish for the next GEGL release). This
>will allow editing the properties of the strokes of a regular paint tool, and
>even removing an individual stroke after it has been made. The interesting
>question to be answered when a prototype is mocked up is whether it will
>be responsive enough for interactive painting.

と言っていたことでしょうか。多分、
http://help.adobe.com/ja_JP/Fireworks/9.0/frw_stroke_fill_sf_18.html
(次のfrw_stroke_fill_sf_19.htmlも見てください)
のようなことをさせたいんじゃないかと思うんですが……。彼は結構非破壊編集に対するこだわりを持ってそうな印象がありますね。
返信する
Unknown (しげっち)
2008-03-13 21:36:48
どうも!
おかげさまで、ちょっと興味を持ってもらえたみたいです。2.6には間に合わないようですが...
このパッチは、混色とか補正の提案というよりも、こういう拡張の枠組を作りましょうというパッチなので、いろんな人のパッチやアイデアと共存できるように作るのが重要そうです。
やっぱり、動くコードと便利な効果(混色や補正もできますよってアピール)があるとイメージしやすくていいかなぁって感じですね。
返信する
Unknown (しげっち)
2008-03-27 08:28:11
やまかわさんが心配されていた通りになりそうです。
一番の問題は、ブラシに限らずGIMPでの画像への変更は全部GEGLノードにならないといけないという点にあると思います。
後は部分的にGEGLノードをラスタ画像に置き換える機能がないことでしょうか。

あとは、ブラシが1つのノードになってしまうというのもちょっと厳しそうです。例えば、パス単位で色のプロパティを持たれると、今回の混色機能は実装できなくなってしまいます。

いずれにせよ、お絵描きツールとしてのGIMPには暗雲が立ちこめているというか...
2.4を継続して拡張していくほうが賢いかもしれません。
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