左上からデミス、アクレム、トーマス、アベル、デレッセ、ゲタベカル、ダグム、テクレアブ、メヘレット、アシェナフィ、サミュエル、
下段左からベムネット、ナホム、僕。
これでクラスの半分である。
顔が引きつりそうになっているのは撮ってくれた人がなかなかシャッターを押してくれないから。
それは良いとして、出発してからほぼ一年が経った。
来る前はエチオピアに携帯があることも知らなかったし、ビルがあることもほとんど知らなかったし、誰一人として知り合いが居なかった。
今や32人の生徒を一年間教えて、生徒一人一人の性格を事細かに説明できる。
彼らにしてみれば一年前のある日突然
「キョウカラワタシガアナタノクラスヲモチマ~ス。ドウゾヨロシク」
ってな感じだっただろう。
今やアムハラ語でなんとか授業が出来るまでになったが、最初は英語だけの授業。生徒たちは英語が出来ない。
よく生徒たちはそれに対して不満も漏らさずに(僕に言ってないだけかもしれないが)着いて来てくれたと思う。これは奇蹟かも知れない。
ちょっと腐りそうになったときもあったが、来年は今年一年頑張れなかった、到達できなかった領域で頑張りたいと思う。
もう一年経ってしまった、でもあと一年もまだある。
二年目の構想は色々とある。きっと彼らの役にも立つはずだ。あとはやるだけだ。
一年後、何が心に残っているだろうか、楽しみになってきた!
From left, Demis, Akrem, Thomas, Abel, Deresse, Getabekalu, Dagem, Tekleab, Meheret, Ashenafi, Samuel.
From bottom left, Bemnet, Nahom and me.
They are half of the class.
My face looks drawn with tension but it was jusut because of the shooter kept waiting for us for long long time...
Anyway, it is just a year since I left Japan.
Before my coming, I didn't know there are cellphones, there are high rise buildings, there was nobody whom I know.
But now I taught 32 students for a year and I can explain down to detail.
For them, one day a year ago,
"HI, I AM GOING TO TEACH YOU GUYS. PLEASE GIVE ME A BEST REGARDS!"
Could be something like this.
Now I can teach them in Amharic but in the very begining I could speak no Amharic and taught only by English. Students can't speak English that well.
But I thank to my students that follw me without any complain (Or they might said individually...).
This might be some thing.
Although I was almost give up for some cases but next year, I would like to reach the higher goal.
One year has already past, but I have another one year.
I have a lot of plans that I would like to do and might help my students.
What I have to do is just execute them.
What will remains in my mind a year later? I am bubbling with expectation!
Photo: Half of my students and me.
下段左からベムネット、ナホム、僕。
これでクラスの半分である。
顔が引きつりそうになっているのは撮ってくれた人がなかなかシャッターを押してくれないから。
それは良いとして、出発してからほぼ一年が経った。
来る前はエチオピアに携帯があることも知らなかったし、ビルがあることもほとんど知らなかったし、誰一人として知り合いが居なかった。
今や32人の生徒を一年間教えて、生徒一人一人の性格を事細かに説明できる。
彼らにしてみれば一年前のある日突然
「キョウカラワタシガアナタノクラスヲモチマ~ス。ドウゾヨロシク」
ってな感じだっただろう。
今やアムハラ語でなんとか授業が出来るまでになったが、最初は英語だけの授業。生徒たちは英語が出来ない。
よく生徒たちはそれに対して不満も漏らさずに(僕に言ってないだけかもしれないが)着いて来てくれたと思う。これは奇蹟かも知れない。
ちょっと腐りそうになったときもあったが、来年は今年一年頑張れなかった、到達できなかった領域で頑張りたいと思う。
もう一年経ってしまった、でもあと一年もまだある。
二年目の構想は色々とある。きっと彼らの役にも立つはずだ。あとはやるだけだ。
一年後、何が心に残っているだろうか、楽しみになってきた!
From left, Demis, Akrem, Thomas, Abel, Deresse, Getabekalu, Dagem, Tekleab, Meheret, Ashenafi, Samuel.
From bottom left, Bemnet, Nahom and me.
They are half of the class.
My face looks drawn with tension but it was jusut because of the shooter kept waiting for us for long long time...
Anyway, it is just a year since I left Japan.
Before my coming, I didn't know there are cellphones, there are high rise buildings, there was nobody whom I know.
But now I taught 32 students for a year and I can explain down to detail.
For them, one day a year ago,
"HI, I AM GOING TO TEACH YOU GUYS. PLEASE GIVE ME A BEST REGARDS!"
Could be something like this.
Now I can teach them in Amharic but in the very begining I could speak no Amharic and taught only by English. Students can't speak English that well.
But I thank to my students that follw me without any complain (Or they might said individually...).
This might be some thing.
Although I was almost give up for some cases but next year, I would like to reach the higher goal.
One year has already past, but I have another one year.
I have a lot of plans that I would like to do and might help my students.
What I have to do is just execute them.
What will remains in my mind a year later? I am bubbling with expectation!
Photo: Half of my students and me.