Will You Train Us

Live gig reports from New York City.
ニューヨークライブレポート

Gig 34: Beirut + FF @ Bowery Ballroom 05/08/07

2008-04-19 14:58:44 | Live Gig
第三十四弾: Beirut + Final Fantasy ライブ @ Bowery Ballroom

This night's show and the one I went to see the next night were quite amazing. For this gig I went to see Beirut who is some young dude who lives in New York, making Eastern-European sounding music.

By the way, apparently for his performance the night before, the members of Arcade Fire, the National and Grizzly Bear showed up and played with them. Sufjan Stevens was also seen in the crowd. Now if you happen to know who they are, that's some incredible line-up right there. Only in New York will something like that happen.

この晩とその次の夜に見たライブは凄く良かった。このライブではニューヨーク在住の若いアーティスト、Beirutの演奏を見た。東ヨーロッパ風の音楽を作る人。

ちなみに前日のライブではなんとArcade FireとThe NationalとGrizzly Bearのメンバーがステージに飛び入り参加したらしい。そしてSufjan Stevensが観客として来ていたと。前述のアーティスト達を全員知っているなら分かるだろうけど、とんでもなく豪華な顔合わせだ。ニューヨークならではのハプニング。



The opening act was Final Fantasy. Sounds familiar doesn't it. On a web article, it was pointed out that he "put himself at a distinct disadvantage by naming his own project Final Fantasy. Google it: dude's official website doesn't come up untill page seven, such is the interweb might of the RPG juggernaut with which he shares his name...Squaresoft has yet to send a cease-and-desist order." It was somewhat strange when the writer of the article exhibited his apparently vast knowledge of the FF game series.

前座はファイナルファンタジー。どこかで聞いたことのあるような名前。音楽記事にてこのような文を目にした:「彼は自分をファイナルファンタジーと呼ぶことによって非常に不利な状況に身を置いてしまった。グーグルでその単語を調べると7ページ目にてやっと彼の公式ホームページへのリンクを見つけられるだろう。某有名RPGと同じ名前を共有してしまったが故の結果である(略)…スクェアソフトからはまだ苦情は来ていないらしい」。取りあえずレビュー記事にて筆者が妙にゲームについての知識を披露していたのが気になった。

His name is Owen Pallett. He plays the violin and loops it to create music. Supposedly he started playing the violin to impress the guys. His album "He Poos Clouds" won the Polaris Prize (Canadian equivalent to Mercury Music Prize). Apparently, the title is meant as a "preposterous statement of devotion, like 'you're farts don't stink'." I read that his "celebrity" status got some higher up people to help him when he was denied health insurance in Canada.

彼の名前はオーウェン・パレット。バイオリンを弾きながらその音をループする事によって音楽を作る。バイオリンを弾き始めた理由は「他の男を魅了したかったから」だとか。彼のアルバム「彼は雲を排泄する」(ただしpooは幼児言葉)はカナダにてマーキュリーミュージック賞に匹敵するポラリス賞を受賞した。タイトルについては「度を越えた心酔・献身さを表したかった」と言っている。ちなみにインタビュー記事に書かれていた例え:「君のオナラ臭くないね」。アイドルの熱狂的ファンや宗教の盲目的信者なんかもこのカテゴリーに入るのだろうか。ところでカナダではそれなりに有名人となった彼は政府の役員などもファンに付けたようだ。ツアー続きで本国滞在日数が足りず、健康保険の使用を認めてもらえなかった時に助けてくれたとか。



When asked about his views on the game Final Fantasy, he replied: "I like the idea of it, this big gay thing. The games are ridiculously overwrought and convoluted emotionally," which he claims he also applies to his music. One of his tracks is also titled "I'm afraid of Japan."

同名のゲームについて質問された際、彼は「良いコンセプトだよ。とてもゲイだ。呆れるほど凝っていて登場人物の感情も複雑過ぎるんだよね」と答えた。そういった視点を自分の音楽にも取り入れようと努力しているらしい。彼の曲には「日本が怖い」という曲名のものもある。











Beirut members showed up during FF gig to support FF, Owen Pallete showed up to during Beirut gig to support Beirut.

Final Fantasy演奏中はBeirutのメンバーが参加し、Beirut演奏中はFFのオーウェンが助けに入り、お互い協力していた。



So here's Beirut. The frontman is Zach Condon.

そしてこちらがBeirut。フロントマンの名前はザック・コンドン。



Condon is a regular Francophile. Beirut's second album is heavily French-oriented and there are numerous videos on the internet of Beirut performing songs live in the streets of Paris. During the gig he starts speaking in French to which an audience replies: "viva France" and of course Condon replied with an enthusiastic "VIVA FRANCE." Then he proclaims: "I don't mean to be political but...France won the World Cup." The French crowd goes wild. Imagine if he'd said that in a room full of Italian soccer fans. There would have been blood.

コンドンは極度の親仏家。というよりただのフランスミーハーだと思う。セカンドアルバムはフランスっぽさが溢れているしインターネット上では多くのパリ路上ゲリラライブ映像を見られる。ライブ中にいきなりフランス語で話し始めると客から「フランス万歳」の声が上がり、それに対して嬉しそうに「フランス万歳」と応えるコンドン。更に「政治の話をするつもりはないけど…フランスはワールドカップで優勝したんだぜ」と突然言い出す始末。歓声が沸いてたけどもしイタリアサッカーファンで埋め尽くされた部屋でそんな事言ってたらと思うと… 血を見ずに済んでよかったね、コンドン。



A lot of what Condon was saying was barely audible because his voice was muffled. Possibly drunk or high.

声がくぐもっていて聞こえにくかったから何を言っているのか非常に聞き取りづらかった。多分酔ってたかドラッグでハイな状態だったんだと思う。まあそれが当たり前かの様に書いてしまうのもどうかと思うが。



They sure liked the festive atmosphere. And confetti. They like confetti a lot. They had a cracker-gun that kept spewing out lots of confetti and at the end of the gig, a huge shower of confetti came pouring down from above, covering everyone in confetti.

Beirutの人たちは祭り騒ぎが好きなようで。紙ふぶきを大量に使用してた。どこから持ってきたのか紙ふぶきを噴出すおもちゃの銃まで取り出してはしゃいでた。最後には演奏終了と共に天井から大量の紙ふぶきが舞い降りてきて全ての人間が色鮮やかに彩られた。正に「パーティー帰り」の格好。紅白?



At one point Condon lifted his trumpet and let a load of saliva ooze out of the instrument. People were disgusted.

途中、曲が終わった後おもむろにトランペットを持ち上げたコンドンは楽器から大量の唾液を排出した。流石にこれに対しては観客は気持ち悪がってた。



There were rather long pauses between songs. Condon also made the crowd anxious by strumming his ukulele for about a second then stopping just to agitate the crowd. Audience "do it do it do it do it" Condon "I'm gonna do it anyways."

曲間はコンドン本人に「気まずいな」と言わせる程長かった。その上わざとウクレレを少し演奏して止めたりと観客を焦らす行為までする。その挙句完全に楽器を置いてしまうものだから観客に「演れ!演れ!」と急かされるもののそれに対し「(急かされようと急かされまいと)どうせ演奏するんだから」と答えるコンドン。



And the much awaited Postcards From Italy performance was rewarded with an extended ukulele solo.

そしてようやく演奏したくれた皆さんお待ちかねの「イタリアからの絵葉書」はウクレレソロを延長するというサービス付きで披露された。



At the end of the gig they brought on stage a whole bunch of trumpet players to create a huge trumpet troop and blasted the hell out of them.

最後の曲はステージ上に何人ものトランペット演奏者がぞろぞろと表れ、全員でトランペット軍団として演奏した。






















-Setlist- (possibly missed some)
01 - (New Song 新曲)
02 - Brandenburg
03 - After the Curtain
04 - Carousels
05 - Le Moribond (Jacques Brel Cover)
06 - My Family's Role in the Revolution
07 - (New Song 新曲)
08 - Mount Wroclai (Idle Days)
09 - ???
10 - Elephant Gun
11 - Scenic World
---------ENCORE----------
12 - Postcards From Italy
13 - Gulag Orkestar
14 - Siki, Siki Baba (Kocani Orkestar Cover)

Gig 33: Spank Rock @ Virgin Union Sq. 04/24/07

2008-04-19 12:57:59 | Live Gig
第三十三弾: Spank Rock ライブ @ Virgin Megastore Union Square

One day after school I stopped by at the large Virgin Megastore located at Union Square to find out that Spank Rock would be performing there shortly. I decided to witness Baltimore's hip-hop / house group perform.

ある日学校帰りにユニオン・スクエアのヴァージンメガストアに寄ったらスパンクロックがインストアライブを行うらしき事を知ったので飛び入り参加した。スパンクロックはバルティモア出身のヒップホップ/ハウス系グループ。



Apparently this in-store DJ Set was for celebrating the release of their live mix CD on the Fabric mix series. The Fabric mix series is a compilation album released monthly by the London nightclub Fabric.

ファブリック・ミックスシリーズにて自分らのミックスアルバムを発売した記念のDJライブだったらしい。ちなみにファブリック・ミックスシリーズはロンドンのナイトクラブ「ファブリック」が毎月出してるコンピレーションアルバム。 



I thought the mix was quite young-generation and beginner friendly with many modern hit tunes by famous artists such as Modeselektor, Hot Chip, CCS, Daft Punk, and LCD Soundsystem.

マニアックなエレクトロニカや古いヒップホップなどを多様せず、Modeselektor, Hot Chip, CCS, Daft Punk そして LCD Soundsystemなど近代の有名アーティストの曲をミックスしてる事から若い層の人間やそんなに詳しくない人間でも十分楽しめる構成になっていた。



Multiple Macs. Covered in stickers. Nowadays you can't talk about music creation without the use of a computer.

テーブルがマックだらけ。しかもシールだらけ。今の時代、音楽製作にコンピューターが欠かせないのはもうデフォルトだね。

Gig 32: Xiu Xiu @ Bowery Ballroom 04/08/07

2007-04-09 09:46:02 | Live Gig
第三十二弾: シュウ・シュウ ライブ @ Bowery Ballroom

An oddly tense and dramatic show took place this night at the Bowery Ballroom where performances by club killers such as LCD Soundsystem, Junior Boys, Fujiya Miyagi has been rocking the house lately.

最近LCD SoundsystemやJunior BoysそしてFujiya Miyagiなど話題のクラブキラーバンドがニューヨークのナイトライフを盛り上げてるBowery BallroomにてXiu Xiuの独特な緊張感ある前衛的ショウが披露された。



Xiu Xiu's 3rd Polaroid Project - you could be in their scandalous tour photo collection too! Images are potentially disturbing!

シュウシュウのポラロイド・プロジェクトその3。さあ今ならXiu Xiuのスキャンダラスなツアー写真集に君も載れる!不気味な写真も一杯あるよ!



One of the two opening act bands was Shearwater, which was formed by two members of Okkervil River as a side project. The frontman's singing was kind of similar to how Xiu Xiu frontman, Jamie Stewart, sings.

