goo blog サービス終了のお知らせ 

三木奎吾の住宅探訪記

北海道の住宅メディア人が住まいの過去・現在・未来を探索します。

【列島社会の製材・運搬史/日本のいい家㊳-7】

2021-08-06 05:14:32 | 日記




木を扱う、利用するという営為は人類史の中でもかなり枢要だと思える。
人類が進出した世界同時多発的にこうした技術進化は進んだだろうけれど、
四季変化があり、多量の降雨で豊かな森林を維持する極東アジアの列島は
木造技術進化において稀有な諸条件を満たしていたと思われる。
ヨーロッパに向かった人類集団は石による建築文化が優先したとも思えるし、
土にこだわった建築文化を生み出したりもした。
一方で文明段階が進んでいく毎にそれら相互間での技術交流も活発化しただろう。
しかし、日本オリジナルの木の文化はマザーのように深く刻印もされている。

竹中大工道具館展示での地味なイラスト展示シリーズですが、
なかなかモノとしてのエビデンスが残りにくい営為だけれど
しかしそれが決定的だったことについて表現して行くには
こういった「公知」を明示する必要はあると思います。
きっと展示担当者も相当にエビデンス探しを行っただろうけれど、
そもそもその工具、道具も初源のカタチが失われてもいる。あとで触れるが、
法隆寺宮大工だった西岡常一氏は初源の大工手仕事の復元にこだわり
ヤリカンナなどの失われた道具を復刻させたりしたという。
人類進化のプロセスをカタチにして遺すのは技術発展の基盤を守る意味でも
非常に重要だと思う。失われてから大事さがわかってくる事柄。
原木を伐採し、打ち割り製材して現地である程度加工を加えた材木を
豊富な河川交通を利用して建築利用地に運んで来る作業。
現代ではこういった機能は世界中から商社が果たして、
建築現場ではその出産地のことを想像することも少なくなったけれど、
初源期の建築営為では、まさに「どこから用材を切り出すか、いつ切るか」
ということもきわめて重要なファクターだったに違いない。
とくに三内丸山にしろ、出雲神殿にしろ「巨木」への帰依が感じられる日本では
太く高い原木への探究心が強かったに違いない。
出雲では神話のように、巨木用材が流木として流れ着いたという伝承がある。
その数、数百本と語られている。そういうことが「たまたま」起こることはない。
それは相当遠隔地から利用する用材を調達し、出雲の浜に運び入れたのでしょう。
その様子を宗教施設として語り伝える意味で神話化したに違いない。
陸上輸送ではコロの原理で巨木材を運んだだろうことが推定される。
戦国期の安土城建築では「修羅」巨大運搬具もジオラマ展示されていたけれど、
牛車というような重量物運搬具も、その初源を知りたくなってくる。
重量物を運ぶには「道路」も整備される必要があるけれど、
列島居住初源期、三内丸山縄文段階では、あの巨木をどう「移動」させたか、
地盤というものを見抜く知見も存在したのでしょう。・・・

この列島社会でどんな木造技術進化が生起したのか、
探査していく工程には尽きせぬ先人たちの知恵と工夫が存在しているのでしょう。


English version⬇

[History of lumbering and transportation in archipelago society / Good Japanese house ㊳-7]
The act of handling and using trees seems to be quite important in human history.
Although such technological evolution would have progressed at the same time in the world where human beings have advanced,
The archipelago of Far East Asia, which has four seasons and maintains abundant forests with heavy rainfall
It seems that it met rare conditions in the evolution of wooden technology.
It seems that the stone architectural culture was prioritized for the human group heading to Europe.
I also created an architectural culture that was particular about the soil.
On the other hand, as the civilization stage progressed, technological exchanges between them would have become more active.
However, the original Japanese wood culture is deeply engraved like a mother.

