東京大学 分子細胞生物学研究所 加藤茂明グループの論文捏造、研究不正

東京大学 分生研 加藤茂明教授の研究室による類似画像掲載論文について (うっかりミスか?偶然か?研究不正か?)

広告

※このエリアは、60日間投稿が無い場合に表示されます。記事を投稿すると、表示されなくなります。

The Scientist: Misconduct Called Out on YouTube

2010-02-05 14:24:54 | 論文画像 類似について
Misconduct Called Out on YouTube
A 6-minute video posted on YouTube documents more than 60 alleged cases of image manipulation in 24 papers from a single researcher.
By Hannah Waters | January 26, 2012
2 Comments
Link this Stumble Tweet this

FLICKR, SHARON HALL SHIPP
In the latest instance of the scientific process taking place over the internet, an anonymous internet-user has made a YouTube video exhibiting more than 60 purportedly manipulated images from 24 papers, complete with background music.

The whistleblower, who told ScienceInsider that he works in the life sciences and goes by the handle “Juuichi Jigen,” has created websites documenting misconduct by half a dozen Japanese researchers. And his efforts have paid off before. One University of Tokyo scientist called out by Jigen was found guilty of plagiarism and resigned from his post in 2010; another had several papers retracted.

The latest case focuses on work led by molecular endocrinologist Shigeaki Kato from the University of Tokyo. In the video, the images are presented as a series of slides, with arrows pointing out the altered sections. Jigen has contacted the university, and a spokesperson told ScienceInsider that “the university is conducting preliminary investigations,” including looking into two papers that the group retracted last summer.

Jigen has posted more details at his website dedicated to the potential case of research misconduct.



« Previous NutshellNext Nutshell »

Tags: fraud, image manipulation, misconduct, scientific misconduct, the internet, youtube
コメント
この記事をはてなブックマークに追加

Science Insider: Whistleblower Uses YouTube to Assert Claims of Scientific Misconduct

2010-02-05 14:23:51 | 論文画像 類似について
Whistleblower Uses YouTube to Assert Claims of Scientific Misconduct
by Dennis Normile on 25 January 2012, 10:58 AM | 5 Comments
Email Print|More
PREVIOUS ARTICLE NEXT ARTICLE
An anonymous whistleblower has created a YouTube video that details alleged duplication of images by a prominent Japanese scientist.


Alleged image fraud by Kato lab at the University of Tokyo
More Science News Videos
The nearly 6-minute video, complete with background music, presents a series of still shots of over 60 allegedly duplicated and manipulated images in 24 papers, including 19 instances in a single publication, by a group led by molecular signaling specialist Shigeaki Kato of the University of Tokyo's Institute of Molecular and Cellular Biosciences. The publications go back to 2001, include numerous co-authors, and have appeared in Nature, Cell, the Proceedings of the National Academy of Sciences, and other journals. The information is also posted on Web sites in English and Japanese.

ScienceInsider tracked down the whistleblower using an e-mail address connected to a blog linked to the Japanese version of the video. A man who said he posted the video agreed to a phone interview and later answered additional questions by e-mail. He asked to be identified by his online handle, "Juuichi Jigen."

Juuichi Jigen means "11 dimensions" in Japanese. The phrase is taken from a case of misconduct (English, Japanese) the whistleblower had written about on his blog that involved a researcher who claimed to have developed an "11-dimensional theory of the universe." According to University of Tokyo press releases, that scientist, Serkan Anilir, plagiarized numerous publications and falsified his resume. He resigned from an assistant professorship at the university in March 2010.

Jigen, who claims to be a life science researcher in the private sector, says his interest in scientific misconduct began in late 2010 when he couldn't reproduce results reported by a researcher at Dokkyo Medical University in Mibu, Tochigi Prefecture. "This wasted time and money," he says. After documenting problems with the papers, Jigen notified the university and posted all the evidence on a Web site. According to local press reports gathered on Jigen's Web site, the researcher resigned his position. Many of his papers have been retracted, according to the Retraction Watch Web site.

Jigen has created separate Web sites for half a dozen cases in Japan in which he alleges scientific misconduct has occurred, and last week he posted details of what he believes is a case of image manipulation by researchers at a U.S. institution. The sites often include information about major grants and significant awards won by the scientist in question and any press releases from the institutions involved. The allegations against Kato are the first time Jigen has produced a video. He had previously used slide shows to make his point.

Jigen says he began looking into Kato's publications after a colleague told him about a correction to a 2009 Nature paper that appeared in October 2011. Several images "were inadvertently duplicated or erroneously created during figure assembly," the correction notice reads. Jigen and his colleague then examined 24 papers from the Kato group and spotted the allegedly problematic images.

Jigen says they notified the university earlier this month and were subsequently told that there would be an investigation. Responding to a query from ScienceInsider, university spokesman Eiichiro Iizuka e-mailed a statement saying, "the university is conducting preliminary investigations, including these former retractions," in accordance with its regulations on standards of conduct in scientific research. "As this investigation is ongoing, we are not able to offer further comment at this time." Kato did not respond to an e-mail or return a phone call seeking comment.

Two months before the correction appeared in Nature, Kato's group retracted two papers that had appeared in The Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology in March 2007 and May 2004. In both cases, the articles were retracted "at the request of the authors as they had plagiarized the majority of their paper" from their own previously published work, according to the retraction notices. Jigen says he was aware of the earlier retractions but did not have any role in uncovering the problem.

Follow ScienceInsider on Facebook and Twitter
Posted inAsia |Science Community
コメント
この記事をはてなブックマークに追加