As funny as it may sound, Xiu Xiu actually covers and are covered / remixed by other bands a lot. They have several albums of cover / covered / remixed material, and their recent release is a double CD feature with guests like Larsen and Kid 606. Their split 7" with Devendra Banhart is one of my favorite. Their version of "Don't Cha" is a must hear, you will never be able to listen to the Pussycat Dolls' version. Here's an interesting comment on that track:

"Stewart's elegantly industrial handling of that fabled track is going to be called "weird," but only because he did it. Some folks will resent Stewart's take as "artsy," whereas the Pussycat Dolls' was "pop," and thus supposedly not a thinkpiece. I see similar responses when, in my day job as a teacher, I have my students read Joe Wenderoth's Letters to Wendy's in which a man makes love to a Frosty. Students claim to be appalled by such perversity. Then I inquire how many of them own the DVD of that hilarious romp about the boy fucking an American pie, and their hands go up like I'd asked them who wanted five dollars"
- William Bowers

二人のOkkervil Riverメンバーがサイド・プロジェクトとして結成したShearwaterというバンドが前座の一つだった。フロントマンの歌い方がXiu Xiuのジェイミー・スチュアートになんとなく似てた。

意外にもXiu Xiuは他のアーティストをカバーしたり他のアーティストにカバーされたりリミックスされたりする事が多い。そういった内容のCDも幾つか出していて、つい最近LarsenやKid606などのアーティストとコラボしたCD二枚組みが発売された。個人的にDevendra Banhartとのスプリット7インチCDが好き。そしてアノ「Don't Cha」までカバーしてるんだけど、Xiu Xiuバージョンを聞いたらもうPussycat Dollsバージョンは聞けない。このカバーについて面白いコメントを見つけた:

「誰もが知るこの名曲をスチュアートは繊細でインダストリアルなタッチでカバーするのだが、一般的に彼のバージョンは『変』なカバーと言われるだろう。それは『彼がカバーしたから変になるのは当たり前』という先入観のせいだ。彼のバージョンを『アートぶってる』、Pussycat Dollsのバージョンを『ポップ』(つまり深く考える必要が無い)と決め付ける人もいるだろう。これに似た反応を私は教師として体験している。生徒にジョー・ウェンデロス著「ウェンディーへの手紙」を読ませると、フロスティー(雪だるま?)とセックスする男の話を変態でおぞましいと非難するが、その同じ生徒達の何人がアメリカン・パイをファックしてる男のDVDを所持しているか聞くと、まるで『5ドル欲しいやつは手を挙げろ』とでも言ったかのように次々と手が挙がっていく」
                   ウィリアム・バワーズ



Although some people seem not to like "Boy Soprano", I was looking forward to hearing it live and thought it was absolutely great performed live.

A lot of their songs actually turned out to be more grand-scale than the CD versions when performed live. Yet, the songs still retain their sense of pain, sorrow, emptyness, tension and insanity. Sounds like a fuckin emo blog now.

一部の人には「Xiu Xiuらしくない」と不評の「Boy Soprano」をライブで観るのがとても楽しみだった。個人的に気に入ったトラックだから。ライブで聴くと鬼気迫る迫力。最後の方の「ボォオオーーイソプラノォオオーー」の叫びも非常にドラマチック。

ライブでは多くの曲がCDに比べて壮大な雰囲気がプラスされていた。それでも元の非痛感、悲壮感、空虚感、緊張感、そして狂気をしっかりと残していた。……中二病患者が大好きな単語ベスト5じゃないか。



On the topic of remixing and Junior Boys, the new Junior Boys remix album is terrific

Some dude in the audience kept calling Jamie Stewart "Ian Curtis", while other audience members told him he's long dead. Stewart's haunting vocals are reminiscent of the late singer and Xiu Xiu actually named one of their songs "Ian Curtis Wish List" and also did a cover of Joy Division's "Ceremony". It's very different from Galaxie 500's take on that song. Xiu Xiu turns it into a high-speed, synthy track.

リミックスとJunior Boysで思い出したけどJunior Boysの新しいリミックスアルバムが満足度90%の良盤でした。

客の一人がずっとジェイミー・スチュワートの事を「イアン・カーティス」と呼んでいて、他の客が「死んでるだろ」ってツッコんでた。実際スチュアートの幽霊ボーカルはイアン・カーティスに似ていて、「イアン・カーティスの願い事表」とかいう曲を作ったりジョイ・ディビジョンの「Ceremony」をカバーしたりしている。同じ曲をカバーしたGalaxie 500のバージョンとは全く違ってスピード感あるシンセたっぷりの曲に仕上げてる。



The band is unbelievably energetic when performing live. After every song, you could hear Stewart gasping for air because he is completely out of breath. He gulps down whatever liquid it was in that cup after each song, and after the penultimate song he even started gargling with that stuff. Never seen anyone gargle live.

演奏中テンション上げまくり。あまりの激しさに一曲終わる毎にスチュアートが息を切らして「ぜぇーはぁー」という重い呼吸音が会場に響く。そしてコップに入った謎の液体をがぶ飲みし、次の曲の演奏に入る。最終曲前には謎の液体で生ウガイを披露。流石にウガイ・ライブを見るのは初めてだ。



Very mental stuff.

病的な内容の曲が多い。



They got into some trouble when they were touring a little while ago when they found a billboard with rearrangable letters and so went ahead and rearranged them to "George W is HIV to America". After all, they do hint their concern for political issues: i.e. their song "Support Our Troops (Black Angels OH!)"

前のツアーの時ちょっとしたイタズラのせいで彼らはトラブルに巻き込まれてしまったらしい。まあ大したトラブルにはならなかったっぽいけど、道中どっかのデッカイ看板の文字を勝手に「ジョージ・Wはアメリカにとってのエイズだ」に置き換えたからという。一応「私達の軍隊を応援しよう(ブラック・エンジェルズ・おぉう!」みたいな曲もあるし、ポリティカルな事にも強い関心があるのだろう。



ボソ…ボソ…ボソボソ…ボソ………………………………………シュウウウううーー!!!しゅゅぅぅぅううううーーー!!!!シィィぃぃユゥうううううウーshiiiuuuuuuuUUUUUうううううううう!!!!!!あbぁえあdいう#!’か!!………はぁはぁ……はぁはぁ……

大丈夫です、キチガイになったわけではありません。
Jamie Stewartのマネ。


Gig 31: Bloc Party @ UnitedPalaceTheatre 03/30/07

2007-03-31 17:12:35 | Live Gig
第三十一弾: ブロック・パーティー ライブ @ ユナイテッド・パレス・シアター

This well known post-punk indie rock band from the U.K. totally rocked the upper half of New York City. And I mean ROCKED. Details on the degree of rocking will be specified below.

イギリス産ポストパンクインディロックバンドBloc Partyがニューヨークマンハッタン島上半分を文字通り 震 撼 させた!詳細は下!



By the time I first found out that Bloc Party will be touring North America, all shows were already sold out, which dissappointed me greatly. Then drummer Matt Tong suffered a collapsed lung (as I wrote in the battles gig report) and had to cancel all the New York shows, rescheduling them to this date, so I was damn lucky to be able to get these tickets.

The tickets sold out almost instantaneously.

最初に北アメリカツアーの事を知った時には既に全てのチケットが売り切れてしまっていて「アッーー!」ってな感じだったんだけど、ドラマーのマット・トングが肺を痛めてツアーを中止(バトルズレポ参照)したおかげでなんと新たにスケジュールされたニューヨーク公演のチケットを購入する事に成功。マット・トングには悪いけど、ラッキーーー!!!

チケット販売はほぼ瞬殺。

So it's time to fuckin rock n'....



...Holy shiza...although this isn't exactly Bloc Party material...it is AWESOME!! In fact, it's kickass to be able to see a band like Bloc Party perform at a venue like this.

ナンジャコリャァーーー!!!
ブロックパーティーの雰囲気と違うけどこれはsugeeeeee!!むしろ逆にこういう場所でブロックパーティーってのがイイ!!
ユナイテッド・パレス・シアターが名前通り正に「宮殿」だったとは…



Hahaha, it's all shining in gold!!

目がっ、目がぁあーーー



Apparently it has been recently rennovated to accomodate rock shows. According to Albert Hammond Jr. (guitarist of Strokes, I'll refer to him as Almond) who appeared as one of the opening acts, this is the "first rock show at this venue".

ロック系のライブに対応するためについ最近改装したんだとか。前座の一人、アルバート・ハモンド・ジュニア(*ストロークスのギタリスト、以下アーモンド)が「今日のライブがここでの初めてのロックライブだ」とか言ってた。



Some dude asked me after Almond finished playing: "was that Broken Social Scene? Wait, BSS has a girl in their member right?".

When I saw Almond playing, I was thinking he looked just like the Strokes' guitarist and sounded like a Strokes rip-off...and found out afterwards that it actually was him.

客の一人がアーモンド演奏終了後、「なあ、今のブロークンソーシャルシーン?いや、BSSは女の子いるよな?」って聞いてきた。

アーモンドバンド見てる時、「なんかストロークスのギタリストっぽいなー、曲もストロークスコピーバンドみたい…」とか思ってたら本人だった。



The crowd literally roared to life as soon as Bloc Party came out.

Bloc Party rocked the venue so hard that numerous people (including the band members) felt pieces of the ceiling fall on their head. I'm guessing this is another pre-war era building like most buildings in New York.

メインのブロックパーティーが出てきた瞬間会場全体が歓声で揺れた。

バンドメンバーを含む多数の人間があまりの激しい演奏に天井の一部が崩れて頭に降ってきたと報告。改装したとは言え古い建物だから…多分ニューヨークのほとんどのビルと同じように戦前のモノなんだろう。



Before the gig the venue DJ spinned "North American Scum" by LCD Soundsystem, which is a nice track to play to a huge crowd of North Americans. BTW, LCD Soundsystem was rocking the bottom half of New York at about the same time this show was taking place. LCD's new album is great.

ライブ始まる前にDJがLCD Soundsystemの"North American Scum"(「クズ北米人」)を流してたのは笑った。会場を埋める三千人以上の北米人に向かって。そしてブロックパーティーが演奏してる同時刻、ニューヨークマンハッタン島下半分では他でもないLCD Soundsystemがお祭り騒ぎを起こしていた。ちなみにLCDの新譜はとても良いデース。



United Palace Theatre was actually located all the way up in Harlem. I wasn't exactly sure where it was at first until I passed the Yankees Stadium and realized it's in Harlem.

Frontman Kele Okerere: "thanks for coming all the way to Harlem to see us"

この宮殿がハーレムにあるって事を着くまで全然知らなかった。行く途中ヤンキーススタジアムを通り越して初めて、「ああ、ハーレムにあるのか」って気づいた。

フロントマン、ケレ・オケレレ:「わざわざハーレムまで観に来てくれてありがとう」



I personally really liked the flow from "Waiting For The 7:18" to "Banquet". That raised a good number of goosebumps and roars from the crowd. It's also interesting that those two songs are each taken from their two albums. Transition from new song to old song.