This is a series of sober illustrations exhibited at the Takenaka Carpentry Tools Museum.
It's an activity where evidence as a thing is hard to remain
But to express that it was decisive
I think it is necessary to clearly indicate such "public information".
I'm sure the person in charge of the exhibition would have searched for evidence, but
In the first place, the original shape of the tools and tools has been lost. I will touch on it later
Tsunekazu Nishioka, who was a carpenter at Horyuji Temple, is particular about restoring the original carpenter's handiwork.
He is said to have reprinted lost tools such as Yarikanna.
Leaving the process of human evolution in shape also means protecting the foundation of technological development.
I think it's very important. Things that become important after being lost.
Logs are cut down, sawn by splitting, and processed locally to some extent.
Work to bring to the construction site using abundant river traffic.
Today, trading companies from all over the world perform these functions.
At the construction site, I rarely imagine the place of birth,
In the construction business in the early days, it is exactly "where to cut the lumber and when to cut it".
That must have been a very important factor.
Especially in Japan where you can feel the devotion to "giant trees" whether it is Sannai Maruyama or Izumo Temple.
He must have had a strong quest for thick and tall logs.
In Izumo, as in mythology, there is a tradition that giant wood lumber has drifted as driftwood.
It is said that there are hundreds of them. That doesn't happen "by chance".
It must have procured materials for use from a considerable remote area and brought them to the beach of Izumo.
It must have become a myth in the sense that it tells the situation as a religious facility.
It is presumed that in land transportation, huge timber would have been carried by the principle of rollers.
In the Azuchi castle architecture during the Warring States period, a diorama of "Shura" giant carrier was also exhibited.
You will want to know the origin of heavy goods carriers such as ox carts.
"Roads" need to be maintained to carry heavy objects,
How did you "move" that giant tree during the Jomon period of Sannai Maruyama, the first source of residence in the archipelago?
Perhaps there was also knowledge to see through the ground.・ ・ ・

What kind of wooden technology evolution has occurred in this archipelago society?
There must be inexhaustible wisdom and ingenuity of our predecessors in the exploration process.

【森での樹木伐採・製材/日本のいい家㊳-6】

2021-08-05 04:56:02 | 日記



きのうはこの列島で木造が盛り上がっていった背景を想像してみた。
そもそも石器を利用して丸木舟を操って、大陸や半島からこの列島に到着した人々は
木の利用について相当高度な知見と技術を持っていただろう。
そして来着は波状的に繰り返されたに違いない。
根拠地・発出点社会との往復を繰り返して列島の状況を現認確認しながら
どのように生存拠点を確保していくか、命を賭けて探究したに違いない。
そうでなければ安全に海を越えて列島には到達できなかっただろう。
そして列島の中での生存最適地も、発出地でも船上からも探っていたに違いない。
列島到着後も、そのように船を操って活発に移動していただろう。
当然、多くの仲間がいて、活発に情報交換しながら最適地を探究しただろう。
その「社会」では木の利用技術がもっとも根源的な生存に直結するものだっただろう。
命と情報を運ぶ船こそは、人類史の枢要な道具だったことだろう。

この渡海してくる人々の精神性を考えてみたくなる。
以前視聴し記事化した3万年前の日本列島に到達した人々のNHK想像ドラマでは
その出発地域での地域社会から、選りすぐられた5組の男女ペアが旅立っていた。
現代のDNA研究からこうしたチーム編成であれば到着後の社会が
遺伝子的に健康状態で存続しうるのだとされていた。
古代の現生人類もこのような知見は自然獲得されていたとわたしは思います。
公知に至る道筋は違っても、人類の普遍的な知見には到達すると確信する。
そもそも常にフロンティアとして新天地に挑んできた人類社会なのだから。
ところで社会にとって未知な領域にフロンティアを発出させる起因はなんだろう。
これは出アフリカ以来の現生人類のグレートジャーニーの動機と重なる。
たぶん一番妥当な考え方は、一見自家撞着のように思えるけれど、
それが「伝統的」な集団意思だった、ということなのではないか。
出アフリカ以来、人類集団はこうしたフロンティアを常に発出させてきた。
日本列島への渡海をチャレンジしたのが3万年前であれば、そこまでにすでに
4−5万年近いグレートジャーニー経験を積層させてきている。
選りすぐりの人材を未知なる世界に発出させることが、社会の大義であり
それは一種の人類集団の「掟」であったのではと想像できる。
未知と遭遇しその発見のなかから未来を開拓する「伝統」が社会を導いた。
とくにアフリカから東に向かった人類集団は上る太陽への自然信仰があったか。
他の先行した人類とは比較にならないほど「好奇心」DNAを持った現生人類には
フロンティア行動への集団的・社会的欲求が強かった。

