Yassie Araiのメッセージ

ときどきの自分のエッセイを載せます

朝日記140718  朗読 P.Shelley 雲雀に捧ぐ

2024-07-18 23:09:05 | 自分史

朝日記140718  朗読 P.Shelley 雲雀に捧ぐ

P.Shelley 雲雀に捧ぐ 荒井康全訳

朗読は荒井公子さんです。

画面下方に現れる文字ストリームは朗読者の声にAI Copilotが勝手に応答して働いてしまいましたが、

単純誤訳はいくつ散らばっていますが、おゆるしのほどを。

以下をクリックすると動画があらわれます;

https://www.youtube.com/watch?v=YYGqhH73Q0g&t=599s

 

 

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2021年市民土曜講座 第4回「意識の謎に数学で迫る」

2024-07-16 01:53:49 | 自分史

2021年市民土曜講座 第4回「意識の謎に数学で迫る」

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朝日記240715  橘樹住香 歴史逍遙 みなひとの古代の夢にかへらむか

2024-07-15 11:11:40 | 自分史

朝日記240715  橘樹住香 歴史逍遙 みなひとの古代の夢にかへらむか

初出し 「HEARTの会」会報 No. 118 2024年夏季号 NPO法人人間環境活性化研究会 ISSN 2186-4454 

修正 2024/7/16

 

―歴史逍遙―

         みなひとの古代の夢にかへらむか

会員 橘樹 住香

松岡映丘に吉村忠夫あり

 

                   

               忠夫           住香庵

 

さねさし さかむのおのに もゆるひの ほなかにたちて とひきみはも

貫頭衣をもとに装束を考証す

 

 箱根稽古場のすまひから 新緑の山をみわたす その山のいたたきから やまとたけるは 弟橘姫をいたみ さかむの海に あかつまはや となき 吾妻となる

むさしの國のわか苫屋の向ヶ丘は やまとたけるの ゆかりの神木(しぼく)あり 姫の ゆかりと奈良朝には 橘樹(たちばな)郡と名つく 橘樹郡は世田谷から保土ヶ谷まで 生い茂る橘の實をおさむ かつて綺麗な川崎は 長十郎梨の原産地 きよき多摩川をうたふやうに 菜の花にさくら 桃 梨の花の咲きみたれ 桃源郷のなのか また 汽水域に生うる海苔にて 天下一品の浅草海苔となるも 京浜工業地帯となりその名のみのこり 絶ゆ かつては 東国の高野山といはれ 鎌倉のころに 山ふかき原生林の生い茂る柿生に 原産の甘柿の禅寺丸柿のみつけらる なれといくへにも重なる山をきり崩し ヤンキーとなり 近代化 すなはち西洋化により うみやまと おくにふりを なくしてゆくのか   

 

 


われたつや やまとくにはら ほろほろと なくこえかなし あをかきやまに 

 

 

 

古寺巡礼 ときに はたち いにしえのおもかけの色こき京やまと 二月堂にてめくりあひし日本畫の月岡榮貴に いまどこの宿 若きころはみな奈良博のむかいの日吉館だよ ここは大學の古美研の集ひ 奈良の芸術院とも 

お前は何泊するのかとおかみさん 二泊三日 短い そんなんで奈良がわかるのか 會津八一は半月もひと月も泊まり 扁額は八一の筆 いい紙に書くと こはばるが 新聞なら おおらかな書となると 八一へのなつかしさをわれに 

宿のこみ ねるところなく 奥のおかみさんのもとへ あるとき 労組により國鉄のとまり 古美研を引率する女子美のときの永井信一學長の手配のバスに 一 緒にと 花のお江戸へ 鎌倉府の技芸をおそわるみちゆきとなる 

 

前田青邨に入江正巳あり

入江のこのゑには 五十年ほと前の 奈良の薬師寺のこひしい 静謐な かなしみあり

 

住香庵

 

