◎ すごいことをやってしまっていますね~ 知恵とお金の無駄遣い? いや「熱意・技能・献身あれば、何事も成し遂げられる」との創業者精神の発揚でしようか!…これこそ、企業存続の最大のテーマです!
トヨタは、代々何か一分野を成し遂げていく伝統あり…織機~自動車~そして、船舶・◯◯・・・模索しているのでしょうか?
レクサス、ダンボール製クルマの次は「氷のタイヤ」(動画あり) « WIRED.jp
レクサスは実際に走ることができる「氷のタイヤ」を装着したクルマを発表した。同ブランドは実際に乗ることができる「ホヴァーボード」や、段ボール製の「実車」で話題になってきた。
2.2トンのクルマを支えられる氷のタイヤを彼らがつくろうと思った理由はわからないが、気候変動の影響を示すためではおそらくないだろう。レクサスの言動から唯一伝わってくるのは、「できるからやった」ということだ。
氷のタイヤの動画には、次のような説明文が添えられている。「技術と芸術を融合したこのプロジェクトで証明したいのは、熱意と技能、献身がうまくかみ合えば、何でも成し遂げられるということです」
氷のタイヤは、完成までに3カ月を要した。レーザースキャニング、CADによる設計、多軸の機械加工といった手法を用いたと、レクサスは説明している。
レクサスはこのような人目を引くマーケティングを繰り返している。11月にも、実際に走行できる段ボール製の「レクサス IS」を製作した(日本語版記事)。こちらは、車体や内装、タイヤまでも段ボール製だった。
Lexus on Ice: NX Ice Wheels
The Lexus hallmarks of expert design, sublime style, and supreme craftsmanship have driven our ethos of Creating Amazing for years, both in our production vehicles and our concepts. For our latest project, we put a team master craftsmen to the test as we tackled our coolest concept yet: the ice-tyre Lexus NX.
Driving on four perfectly-finished, hand-sculpted tyres made from optically perfect, crystal-clear ice, the Lexus NX emerged from its own test of craftsmanship and quality - a five-day deep freeze at -30 degrees Centigrade that left it clad in a thick layer of ice.
Taking three months from start to finish, the ice-tyre Lexus NX is the product of a collaboration between Lexus UK and the ice-sculpting experts at Hamilton Ice Sculptors. The challenge was two-fold: how to recreate the Lexus five-twin-spoke alloy wheel and its Yokohama winter tyre with incredible precision, while also making a wheel and tyre that would support the NX's 2.2-tonne mass.
Like the highly-trained Lexus 'takumi', Hamilton Ice Sculptors combine generations of experience using traditional ice-sculpting methods with the latest technology to design and produce their works of art. Employing advanced techniques like laser-scanning, three-dimensional computer-aided design (CAD), and multi-axis machining equipment, they could produce consistent wheel and tyre combinations ready for hand-finishing with traditional tools and techniques.
With the ice tyres ready and the NX suitably chilled in its icy chamber, the moment of truth saw the wheels and ice tyres mounted onto the frozen Lexus hybrid (which started first time, of course) ready for its first attempt at driving on ice. Part engineering, part art, this unique project came together to prove that anything is possible with the right combination of desire, skill and dedication.