おっと、テーマが大きく拡散気味(笑)。
竹中大工道具館展示イラスト表現は、木の伐採からその利用しやすい加工に推移。
伐採した木材を利用しやすいように伐採現場周辺で一定寸法に製材加工貯蔵した。
打ち割り製材と石斧、木槌などの石器時代道具でも普遍的に可能だった。
やはり社会的な「分業」は機能していると言えるだろう。
木樵作業にしろ、打ち割り製材作業にしろ、手斧による仕上げ作業にしろ
専門的技量の集積は、道具の原始性もあって自然な流れだろう。
太い木々は一定の高山地で自生することを考えれば、伝統として冬場の降雪を
運搬のために利用していたのではないかとも想像できる。
春から秋までは食料採集に取り組み、次代のための建築への労働投資は
そのようにサイクル化されていたようにも想像する。
列島の明瞭な四季変化はそうした社会発展にも寄与したに違いない。



English version⬇

[Tree logging / sawing in the forest / Good Japanese house ㊳-6]
Yesterday I imagined the background of the rising wooden structures on this archipelago.
People who arrived at this archipelago from continents and peninsulas by manipulating a dugout canoe using stone tools in the first place
He would have had a fairly high level of knowledge and skills regarding the use of wood.
And the arrival must have been repeated in a wavy manner.
While repeatedly confirming the situation of the archipelago by repeating round trips to the base / origin society
He must have bet his life on how to secure a survival base.
Otherwise it would not have been possible to safely cross the sea and reach the archipelago.
And he must have been searching for the best place to survive in the archipelago, both from the place of origin and from the ship.
Even after arriving at the archipelago, he would have been actively manipulating the ship in that way.
Naturally, there would have been many friends, and they would have searched for the optimal location while actively exchanging information.
In that "society", the technology of using wood would have been directly linked to the most fundamental survival.
The ship that carries life and information would have been a key tool in human history.

I want to think about the spirituality of these people who come to the sea.
In the NHK imaginary drama of people who reached the Japanese archipelago 30,000 years ago, which was previously watched and published as an article
Five selected pairs of men and women departed from the community in the area of ​​departure.
From modern DNA research, if such a team is formed, the society after arrival will be
It was said that it could survive genetically in good health.
I think that such knowledge was naturally acquired by modern human beings in ancient times.
I am convinced that we will reach the universal knowledge of humankind, even if the path to publicity is different.
In the first place, it is a human society that has always challenged the new world as a frontier.
By the way, what is the cause of the frontier in an area unknown to society?
This overlaps with the motives of the Great Journey of modern humans since their departure from Africa.
Perhaps the most plausible way of thinking seems to be self-sufficiency,
Isn't that the "traditional" collective will?
Since leaving Africa, human groups have always launched these frontiers.
If you challenged to travel to the Japanese archipelago 30,000 years ago, you have already done so.
He has accumulated nearly 40,000 years of great journey experience.
It is the cause of society to send selected human resources to the unknown world.
It can be imagined that it was a kind of "rule" of the human group.
The "tradition" that pioneered the future through the encounter with the unknown led the society.
In particular, did the human population heading east from Africa have a natural belief in the rising sun?
For modern humans with "curiosity" DNA that is incomparable to other preceding humans
There was a strong collective and social desire for frontier behavior.

Oops, the theme is big and diffused (laughs).
The illustrations on display at the Takenaka Carpentry Tools Museum have changed from logging to easy-to-use processing.
The felled timber was processed and stored to a certain size around the logging site so that it could be used easily.
It was universally possible with split lumber and stone age tools such as stone axes and mallets.
After all, it can be said that the social "division of labor" is functioning.
Whether it's lumberjack work, split lumber work, or hatchet finishing work
Accumulation of specialized skills will be a natural flow due to the primitive nature of the tools.
Considering that thick trees grow naturally in certain alpine areas, it is traditional to have snowfall in winter.
I can imagine that it was used for transportation.
Work on food gathering from spring to autumn, labor investment in construction for the next generation
Imagine that it was cycled like that.
The clear four-season changes in the archipelago must have contributed to such social development.