ギリシャの あふれんはかりの たまの肌の 女神にひきつけられしローマの人々は アフロディテへの 綺麗さの源の ほんかとりに励む       

   


あをき地中海の 天霊地気の ましろき大理石をてにいれ すへらかな 素肌のいのちを とはに ととむ なんてきれいなのかしら

 

 

 

 

 ローマ カピトリーノ 

 

       

日が陰りはじめ 人がまばらになり ぐるっと 一気呵成に かいてみる いたらぬところのあるも かいてみると おもしろい

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朝日記240715 橘樹 住香 よみかへる國寶の旅へ 2

2024-07-15 10:13:27 | 自分史

 

朝日記240715 橘樹 住香 よみかへる國寶の旅へ 2

初出し HEARTの会 会報 No.118 ,2024年夏季号 NPO法人人間環境活性化研究会 ISSN2186-4454

 

 

―歴史逍遙―

よみかへる國寶の旅へ2

会員 橘樹 住香

 

松岡映丘に吉田秋光あり

         

秋光    住香庵

 

澤瀉 おもたか

澤瀉縅鎧兜 

水辺のおもだかへのこのみをしる         

 

鈴木敬三に橘樹住香あり

         

京 嵯峨野の野々宮のやしろ ときの斎宮代は なんと平清盛平重盛その子六代 治承のかたりは 六代を最後に平家の嫡流はたゆとあり 六代は みつけらるるも きれいな たふとさゆゑ むさはおそれおほくも 切れぬと なきくする 青葉したたる二十四ころまで 命なからふも 鎌倉北條かたのなさけをしらぬ武者により いのち をはんぬ 

なれとこの姫巫女は六代の嫡流 世になんと秘すれし魂のかたみをいまも




よみがへる

       
   
 


 武蔵の國 御岳 國寶 日本原産茜染縅鎧兜 平安朝

 

 

           
     
 


                                                                  

 

小堀鞆音に鈴木敬三あり

日清日露の勝ときにわき 熱気につつまれ 大國に向かう大正の世をむかえ イギリス 日本 フランス イタリアと競ひあひ 國際聯盟をつくる 江戸城お堀まえの帝國ホテル・國会議事堂・東京 京都 奈良國立博物館・一丁ロンドンの丸の内 津々浦々に意気盛んなビルのたちきそひ 勝鬨橋しかり ニコライ堂 日本生命ビルしかり 世界に冠たる一等國をつくる まさしく常任理事國らしきお國ふり 裕仁帝の東宮生誕に沸く日比谷のちょうちん行列 國學院の鈴木敬三は若きころ宮内省の圖書寮にて ひそかに鎧兜の研究に頭角をあらはし 藤原王朝の鎧兜の復元をこころさす 東宮のことほきに 宮内省の職員からお小遣いを集め 武蔵野國御岳の平安朝の鎧兜をよみかへらす こまかく圖面をひき 鎧師小野田光彦の手により よみがえらせし鎧は 絹の組紐を日本原産茜草にて染む 原本の國寶赤糸縅の修理は 明治の初めの乏しいなか 西洋の化学染料をまかなひ いまは桃色にかはり 腹のつるはしりも ありあはせの 鹿の皮 それなりの格好をつけ 兜のしころは新しくする ほんものの茜染めは いまも色あざやかなすごさを世にしめし 國寶をはるかにしのぐ名品となる 天下の鈴木敬三博士となる

いま ちまたで めにする鎧は 99%江戸末期のもの 

よみかへらす鎌倉武者の澤瀉縅鎧兜  

 

鈴木敬三に池田宏あり

東博の陳列ケースに飾られし鎧を ときの上席研究員の池田の特別なはからひにて 國立美校の日本畫の學生にきせる 矢はねは扇形にひろけ 考証のたしかさとなる 鎌倉から南北朝のむさは きらひやかな すえ金物の鎧をこのむ また毛利家伝来の直垂を忠実に再現 蒙古襲来の鎌倉武者ここにあり

