語学は「語楽」--英語を楽しく学びましょう

英語の学習をしていて、「おや?」と思われる点について、みんなで考えてみたいと思います。

10 月10日の解答について

2008-11-20 07:56:41 | 英語の学習と研究
10月10日の解答(1)についてコメントが届きました。
正解は、I didn't know that he was ill.(彼が病気だなんて知らなかった)です。動詞は think ではなくて know でした。混乱を引き起こしてしまい申し訳ありませんでした。謹んでおわび申し上げます。

閑話休題(2)

2008-11-19 17:52:41 | 英語の学習と研究
*昨日の解答です。    
         (   )内は修飾語                                                          S
(1)   (As part of the movement to revive the Hawaiian language), a nursery school
                               V
called Punana Leao/ was set up in 1984. 
                            S          V
(2)   The number of young people who can speak Hawaiian /is increasing rapidly.

設問
(1)それぞれの文における述語動詞を特定せよ。
(2)それぞれの文における主語を特定せよ。
(3)修飾・被修飾の関係をつかみながら、それぞれの文を和訳せよ。
訳:
(1) ハワイ語を復活させる運動の一環として、プナナ・レオと呼ばれる保育所が1984年に設立された。
(2) ハワイ語が話せる若者の数が急速に増えている。

試験1週間前になりました。
試験勉強に専念してください。このブログは、試験後に再開します。


閑話休題

2008-11-18 17:50:12 | 英語の学習と研究

*今日は、英文解釈について。
 英文解釈は「形」つまり、文構造をつかむことがアルファでありオメガです。そのためには、
(1)述語動詞を見つける。
(2)述語動詞の直前にあるのが主語です。
(3)前置詞+名詞句は修飾語句で文の主要素にはなれないので(   )で括る。
(4)名詞句+分詞のまとまりでは、分詞は直前の名詞句を修飾しています。

問題 設問に答えよ。

(1)   As part of the movement to revive the Hawaiian language, a nursery school called Punana Leo was set up in 1984.

(2)   The number of young people who can speak Hawaiian is increasing rapidly.

設問
(1)それぞれの文における述語動詞を特定せよ。
(2)それぞれの文における主語を特定せよ。
(3)修飾・被修飾の関係をつかみながら、それぞれの文を和訳せよ。


英文法弱点補強シリーズ(高1生対象)

2008-11-18 12:17:29 | 英語の学習と研究
*昨日の解答です。
(1) 僕はテレビゲームをしているんだ。話しかけないで。
    I (b. am playing ) a video game. Don't talk to me.
(2) 休日は何をしていますか。
    What ( a. do you do ) on holidays?
(3) 僕は毎日自転車で学校に通っています。
    I ( a. ride ) my bicycle to school every day.
(4) 今、マイクは一生懸命テスト勉強をしています。
    Mike ( b. is studying ) hard for the exam now.
(5) 「ジェニーはどこにいるの?」「自分の部屋で本を読んでいます。」
    "Where is Jenny?"  "She ( b. is reading ) a book in her room."
(6) 毎朝母が私を車で駅まで送ってくれます。
    My mother ( a. drives ) me to the station every morning.
(7) 外は雨が降っています。傘を持っていますか。
    I ( b. is raining ) outside. Do you have an umbrella?
(8) 私は土曜の朝はサッカーをしています。
    I ( a. play ) soccer on Saturday mornings.
(9) 私は鍵を探しています。どこに置いたかしら。
    I ( b. am looking ) for my keys. Where did I leave them?
(10) 私は毎日ラジオで英会話番組を聴いています。
    I ( a. listen ) to an English conversation program on the radio every day.

学習のポイント
(1)動作動詞で「現在の習慣的行為」を表すには、現在形を使う
(2)動作動詞で「現在、一時的に行っている動作」を表すには、現在進行形を使う 


英文法弱点補強シリーズ(高1生対象)

2008-11-17 16:59:27 | 英語の学習と研究

*動作動詞(進行形にできる動詞)か状態動詞(進行形にできない動詞)か判別する問題です。
解答
(1) ○ (2) ○ (3) is becoming  (4) am listening  (5) ○  (6) am watching  (7) ○
(8) is looking  (9) ○  (10) ○

学習のポイント
<動作動詞>
look  視線を向ける
watch (動いているもの)を見る
listen  耳を傾ける 
learn ... ~を知る
think about (of) ... ~について考える