【日本列島の森林資源と製材/日本のいい家㊳-5】

2021-08-04 04:58:44 | 日記


木造の日本における初源期を探索するテーマで縄文、弥生、出雲とみてきた。
どうも日本人というのは巨木信仰に近いような民族性を感じる。
太く、高くという志向性が顕著に見られる気がするのですね。
そういう意味で出雲大社に眠っている人々のDNA的な叫び声が
「原日本人」的な民族性のマザーとして沈殿していったのではないかと思う。
神社の境内環境として深い森がイメージされ、杉が欠かせぬ主役であるのには
合理的な整合性がそこにあるのだと想像させてくれる。
現生人類が約3万年前ころに石器時代の技術段階でこの列島に到着した頃、
ヒマラヤから吹き下ろす偏西風がアジア大陸から日本海を間に挟むことで
適度な温熱環境と多湿な気候条件もたらしてくれていた。
結果、列島の火山地形では豊かな森林資源が旺盛に繁茂していただろう。
ある程度の高地山岳ではまっすぐな巨木が多数存在した。
このことは同時に、周辺海域に豊かな森のめぐみが流れ込み、
それが世界有数の「漁業資源」になって存在していたのではないか。
火山地形による陸地の高低差は幾筋もの河川を生んで
陸と海との豊かな「循環性環境」がみごとに実現していた。
食料獲得手段として陸生動物以上に容易に捕獲可能な動物タンパクとして
漁業資源が豊富に得られたことは稀有のシアワセだった。
狩猟採集段階でいちはやく「定住」が縄文文化として開始したのは、
こういった諸条件の寄って来たる結果だったのだと想像できる。
縄文遺跡が北海道や北東北に多いのは森林資源密度が関わっていると思える。
列島環境のなかでも気候風土的に育まれた「樹相」の存在が
木造技術発展・建築へと人々に向かわせたのではないかと。
三内丸山という縄文の段階で巨木を掘立で立ち上げる技術がすでにあった。

そういうなかで木をさまざまに製材加工する技術はどのようであったか、
その疑問に対して、竹中大工道具館展示では上のイラスト表現を見た。
上の図のように大径木に対して石斧で切り倒した後、
楔を「木の筋」にそって割り入れていって、
それを木槌で叩いて割れ目にまっすぐな断面を作り拡大させていくことで、
製材化していくことが可能になっていった。
そのように「打ち割り」製材したあと、さらに多様な斧で表面を仕上げていき
一定寸法に則った製材に仕上げていった。
三内丸山の巨木建築構造物も、石器利用だけで成し遂げられていた。
このような気候風土、地形的条件、森林樹相、海洋資源環境などの
日本列島的諸条件が、日本人的なるものに深く関わり、
そしてそれを大きく涵養し育て上げてきたのではないか。
木を扱うということは日本人にとってかなり本然的なのではないか、
そういった強い思いがフツフツと沸き立ってきて止まない。



English version⬇

[Forest resources and lumber of the Japanese archipelago / Good Japanese houses ㊳-5]
I have seen Jomon, Yayoi, and Izumo as the theme of exploring the early days of wooden construction in Japan.
It seems that Japanese people have an ethnicity that is close to the belief in giant trees.
I feel that you can clearly see the tendency to be thick and tall.
In that sense, the DNA-like screams of the people sleeping at Izumo Taisha
I think it has settled down as a mother of "original Japanese" ethnicity.
A deep forest is imaged as the precinct environment of the shrine, and Sugi is an indispensable protagonist.
It makes me imagine that there is reasonable consistency there.
When modern humans arrived at this archipelago at the technical stage of the Stone Age about 30,000 years ago,
The westerlies that blow down from the Himalayas sandwich the Sea of ​​Japan from the Asian continent.
It provided a moderate thermal environment and humid climatic conditions.
As a result, the volcanic terrain of the archipelago would have been rich in forest resources.
There were many straight giant trees in some high-altitude mountains.
At the same time, the rich forest Megumi flows into the surrounding sea area,
It may have existed as one of the world's leading "fishing resources".
The height difference of the land due to the volcanic terrain creates many rivers
A rich "circulating environment" between land and sea was successfully realized.
As an animal protein that can be captured more easily than terrestrial animals as a means of obtaining food
It was a rare Shiawase that abundant fishery resources were obtained.
At the hunter-gatherer stage, "settlement" started as a Jomon culture.
I can imagine that it was the result of these conditions coming together.
It seems that the density of forest resources is related to the large number of Jomon archaeological sites in Hokkaido and the northeastern part of Japan.
Even in the archipelago environment, the existence of "tree fauna" nurtured in a climatic climate
I think it made people go to the development of wooden technology and architecture.
At the Jomon stage called Sannai Maruyama, there was already a technique for digging up a giant tree.