 

 

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朝日記240715 橘樹住香 倭の海山のをんな 海山のをとこ

2024-07-15 09:09:45 | 自分史

朝日記240715 橘樹住香 倭の海山のをんな 海山のをとこ

初出し 「HEARTの会」会報 No.118, 2024年 夏季号 NPO法人人間環境活性化研究会 ISSN 2186-4454

 

―歴史逍遙―

 倭の海山のをんな 海山のをとこ

会員 橘樹 住香

 

松岡映丘に吉村忠夫あり

 

 

小督     吉村忠夫  住香庵

 

 

 

 

   

 

 

 

 

    

 

 

                 

                                                   

 

       

ひのもとの源郷 熊野

いくたひか はる夏秋冬を紀勢線にてめくるも 若きころ田中親美邸に縣治朗をおとなひ NHK朝ドラの美術の相談 舞台となる阿波にいくことをすすめらる 

夜の華の都を船出し 相模灘 伊豆沖は波たかし 漆黒からむらさきたちたる熊野灘 くれなゐそむる潮岬 ひのもとの源郷とたたへられし紀伊半島は しまのこときうるはしさ あをそらすすし阿波につく うるはしきやまとの國は

 

 

は志居  磯田長秋

 

 住

 

 

 

                                    

 

 

 

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朝日記240707 私のよびかけ 「もし、日本ができないとすると・・」

2024-07-07 05:50:52 | 自分史
朝日記240707 私のよびかけ「もし、日本ができないとすると・・」
 
 
~~~~~ あの朝日記の再掲載です~~~~
 
 
~~~~~私のよびかけ~~~
ワシントンポストがあの福島原発災害のさなかに日本によせた論説をおもいだし、その朝日記を再掲した。さて、きょうは東京都知事選挙である。候補者の数が50余、その品性もさることながら、マンネリ沈滞で、それこそ「ふたつの毒饅頭をわけて食べる」様相は消えていない。そう、戦災、大地震災害となお、深刻、さまざま話題をさらったが、この国がこれまで未曽有の困難のさなかから立ち上がってきたことは世界知性からの誇りであり、かつこの国がなおこのプラネットでの人類未来への希望の灯台と目されていること、否なるべきことをいま、ともどもそのこころざしを共有したい。停滞放漫感のただよう東京に勇気ある若者が立ち上がった、理性のある活力の東京を指揮しようと立つ。もうひとり国の安全の前線指揮にあってこの国の立ち位置の脆弱さからの立ち直りを解く初老の武人も再度立つ。わたしはこの二人を評価したい。すくなくも、これまでの掌にあった指揮は思考力のうすい、ポピュリストであり、自己撞着方のひとであったことを判断しよう。もうひとり感性はするどいが、ことの本質をみず、欠点をあげつらい吹聴し自らの思考過程をも経ないでまかせ提案のひと、これも単なるポピュリストの指揮候補者である、この二人には退場を願おう。前二人のうちどちらかは迷うのであるが、一択のときだ、今回、松明を高く掲げたあの若者にともかくも賭けよう。投票はおおきな実験である。これに参加し一筋の灯台の明り筋をみよう。
~~~
 
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朝日記240706  朝日記記事「チャールズ・サンダース・パース」へのご案内

2024-07-06 13:13:41 | 自分史

 

朝日記240706  朝日記記事「チャールズ・サンダース・パース」へのご案内

 