個人的に「Waiting For The 7:18」から「Banquet」への流れがかなりツボった。神がかってる演出に観客も鳥肌立ちまくり&大歓声。新アルバムの曲からファーストアルバムの曲へ繋がる構成という点でも面白い。



They tried a similar transition technique from "So Here We Are" to "Like Eating Glass". "Like Eating Glass" is an excellent opener and closer.

似たような切り替えテクを「So Here We Are」から「Like Eating Glass」にて行ってた。「Like Eating Glass」はオープニングとしてもクロージングナンバーとしても盛り上がる。



It's pretty obvious but all the photos used for this report are taken from various online sources. But what's with all these professional level gig photos online?! I mean, it seems like the people who posted these photos are normal, non-photography-oriented people...

バレバレだろうけどこのレポに掲載されてる写真は全てインターネッツで見つけた他人様のモノです。しかし普通の客が取ってるハズなのにプロ級の写真ばっかなのはnaze?!



Okerere jumped down into the audience during the gig.

ライブ中観客の中にダイブするオケレレ氏。



The songs from the new album aren't that bad live. They're different from the first album stuff.

ライブで聴く新譜ソングも悪くない。ファーストアルバムとは違った雰囲気の曲が多いけど。



The lyrics for the song "Helicopter" are still being debated over whether it has political connotations or not. It is ambiguous enough for Okerere to say in an interview that "it's about this guy I knew a while ago...it's not about George Bush". Below are some of the lyrics:

"He's born a liar, he'll die a liar"
"Stop being so American...why can't you be more European"
"Gonna save the world"
"Just like his dad, same mistakes, somethings will never be different"
"Queuing up for some more junk food"
"Bastard child of guilt and shame"
"As if to say he doesn't like chocolate" (not caring about black community)

「Helicopter」の歌詞が政治的なメッセージを含んでるか否かについての議論は後を絶えない。歌詞自体は曖昧なのでオケレレがインタビューで「いやあの歌詞は知人についての事で、決してブッシュ大統領の事では無い」と言い張っても反論できない。ちなみに怪しい部分:

「彼は生まれた時から死ぬまで嘘つきだ」
「アメリカ人っぽく振舞うのは止めろ、なんでもっとヨーロッパ人っぽくなれないんだ」
「世界を救う」
「父親と同じ過ちを犯す、結局なにも変わらない」
「ジャンクフードをもっと食べるために列に並ぶ」
「罪悪感と恥にまみれた厄介者」
「チョコレートが嫌いとでも言うように」(=黒人が嫌い)



Guitarist brought his own pocket monster.

あ、電気ねずみ…



Music site review.

ライブレビュー。



The last encore song turned out to be one of my (and everyone's) favorite, HELICOPTER!!!!

Frontman turns the mic to the audience and makes everyone sing first few lyrics of the song.

最後に(みんな大好き)Helicopterキターーー!!!

客にマイクを向け最初の部分を歌わせるオケレレ。



After the gig there were numerous cop cars waiting outside the venue, which is typical with any gig, but it seemed there were more cop-mobiles than usual...is this the Harlem effect? Although recently there has been a lot of nasty crime around where I live, including a NYU student getting shot in my neighborhood, so can't really say it's any safer in downtown Mangattan.

外では多数のポリ車が待ち受けてた。それ自体はどのライブでも同じみの光景なんだけど、心なしか数が多いような…ハーレム効果?でも最近ウチの近所で大学の生徒が射殺されたりと物騒なんで、ダウンタウンマンハッタンの治安も良くはないか。






















-Setlist-
01 - Song For Clay (Disappear Here)
02 - Positive Tension
03 - Blue Light
04 - Hunting For Witches
05 - Waiting For The 7:18
06 - Banquet
07 - Where Is Home?
08 - This Modern Love
09 - The Prayer
10 - Uniform
11 - So Here We Are
12 - Like Eating Glass
--------ENCORE---------
13 - I Still Remember
14 - She's Hearing Voices
15 - SXRT
16 - Helicopter

Gig 30: Emma Pollock @ Mo Pitkin's 03/08/07

2007-03-09 10:53:46 | Live Gig
第三十弾: 絵馬・ポロック ライブ @ Mo Pitkin's House of Satisfaction

Here's Emma Pollock, former guitarist/singer of the now gone The Delgados. I used to listen to The Delgados when they still existed, and was surprised to find recently that Emma Pollock had been doing solo work.

二年前に解散したデルガドスの元ギター・ボーカル、エマ・ポロックのソロライブ。デルガドスが解散したと知った時はガッカリしたもんだ。でもエマ・ポロックがソロ活動していたとは全く知らなかった。



Her first solo album is actually not out yet. It should be released sometime soon, following her tour.

実はまだ彼女のファーストソロアルバムは未発売。近いうち発売されるハズだけど、ツアーのすぐ後とか。



"I thought Scotland was cold...wow" says Emma Pollock with a strong Scottish accent. Yes, New York is insanely cold this time of the year. Every day the temperature drops to negative 12 to 13 degrees celsius, and sudden snow storms erupt frequently. It really feels like you could die just walking outside.

She even wrote on her blog: "I thought Scotland was cold but this is ridiculous...we stepped outside to get a cab from the airport and got our second shock it was so cold"

「今までスコットランドは寒いと思ってたけど……比べ物にならないね」と強いスコットランド訛りで語るエマ・ポロック。この時期のニューヨークの気候はとんでもなく厳しい。毎日マイナス12,13℃まで気温が落ち、前を見て歩けないくらい強い吹雪もしょっちゅう吹き荒れる。あまりの寒さに外で叫ぶ人も少なくない。

彼女はブログにも「今までスコットランドは寒いと思ってたけどここの寒さは異常。空港から出たらあまりに寒くてビックリした」と書いている。



She also wrote on her blog that "American Airlines had lost Jamie and I's guitars and Jamie's personal luggage". So I think they borrowed their equipment from the venue or someplace else for this gig.

ブログには更に「なにかの手違いでアメリカン航空が私とジェイミーのギターと荷物を無くしてしまった」と書いてあるからこのライブで使った機材は借り物なんだろう。



She thanked the audience: "Thanks for listening to songs that you have never heard before". Like I said, her solo album isn't out yet. But I think she's getting a decent amount of attention. The Delgados never really acquired as many listeners as they wished to acquire which I think was a major cause for the band disbanding.

最後の方に「今まで一度も聞いたことの無い曲を聴いてくれてありがとう」と感謝の言葉が。上でも書いたように彼女のファーストソロアルバムはまだ出てない。その割にはいい感じに注目されてると思う。デルガドスが解散した一番大きな理由は多くの人に聞いてもらいたかったのにいつまでたっても知名度が低いままだったから。



This may be obvious but I must admit her songs sound very The Delgados-esque. The melodies of her songs evoke that of the band's songs. Her singing is still awesome.

当たり前かもしれないけど彼女の曲はとてもデルガドスっぽい。相変わらず歌も上手い。

"I should stop drinking on stage...oh fuckin drunk Scotts"

「ステージ上で酒を飲むの止めなきゃね。ファッキン飲んだくれスコティッシュだよ」


Ex-Gig 02: Hope Of The States @ Wales 11/04/04

2007-02-18 18:02:27 | Live Gig
外伝第二弾: Hope Of The States ライブ @ Bangor University, Wales

Ex-Gig 2 will be on the HOTS gig I saw in Wales. Hope Of The States was a band that produced 2 albums and then decided to quit. They probably were aspiring to become a big-name band, but never worked, which is sort of understandable. They got some attention in Japan. Their songs were politically charged in an "antique" way, giving a sort of American Civil War-era feel to them.

外伝第二弾はウェールズにて見たHOTSライブレポ。SummerSonicに出演したりと、日本で取り上げられてたバンド。アルバムを二枚出したあと解散してしまった。多分メジャー系バンドになりたかったんだろうけど、無理だったみたい(なんとなく納得できるけど)。アメリカの南北戦争時代っぽい雰囲気を醸し出しつつポリティカルなテーマを扱ってたりしてた。



I was staying in England for a little while with my friend. I had gotten tickets to the HOTS gig which was in Wales, not knowing how far it was. The train that took us to Wales from London lasted for hours. All I could see outside of the train window were fields with sheeps.

ヨーロッパ(イタリア)にいる間、一時期友達とイギリスに滞在していた。その時ウェールズがかなり遠い事を知らず、HOTSライブのチケットを購入してしまった。ロンドンからウェールズまでの電車が長いこと長いこと。数時間かかった。その間車窓の外に見えるのはどこまでも続く平原と羊だけ。



And so we finally arrived. It was the middle of nowhere.

ようやく到着。本当になにも無い。



Welsh.

ウェールズ語。暗号にしか見えない。



The gig was at Bangor University, which is basically a castle-looking medieval complex built atop a mountain in the middle of nowhere.

ライブはバンガー大学で行われるとの事だったので取り合えず大学を探してたら、発見。中世の城らしき建造物が山の上に建ってました。



Seriously looks like a movie set for Harry Potter.

ハリーポッターの撮影でもしてそうな場所だった。



At night it looked even more ominous.

夜になると更におどろおどろしい雰囲気に。



We were the only Asians around.

流石にアジア人は俺達以外いなかった。



This is the entrance to the venue. Seemed like an University-owned club.

ライブ会場への入り口。大学付属のクラブっぽい。



Carrying all the equipment and instruments into the venue.

機材や楽器を会場に運び入れてるとこ。



The DJ's introduction of the band: "this next one is so active, I'm not sure if this hall is big enough to contain them".

演奏前のDJ:「次のバンドはあまりにアクティブなんでこの会場には収まり切れないんじゃないかな?!」



They had an interesting intro track to their gig, which sounded good as an intro to "The Black Amnesiacs". The intro is of some American kid randomly talking about the U.S. When the kid said something about someone becoming the president of the U.S., some audience cried out with a thick accent, "of America!".

演奏を始める直前に流してたイントロが面白かった。ニュートラルなアメリカ英語で米国について語る子供、という内容。その子供のスピーチの一部に「彼は合衆国大統領になった」というのがあったんだけど、それを聞いた客の一人が強いイギリス訛りで「アメリカの!」と反応してたのがなんとなく印象に残ってる。このイントロから一曲目「The Black Amnesiacs」への流れがカッコよかった。



Them English (Welsh) crowds and bands are both really energetic. Which is awesome, but in England gigs its often to the point of being rowdy and aggressive.

やっぱりイギリス(ウェールズ)のバンドと客はノリが良いねー。お祭り騒ぎ。イギリスのライブでは暴れ過ぎて荒れるって事がよくあるけど。



A few people persistently insisted the band on playing Static In The Cities for encore. Audience: "STATIC IN THE CITIES!!!STATIC IN THE CITIES!!!STATIC IN THE CITIES!!!"

アンコール曲としてStatic In The Citiesをどうしても演奏して欲しかった人が何人かいたようで、アンコールコール中ずっと曲名叫んでた。



I actually bootlegged this gig. Back in Florence, I got hold of a Greek friend who was one of the only people left in the dorm and borrowed his recordable MD player. I was then very very very fortunate to be able to borrow a portable mic from a really nice British dude who is my friend's friend's friend, in England. Before that dude let me borrow his mic, we were looking around everywhere to see if they sold any, and found absolutely none in stores.