Under such circumstances, what was the technology for various lumber processing of wood?
In response to that question, I saw the above illustration expression at the Takenaka Carpentry Tools Museum exhibition.
After cutting down a large-diameter tree with a stone ax as shown in the figure above,
Insert the wedge along the "wooden streaks"
By hitting it with a mallet to create a straight cross section in the crack and enlarge it,
It became possible to make lumber.
After "splitting" lumber like that, we will finish the surface with a variety of axes.
The lumber was finished according to certain dimensions.
The giant tree building structure of Sannai Maruyama was also achieved only by using stone tools.
Such climate, topographical conditions, forest fauna, marine resource environment, etc.
The conditions of the Japanese archipelago are deeply related to the Japanese ones,
And I think they have cultivated and raised it greatly.
Isn't it quite natural for Japanese people to handle trees?
Such strong feelings boiled up and I couldn't stop.

【出雲大社古代社殿のロマン/日本のいい家㊳-4】

2021-08-03 05:18:41 | 日記


縄文と弥生の高層建築、そして石器時代由来の基本木工道具・石斧を見てきた。
竹中大工道具館展示ではこのあと、法隆寺の建築へと時代が移行する。
けれど、それにはどうも納得ができにくかった。
ヤマト朝廷の権力が確定して畿内地域で建築文化が展開する以前に
やはり八百万の神々の時代があり、その代表として出雲文化があったと思う。
そして四天王寺とか法隆寺とかの建築は輸入された「鎮護国家」思想による
仏教の影響の強いモノであり本来的列島社会の建築は古来の神社建築が
その様相を示唆しているように思われてならない。
そういう意味でも神社建築のまほろば・出雲は日本史のなかで孤高の存在。
初源の時期は記紀の記述にも登場する時代であり、
ヤマト王権成立以前にまでさかのぼることができるのだろう。
史書に残る記録でも平安中期にすでに「古格」として記述されている。
大国主命が国譲りして、その対価として「天にまで届く高さの神殿を」希望し、
ヤマト王権側はその申し出を了承して造営したという神話が残る。
創建時には高さ三十二丈(96m)という破天荒な高さの記述もあったとされるが
970年に著された源為憲「口遊〜くちずさみ〜」の記述では
奈良の大仏殿(十五丈)を上回っているとあるので、社伝の十六丈(48m)が
ほぼ妥当性があるとされているのです。
<データ・復元想像図類は大林組プロジェクトチーム+建築家・福山敏男氏
「古代出雲大社本殿の復元」によります>
大林組による古代出雲大社復元研究への着目、
その研究事跡の進展は2000年の出雲大社境内での巨大柱穴の新発見につながり、
「金輪造営図」という古社建築の設計平面図の記述の正しさを証明したという。
ポイントは使われた柱の巨木ぶり。以下島根県立古代出雲歴史博物館HPより。
〜平成12年から13年にかけて、出雲大社境内遺跡からスギの大木3本を1組にし、
直径が約3mにもなる巨大な柱が3カ所で発見された。これはそのうちの
棟をささえる柱すなわち棟持柱で古くから宇豆柱(うづばしら)と呼ばれるもの。

境内地下を流れる豊富な地下水のおかげで奇跡的に当時の姿をとどめて出土した。
直径が最大で約6mもある柱穴には人の頭の大きさかそれ以上の大きな石が
ぎっしりと積み込まれ、世界に例のない掘立柱の地下構造も明らかになった。〜

