日本カナダ文学会

The Canadian Literary Society of Japan

日本カナダ文学会第41回年次研究大会プログラム

2023-06-02 | 大会情報 Annual Meeting

 

日本カナダ文学会第41回年次研究大会プログラム

Programme of the 41th Conference of the Canadian Literary Society of Japan

 

日時:2023年6月17日(土)10:00-17:00(09:30受付開始)

Date and Time: 17 June 2023 (Sat) 10:00-17:00 (Registration opens at 09:30)

 

会場:近畿大学 東大阪キャンパス

〒577-8502 東大阪市小若江3丁目4-1    電話:06-6721-2332(代)

21号館203教室(西門をくぐって左ビル2階)

Venue: Kindai University Higashiosaka Campus

3-4-1 Kowakae, Higashiosaka City, Osaka, 577-8502, Japan   Tel:06-6721-2332(Main)

Building 21, Room 203

 

開催方式:ハイブリッド方式(face to face+Zoom)

対面とZoomのハイブリッド方式で開催(Zoom参加は会員のみ可能)

The conference will use a hybrid format, combining onsite face-to-face and remote presentations on Zoom. (Zoom is only available to members.)

 

 

**************************************

総合司会 副会長 室 淳子

Conference Chair: Junko Muro

Vice President, Canadian Literary Society of Japan

開会の辞 会長 佐藤 アヤ子                                           10:00-10:05

Opening Remarks  Ayako Sato, President, Canadian Literary Society of Japan

 

午前の部・Morning Session

研究発表・Research Presentations                                   

司会 沢田 知香子(学習院女子大学)/ Chair: Chikako Sawada(Gakushuin Women’s College)

風早 悟史(山陽小野田市立山口東京理科大学)               10:05-11:05

1.雨の波紋−“The Forest Path to the Spring” における楽園の表象­−

Presenter: Satoshi Kazahaya (Sanyo-Onoda City University)

Ripples of Raindrops: The Representation of Paradise in Malcolm Lowry’s “The Forest Path to the Spring”

 

司会 佐藤 アヤ子(明治学院大学)/ Chair: Ayako Sato (Meiji Gakuin University)

2.池村 彰子(神戸大学)                                           11:10-12:10

マーガレット・アトウッド『負債と報い』とチャールズ・ディケンズ『クリスマス・キャロル』考察―アダプテーションと新しいスクルージたちー

Presenter: Akiko Ikemura (Kobe University)

A Consideration of Atwood’s Payback and Dickens’s A Christmas Carol―Focusing on the Adaptation and New Scrooges―

 

昼食休憩・Lunch Break                           12:10-13:30                     

 

午後の部・Afternoon Session

 

総会・ General Meeting  議長 佐藤 アヤ子/ Chair: Ayako Sato          13:30-14:00

 

休憩・Break                                                           14:00-14:30

 

シンポジウム・Symposium                                              14:30-16:30                                                                                

司会 C. J. Armstrong(中京大学)/ Chair: C. J. Armstrong (Chukyo University)

カナダのLGBTQ+文学 / Canadian LGBTQ+Literature

Presenters:

映画参加:ミディ・オノデラ作Ten Cents a Danceの上映

Midi Onodera(映像作家/Film Maker)Screening of Ten Cents a Dance

紹介 (Introduction):荒木 陽子(敬和学園大学)/ Yoko Araki (Keiwa College)

 

戸田 由紀子(椙山女学園大学/Yukiko Toda(Sugiyama Women’s University)

サムラ・ハビブによるクィア・ムスリムの回想録/ We Have Always Been Here

 

佐々木 菜緒(明治大学/Nao Sasaki(Meiji University)

複数性としての主体の表出−−ケベックのクィア文学前史/ Emergence of Plural Subjectivity: The Prehistory of Queer Literature in Québec

 

閉会の辞 開催校 岸野 英美                                16:30-16:40

Closing Remarks  Hidemi Kishino

****************************************

★後援 カナダ大使館・ケベック州政府在日事務所

Supported by the Embassy of Canada and the Délégation générale du Québec à Tokyo

★会員外で大会参加の場合は1,000円いただきます。

Please note: There is a participation fee of ¥1000 for non-members.