~~~~~

朝日記240705  (総表紙・目次)「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

~~~~~

上記翻訳あたっての感想(荒井康全);

アメリカプラグマティズムの祖であるパースについての解説です。パースは彼の生きた時代では孤独孤立した状態におかれたが、その残したものは巨大であり、本質的であり、その影響は今世紀に至ってなお新鮮なる影響を与えている。特に 信号-対象ー観察者というTriadicsの発想は、デカルト主義の主観―客観の二元論を越えて、対象を物質系にとどめるのではなく、信号と対象という2元をカップルにし情報系をとりこんだこと、これを誰が見ているのか、なにに指向させるのか、観察者(主体、人間)という仮説と制御のサイクルから認識を得るという目的論的思考枠組み(プラグマティズム)を提起した。20世紀の後半におきた哲学界でのソシュール・チョムスキーらの「言語論的転回」、またウィーナー・ノイマン・チュールング等の科学技術界でおきた情報通信制御系から人工知能への展開への「低音通奏的」知的底流を成しているという共通認識があり、それ故に彼の知的パラダイムは世界的に広がっている。近代文明が非明示的ではるが構造的転換についての悲観からあらたな人類知のあらたなパラダイムを探求するという点で学術知の世界は一致している。このWiki記事はパース哲学を通じてこれらの真摯なる気概のあふれるチャレンジをみる。これはわれわれにとっても新たな啓蒙を感じさせにはおかない。その文脈は一読に値するとあえて言っておきたい。

本文へ  ↓

朝日記240705  (総表紙・目次)「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

 

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朝日記240705  (その17) 文献類7 「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

2024-07-05 14:02:05 | 研究論説

朝日記240705  (その17) 文献類7 「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

朝日記240705  (総表紙・目次)「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

 

 文献類7 external linsk, sister projects,categories, author right;

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Charles Sanders Peirceat Wikipedia's sister projects

 

 

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朝日記240705  (その16) 文献類6 「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

2024-07-05 13:56:40 | 研究論説

朝日記240705  (その16) 文献類6 「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

朝日記240705  (総表紙・目次)「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

 注意 弧の文献の通し検索番号は 以下の番号+150です。 例 下の番号2は検索番号152である;

 

  1. ^Peirce, "Carnegie Application", The New Elements of Mathematics 4, p. 54.
  2. ^Peirce (1867), "Upon Logical Comprehension and Extension" (CP 2.391–426), (Writings of Charles S. Peirce, 2:70–86 Archived 2019-12-09 at the Wayback Machine).
  3. Jump up to:ab See pp. 404–409 in "Pragmatism" in The Essential Peirce, 2. Ten quotes on collateral experience from Peirce provided by Joseph Ransdell can be viewed here at peirce-l's Lyris archive. Note: Ransdell's quotes from Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 8.178–179 are also in The Essential Peirce, 2:493–494, which gives their date as 1909; and his quote from Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 8.183 is also in The Essential Peirce, 2:495–496, which gives its date as 1909.
  4. ^Peirce, letter to William James, dated 1909, see The Essential Peirce, 2:492.
  5. Jump up to:ab c See "76 definitions of the sign by C. S. Peirce", collected by Robert Marty (U. of Perpignan, France).
  6. ^Peirce, A Letter to Lady Welby (1908), Semiotic and Significs, pp. 80–81:

I define a Sign as anything which is so determined by something else, called its Object, and so determines an effect upon a person, which effect I call its Interpretant, that the latter is thereby mediately determined by the former. My insertion of "upon a person" is a sop to Cerberus, because I despair of making my own broader conception understood.

  1. ^Representamen (/ˌrɛprɪzɛnˈteɪmən/ REP-ri-zen-TAY-mən) was adopted (not coined) by Peirce as his technical term for the sign as covered in his theory, in case a divergence should come to light between his theoretical version and the popular senses of the word "sign". He eventually stopped using "representamen". See The Essential Peirce, 2:272–273 and Semiotic and Significs 193, quotes in "Representamen" at Commens Digital Companion to C.S. Peirce.
  2. ^Eco, Umberto (1984). Semiotics and the Philosophy of Language. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press. p. 15ISBN 978-0-25320398-4.
  3. Jump up to:ab Peirce (1909), A Letter to William James, The Essential Peirce, 2:492–502. Fictional object, 498. Object as universe of discourse, 492. See "Dynamical Object" at Commens Digital Companion to C.S. Peirce.