なんと最大の太さを持つ「岩根御柱」は直系3.6m、高さが36m、
他の柱も、直系3m高さ36〜42mという巨大さなのだという。
そしてその高層建築に対して上っていく「引橋」の長さは1町(109m段数170段)。
まことに古事記・日本書紀の記述が事実の建築としてあったことが裏付けられた。
この柱材の3.6mという巨大さについては3本の1m超の材を「金輪」という鉄材で
締め上げて緊結させた巨柱だったのだという。この技術がそのまま
「金輪造営図」という設計図名称になっていることから考えてキモになった技術。
竹中大工道具館での展示であえてこの出雲大社社殿について触れていないのは、
同業他社の大林組の研究成果、それが巻き起こした学術研究にリスペクトして
あえてスルーしたのではないかと思えてきます。
三内丸山の高層建築が前時代の石器時代の最高知見を動員した技術だったように
わたし的にはこの出雲神殿は三内丸山の縄文の高層建築技術、掘っ立て柱技術が
独自進化して成立したものと強く印象を持っています。
出雲大社社殿はなんども歴史上倒壊を繰り返してきたとされるけれど、
そのたびに古格に忠実に再建されてきたのだという。
戦国期の出雲阿国もこの再建費用を勧進する興業か。司馬遼太郎によれば、
出雲の、という名は「美人で誉れの高い」代名詞でもあったとされる。
そもそも出雲神殿の創建がいつにまでさかのぼるのかも不明ですが、
1万年前と想像の三内丸山から、輸入建築技術・畿内の寺院建築群の中間に
この出雲は位置し、日本独自建築技術の粋が懲らされていると思われます。



English version⬇

[Romance of the ancient shrine of Izumo Taisha / Good Japanese house ㊳-4]
I have seen the high-rise buildings of Jomon and Yayoi, and the basic woodworking tools and stone axes derived from the Stone Age.
At the Takenaka Carpentry Tools Museum exhibition, the era shifts to the architecture of Horyuji Temple.
However, it was hard to understand it.
Before the power of the Yamato court was confirmed and the architectural culture developed in the Kinai area
After all, there was an era of eight million gods, and I think there was Izumo culture as a representative.
And the architecture of Shitennoji and Horyu-ji is based on the imported "guardian state" idea.
The architecture of the archipelago society, which is strongly influenced by Buddhism, is the ancient shrine architecture.
It should not seem to suggest that aspect.
In that sense, the mahoroba and Izumo of shrine architecture are solitary in Japanese history.
The period of the first source is the period that appears in the description of Kiki,
It may be possible to go back to before the establishment of the Yamato kingship.
Even in the records that remain in historical books, it is already described as "old case" in the middle of the Heian period.
Okuninushi handed over the country, and in return he hoped for a "temple with a height that reaches heaven."
There remains a myth that the Yamato royal authority accepted the offer and built it.
At the time of its construction, it is said that there was a description of a terrible height of 32 heights (96 m).
In the description of Tamenori Minamoto's "Kuchiyu-Kuchizusami-" written in 970
It is said that it exceeds the Great Buddha Hall (15 length) in Nara, so the 16 length (48 m) of the company biography is
It is said to be almost valid.
According to "Restoration of the main shrine of ancient Izumo Taisha"
Focus on the restoration research of ancient Izumo Taisha by Obayashi Corporation,
The progress of the research trace led to the new discovery of a huge posthole in the precincts of Izumo Taisha Shrine in 2000.
It is said that it proved the correctness of the description of the design plan of the old company building called "Kinwa Zoukeizu".
The point is the giant tree of the pillar used. Below Shimane Prefectural Ancient Izumo History Museum HP From a>.
~ From 2000 to 2001, 3 large trees of Sugi were made into a set from the precincts of Izumo Taisha Shrine.
Huge pillars with a diameter of about 3 m were found in three places. This is one of them
The pillars that support the ridge, that is, the pillars that support the ridge, have long been called Uzubashira.