色々と幸運が重なり、ブートレグする事に成功。休みでほとんど人がいないイタリアの寮に残ってたギリシャ人の友達が偶然録音式MDプレーヤーを持っていたので借りる。イギリスにて小さいマイクを探しまわるも見つからず諦めかけてた時、ナイスなイギリス紳士(友達の友達の友達)がなんと持っているから貸してくれると言うので、即レンタル。



They performed two "new songs" - "Black Stars Red Stars" and "Bonfires". The latter one was included in their second album.

「新曲」を二曲演奏してた。曲名は上。後者はセカンドアルバムに収録された。



Recently I downloaded a bootleg of one of their London gigs in which they covered Mad World, to my surprise. You could actually hear the audience saying "it's that song they used for Donny Darko".

ロンドンで行われたライブのブートレグを聞いていたら、そのライブにてMad Worldをカバーしていたという面白い事実が発覚。観客が「ほら、ドニーダーコで使ってた曲」とか言ってるのが更に面白い。



I flipped my camera at the frontman and started to take a movie when his guitar suddenly messed up, and he changed it to a new one. After the song, some dude in the crowd yelled out: "give me yo guitar!!!!", to which the frontman replied: "What? Can you have my guitar? It's fucked." Yeah, if he wanted a proper working guitar he'd probably buy it at a store.

デジカメをフロントマンに向けムービーを撮り始めた瞬間、彼のギターが故障してすぐさま新しいギターにチェンジ。曲が終わったあと客の一人が「そのギターよこせ!!!」と叫んだところ、フロントマンが「でもこれ完全にイカレてるよ」と返答。見事なボケ。わざと?



Since trains were not running by the time the show ended, we had to spend the night at Bangor. After some extensive searching in the cold, we somehow managed to find a small hotel run by probably the only Asian person in town. The Chinese man happily greeted us with a smile, and asked, "are you guys Chinese?".....No, we're both from the countries you hate. We told him where we're from and I still remember the majorly dissappointed "oh..." and the sad expression on his face.

ライブが終わる頃にはもちろんロンドン行き電車は終わっていて、一晩バンガーに泊まらなくてはならなくなった。寒い中ずっと宿を探していたら、なんとか小さいホテルを発見。多分街で唯一のアジア人であろう中国人のオーナーがとても嬉しそうに「君たち中国人?」と聞いてきたので、国籍を教えたら(翻訳:いいえ私達はあなたが嫌いな国々の出身ですよ)もの凄くテンション落として「ああ…」って。残念そうな顔してたな。



Can't believe we went through all that just to watch a tiny-ass live gig of a mediocre (sorry) band. It was lots of fun.

しかしそれほど大した事ないバンド(失礼)の単独小規模ライブ見に行くためだけに随分と苦労したもんだ。凄く楽しかった。



Bought dis t-shirt wit da union jack n' stars n' stripes merged together. One of my friends laughed when he saw me wearing this, thinking that I was trying to say that I was the hope for the United States.

こちらのユニオンジャックと星条旗が混ざったt-シャツを購入。コレを着てるのを見た友達の一人が笑ってた。どうやらコレを着る事によって俺が「アメリカ(ステーツ)の希望(ホープ)だ」と言ってる様に見えたらしい。



Also got hold of this limited CD thing. Lookie its got its own handwritten serial number.

なんか限定CDもゲット。手書き(殴り書き)シリアルナンバー付き。



Cover

カバー



Inside





Found this guitar store in Bangor town. The name Sam which I'm sure is the name of the frontman, was the point of interest.

街中でこんなギター屋を見つけた。「サムのギター屋」。偶然にも「サム」ってフロントマンの名前だから、なんとなく撮影。


-Setlist-
01 - intro
02 - The Black Amnesiacs (extended vers.)
03 - George Washington
04 - Black Stars Red Stars ("new song")
05 - Black Dollar Bills
06 - Bonfires ("new song")
07 - Nehemiah
08 - The Red The White The Black The Blue
09 - Enemies/Friends
------ENCORE------
10 - Static In The Cities

Ex-Gig 01: Kings of Convenience @ Italy 10/31/04

2007-02-14 17:48:30 | Live Gig
外伝第一弾: Kings Of Convenience ライブ @ Auditorium Parco della Musica, Rome, Italy

An Ancient Wizard...
A Child with a Secret...
A Woman with a Past...
A Galaxy torn Asunder...
A Cop on the Edge...
A Hidden Tomb...
A Mythical Kingdom...
An Ancient Mythical Secret Kingdom Tomb Guy...
A Breezy Guitar Duo

In 2007, None of These Things Appear In...

Will You Train Us colon Ex-Gig Report

Except the Duo.
(copyright ATHF movie trailer)

Since it seems like this semester I would not be going to gigs
as frequently as I did before, here's some random shit. I will
start off by posting live gig reports for past gigs that I have been to
before coming to New York. Its your BEFORE IT ALL BEGAN PREQUEL-type thing.
Here it goes:

~外伝あらすじ~

2004年。
終末的な戦争が勃発し、文明世界は崩壊した。
それに伴い中東地域の油田は破壊されたために石油が枯渇し、
大地はそれをめぐって凶悪な暴走族が日夜殺し合いを繰り広げる
無法の荒野と化していた。更に謎のウィルスの蔓延により
怪物化した人間が暴走族たちを見つけては次々と
血祭りにあげていく。そんな中私はイタリアの人里離れた
ヴィラに非難した…霧の中不気味に佇む館……
そして、恐怖(サバイバルホラー)が始まる……

というわけで今学期はライブ行く回数が今までに比べて減ると思うからなんか適当に投稿。
取り合えずニューヨーク来る前に見たライブとかのレポを書いてみよう。
題して「Will You Train Us ZERO」


3 years ago....

三年前



Florence, Italy

イタリア、フィレンツェ


After notifying New York University that I will be attending their school, I was ready to hit the Big Apple when a mysterious letter arrived from the university office.
Summary of letter - "if u wanna come ta NYU biatch, u gonna have ta study at our Florence campus fo a year. Peace."

入学する事を大学側に伝えた俺はニューヨーク生活を楽しみにしていた。
そんなある日大学から一通の手紙が届く。
手紙要約:「一年目はイタリアのフィレンツェ校。以上。」 …アレ?



Florence is pretty much a medieval timeslip. Furthermore, we stayed at a villa on top of a mountain, outside of the city center. You can see the immense discrepancy between the living environment we were in in Florence (above photo) and life in New York (photo below).

田舎というより「中世」そのまんまなフィレンツェの更に人里離れたヴィラにて生活(上記画像参照)。ニューヨークでの生活(下記画像参照)とのギャップがあり過ぎ。





So one day I went down to Rome with a friend to watch Kings Of Convenience perform. Getting to the venue was a real effort. The several hour long train ride to Rome isn't the bad part. What happend was we arrived at Rome only to get lost on our way to the venue.

We finally arrived. The picture above is the exterior of Auditorium Parco della Musica.

そのうちローマにてKings Of Convenienceが演奏するという情報を得たので友達と行く事に。しかし会場に着くまでが大変だった。ローマまでの長い列車旅はまだいい。実際ローマに着いたあと迷ってしまって会場に着くまで随分時間がかかった。

上の写真が会場「パルコ・デラ・ムジカ」の外見。



This is the interior. It had a nice classy atmosphere.

こちらが中身。ちょっと高級感がある良い雰囲気。



This is the "softest" gig I've ever been to. Everyone's relaxed on their seats and during the performance it's so quiet you can hear yourself breathe.

今まで見て来た中で一番ソフトなライブ。みんな席に座り、演奏中は自分の呼吸が聞こえるくらい静か。



The duo is from Norway and they make breezy, carefree acoustic music with a very small hint of Bossa Nova. There's a really nice remix album for their stuff.

気楽で爽やかなアコースティック音楽を作るノルウェー出身のデュオ。ほんのちょっとだけボサノバっぽい事もする。彼らの音楽をリミックスしたアルバムがまた結構いい。



They invited Feist as a guest vocalist on their second album and her singing matches exquisitely well with KOC's music. She sang some of the songs they recorded together at her gig (refer to Feist gig). It seems Feist is a big star amongst other bands (i.e. Broken Social Scene). Oh yeah, her much awaited new album is coming out April 23rd.

セカンドアルバムには数曲Feistをゲストボーカルとしてフィーチャーした曲がある。彼女の歌がまたKOCの音楽と凄くよく合っていてこのコラボレーションは一度だけでは勿体無いと思わせる程。Feistのライブではこれらの曲を彼女が演奏してた(Feistライブ参照)。しかしBroken Social SceneといいKOCといいFeistは引っ張りだこだな。ちなみに今年の4月23日には長い沈黙を破って彼女の新アルバムが発売される。



Despite their carefree music, they seem to have a very strong opinion on politics and current world affairs as they wrote in their Myspace blog about the situation in the middle east concerning the U.S. As expected, the comments section turned into a heated debate about war and the Bush administration. I'm glad they don't incorporate that stuff into their music. Leave that to other bands please.

気楽な音楽を作りながらも政治・世界情勢に強い関心を持っているようで、
マイスペースのブログにイラク戦争の事を書いていた。もちろんコメント欄では
ブッシュ政権などについての論争が繰り広げられてた。KOCの音楽にはそういった要素が一切なくて良かった。そういうバンドじゃないし。



They seemed to like involving the audience in their performance. For one of their songs they asked the audience to sing a particular note while they sung. For the last song, "I'd Rather Dance With You", they invited people near the stage onto the stage to dance with them (photo above).

観客を参加させようとするパフォーマンスが多かった。バックコーラスを客に歌ってもらったり、最終曲の"I'd Rather Dance With You"ではステージ近くの客をたくさんステージ上に招き一緒に踊る(上記写真)など。


And I would probably
never forget the trip back to Florence...that night

そしてローマからフィレンツェまでの帰路は一生忘れないと思う…
あの夜は。


-Setlist-
01 - Until You Understand
02 - Love Is No Big Truth
03 - Cayman Islands
04 - I Don't Know What I Can Save You From
05 - Sorry Or Please
06 - The Build-Up
07 - Gold In The Air Of Summer
08 - Singing Softly To Me/The Girl From Back Then
09 - Homesick
10 - Stay Out Of Trouble
11 - Know-How
12 - Boys Don't Cry (The Cure cover)
13 - Misread
14 - Toxic Girl
15 - I'd Rather Dance With You


I'll probably do an England gig report next...hopefully

次回はイギリス編…の予定

Gig 29: Busdriver+Deerhoof @ Irving Plaza 01/26/07

2007-01-30 13:54:59 | Live Gig
第二十九弾: Busdriver + Deerhoof ライブ @ Irving Plaza

Nuclear-powered insanity, Deerhoof have released their latest album and are on tour.

ハイテンションクレイジーバンドDeerhoofが新アルバム発売そしてツアーを開始(見に行くバンドはほとんどこのパターン)。さっそく狂った宴に行って参りました。



Busdriver バスドライバー (right 右)

Let's start with this man with an afro. He is Regan Farquhar, commonly known as "Busdriver". With his 5th solo out from Kill Rock Stars, he has been appearing as a opening act for Deerhoof, receiving mixed reactions from the mainly indie-rock crowd.