★近畿大学東大阪へのアクセス

アクセス (https://www.kindai.ac.jp/access/) 近鉄奈良線「大阪難波」駅より「鶴橋」駅で乗り換え、近鉄大阪線「長瀬」駅下車、徒歩約 10 分で近畿大学西門に到着。 (または、近鉄奈良線「大阪難波」駅より「八戸ノ里」駅下車、近大直通ハ?ス約 6 分で近畿大学東正門 に到着。)
★懇親会/レストラン名/電話:THE LOUNGE(キャンパス内)・06-4309-7106

会費:6000円
★宿泊施設情報
 宿泊 大学付近におすすめする宿泊施設はありません。近鉄線沿いには宿泊施設が多くあり、交通 アクセスも容易です。以下参考まで。

ダイワロイネットホテル大阪上本町(https://www.daiwaroynet.jp/osaka-uehonmachi/)

相鉄フレッサイン大阪なんば駅前(https://sotetsu-hotels.com/fresa-inn/namba-ekimae/) U・コミュニティホテル(https://www.u-community.co.jp/)

 

 

 

発表要旨・Presentation Abstracts

 

雨の波紋

−“The Forest Path to the Spring” における楽園の表象­−

風早悟史

 マルカム・ラウリーは、1940年から54年まで、ノース・バンクーバー地区のドラートンの浜辺に小屋を借りて暮らし、代表作である『火山の下』(Under the Volcano, 1947)をはじめ、精力的に作品の執筆に取り組んだ。中編小説「泉への森の道」(“The Forest Path to the Spring,” 1961)には、楽園としてのドラートンがもっとも色濃く反映されている。ラウリーは自身の作品世界を、地獄・煉獄・天国というダンテの『神曲』3部作にならって構想していた。スペイン内戦によるヨーロッパ世界の動揺を背景に在メキシコ英国領事の悲劇的な死を描いた『火山の下』が地獄篇に相当するのに対し、「泉への森の道」は天国篇を成すと指摘する先行研究もある。

 「泉への森の道」の語り手の男と妻は、ラウリー夫妻と同じく、入江の岸に小屋を借りて住んでいる。その入江に雨が降り、水面に大小さまざまな波紋が生まれる。それを見た妻は、雨ももとは海の水であったという自然の循環を夫に説き、水平方向にも垂直方向にも広がる円環のイメージが喚起される。円環の形象はすでに『火山の下』においても重要な象徴として扱われていた。本発表では、「泉への森の道」が『火山の下』から円環の形象を受け継ぎ、それを登場人物に癒しと再生をもたらす楽園の表象として発展させていることを論じる。

 

Ripples of Raindrops:

The Representation of Paradise in Malcolm Lowry’s “The Forest Path to the Spring”

Satoshi Kazahaya

Malcolm Lowry lived in a cabin on the beach near Dollarton, North Vancouver, from 1940 to 1954, where he energetically wrote several works, including his masterpiece Under the Volcano (1947). The paradisiacal aspect of his Dollarton life is reflected most clearly in the novella “The Forest Path to the Spring” (1961). Lowry tried to organize the body of his works following the scheme of a Dantean trilogy:Inferno, Purgatorio, and Paradiso. As some scholars have already pointed out, “The Forest Path to the Spring” constitutes the Paradiso, while Under the Volcano, which depicts the tragic death of the ex-British consul in Mexico with the turmoil of Europe due to the Spanish Civil War as its background, is regarded as the Inferno.

    The narrator and his wife, like the Lowrys, live in a rented cabin on the shore. One day they see the rain falling on the inlet in front of their cabin, producing ripples of varying sizes on the surface. Watching them, the wife elaborates on the water cycle process between rain and sea water to her husband. Writing this scene, Lowry creates images of circles expanding both horizontally and vertically. He also employed circular images as an important symbol in Under the Volcano. In this presentation, analyzing the circular images and shapes appearing in Under the Volcano and “The Forest Path to the Spring,” we argue that Lowry utilizes them most successfully in the latter for the representation of a paradise that gives healing and regenerative powers to the protagonist.

 