Thanks to the abundant groundwater flowing underground in the precincts, it miraculously retained its appearance at that time and was excavated.
In the pillar hole with a maximum diameter of about 6 m, there is a large stone that is the size of a human head or larger.
It was packed tightly, and the underground structure of the excavated pillar, which is unprecedented in the world, was revealed. ~

The thickest "Iwane Onbashira" has a direct line of 3.6m and a height of 36m.
The other pillars are also huge, with a direct line of 3m and a height of 36-42m.
The length of the "Hikibashi" that goes up to the high-rise building is one town (109m, 170 steps).
It was confirmed that the description of Kojiki and Nihon Shoki was a factual architecture.
Regarding the huge size of 3.6m of this pillar material, three lumbers over 1m are made of iron material called "Kinwa".
It is said that it was a huge pillar that was tightened and tied together. This technology remains as it is
This is a technology that has become a key factor because it has the name of a blueprint called "Kinwa Zoukei-zu".
The reason why I didn't mention this Izumo Taisha shrine in the exhibition at Takenaka Carpentry Tools Museum is
Respect for the research results of Obayashi Corporation of other companies in the same industry and the academic research that it caused
I think I dared to go through it.
As if the high-rise building of Sannai Maruyama was a technology that mobilized the best knowledge of the stone age of the previous era
For me, this Izumo temple has the Jomon high-rise building technology and digging pillar technology of Sannai Maruyama.
I have a strong impression that it was established by unique evolution.
It is said that the Izumo Taisha Shrine has repeatedly collapsed in history,
It is said that it has been rebuilt faithfully to the ancient style each time.
Is Izumo no Okuni during the Warring States period also a business that promotes this reconstruction cost? According to Ryotaro Shiba
The name Izumo is said to have been synonymous with "beautiful and prestigious."
It is unknown how long the construction of the Izumo Temple dates back to the first place.
From Sannai Maruyama, which was imagined 10,000 years ago, to the middle of imported building technology and temple buildings in Kinai
This Izumo is located, and it seems that the essence of Japan's unique architectural technology has been disciplined.


【人類史と建築道具「石斧」/日本のいい家㊳-3】

2021-08-02 05:20:22 | 日記



縄文時代と弥生時代の「砦」のような高層建築を見てきたけれど、
いずれにせよ、その復元について確かなエビデンスは難しい。
状況証拠を丹念に探究していくしかないというのが科学の立場でしょう。
その建築道具として、斧というのは始原的存在であることは理解出来る。
人類の船の利用は、水辺という絶対必要環境で流木などが水に浮かんでいるのを見て
「あれに乗ることができれば・・・」と類推したに相違ないことを考えても
ごくごく始原的な動機に起因するだろうと思われる。
現生人類は「好奇心」において他の先行人類をはるかに超えていたと言われる。
群の中から、その流木にしがみついて遠隔地に出掛けて
また水の「流れ」を利用して帰還するなり、テリトリーを拡大する手段に
やがて採用することはごく自然に体得していったことは疑いがない。
ひょっとすると人類の「体毛の減少」とすら関係しているかも知れない。
最初期に石という「道具」を発見したときに、木という素材に対して活かすのは
これもまた人類史的な「進化」だったことも間違いない。
人類史のスタート時点からこうした進化方向は選択されていたと思える。

そういった人類がグレートジャーニーという世界各地への進出を果たすとき、
木に対して石を使って「船」として利用する加工技術は始原的だった。
その起源的な道具として「石斧」はあった。
自然にある固い樹種の枝を採取し、その切っ先に鋭利な石を加工すれば
木を切り倒して利用することが可能になる。
次に真ん中部分を「くり抜く」ことで木の上で安定的体動作が可能になるという
技術進化の流れは、動機も含めて自然なものだと思う。
アフリカから中東地域、そこで枝分かれしてヨーロッパ大陸に向かった一群と
ユーラシア大陸に拡散したグループに分かれたけれど、
ひとつはオーストラリア大陸に向かって他の人類とは道を異にした。
このひとびとも分かれるときに船を利用しただろう。
そしてわれわれアジア大陸に向かった一群はその最東端であった台湾から
日本列島の最西端地域に向かってフロンティアの「船出」をした。
3万年前、日本列島進出の経緯を想像したNHK番組で語られたテーマ。
もちろんエビデンスは完璧ではないけれど、蓋然性はきわめて高いと思う。
このような日本列島への人類進出と同時並行で「船を扱う」ことは
目的的に追究されたと考える方が自然ではないか。