まずはこのアフロから始めよう。「バス運転手」のソロ名で通っている彼の本名はレーガン・ファルクァー。レーベル「ロックスターを殺せ」から通算5枚目のソロアルバムを出し、Deerhoofの前座を務める元気なアフロ。ほぼインディーファンで埋め尽くされた会場にて彼の「パフォーマンス」が炸裂すると観客から様々なリアクションが返ってくる。



Simply put, Busdriver is a free-style-esque rapper that high-speed raps to some unconventional beats produced by some random dude at the back of the stage. His "performance" ranges from wrapping Christmas tree lights around his body amidst a disco light show to your standard audience-response type of rap.

Audience type 1 - standing still, frown on face, "what the hell is this rapper doing here"
Audience type 2 - "BUSDRIVER!!! DUDE, HE'S FREAKIN AWESOME!"

Oh yeah, there was another opening act - Proton Proton.

とどのつまりBusdriverとはステージ後方の男が作り出す奇怪なビートに高速ラップを乗せるエンターテインメント重視のフリースタイルっぽいラッパーの事である。ラップの中に観客のレスポンスを混ぜるという一般的な手法ももちろん使うが、その他にもディスコライトショウ中のステージ上で体にクリスマスイルミネーションを巻きつけながら踊るという隠し芸なんかも披露。

客反応タイプA:棒立ち、眉間にシワ、「なんだコイツ…」
客反応タイプB:「バスドライバーーーー!!最高だよ、最高!!」

そういえばもう一つ、Proton Protonっつーバンドも前座してた。



BTW he was wearing a Run DMC shirt.

ちなみに「Run DMC」シャツを着てた。



One of the main attractions of Deerhoof apart from their musicsianship is the schizophrenic madman drumming by drummer Greg Saunier and the hopping action by singer/bass-player Satomi Matsuzaki. And her existential crooning sounds so surreal especially in a live setting. I have a feeling she might actually be faking some of her heavy Japanese accent though.

曲の話は別としてライブでのこのバンドの見所はなんと言ってもドラマーGreg Saunierの超過激ドラミングとボーカル兼ベースプレーヤー、サトミ・マツザキの飛び跳ねアクション。ライブで聴くと彼女の歌声は一層シュールに聴こえる。でもあの強い日本語訛りはある程度わざとやってるように思える。



These guys actually fronted Radiohead all summer during Radiohead's new album songs tour. Listening to some of the live recordings of those shows, its obvious that Thom Yorke is really into Deerhoof. Deerhoof has actually fronted a lot of famous bands such as: Sonic Youth, Wilco, and the Flaming lips.

実は夏の間ずっとRadioheadの前座を務めてたDeerhoof。そのツアーのライブ音源とか聞いてるとトム・ヨークがかなりのDeerhoof好きなのがわかる。Radioheadの他にもSonic YouthやWilcoやFlaming Lipsなど何気に色んな大物バンドの前座をしてる。



Naturally, Deerhoof played a lot of songs from their new album that they just released. "Kidz Are So Small" was especially memorable, which goes like this:

"If I were a man and you a dog, I throw a stick for youuuuuu"

I couldn't quite hear what Satomi Matsuzaki was singing at the middle part of that song, which sounded like Japanese, so I listened to the track on the CD when I got back home. It turned out she was saying: "Potato-chip Potato-chip patatata-patata-ta". I have no idea how they come up with their lyrics.

I was glad I was able to hear "Wrong Time Capsule". That song rocks.

セットリストはやはり新アルバムからの曲が多かった。その中でも"Kidz Are So Small"が印象的だったんだけど、歌詞が「私が人であなたが犬だったら棒を投げてあげる」というモノで。その曲の中盤あたりで日本語っぽい言葉を発してたけどあまり良く聞き取れなかったので後でCD聞いて確認したら:

「ポテトチップー、ぽてとちっぷー、ぱたたたたった、ぱたたたた!」

って。とても不思議な歌詞ですね。

あと"Wrong Time Capsule"を聞けてよかった。やっぱライブでも盛り上がるね、あの曲は。



The audience was also insanely hyper-energetic. It's almost as if the entire crowd was having a mass-seizure.

そして観客のノリ方も尋常じゃない。まるで会場にいる全ての客がてんかんでも起こしてるような。



This is their new album, Friend Opportunity and a free wrist-band that they were handing out at the live venue. I instantly liked the early single they released, "+81". I gave the wrist-band the next day.

これが新しいアルバムFriend Opportunityとライブで無料配布してたリストバンド。アルバムに先行して発表された"+81"なんかはかなり好き。リストバンドは次の日にあげました。



There were these weird pictures enclosed in the CD. This isn't all of it, but I just layed some of them out on my desk. I like the one where the grey dude is poking the other grey dude's eye: "ouch".

アルバムケースを開けると中から奇妙なアートが次々と出現。全部じゃないけど、ちょっと並べてみた。

真ん中の絵:

「ヘヘへ」
「あ、痛てっ、なにしやがる」





Ofcourse this was a recommended show.

もちろん音楽サイトでは一押しライブ。


Gig 28: The Changes, +/- @Knitting Factory12/02/06

2006-12-03 15:38:57 | Live Gig
第二十八弾: The Changes + +/- ライブ @ 編み物工場

The Changes have released their first album and are touring with +/-. The Changes open for +/-. I went to see The Changes. I've heard of +/- before but I wasn't exactly sure what they sounded like.

The Changesの初アルバム発売ツアーにゴー。+/- の前座として北米をツアーしたそうで。+/-って名前は聞いたことあるけどこのライブ行くまで実際どんなバンドかは良く知らんかった。



Some critics have labeled The Changes a postrock band. But that's probably because those reviews were written when all they had released were several tracks. I don't think you can call them that anymore now that I've listened to their new album. They've become more pop-oriented.

前にThe Changesをポストロックバンドと呼ぶレビュアーをネットで見たけど、アレは多分まだ数曲しかリリースしてない時のレビューだと思う。その頃は確かに曲の構成がポストぽかったけど初アルバム聴くともっとポップ寄りな音楽に変わったのが窺える。



The two bands had totally different attitudes.

The Changes : Hi! This is going to be awesome!! Hope you like it! I knew it, it's awesome, yeah!!

+/- : Hey, whats going on with the crowd....

The Changesと+/-の性格が対照的だった。前者は「やあ!今日は素晴らしいライブになるよ!楽しんでね!!」、後者は「……よう。観客盛り上がってる?」



The Changes pretty much played all their songs from their new album. They left the best song, "Her, You and I" for the last. The frontman was like, "Don't worry, I know what to do." and played the song.

新アルバムからほぼ全曲を演奏したThe Changes。一番聴きたかった「Her You and I」を最後までとっとくもんだからてっきり演奏しないのかと心配しちまったじゃないか。そんな不安を読み取ったように「心配しないで、なにをすればいいのかはわかってる」と言い演奏。憎めないナイスガイ演出。



This was the last gig for which The Changes opened for +/-. +/- will proceed with their tour and go to Japan next.

+/-の前座としての登場はこのライブが最後。この後+/-は日本に飛び立つ予定。



One of the songs +/- performed from their new album, "one day you'll be there", sounded pretty good.

+/-の新アルバム収録曲「one day you'll be there」がなかなか良かった。



+/- brought "their friend" on stage who happens to be some sort of film director who is in the process of making a documentary film on "struggling bands". They had two cameras filming both the band and the audience. I'm probably in it 'cause I was up front...if I'm not editted out.

+/-のライブ中、どこからか謎のフィルムディレクターがステージ上に出現。なんでも「色々と苦労してるバンド」のドキュメンタリーを撮っているんだとか。二台のカメラを演奏中のバンドと観客に向けてた。前にいたから映ってるかも…編集で消されない限り。



The Asian guitarist for +/- stopped playing halfway through one song, saying "the guitar's fucked up". People started booing and some drunk dude yelled out, "How'd you like that on a your camera huh?! I'll pay you to get a guitar tutor!!" The guitarist flipped the bird at him.

+/-のアジア人ギタリストが「ギターがイカレた」と演奏を中断。観客からブーイング。更に酔っ払い客が「今のをカメラで撮ったらどうなんだ?俺が授業代払うからギターレッスン受けて来い!」とか怒鳴りだす始末。それに対してギタリスト、無言で中指を立て応戦。



Bought CD for The Changes' first album. It was actually sort of a let down...but I wanted it anyways.

The Changes初アルバム購入。ちょっと期待ハズレの内容だったけどまあどちらにしても欲しかったしいいや。


Gig 27: Battles @ Webster Hall 11/18/06

2006-11-19 14:59:30 | Live Gig
第二十七弾: Battles ライブ @ Webster Hall

Alas, I got to see Battles live. I've been wanting to see their live performance for a very long time. It was a great tragedy last year when I missed their gig because I over-stayed at the Feist gig.

遂にばとるずのライブを見に行く事に成功。前から見たかったバンドだから見に行けて本当に良かった。去年のバトルズライブは見逃しちゃったし。



Big-T for TG-day. Wait a minute....that name at the bottom right after Battles is.....

巨大ターキー出現。収穫祭にはコイツの五倍くらいの七面鳥で腹を満たしました。ごちそうさまでした。

……ん?看板右下の名前は…BATTLES &……



デターー、前座にあのMAN MANがまた来たよ。まさかまたこの連中に出くわすとは思わなかった。

うん、やっぱり狂ってる。狂ってるよこの集団。でもイカレてるけどバカ正直っていうかただひたすら真っ直ぐな人たちなんだよね。

あとメンバーの一人が喉を叩きながら声を出してエセエフェクターっぽい音を出す強引な力技には笑いながらも感心してしまった。よく頑張ってるよ、がむしゃらに。その健気な姿に涙を禁じえません。

Yes it's MAN MAN, the insane bunch. Flooding the entire venue with their hyper-energetic insanity. But crazy as they are, I must admit they really are sincere and honest. I didn't think I'll see these guys again.

I laughed and at the same time was kind of impressed when one of the dudes started hitting his throat to manually produce effect-filtered-like vocals. It was awesome.



Battles member Tyondai Braxton adjusting his gear.

The Battles are:
Guitarist/keyboard player - Ian Williams (of Don Caballero)
Drummer - John Stanier (of Helmet and Tomahawk)
Guitarist/bassist - Dave Konopka (of Lynx)
and every other instrument including electronic gadgets by "renowned avant-jazz musician" - Tyondai Braxton (worked with Prefuse 73).

The drummer is unbelievable. He easily plays complicated drum tunes with great precision and speed. I could watch that dude play drums all day and never be bored. Recently, the drummer for Bloc Party retired a show due to a collapsed lung during their tour, and it makes me wonder how Stanier never drops dead from that schizophrenic drumming.

