今日は久しぶりの研究授業です。
It's been a while since we had an observation class.
Special subject, moral education for 2nd graders.
2年生は「特別な教科 道徳」です。
授業が始まる前に、心を落ち着け「しっかりと黙想」ができています。
They are meditating before the class starts.
![](https://blogimg.goo.ne.jp/user_image/13/8c/b15a1d03a5ca4db31689813fa1b505c3.jpg)
今日の教材は、「ぐみの木と小鳥」
Today's material is "Silververry tree and a little bird"
担任が教科書を範読している間、児童は集中力を持続するために「指」で教科書をなぞっていきます。
While HRT is reading the story, the students trace the story with their finger to maintain concentration.
![](https://blogimg.goo.ne.jp/user_image/3e/f1/a1a27c626c59307f5089df1d5eadee9b.jpg)
お待ちかねの交流の時間です。自分の考えを説明したり、友達の考えを聞いたりして思考を深めます。
Deepen their thoughts by sharing and listening to each other's thoughts.
![](https://blogimg.goo.ne.jp/user_image/49/78/7d65d157f52ccff6e327ca0b6e630822.jpg)
授業後の板書から、授業の内容が充実している事が分かります。
You can see the content of lesson was substantial from the board.
![](https://blogimg.goo.ne.jp/user_image/40/a4/cdba32ee0531af80da9e4250a97ee6db.jpg)
子どもの考えをよく取り入れた板書です。
It's a board book that incorporated the ideas of students.