この列島に来着してみると、周囲を海に囲まれて気候風土的に
格別な環境として豊かな森林資源があることは容易にわかったことだろう。
来着するのに木の船を利用してきた人々にとって、
この環境の中で「船大工」技術が「家大工」技術を生み出したことも自明。
そしてやがて1万年前の縄文の世、巨大柱穴が6つ残された木造構築物に至った。
石器時代由来の人類知の巨大集積「石斧」が縄文の建築を可能にした。
石斧はこのような発展経緯の中で「縦斧」と「横斧」に仕分けられた。
縦斧は「木を切り倒す」目的性が高く、
一方の横斧は木をくり抜くような用途合理性が高く、
次第に木を加工する仕上げ的道具として多様な発展を遂げていった。
手斧という形態で、より細かな仕事を可能にしていっただろう。
継ぎ手仕口という、木造進化の独自性がいつの時代から可能となってきたのか、
非常に深く刺激を受け続けております。
現代の建築史、建築学の総力を挙げての遺跡復元という探究成果に
それらは反映されているだろうと、わたしとしては受け止めております。


English version⬇

[Human history and building tools "Stone Ax" / Good Japanese house ㊳-3]
I've seen high-rise buildings like "forts" in the Jomon and Yayoi periods,
In any case, there is difficult solid evidence for its restoration.
The position of science is that there is no choice but to carefully explore circumstantial evidence.
It is understandable that the ax is a primitive existence as the building tool.
When using a human ship, see driftwood floating on the water in the absolutely necessary environment of the waterside.
Even if you think that you must have analogized "If you can ride that ..."
It seems to be due to a very primitive motivation.
Modern humans are said to have far surpassed other predecessors in "curiosity."
From the group, cling to the driftwood and go to a remote place
Also, as a means of returning home using the "flow" of water, it can be used as a means of expanding the territory.
There is no doubt that it was quite natural to adopt it in due course.
Perhaps it is even related to human "hair loss".
When you first discovered a "tool" called stone, what you can use for the material called wood
There is no doubt that this was also an "evolution" in human history.
It seems that these evolutionary directions have been selected since the beginning of human history.

When such human beings make a foray into various parts of the world called the Great Journey,
The processing technology of using stones for wood as a "ship" was primitive.
There was a "stone ax" as its original tool.
If you take a branch of a hard tree species in nature and process a sharp stone on the tip
It will be possible to cut down trees and use them.
Next, by "hollowing out" the middle part, stable body movement is possible on the tree.
I think the flow of technological evolution is natural, including motives.
From Africa to the Middle East, where a group of branches headed for the European continent
Divided into groups that spread throughout the Eurasian continent,
One turned away from the rest of humanity towards the continent of Australia.
I would have used a ship when these people were separated.
And we, the group heading for the Asian continent, came from Taiwan, which was the easternmost point.
We made a frontier "departure" toward the westernmost region of the Japanese archipelago.
The theme told in an NHK program that imagined the process of expanding into the Japanese archipelago 30,000 years ago.
Of course, the evidence isn't perfect, but I think it's very likely.
"Handling a ship" at the same time as the advance of humankind into the Japanese archipelago
Isn't it more natural to think that it was pursued for the purpose?

When you arrive at this archipelago, you will be surrounded by the sea and the climate will be
It would be easy to see that there are abundant forest resources as a special environment.
For those who have used wooden boats to arrive and arrive
It is also self-evident that "ship carpenter" technology created "house carpenter" technology in this environment.
Eventually, in the Jomon period 10,000 years ago, a wooden structure with six huge postholes left was reached.
A huge collection of human knowledge from the Stone Age, "Stone Ax," made it possible to build Jomon.
The stone ax was classified into a "vertical ax" and a "horizontal ax" in this development process.
The vertical ax has a high purpose of "cutting down a tree",
On the other hand, the horizontal ax is highly rational for use like hollowing out a tree.
Gradually, it has made various developments as a finishing tool for processing wood.
In the form of a hatchet, it would have enabled more detailed work.
When did the uniqueness of the evolution of wooden structures, called joint fittings, become possible?
I continue to be very deeply stimulated.
For the results of the quest to restore the ruins with all the power of modern architectural history and architecture
I accept that they will be reflected.