******

マーガレット・アトウッド『負債と報い』と

チャールズ・ディケンズ『クリスマス・キャロル』考察

――アダプテーションと新しいスクルージたち――

池村 彰子

マーガレット・アトウッド (Margaret Atwood, 1939- ) のPaypack (2008)(佐藤アヤ子訳『負債と報い――豊かさの影――』)は、負債とは何か、経済的な金銭の問題のみならず、人間存在にとっての負債の本質について、メソポタミアや古代エジプト神話、聖書などに登場する「負債」について鳥瞰すると同時に、世界を揺るがせたアメリカ合衆国のサブ・プライムローンによる不況といった背景をもとに書かれた文明・文化批評である。さらに、その文脈には歴史的経済的負債についての現実性に加えて、神話や伝承による文学的側面が加えられ、リアリズムとファンタジーが渾然一体となって展開する。アトウッドは、ヴィクトリア時代の代表的作家ディケンズ (Charles Dickens, 1812-70) のA Christmas Carol: A Ghost Story of Christmas (1842) を改作し、『負債と報い』のプロットに援用している。世界で愛読されてきた『クリスマス・キャロル』の主人公エベニーザ・スクルージは、スクルージ&マーレイ商会を営むお金儲けに徹した守銭奴であり、「富の邪神」(Mammon)に奉仕する無慈悲な人間である。このプロットは、父親がマーシャルシー債務者監獄に収監されるという、ディケンズ自身の過酷な少年時代の影響を受けたものである。スクルージが、死んだマーレイの幽霊が予言した三人の精霊とともに自らの過去・現在・未来の姿を知ることで、慈悲深い人間へと生まれ変わる心温まるクリスマス物語を、アトウッドはどのように『負債と報い』に織り込んだのか?また、アトウッドが創作したスクルージ・ヌーボーの眼をとおして、導かれた結論とアトウッドが俯瞰した負債の世界とは何か?ディケンズとアトウッドのリアリズムとファンタジーが融和する二つの作品を比較分析し考察する。

 

A Consideration of Atwood’s Payback and Dickens’s A Christmas Carol:

-Focusing on the Adaptation and New Scrooges-

                             Akiko Ikemura

Paypack (2008) by Margaret Atwood (1939- ) (translated into Japanese by Ayako Sato (2012)), is an essay on what debt is, not only a matter of money economy, but also the essence of debt for human existence. It is a criticism of civilisation and culture written in the time when the sub-prime mortgage recession in the United States shook the world. The author explores the themes with a bird's-eye view of the nature of debt from the ancient times to the present, including Mesopotamian and Egyptian mythology and the Bible. In addition to the reality of historical economic debt, the context includes literary aspects. Atwood draws on the Victorian-era classic A Christmas Carol: A Ghost Story of Christmas (1842) by Charles Dickens (1812-70) as an adaptation for Payback. Ebenezer Scrooge, the hero of A Christmas Carol, is a money-grubbing miser who runs the Scrooge & Murray Trading Company. Scrooge is a merciless man who serves Mammon, but in the end he converts into a benevolent man due to the guidance of three spirits which were introduced by Murray’s ghost. The plot of the book was influenced by Dickens’ murky past. His father became bankrupt and was thrown into the debtor’s prison, Marshalsea. He had to work instead of going to school; hence, it was necessary for him to study alone. His extremely miserable experience in his young age left a permanent traumatic scar on him, and A Christmas Carol was written in the background of such a dark side of his life. I will try to examine comparatively Payback and A Christmas Carol and how Atwood adopts the original story in her plot, creating a new hero, Scrooge Nouveau. The new hero meets the three spirits of Earth Day Past, Present, and Future. He flies in the air with them. And at the ending scene of the book, he becomes serious and thoughtful and ponders on the duty and mission to repay his own debt, following the original of Scrooge by Dickens. In doing so, I will elucidate the meaning of Payback, and A Christmas Carol, that is, the debt of human beings for their existence, paying attention to the fusion of reality and fantasy.

 

******

シンポジウム:カナダのLGBTQ+文学 / Canadian LGBTQ+Literature(一部変更)

 

映画参加:ミディ・オノデラ作 Ten Cents a Dance(1985)を上演

紹介者:荒木 陽子(敬和学園大学)

 

ミディ・オノデラ

荒木陽子会員の簡単な紹介で、2018年にカナダ総督賞を受賞した映像作家・メディア・アーテイストのミディ・オノデラのTen Cents a Dance (1985)を上演します。

 

Ten Cents a Dance

Midi Onodera

With a brief introduction by Yoko Araki, Onodera’s Ten Cents a Dance (1985) will be screened. Onodera won a Governor General’s Award for Visual and Media Arts in 2018.

