Yassie Araiのメッセージ

ときどきの自分のエッセイを載せます

朝日記240630   “𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, ..."「もしもわたしが認知症になったら」

2024-06-30 12:29:16 | 自分史

 

朝日記240630   “𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, ..."「もしもわたしが認知症になったら」

 

徒然こと「もしもわたしが認知症になったら・・・」

去年の春(2023/4)に白内障での入院と投稿先締め切りとがかさなり、この稿のおさまりところに迷ってしまって、手元に残ってしまったものです。

私と同年代のアメリカの友人Billy Lovelace氏から送られてきものです。やや”悲痛なる”ひびきのメモです。ひとはやはりおもいはおなじなのだなあとおもいながら、そのままに手元でのお蔵入りになっていたものです。みなさま如何お感じになりましょうか。そのまま末尾に英原文を添えました。

徒然こと 「もしわたしが認知症になったら」[i]

~~~~

1もしわたしが認知症になったらわたしの家族にお願いしたい、この文章をわたしの居る場所の壁に掛けて思い出して欲しい。

2もしわたしが認知症になったら、わたしやわたしの家族がわたしの現実をそっと大事にしてほしい。もしわたしの妻がまだ生きているとわたしが考えて、またわたしの両親と会食しようと思っているなら、それらのことをわたしに信じさせてほしい。それがわたしにとって幸わせなことでしょう。

3もしわたしが認知症になったら、わたしにとって何が真実であるかということと何があなたにとって真実であるかということについてわたしと論争しないでほしい。

4もしわたしが認知症になったら、そしてわたしがあなたが誰あるかがあやしいとしても、それを個人的に受け止めないでほしい。わたしの時間のならびに、わたしが混乱しているのです。

 

5もしわたしが認知症になったら、そしてもはや食器類を使えなくなったら、わたしに食べさせてくれるのではなく、自分の指でたべるように仕向てください。そして自分でたべていけるかを見守ってもらいたい。

6もしわたしが認知症になったら、そしてわたしが悲しんだり、いらいらしたりしたらわたしの、手を握りそして耳を傾けて欲しい。どうか私が何に感じているか混乱しているなどと言わないでほしい。

7もしわたしが認知症になったら、こどものような扱いはしないでほしい。そのときも大人であるとして語り掛けてほしい。

8もしわたしが認知症になったら、それでもこれまでいつも楽しんできたことを変わらずに楽しみとしたいのです。ともだちといっしょに体操したり、読書したり、どこか訪問したりする方法を見つけさせてほしい。

 

9もしわたしが認知症になったら、わたしの昔のことを話させるよう仕向けてほしい。

10もしわたしが認知症になったら、そして過激な発言になっていたら、時間をとりなにがわたしを気がかりにしているかをみつけるように仕向てほしい。

11もしわたしが認知症になったら、あなたが扱われたらうれしいとおもうような風にわたしを扱ってほしい。

12もしわたしが認知症になったら、たくさんのスナック菓子を家に置いておいてほしい。いまでさえわたしがたべないなら、わたしは怒っているのだし、そしてもしわたしが認知症だったらわたしがなにを欲しがっているか説明することにトラブルのです。

 

13もしわたしが認知症になったら、どうかわたしについて語るときに、あたかもわたしがその場にいないかのように語らないでほしい。

14もしわたしが認知症になったら、そして認知症介護施設に生活することになっても、どうかしばしば訪ねてきてほしい。

15もしわたしが認知症になったら、わたしがなまえや、催しごとや、場所を取り違えてもいらつかないでほしい。ひとつ大きな息をしてほしい。それはわたしの過ちではないのです。

16もしわたしが認知症になったら、わたしは自分の好きな音楽をいつも自分の耳のなかで演奏しているかを確かめるようにしてほしい。

 

17もしわたしが認知症になったら、そしてわたしが部屋のモノを取り出したりそれを運んだりすることを好んだら、それらをわたしが、もとの場所にもどすときに私をたすけてほしい。

18もしわたしが認知症になったら、わたしをパーティーや家族での寄合から除外しないでほしい。

19もしわたしが認知症になったら、わたしがなおハグや握手を受けることにうれしく思うことを知っていてほしい。

20もしわたしが認知症になったら、わたしがあなたが知っていてそして愛しているそのひとであることをおぼえていてほしい。

 

これはわたしBill Lovelaceの書いたものではないがわたしのこころを打つものです。

あなたが知っているひとで認知症にあるひとの名誉のために、そして目下認知症/アルツハイマー認知症と闘っているひとの名誉のためにこのコピーを回覧されることを望みます。

(Bill Lovelace Bill Lovelaceより)

 

原文

“𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, I’d like my family to hang this wish list up on the wall where I live. I want them to remember these things.

 

 𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, I want my and family to embrace my reality. If I think my spouse is still alive, or if I think we’re visiting my parents for dinner, let me believe those things. I’ll be much happier for it.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, don’t argue with me about what is true for me versus what is true for you.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, and I am not sure who you are, do not take it personally. My timeline is confusing to me.

 

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, and can no longer use utensils, do not start feeding me. Instead, switch me to a finger-food diet, and see if I can still feed myself.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, and I am sad or anxious, hold my hand and listen. Do not tell me that my feelings are unfounded.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, I don’t want to be treated like a child. Talk to me like the adult that I am.

 

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, I still want to enjoy the things that I’ve always enjoyed. Help me find a way to exercise, read, and visit with friends.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, ask me to tell you a story from my past.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, and I become agitated, take the time to figure out what is bothering me.

 

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, treat me the way that you would want to be treated.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, make sure that there are plenty of snacks for me in the house. Even now if I don’t eat I get angry, and if I have dementia, I may have trouble explaining what I need.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, don’t talk about me as if I’m not in the room.

 

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, don’t feel guilty if you cannot care for me 24 hours a day, 7 days a week. It’s not your fault, and you’ve done your best. Find someone who can help you, or choose a great new place for me to live.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, and I live in a dementia care community, please visit me often.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, don’t act frustrated if I mix up names, events, or places. Take a deep breath. It’s not my fault.

 

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, make sure I always have my favorite music playing within earshot.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, and I like to pick up items and carry them around, help me return those items to their original places.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, don’t exclude me from parties and family gatherings.

 

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, know that I still like receiving hugs or handshakes.

𝐼𝒻 𝐼 𝑔𝑒𝓉 𝒹𝑒𝓂𝑒𝓃𝓉𝒾𝒶, remember that I am still the person you know and love.”

 

ᴄᴏᴘʏ ᴀɴᴅ ᴘᴀsᴛᴇ in honor of someone you know or knew who has dementia and in honor of all those you know and love fighting Dementia/Alzheimer’s.

This is not my writing but it touched my heart.

 

~~~~

[i] 初稿; 朝日記230220  「もしわたしが認知症になったら」


コメント    この記事についてブログを書く
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする
« 朝日記240629 橘樹住香―歴史... | トップ | 朝日記240703  Quick notes ;... »
最新の画像もっと見る

コメントを投稿

自分史」カテゴリの最新記事