Tyondai Braxton機器を調整中の図。

バトルズのメニュー:

ギター・キーボード: ドン・キャバレロのIan Williams
ドラム: ヘルメットとトマホークのJohn Stanier
ギター・ベース:リンクスのDave Konopka
その他全て(電子機器含む):「名高い前衛ジャズアーティスト」Tyondai Braxton ちなみに彼はプレフューズ73ともコラボレートしている。

ドラマーがかなりの凄腕。複雑なドラムパターンを速いスピードで正確に打ち出す。しかも余裕っぽい。この人のドラミングは一日中見ていても飽きないだろう。つい最近Bloc Partyのドラマーがツアー中に肺を痛めて倒れたらしいけど、それならStanierはライブ中に死んでもおかしくないと思う。



They played about three songs that I have never heard of in any of their released material. Could they be new material? I actually found some clips on Youtube of them performing these songs live. I am damn fortunate for being able to hear their unreleased material live. They only have a handful of tracks released and they haven't come out with anything more for a long time.

I definitely loved one of these unfamiliar songs as soon as I heard it live. For some reason it reminded me of NINJAs. This Ninja-theme also featured a Chinese sounding synth at one point...

The Ninja-theme and one other unfamiliar song featured Tyondai Braxton's vocals, although they were both severely altered to the point where it just sounded like alien voices. Still, those are probably the first songs Battles have experimented with "vocals". This unfamiliar song with vocals in it sounded sort of comic which is sort of unusual for them I guess. And I swear I've heard the main keyboard melody for this song somewhere before...

全く聴いた事の無い曲を三曲ほど演奏。もしや新曲か?Y○utubeに投稿されているライブ動画にてこれらの曲を確認。少ししか曲をリリースしてない上に長い間音沙汰無しのバンドだから未収録曲を生演奏で聴くことが出来るなんてラッキー。 

で、その謎曲の一つがかなりカッチョエエんだけど、何故か聴くと忍者を連想する。しかもこの忍者のテーマ、途中でなんかチャイナっぽいメロディーも入ってるし。まあとにかくこの曲は聴いてすぐに気に入った。

この忍者のテーマともう一曲の謎曲にはTyondai Braxtonがボーカルを入れていた。とは言ってもどちらもエフェクトかけまくってるので火星人にしか聞こえなかったけど。でも一応ボーカルが入った曲はこれが初めて。それにしてもヒネクレタボーカルがいかにもバトルズらしい。ちなみにこのボーカルが入ったもう一曲はなんていうかジョークっぽい、あんまりBattlesらしくない曲だった。どちらかというとMan Man寄りの曲。ただキーボードのメロディーが聞き覚えのあるメロで絶対前に聴いたことがあると思うのが気になるんだけど…



For some reason Stanier keeps his cymbal higher than all the other parts of his drum set. That's the only raised instrument in his set so each time he crashes the cymbal, he reaches up to do it. I was told that hair metal band drummers used to unnecessarily raise their drum kits to pathetic heights for no reason. There really is no reason other than it looks interesting.

I'm not sure if it was Ian Williams, but one of the guitarists held his guitar in a very odd way. But what was truly amazing was when both he and Tyondai Braxton started playing their keyboards with one hand while tapping the exact same tune on the guitar with the other hand. They did this with astonishing speed and accuracy. The keyboard and guitar sounds perfectly synchronized.

何故かドラムセットのシンバルだけ他のパーツより高い位置に設定するStanier。最初ステージにセッティングしてる時、短くするのかと思ったらそのまま演奏開始。シンバルを叩く時だけいちいち腕を高く上げていた。昔ヘアメタルバンドとかが意味もなく無駄にドラムセットを高くセットしたって聞いたけど、それと関係があるのだろうか。見た目はオモシロいけど。あとギタリスト兼キーボーディスト(Ian Williamsかな)のギターの持ち方・弾き方がなんか妙だった。しかしその人とTyondai Braxtonの二人がなんと片手でギターをタッピングしながらもう片方の手で全く同じメロディーをキーボードで同時演奏するという離れ業を披露。しかも凄い速さで。ギターとキーボードの音が完璧にシンクロしてたし、やっぱり凄いなー。二人とも出来るというのが凄い。



They played some songs that I know. The played Tras, the second half of SZ2, and Dance.

I was shocked to find that the incredibly high-speed beat-boxing featured in Dance was actually NOT editted, or at least Tyondai Braxton is capable of reproducing that exact beat in a live setting with just one mic and nothing else. He started with a slow beat, gradually picking up speed, and then suddenly burst into that crazy beat-box tune. AND he played guitar and keyboard while maintaining that beat.

知ってる曲もちらほらと。最初の謎曲の流れでSZ2の後半部分を演奏。Trasを演奏。あと最後にDanceを演奏。

なんとTyondai Braxtonがあのどう聞いても編集されて作られたと思われるDanceの驚異的なボイスビートをライブにて実際に披露。驚いたというか正直ビビッたよ。最初はゆっくりとボイスパーカッションを始めてだんだん早く複雑になっていき、いきなりあのCDそのまんまのビートを繰り出し始める。しかもビートボクシングしながら片手でキーボードとかギターまで弾いてるし。



There's a cult fan-base for Battles, including myself. I found several comments on Youtube claiming that the Battles drummer, John Stanier, is nothing but a subpar parody of the Don-cab drummer. I disagree. The Battles' extreme drumming is not something that could have been easily copied from someone else, and it just seems impractical to think that such an unusual and complex drumming was deliberately copied off another band.

Yes, I am a cult-fan.

カルト的人気を誇るバトルズ。ええ、もちろん私も信者です。ドラマー(John Stanier)をドンカバの劣化モノマネだって忌み嫌う輩をYout○beで見かけたけど、マネしようと思ってできるもんじゃないってあのドラミングは。実際目の当たりにするとその凄まじさが良く分かる。なんか体が細胞レベルで動かされる気分。じっとしていられない。ええ、信者です。

Gig 26: The Album Leaf @ North Six 11/06/06

2006-11-08 00:28:21 | Live Gig
第二十六弾: The Album Leaf ライブ @ North Six

Here's an idol band for all them college indie boys and girls out there. Jimmy Lavelle's project, The Album Leaf has come to town with his multiple synths and a truckload of electronic equipments to fill up the stage.

ジミー・ラヴェルの暇つぶしプロジェクトであり、インディ少年少女のアイドルでもあるThe Album Leafが村にやって来た来た。予想通り複数のシンセと大量の電子機器を抱えて。



Here you see a picture of Roger O'Donnell, keyboardist of the infamous band, The Cure. He was one of the openers. He sucked. Both me and my friend agreed. But I guess his minimalist electronic music was sort of appropriate for The Album Leaf show.

上の写真はThe Cureのキーボーディスト、Roger O'Donnell。ソロとして前座やってたけど正直イラネ。友人も同意。The Album Leafの前座として電子音系ミニマリストアーティストを選んだのは間違いではないと思うけど…



Jimmy Lavelle was at the left hand side of the stage, where all the electronics surrounded him like a barricade.

ステージの左端でジミー・ラヴェルが機械類に埋もれていた。ステージとかもうコードの海。



It was quite astonishing seeing him effortlessly play three synths (keyboards) AND an x-pad simultaneously. He was really consistent at it.

ジミー・ラヴェルの秘技、シンセ(キーボード)三つ+x-pad同時演奏は凄かった。四つの機械を一度に操っているにも関わらず余裕の表情で間違える事なく演奏するジミー・ラヴェル恐るべし。



This was part of his new album tour, the title of the new album being "Into The Blue Again". Honestly, this album was somewhat of a disappointment. Online reviews convey this opinion as well. Most people agree on one crucial flaw that it has: his new stuff sounds exactly the same as his old stuff. What is worse is that this becomes even more obvious live because he plays his new and old materials together. But then again, I think The Album Leaf was Jimmy Lavelle's side project.

新アルバム"Into The Blue Again"のツアー中…と思われる。しかしこの新アルバムがかなり微妙な出来。オンラインのレビューもほぼ全て否定的。今までと全く同じ内容の新アルバムに誰もが不満を感じたらしい。レビュアー達も「またかよ」という反応。しかもライブだと昔の曲と新しい曲を混ぜて演奏するからこの事実が更に浮き彫りに…。「似てるなんてレベルじゃねーぞ!」



Apparently, if you had an Album Leaf tatoo on you, you were allowed free entry into any of their gigs.

The Album Leafの刺青を彫った人は全てのAlbum Leafライブにタダで入れてもらえたらしい。実際何人ぐらい彫ったのかは知らないけど。



According to a Taro, the live "was satisfying like a fine premium Merlot wine after a busy yet fulfilling day with some tasty sticks" (*not exact words). That is good to hear.

タロウさん曰くこのライブは「イタリアレストランでウマイ棒を食べながら楽しむ高級プレミアムメルローワインの様に良かった」そうで(注:多少の脚色アリ)。それはなによりだ。





Some Asian dude next to me asked Jimmy Lavelle for the setlist a split second after the band finished performing their encore songs. I politely grabbed him by the collar and asked if I can take a pic of the setlist before he disappeared.

アンコール演奏直後にアジア人観客がジミー・ラヴェルに「セットリストくれ」と頼んだのを見逃さなかった。私は紳士な態度でその男の胸倉を掴み、「オイ兄ちゃん、ちょっと待てや。ちょっとそのセットリストの写真撮ってもええですか」と聞き、撮らせて頂きました。

-Setlist-
01 - The Light
02 - Always For You
03 - Shine
04 - Writings on the Wall
05 - 2214 (?)
06 - The Outer Banks
07 - Red-Eye
08 - See In You
09 - Brennivin
10 - On Your Way
11 - Into the Sea
12 - Whereever I Go
-----------ENCORE----------
13 - Thule
14 - Malmo (?)
15 - Broken Arrow

Gig 25: The Brother Kite @ The Cake Shop 10/07/06

2006-10-10 03:32:21 | Live Gig
第二十五弾: The Brother Kite ライブ @ The Cake Shop

Here's a shoegazer band (although they call themselves a rock band now) from Rhode Island.

ロード島出身のシューゲイザー「だった」バンド。今はソフトロックっぽい曲を作ってる。そして自らを「ロックバンド」と呼んでいる。



This gig was part of the tour for their new album, "Waiting For The Time To Be Right". I think they didn't play any of their old songs, which was a shame.

一応新譜プロモーションツアー中らしい。おかげで昔の曲を全く演奏しなかったのが残念。



Their self-titled album screamed shoegazer. It was as apparent a shoegazer album as MBV's "Loveless". But their new album seemed to me like a soft-rock album.

彼らのセルフタイトルアルバムは完全にシューゲイザーだった。MBVのラブレスぐらいあからさまなシューゲイザーアルバム。でも今度の新譜はソフトロックっぽい感じに仕上がってるみたい。




Gig 24: Massive Attack @Roseland Ballroom 10/05/06

2006-10-10 03:22:56 | Live Gig
第二十四弾: Massive Attack ライブ @ Roseland Ballroom

Massive Attack - so called "Pioneers of Trip Hop" - made an awesome performance with their hypnotizing visual display and grand-scale audio.

マッシヴ!マッシヴ!「トリップホップのパイオニア」ことデッカイ攻撃です。重量感のある圧倒的な音とピコピコ光る素敵な電飾掲示板で素晴らしいライヴを披露してくれた。





That picture of the metal flower is the cover art for Massive's new album, which is a collection of his previous works. The flower is made up of weapons - guns, bullets, military planes, etc.