 

******

サムラ・ハビブによるクィア・ムスリムの回想録 ― We Have Always Been Here

戸田由紀子

1980年以降のフェミニズム、反人種主義、(ポスト)コロニアリズム、トランスナショナリズム、グローバリズムといった社会や思想の動きを反映し、多くのエスニックマイノリティ作家によって、彼らが所属するエスニック集団の文化的伝統や価値観、彼らが経験した苦難や成功ついて綴った作品が多数出版されてきた。しかしビジブルマイノリティであるだけではなく、信仰やセクシュアリティなど見えにくい要素においても少数派であるクィア・ムスリム作家Samra Habibは、クィア・ムスリムの声が十分に表現されていないと指摘し、クィア・ムスリムの経験の多様性と複雑さを文章や写真を通して紹介してきた。Habibが手掛けるJust Me and Allahは多様なクィアムスリムの在り方を、写真と共に彼らの物語を紹介するプロジェクトである。また、We Have Always Been Hereは、パキスタンからカナダに難民として移り住み、クィア・ムスリムになるまでの道のりを綴った個人的な回想録である。生まれ持った身体的性を自認し、それに準じた性役割や性表現、異性に対する性的指向に厳しく縛られてきたHabibにとって、クィアになることは “terrifying” なプロセスであった。本発表ではこれらの作品がSamra Habibの大きなテーマである“What does being queer look like?” をどのように探求しているかを見ていきたい。

 

Samra Habib’s Queer Muslim Memoir —We Have Always Been Here

Yukiko Toda

Reflecting social and ideological movements such as feminism, anti-racism, (post)colonialism, transnationalism, and globalism since 1980, many ethnic minority writers in Canada have been writing about the hardships, successes, cultural traditions, and values experienced by their ethnic groups. However, Queer Muslim writer Samra Habib, who is not only a Visible Minority but also a minority in terms of less visible factors such as religious faith and sexuality, points out that the voices of Queer Muslims are under-represented. Habib's Just Me and Allah is a photography project launched in 2014 to document the diverse ways of being a queer Muslim. We Have Always Been Here is a memoir of Habib's journey from Pakistan to Canada as a refugee and a queer Muslim. Becoming queer was a "terrifying" process for Habib, who had to strictly conform to gender identity assigned at birth and the corresponding gender role, gender expression, and heterosexual sexual orientation. This presentation will examine how these works explore Samra Habib's central theme, "What does being queer look like?"

 

******

複数性としての主体の表出−−ケベックのクィア文学前史

佐々木 菜緒

 2010年代以降、ケベック文学分野において「クィア」への関心が高まっている。一般的に今日クィアとは、様々な規範や価値体系を、性別だけでなく階級や文化集団、人種や環境に関わる観点も含めて解体し、世界中に存在する諸々の正常性の有り様を問いなおしていく考えをあらわしている。クィアには、従来のゲイ、ホモセクシュアル、レズビアンといった呼称の区別の中で生じる男女格差や、LGBTQ+などの図式化された呼び方が引き起こす問題を超えて、一人一人の主体性は固有の文脈の中で自由に構築されるものと捉えていく姿勢がある。ただ、歴史的に英仏や新旧大陸、男女や世代などの複数の対立構造が存在してきたケベックにおいて、主体性を問うことは多くの場合自己を多層的に捉えることを必要とし、複数の網の中にいる自己をどのように表現しうるのかと問うことと密接である。いわば複数性を内包した存在としての自己を書く行為は、実際に「クィア文学」が登場する前からケベック文学に見られる。「クィア」という名称はなくとも、ケベックの想像世界にはクィアの考えは存在していたといえる。この点を検証するために、本報告では、ミシェル・トランブレーやモニック・プルー、アンヌ・エベールなど20世紀を代表するケベック作家たちにみられる主体の表現方法を「クィア」の観点から読解分析することを試みたい。

 

Emergence of Plural Subjectivity:

The Prehistory of Queer Literature in Québec

Nao SASAKI

Since the 2010s, there has been a growing interest in "queer" in the Quebec literary field. In general, "queer" today represents the idea of deconstructing various norms and value systems, not only in terms of gender, but also in terms of class, cultural group, race, and environment, and of rethinking the nature of normality that exists around the world. "Queer" has an attitude of seeing each subjectivity as freely constructed within a unique context, beyond the disparities that arise within the traditional distinctions between gay, homosexual, and lesbian designations, and also beyond the problems caused by schematic designations such as LGBTQ+. However, in Québec, where historically there have been multiple conflicting structures (Anglophone and Francophone, old and new continents, men and women, and generations, etc.), the question of subjectivity often requires a multilayered view of the self and goes hand in hand with the question of how one self can express in a web of plurality. The act of writing about the self as a being that embraces plurality, so to speak, can actually be found in Quebec literature even before the emergence of "queer" literature. Even without the name "queer," the idea of queerness was present in Quebec's imaginary world. In order to examine this point of view, in my presentation I will make an attempt to analyze how subjectivity is expressed in some classic Québec writers of the 20th century, namely Michel Tremblay, Monique Proulx and Anne Hébert, from the perspective of "queer".

 

 


最新の画像もっと見る

コメントを投稿