<状態動詞>
see ...  ~見えている
hear ... ~が聞こえている 
know ... ~を知っている
understand ... ~を理解している
think that SV ~だと思っている

今日の問題です。
問題 日本語の意味にあうように、(  )に入る適切な語句を選べ。
(1) 僕はテレビゲームをしているんだ。話しかけないで。
    I ( a. play  b. am playing ) a video game. Don't talk to me.
(2) 休日は何をしていますか。
    What ( a. do you do  b. are you doing ) on holidays?
(3) 僕は毎日自転車で学校に通っています。
    I ( a. ride  b. am riding ) my bicycle to school every day.
(4) 今、マイクは一生懸命テスト勉強をしています。
    Mike ( a. studies  b. is studying ) hard for the exam now.
(5) 「ジェニーはどこにいるの?」「自分の部屋で本を読んでいます。」
    "Where is Jenny?"  "She ( a. reads  b. is reading ) a book in her room."
(6) 毎朝母が私を車で駅まで送ってくれます。
    My mother ( a. drives  b. is driving ) me to the station every morning.
(7) 外は雨が降っています。傘を持っていますか。
    I ( a. rains  b. is raining ) outside. Do you have an umbrella?
(8) 私は土曜の朝はサッカーをしています。
    I ( a. play  b. am playing ) soccer on Saturday mornings.
(9) 私は鍵を探しています。どこに置いたかしら。
    I ( a. look  b. am looking ) for my keys. Where did I leave them?
(10) 私は毎日ラジオで英会話番組を聴いています。
    I ( a. listen  b. am listening ) to an English conversation program on the radio every day.

 


英文法弱点補強シリーズ(高1生対象)

2008-11-14 17:12:33 | 英語の学習と研究

昨日の解答です。
(1) I had to stand (a. on) the bus this morning.
(2) I can't stand (b. 不要) this hot weather.*この暑い天気に我慢できない。
(3) My father drives (a. to) work.
(4) It is raining outside. I'll drive (b. 不要) you to the station.
(5) You must not run (a. in) the hall.
(6) My uncles runs (b. 不要) a supermarket.
(7) I'll return (b. 不要) your book tomorrow.
(8) The soccer player will return (a. from) Italy next year.
(9) I am going to fly (a. to) Osaka next month.
(10) In the field, several children are flying (b. 不要) paper planes

今週の問題は、他動詞・自動詞を中心に取り上げました。他動詞の直後には目的語たる名詞句を従えます。自動詞を使って他動詞のように機能させる場合には、自動詞+前置詞の形になります。

今日からまた別の切り口で動詞に迫ります。

問題 次の日本文を英語で表現したときに、下線部の動詞について、進行形にすべきものは進行形にしなさい。しなくともよいものは○を記入しなさい。

1.毎週日曜日に彼女と会います。
   I see my girlfriend every Sunday.
2.図書館は、今日は休館日だと聞いています。
   I hear that the library is closed today.
3.地球は毎年暑くなっています。
   The earth becomes hotter every year.
4.ラジオを聞いています。この音楽が気に入っています。
   I listen to the radio. I like this music.
5.正しいことをしたと信じています。
   I believe that I did the right thing.
6.「話してもいい?」「ドラマを見ています。こちらからかけなおします。」
   "Can I talk to you?" "I watch a drama. I'll call you back."
7.すべてがうまくいくと思っています。
   I think that everything will be all right.
8.みんなが私を見ているわ。何か顔についている?
   Everyone looks at me. Do I have something on my face?
9.クリスはこの機会の使い方を理解しています。
   Chris understands how to use this machine.
10.マシューと彼のご家族のことをとてもよく知っています。とても気さくですよ。
   I know Matthew and his family very well. They are very friendly.


英文法弱点補強シリーズ(高1生対象)

2008-11-13 16:59:03 | 英語の学習と研究
問題です。
(1) I had to stand (a. on  b. 不要) the bus this morning.
(2) I can't stand (a. with  b. 不要) this hot weather.
(3) My father drives (a. to  b. 不要) work.
(4) It is raining outside. I'll drive (a. with  b. 不要) you to the station.
(5) You must not run (a. in  b. 不要) the hall.
(6) My uncles runs (a. with  b. 不要) a supermarket.
(7) I'll return (a. with  b. 不要) your book tomorrow.
(8) The soccer player will return (a. from  b. 不要) Italy next year.
(9) I am going to fly (a. to  b. 不要) Osaka next month.
(10) In the field, several children are flying (a. on  b. 不要) paper planes.

