見出し画像

ChatGPTさんの『古事記』英訳

ChatGPTの『日本書紀』英訳 安康天皇 5

『日本書紀』安康天皇 5

爰取大草香皇子之妻中蒂姬納于宮中因爲妃、復遂喚幡梭皇女配大泊瀬皇子。是年也、太歲甲午。

二年春正月癸巳朔己酉、立中蒂姬命爲皇后、甚寵也。初中蒂姬命生眉輪王於大草香皇子、乃依母以得免罪、常養宮中。

三年秋八月甲申朔壬辰、天皇、爲眉輪王見弑。辭具在大泊瀬天皇紀。三年後、乃葬菅原伏見陵。

≪英訳≫

Prince Ōkusaka's wife, Princess Nakashi, was summoned to the palace and made an empress. Additionally, Princess Hatabi was called and married to Prince Ōhatsuse. This happened in the year of Kinoe Uma (甲午).

In the second year of his reign, on the seventeenth day of the first month in spring, Princess Nakashi was appointed empress. She was greatly loved. Originally, Princess Nakashi had a son named Prince Mayowa with Prince Ōkusaka. Because of his mother's status, Prince Mayowa was forgiven for his father's crime and raised in the palace.

In the third year of his reign, on the ninth day of the eighth month in autumn, Emperor Ankō was killed by Prince Mayowa. This event is detailed in the records of Emperor Yūryaku.

After the third year of his reign, Emperor Ankō was enshrined in the Sugahara Fushimi Mausoleum.

≪この英文の和訳≫

大草香皇子(おおくさかのみこ)の妻である中蒂姫(なかしひめ)が宮殿に召され、皇后にされました。また、幡梭皇女(はたびのひめみこ)も召されて、大泊瀬皇子(おおはつせのみこ)と娶(めあわ)せられました。これは甲午(きのえうま)の年に起こったことです。

在位2年目の春、1月17日に中蒂姫(なかしひめ)が皇后に立てられました。彼女は非常に寵愛されました。もともと中蒂姫(なかしひめ)は大草香皇子(おおくさかのみこ)との間に眉輪王(まよわのおおきみ)を産んでいました。眉輪王(まよわのおおきみ)は母親の地位のおかげで、父親の罪を許され、宮殿で育てられました。

在位3年目の秋、8月9日に安康天皇(あんこうてんのう)は眉輪王(まよわのおおきみ)によって殺されました。この出来事は雄略天皇(ゆうりゃくてんのう)の記録に詳しく述べられています。

在位3年目の後、安康天皇(あんこうてんのう)は菅原伏見陵(すがはらのふしみのみささぎ)に祀られました。

令和6年6月22日(土) 2024

  • Xでシェアする
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

最新の画像もっと見る

最近の「日記」カテゴリーもっと見る