鉄製の花らしきモノが新しいベストアルバムのカバーアート。銃や弾や爆撃機で出来た花。



"Massive Attack Return to NYC After 9 Years!" - Yes, I was not aware of this until after the gig, but it actually was there first gig in New York in 9 years. I was quite fortunate to be able to see them live here in New York I guess. But damn, 9 years is pretty long.

「マッシヴ・アタックが9年ぶりにニューヨークに戻って来た!」
らしい。ライブ終わった後に知ったんだけど、9年ぶりのニューヨークライブだったとか。何気に凄くラッキーなタイミングだったのでは。それにしても9年は長いな…



They have an astounding visual display. They set up 20 large columns each filled with tiny light bulbs at the back of the stage, and a long curved scrolling electric billboard at the front. The columns flicker forming abstract patterns, words, city skylines, flags, etc. Before the performance, they were scrolling all the countries / cities they visited for this tour. I spotted Tokyo, Japan - from their gig at Fuji Rock (or it might have been SummerSonic).

彼らのライブは音だけでなくとにかくビジュアルパフォーマンスが凄い。ステージ後方には20個の電飾柱を設置し、前方には電光掲示板っぽいのを配置。ランダムなデザインや国旗、文字・数字、ビルのアウトライン、炎なんかの絵が次々と表示されていく。演奏を始める直前、電光掲示板にツアーで廻る国の名前がスクロール表示されていて、東京 - 日本もあった。確かフジロックに行ったんだっけ。



Statistics on the Iraq war scrolled across the arc, gradually increasing its speed. The statistics consisted of information such as: number or Iraqi soldiers killed, number of American soldiers killed, the financial cost of the war, etc. They also had a few other statistics as well, like the number of American tax payers and the number of deaths in the World from starvation.

I liked how they started scrolling a whole bunch of fluorescent green Dollar $igns on all of the displays near the end of the gig . The $$$$$ signs gained speed as the song progressed.

イラク戦争に関わる数値が次々と表示されていく。イラク兵の死者数、米兵の死者数、戦争に費やされた資金など。またアメリカの納税者数や世界規模での飢餓による死者数などの情報も表示されていた。

大量のドルサインを電光掲示板に流すのはシンプルだけど良い演出だと思った。緑色の$$$$がスピードを上げながら全てのディスプレイをスクロールする光景は迫力がある。



Btw, DJ Language was DJing before Massive Attack appeared on stage. Most people seemed so anxious to see Massive Attack (they were late as well) that they were getting annoyed with DJ Language's long DJ session.

ちなみにDJ Languageが前座っぽい事してた。マッシヴがステージに出るまでの間なんとなくDJしてたけど、皆マッシヴが見たくて仕方ないみたいで(かなり遅れてたし)、早く終わらないかイライラしてた。



This was actually Grant "Daddy G" Marshall's first appearance of the tour. He was at home with his newborn son until now. I guess his absence was a let down for most people for the previous gigs. Massive's frontman Robert "3D" Del Naja said, "Hello, stranger" as Marshall appeared on stage. This was their full live band member: two drummers, Daddy G, Horace Andy, Elizabeth Fraser (the Cocteau Twins ex-vocalist) and Deborah Miller. It's probably one of their best lineups.

実はグラント"ダディーG" マーシャルのツアー初参加ライブ。子供が生まれて家にいたからいままでライブに出演できなかったそうだ。フジロックでもいなかったらしい。ステージ上に現れたマーシャルをフロントマンの3Dが「やあ、知らない人」と出迎えてた。そして結果的に最高の面子が揃った:ドラマー二人、グラント・マーシャル、ホーラス・アンディ(レゲエスター)、エリザベス・フレイザー(元Cocteau Twinsボーカル)、そしてデボラ・ミラー。



I was surprised to find that a Massive Attack concert was more hardrock than electronic bleeps. The bass guitar was probably the loudest (it shook the ground), but they had the distorted guitars amped up as well. At times it even verged into postrock/metal territory. I mean songs like Futureproof were transformed into a wall-of-sound festival.

思ったよりもハードロックなライブに驚いた。もっと電子音だらけのライブを想像してたんだけど。ベースギターの音が一番デカかった(床が揺れる程)けど、ディストーションギターもかなり音量上げてた。ポストロック/メタルじゃないかと思うぐらい掻き鳴らしてたし。Futureproofとか後半もう完全に音の壁状態。



If you haven't noticed yet, Del Naja is an outspoken critic of the war in Iraq. He mentioned about the situation in Iraq and the rest of the world. After returning for an encore performance, he said something like "there's a lot of bad news in the middle east....(and then something about) oil... " to which I heard a pathetic sounding "WAAT" from the audience. They started playin Inertia Creeps right when he finished his comment which was cool.

3Dの反戦メッセージ:イラクの現状や政治の事をボソボソと。「中東は今酷い状態だ……(聞き取れない)石油が……」 この発言に対し観客から「はぁぁ?」という声が。まあニューヨークだしね。メッセージが終わった瞬間にInertia Creepsを演奏し始めたのは格好良かった。



During the gig he asked the audience to donate money for the starving / suffering by dropping off any amount of money at the exit.

「飢餓で苦しんでいる人たちのために募金を」と3Dが観客に頼んでいた。出口付近に募金ボックスを抱えた人達を複数確認。



Their light display reminded me of Radiohead's stage setup from their Hail To The Thief world tour which I saw several years ago.

何年か前に見たレディオヘッドのHail To The Thiefツアーを思いださせるステージセットアップだった。ライトの柱なんか特に。



I personaly thought Angel was the best song they performed that night. It totally rocked.

Angelの演奏が最高だった。ライブで聴くとかなり迫力ある。



Del Naja has this weird habit of shadowboxing on stage. With his navy (?) uniform, he looked really odd doing side-steps while raising his arms in a praying-mantis style fighting pose.

3Dが変な格闘ポーズを……!サイドステップ踏みながらカマキリみたいに腕を上げたりとか。海軍(?)の制服を着てシャドウボクシングしてる姿はとても奇妙だった。






Massive Attack's stunning light show. Simply amazing.

本当に電光掲示板の使い方がウマイなー。やっぱりマッシヴは凄いね。



I mean if they really displayed those Japanese ad signs, it'd be freakin awesome and hilarious.

実際ライブ中にいきなり 「いらっしゃいませ」 「石丸電気」 「10%サービス!」  とかデッカく流してくれたら大爆笑なんだが。



-Setlist-
01 - False Flags
02 - Rising Son
03 - Black Melt
04 - Man Next Door
05 - Karmacoma
06 - Butterfly Caught
07 - Hymn of the Big Wheel
08 - Mezzanine
09 - Teardrop
10 - Angel
11 - Future Proof
12 - Safe From Harm
--------ENCORE---------
13 - Inertia Creeps
14 - Unfinished Symphony
15 - Group Four

------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------

Below are some kickass photos of Massive's live performances I found on the net.

ネットで見つけたマッシヴのカッチョエエライブ写真を貼っておこう。


















Gig 23: Adam Green +JLB @ Bowery Ballroom 09/22/06

2006-09-23 19:33:14 | Live Gig
第二十三弾: Adam Green + the Jeffrey Lewis band ライブ @ Bowery Ballroom

Eccentric and stoned, Adam Green. Sometimes referred to as the "the quirky New Yorker". I didn't know anything about this dude till my friend, Julia, asked if I wanted to go see his gig. It's the first time I went to see an artist that I didn't know (in New York), but it was worth it.

エキセントリックかつ常にドラッグでぼうっとしてる人。Adam Greenってのはそんな人。「奇抜(イロモノ)なニューヨーカー」とか呼ばれることもある。実はこのライヴに行くまで彼の事は全く知らなかった。友達のジュリアに「観にいかない」って誘われて初めてその存在を知った。ニューヨークで知らないアーティストのライヴを観に行ったのは初めてだけどこれは当たりライヴだった。



Prior to the gig, I found this poster on every stop light and parking meter near our apartment.

近所の信号機やパーキングメーターにこのポスターが貼られてた。



Sean Lennon was at the gig as an audience. Apparently he was standing right behind us. Julia noticed and she told me but I didnt even know he existed. Yes, I didn't know John Lennon had a kid. I was like, "Sean who?".

ジョン・レノンの息子、ショーン・レノンが客として来ていた。前座バンド演奏後、俺達の真後ろに立っていたらしい。実はジョン・レノンに子供がいただなんてこれっぽっちも知らなかった人のリアクション: 

ジュリア「ねえねえ、私達の後ろにいるのショーン・レノンじゃない?」

俺「ショーン…誰?」



This was the 4th gig I went to within a week. I can't even imagine what it's like to go on a three-day Fuji Rock tour.

一週間に四つのライヴは流石に疲れた。でもまあフジロック三日間キャンプとかに比べたらどうって事ないんだろうけど。どちらにしても楽しいから無問題。



This is one of the opening act bands: the Jeffrey Lewis Band. These guys were pretty entertaining.

前座バンドの一つ、the Jeffrey Lewis Band。コイツらもまたある意味イロモノで見てて楽しかった。



Nice mustache.

良いヒゲだね。



These guys are basically anti-folk like Adam Green, but with a more punk approach.

Adam Green と同じアンチ・フォーク系のバンド、ただもっとパンクな感じ。



They played this one song - "The History Of Punk on the Lower East Side, 1950-1975" - which was awesome. They follow the development of Punk rock by explaining and playing songs by punk bands that were around the Lower East Side of Manhattan between 1950-1975. They do it really quickly, and yet the entire song is about 10 minutes long.

「ロウアーイーストサイドにおけるパンクの歴史1950-1975」という曲が凄かった。曲と呼べるかどうかはわからないけど。マンハッタン東南部のパンクロックヒストリーをテーマにした曲で、様々なパンクバンドの説明とそのバンドの曲をちょっと演奏するというモノ。かなりスピーディーに演奏してたけどそれでも10分近くあった。ちなみにこの曲は彼らのオリジナルコミックに付属していたボーナスCDに収録されているらしい。



They have honest and straight-forward titles for their songs and albums like, "The Last Time I Did Acid I Went Insane".

とても正直でストレートなアルバム・曲タイトルを好む人たちっぽい。「こないだアシッドやったらイッちゃった」とか。



....Tom Cruise?

トム・クルーズ発見。



The story-telling nature of some of their songs reminded me of Logan Whitehurst's solo stuff. Logan Whithurst also draws his own comics like these guys. Here's an example of a Logan-esque song. It's about the life story of a creeping brain. They had a slide show of their original comic syncronized with the song.

彼らのストーリー語り系ソングはローガン・ホワイトハーストのソロにかなり似てると思う。この足が生えて自我が芽生えた脳みその一生についての曲とかローガンっぽい。自分らが描いたコミックが曲に合わせて後ろのスクリーンに映し出されてた。面白い事にローガンも自作コミックを描く。



This song, also with original comic to go with it, was titled "The Complete History of Communist China Part 4". Some of the stuff, I vaguely remember learning in history class.