英文法弱点補強シリーズ(高1生対象)

2008-11-13 08:13:43 | 英語の学習と研究
昨日の解答です。
(1) James and I (a. discussed) global warming yesterday.
(2) We (b. talked) about possible problems today.
(3) Let's (b. think) about other ideas.
(4) (a. Consider) the plan carefully. It will cost a lot.
(5) Amundsen (a. reached) the South Pole in 1911.
(6) We (b. arrived) at the hotel about 3:00.
(7) I'm sorry that I didn't (b. reply) to your e-mail.
(8) Could you please (a. answer) my question?
(9) When they (a. entered) the museum, the students became quiet.
(10) Let's (b. go) into the kitchen and look for something to drink.

本日の問題は、夕方にアップします。
なお、今日から「英文法のFAQ」をシリーズで発行します。今回は「時・条件を表す副詞節」 vs 「名詞節」です。解説の部分が多いので、問題演習をしたければ、このブログの5月25日のところをご覧ください。.

英文法弱点補強シリーズ(高1生対象)

2008-11-12 17:59:50 | 英語の学習と研究
昨日の解答です。
(1) Look (a. at) this picture. Dad was young, wasn't he?
(2) Look ( b. 不要) ! Taro and Hanako. They are going out together.
(3) The students listened carefully ( b. 不要) while their teacher was talking.
(4) There is a good music program. Come over here and listen (b. 不要).
(5) Mr. Smith will come back (a. to ) the office in an hour.
(6) I have visited (b. 不要 ) Hawaii twice.
(7) I will leave (b. 不要) the office at 5:30.
(8) A: Kevin is going to marry (b. 不要) a model!
     B: I can't believe it!
(9) We succeeded (a. in  ) the experiment last night.
(10) A: John is very smart.
      B: I agree (a. with  ) you.

今日の問題。
(1) James and I (a. discussed  b. talked) global warming yesterday.
(2) We (a. discussed  b. talked) about possible problems today.
(3) Let's (a. consider  b. think) about other ideas.
(4) (a. Consider  b. Think) the plan carefully. It will cost a lot.
(5) Amundsen (a. reached  b. arrived) the South Pole in 1911.
(6) We (a. reached  b. arrived) at the hotel about 3:00.
(7) I'm sorry that I didn't (a. answer  b. reply) to your e-mail.
(8) Could you please (a. answer  b. reply) my question?
(9) When they (a. entered  b. went) the museum, the students became quiet.
(10) Let's (a. enter  b. go) into the kitchen and look for something to drink.

*何か、後味の悪さを感じさせる問題ですが、文法問題のエッセンスです。 


英文法弱点補強シリーズ(高1生対象)

2008-11-11 17:59:30 | 英語の学習と研究

*昨日の正解です。
1. When I arrive home, my dog jumps (b. happily).
2. You don't look (a. happy). What's the matter?
3. When our baby is sleeping, we talk (b. quietly).
4. My students became (a. quiet) after I scolded them.
5. I cry (b. easily) when I see a sad movie.
6. The exam seemed (a. easy) at first, but it was difficult.
7. Be (a. careful) when you use a knife.
8. You must drive (b. carefully) on busy streets.
9. My wife looked (b. angrily) at me when I went out.
10. Miho often gets (a. angry) at her children. I don't think it's good.

今日の問題
(1) Look (a. at  b. 不要) this picture. Dad was young, wasn't he?
(2) Look (a. at  b. 不要) ! Taro and Hanako. They are going out together.
(3) The students listened carefully (a. to  b. 不要) while their teacher was talking.
(4) There is a good music program. Come over here and listen (a. to  b. 不要).
(5) Mr. Smith will come back (a. to  b. 不要) the office in an hour.
(6) I have visited (a. to  b. 不要) Hawaii twice.
(7) I will leave (a. from  b. 不要) the office at 5:30.
(8) A: Kevin is going to marry (a. with  b. 不要) a model!
     B: I can't believe it!
(9) We succeeded (a. in  b. 不要) the experiment last night.
(10) A: John is very smart.
      B: I agree (a. with  b. 不要) you.