これも自作コミックを見せながら演奏してた。タイトルは「中国における共産主義の歴史、完全版パート4」。内容はタイトル通り。



So here's Adam Green. He's quite popular in Germany of all places, which I have a hard time understanding. Adam Green hardly seems like an artist that German people will be into. But then again, what do I know, I've only been to Germany twice.

そしてこちらがAdam Green。何故かドイツで人気があるらしい。とてもドイツ人にウケるようなアーティストとは思えないんだけど。



The moment he comes on stage, he almost falls over. He was totally and obviously stoned. He was like that for the entire gig.

ステージに現れてすぐ転びそうになる。立ってられないほど酔ってた/クスリでハイになってた。ライヴ中ずっとそんな感じだった。



He was one of the the openers for The Strokes at one time. He really looks and acts like Julian Casablancas. In fact Adam Green stated in an interview:

"Most times when people stop me, they think I'm Ben Kweller or Julian Casablancas," Green says, laughing. "I got a free meal the other day because the restaurant people thought I was Julian."

一時期ストロークスの前座をやっていたらしい。そもそもAdam Greenは見た目も性格もストロークスのジュリアン・カサブランカスそっくり。インタビューにてこんな発言も:

「誰かが俺の事を呼び止める時ほとんどの場合ベン・クェラーかジュリアン・カサブランカスと勘違いしてるんだ。こないだなんかレストランでタダ飯食わせてもらったよ、ジュリアンだと思われてね。」



It was a strangely "Liberal" gig.

Btw, one of the band members was clad in a Chinese communist uniform with the green hat and red star and all.

随分リベラルなライヴだったと思う。自由というか好き勝手やっていたという印象があったけど。

ところでバンドメンバーの一人が人民服を着てた。緑色で赤星の付いた帽子もしっかりと被って。



I found Adam Green's style somewhat similar to Jens Lekman and Devendra Banhart. Devendra Banhart is in the same genre as Adam Green. Jens Lekman's "When I Said I Wanted To Be Your Dog" (which I posted a review for a while ago) has a similar vibe to Adam Green's latest album.

Adam GreenはJens LekmanやDevendra Banhartとかに似てると思う。後者は同じジャンルのアーティストだし。前にこのブログでレビューしたJens Lekmanのアルバムも雰囲気が似てる。



He kept referring to the Jeffrey Lewis Band as the Jeffrey Jewish band. He also kept referring to a few audience members as "Turkish guy", "Mongolian guy", and "fuckin blondie". He kept on saying that his mic stand is "so fallic" and "nicely lubricated". Then he called out to the audience: "You guys are here to get laid right? I saw some boners in the audience". He was also talking about how he loves steroids and how "Steroids make me feel good". At one point he proclaimed, "I'll do anything for white people man".

Jeffrey Lewisの事をずっとJeffrey Jewish(ユダヤ教)と間違えて呼んでいた。あと何人かの客を「トルコ野郎」「モンゴル野郎」あと「ファッキン金髪野郎」とか呼んでた。彼によるとマイクスタンドは非常に「卑猥な形」らしい。それで観客に「今夜このライブに来たのは後でヤるためだろう?」と聞く。そんでもって「ステロイドは大好きだ。気持ちよくなれる」とも言ってた。更に「白人の為ならなんでもしてやる」と仰っていた。



His shirt acted as a meter that refelcted the audience's behavior:
Positive reaction - "Thats a good (song) request. Im gonna unbutton my shirt for that"
Negative reaction - "Im gonna have to button up my shirt because you guys are being so rowdy"

客の態度によってシャツのボタンを外したりまた閉めたり。
「それはいい(曲)リクエストだ。シャツのボタンを一つ外そう」
「お前らが乱暴な態度とるんなら、俺はシャツのボタンを閉める」



He forgot the lyrics to some of the songs: "fuck, I forgot the lyrics, can't do this one". For one of these songs, he started singing Mary Had a Little Lamb to the tune instead. Interestingly, during an interview he once said, "I want to write the next 'Mary Had a Little Lamb'".

幾つか歌詞を忘れて中断する曲も:「クソ、歌詞忘れちまったからこの曲は無理だ」。その内の一つはいきなり「メリーさんの羊」を曲に合わせて歌いだしてた。



He brings on stage this sad guy who was either drunk or high and lets him play guitar. The band and venue staff were really anxious cause the equipment is expensive. He couldn't play for shit, but he was totally into it. A few bouncers came to peel the guitar off of him, but he protested fiercely like a kid. Adam Green made a fake punch move right to his face.

どう見ても酔ってるかハイになってる客をステージに上がらせ、ギターを持たせてしまう。高い機材だからバンドもスタッフもかなりそわそわしてた。結局まともに弾けないからガードマンがギターを取り上げようとしたら凄い勢いで抵抗しだす始末。Adam Greenもその男の顔目掛けて寸止めパンチを放ってた。それにしてもかなり痛い奴だった。



"I got a fuckin million songs man. Im gonna play a million songs tonight". And then he said, "No man, I got about a hundred songs, after that you can't count".

「俺は100万曲も持ってんだ、今夜は100万曲演奏してやる」なんて酔っ払い親父みたいな口調で話し始める。そしてその後「いや100曲ぐらいだ、それ以上は数えられない」と。



He kept playing songs that the audience requested. The gig actually went on for a very long time - two hours. The band members and the venue workers were pissed (see above photo), as Adam Green said near the end: "everyone's like fuckin annoyed at me because I never finish man". Half the audience had left by the time the gig ended.

客のリクエスト曲を次々と演奏。そしてなんと2時間近くもライブが続く。バンドメンバーとスタッフがキレ始める(上の写真)。Adam Green本人も「みんな俺にキレてるんだよ、なかなか終わらせようとしないから」と言ってた。



"ok, last song" - and then he just walks off stage without singing. The band leaves as well, and Adam Green comes back alone, and starts playing "Heart and Soul" (that famous piano tune) kind of half-heartedly.

「よし、最後の一曲」と宣言した直後にそのままステージを去る。バンドメンバーも消えたらいきなり一人で戻ってきて辿々しく「heart and soul」(あの有名なピアノの曲)を演奏し、終了。

Gig 22: Mew + Kasabian @ Webster Hall 09/20/06

2006-09-21 13:16:47 | Live Gig
第二十二弾: Mew + Kasabian ライブ @ Webster Hall

I went to see Mew, but stayed for Kasabian's performance as well cause everyone was there to see Kasabian and I was curious. Mew's a band from Denmark that mixes heavy drums and loud guitar with dreamy, high-pitched singing.

日本ではお馴染みのMew。へヴィーな音に高音の歌声を乗せるデンマークのバンド。Mewを観にいったんだけど、ついでだから人気があるらしいKasabianのライヴも観た。



Same venue as the night before, but the crowd was of a totally different kind.

Yesterday's audience consisted of: 80%-girls, 10%-gay, 10%-other. Mostly French people.

Today's audience: 70%-middle-aged Brittish men, 20%-middle-aged Brittish women, 10%-other. Mostly drunk Brittish dudes singing football songs.

昨晩と同じ会場でも客の種類が全く異なるのがオモシロい。

昨日の客層:8割り女の子。1割りゲイ。残りその他。フランス人多数。
今日の客層:7割り中年イギリス男、2割りイギリスおばさん。残りその他。酔っ払ってサッカーソング歌いだす典型的イギリス人多数。



As you might have guessed from the population study above, pretty much everyone was there to see Kasabian. This was a sold out gig thanks to them. I remember listening to their debut album at Tower Records when it came out, and not really liking them at all. But, seems like they've gotten big.

客層を見ればわかるだろうけどほぼ全員Kasabian目当て。彼らのおかげでこのライヴのチケットは売り切れ。デビューアルバムが出た当時タワレコで試曲して、「イラネ」って思ったのは覚えてるけど、いつのまにこんなビッグに。



NME describes Mew's "and the Glass Handed Kites" as, "cocteau twins meet sonic youth", which I think isn't such a bad analogy. After hearing them live I like that album even more. It's a very well made album.

Btw, J.Mascis from Dinosaur Jr. has helped out on that record.

NMEがアルバム"and the Glass Handed Kites"を「cocteau twinsとsonic youthの融合」と表現していたけど、悪くない例えだと思う。ライヴを聞いたら更にこのアルバムが好きになった。良く出来たアルバムだと思う。

ちなみに"Glass Handed Kites"にはDinosaur Jr.のJ.Mascisが参加してる。



They come on stage, announced: "hi we're Mew", and then quickly started playing. Gotta love their stoicism.

さっさと出てきたかと思ったら「やあ僕らMew」だけ言ってすぐに演奏開始。ストイックだねぇ。



.....that's a......mustache..... it seems kind of....odd..... I wasn't.. exactly.... expecting a mustache from the members of this band......

アレ?……ヒゲ

これは…ちょっと予想外だよこのヒゲは。



And yes, for the grand finale they played Comforting Sounds as usual. I wanted to hear that song live ever since I saw the live footage of it. The members of the band go off stage once and then gradually come back one by one to finish off the long song.

やはりフィナーレはComforting Sounds。この曲はライヴで聴きたかったんだよなー。バンドメンバーが一旦ステージから去り、一人づつ戻ってきて曲の後半を演奏する素敵演出も良かった。ヒゲ。



Overall I'm satisfied with the setlist. I saw their name listed under the bands playing for 2006 CMJ Music Marathon New York, but I doubt they're coming back here.

セットリストもなかなか良かったので満足。ところでMewの名前が2006ミュージックマラソンNew Yorkの出演バンドリストに載ってたけど、戻ってくるのだろうか。戻ってこないとは思うんだけど。ヒゲ。



Here's the main act, Kasabian. Extremely popular. I didn't know they had that many fans. And they rocked the crowd like nothing I've seen before. The whole venue was literally shaking from the crazed hype.

こちらがメインのKasabian。なんかね、もうこれでもかってぐらい人気ありまくりなんですけど。熱狂的ファンかなり多い。しかも今まで見たこと無いぐらい客もバンドも超ノッてるし。クソ盛り上がりまくり。ホールが揺さぶられてたよ。



The Kasabian frontman likes to move around a lot on stage, making weird poses. He also does the Liam Gallagher pose - singing while slightly crouching with one hand behind his hip.

After the gig, the people in the front row yelled out at the venue staff on stage: "Setlist please! Can I have setlist please!". Never seen that happen before.

フロントマンは常にステージ上を動きまわり、奇妙なポーズをとる愉快な人だった。オアシスのリアム・ギャラガー立ちまでも会得していた。あのポーズは絶対腰にくると思うのだが。



Speaking of Oasis, people outside the venue were handing out Mew and Oasis stickers. I guess Oasis fans and Kasabian fans overlap.

ライヴホールの外ではOasisとMewのスティッカーを配ってる人達が待ち構えていた。やはりOasisとKasabianのファンは被るのだろうか。

-Setlist-
01 - Circuitry of the Wolf
02 - Chinaberry Tree
03 - Am I Wry? No
04 - 156
05 - White Lips Kissed
06 - Special
07 - Apocalypso
08 - ???
09 - The Zookeeper's Boy
10 - Comforting Sounds

 ヒゲ