  4. ^See "Immediate Object", etc., at Commens Digital Companion to C.S. Peirce.
  5. Jump up to:ab Peirce (1903 MS), "Nomenclature and Divisions of Triadic Relations, as Far as They Are Determined", under other titles in Collected Papers (CP) v. 2, paragraphs 233–272, and reprinted under the original title in Essential Peirce (EP) v. 2, pp. 289–299. Also see image of MS 339 (August 7, 1904) supplied to peirce-l by Bernard Morand of the Institut Universitaire de Technologie (France), Département Informatique.
  6. Jump up to:ab On the varying terminology, look up in Commens Digital Companion to C.S. Peirce.
  7. ^Popular Science Monthly, v. 13, pp. 470–482, see 472 or the book at WikisourceCollected Papers of Charles Sanders Peirce, 2.619–644 [623]
  8. ^See, under "Abduction" at Commens Digital Companion to C.S. Peirce, the following quotes:
    • On correction of "A Theory of Probable Inference", see quotes from "Minute Logic", Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 2.102, c. 1902, and from the Carnegie Application (L75), 1902, Historical Perspectives on Peirce's Logic of Science 2, pp. 1031–1032.
    • On new logical form for abduction, see quote from Harvard Lectures on Pragmatism, 1903, Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 5.188–189.

See also Santaella, Lucia (1997) "The Development of Peirce's Three Types of Reasoning: Abduction, Deduction, and Induction", 6th Congress of the IASSEprint.

  1. ^"Lectures on Pragmatism", 1903, Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 5.171.
  2. ^A Letter to J. H. Kehler (dated 1911), The New Elements of Mathematics 3, pp. 203–204, see in "Retroduction" at Commens Digital Companion to C.S. Peirce.
  3. ^Peirce (1868), "Nominalism versus Realism", Journal of Speculative Philosophy 2, n. 1, pp. 57–61. Reprinted (CP 6.619–624), (Writings of Charles S. Peirce, 2:144–153 Archived 2008-05-31 at the Wayback Machine).
  4. ^On developments in Peirce's realism, see:
    • Peirce (1897), "The Logic of Relatives", The Monist VII, n. 2 pp. 161–217, see 206(via Google). Reprinted Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 3.456–552.
    • Peirce (1905), "Issues of Pragmaticism", The Monist XV, n. 4, pp. 481–499, see 495–496(via Google). Reprinted (CP 5.438–463, see 453–457).
    • Peirce (c. 1905), Letter to Signor Calderoni, Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 8.205–213, see 208.
    • Lane, Robert (2007), "Peirce's Modal Shift: From Set Theory to Pragmaticism", Journal of the History of Philosophy, v. 45, n. 4.
  5. ^Peirce (1893–1894, MS 949, p. 1)
  6. ^Peirce (1903 MS), Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 6.176: "But I now define a pseudo-continuum as that which modern writers on the theory of functions call a continuum. But this is fully represented by [...] the totality of real values, rational and irrational [...]."
  7. ^Peirce (1902 MS) and Ransdell, Joseph, ed. (1998), "Analysis of the Methods of Mathematical Demonstration", Memoir 4 Archived 2013-11-03 at the Wayback Machine, Draft C, MS L75.90–102, see 99–100. (Once there, scroll down).
  8. ^See:
    • Peirce (1908), "Some Amazing Mazes (Conclusion), Explanation of Curiosity the First", The Monist, v. 18, n. 3, pp. 416–444, see 463–464. Reprinted Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 4.594–642, see 642.
    • Havenel, Jérôme (2008), "Peirce's Clarifications on Continuity", TransactionsWinter 2008 pp. 68–133, see 119. Abstract.
  9. ^Peirce in his 1906 "Answers to Questions concerning my Belief in God", Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 6.495, Eprint Archived February 23, 2008, at the Wayback Machine, reprinted in part as "The Concept of God" in Philosophical Writings of Peirce, J. Buchler, ed., 1940, pp. 375–378:

I will also take the liberty of substituting "reality" for "existence." This is perhaps overscrupulosity; but I myself always use exist in its strict philosophical sense of "react with the other like things in the environment." Of course, in that sense, it would be fetichism to say that God "exists." The word "reality," on the contrary, is used in ordinary parlance in its correct philosophical sense. [....] I define the real as that which holds its characters on such a tenure that it makes not the slightest difference what any man or men may have thought them to be, or ever will have thought them to be, here using thought to include, imagining, opining, and willing (as long as forcible means are not used); but the real thing's characters will remain absolutely untouched.

  1. ^See his "The Doctrine of Necessity Examined" (1892) and "Reply to the Necessitarians" (1893), to both of which editor Paul Carus
  2. ^Peirce (1891), "The Architecture of Theories", The Monist 1, pp. 161–176, see p. 170, via Internet Archive. Reprinted (CP 6.7–34) and (The Essential Peirce, 1:285–297, see p. 293).
  3. ^Peirce, C.S. (1871), Review: Fraser's Edition of the Works of George Berkeley in North American Review 113(October):449-72, reprinted in Collected Papers of Charles Sanders Peirce 8, paragraphs 7–38 and in Writings of Charles S. Peirce v. 2, pp. 462–486. Peirce Edition Project Eprint Archived 2018-07-06 at the Wayback Machine.
  4. ^See "tychism", "tychasm", "tychasticism", and the rest, at http://www.helsinki.fi/science/commens/dictionary.html Archived August 22, 2010, at the Wayback Machine Commens Digital Companion to C.S. Peircehttps://web.archive.org/web/20111024011940/http://www.helsinki.fi/science/commens/dictionary.html
  5. ^See p. 115 in Reasoning and the Logic of Things (Peirce's 1898 lectures).

 

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朝日記240705  (その15-2) 文献類5 「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

2024-07-05 13:52:29 | 研究論説

 

朝日記240705  (その15-2) 文献類5 「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

朝日記240705  (総表紙・目次)「翻訳チャールズ・サンダース・パース」

 注意 弧の文献の通し検索番号は 以下の番号+120です。 例 下の番号2は検索番号122である;

 

  1. ^Peirce (c. 1906), "PAP (Prolegomena to an Apology for Pragmatism)" (MS 293), The New Elements of Mathematics 4, pp. 319–320, first quote under "Abduction" at Commens Digital Companion to C. S. Peirce.
  2. ^Peirce (1903), "Pragmatism – The Logic of Abduction", Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 5.195–205, especially 196. Eprint.
  3. ^Peirce, Carnegie application, MS L75.279–280: Memoir 27 Archived 2011-05-24 at the Wayback Machine, Draft B.
  4. Jump up to:ab See MS L75.329–330, from Draft D of Memoir 27 Archived 2011-05-24 at the Wayback Machine of Peirce's application to the Carnegie Institution:

Consequently, to discover is simply to expedite an event that would occur sooner or later, if we had not troubled ourselves to make the discovery. Consequently, the art of discovery is purely a question of economics. The economics of research is, so far as logic is concerned, the leading doctrine with reference to the art of discovery. Consequently, the conduct of abduction, which is chiefly a question of heuretic and is the first question of heuretic, is to be governed by economical considerations.

  1. ^Peirce, C. S., "On the Logic of Drawing Ancient History from Documents", The Essential Peirce, 2, see pp. 107–109. On Twenty Questions, see 109:

Thus, twenty skillful hypotheses will ascertain what 200,000 stupid ones might fail to do.

  1. Jump up to:ab c d e Peirce (1868), "Some Consequences of Four Incapacities", Journal of Speculative Philosophy 2, n. 3, pp. 140–157. Reprinted Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 5.264–317, Writings of Charles S. Peirce, 2:211–242, The Essential Peirce, 1:28–55. Arisbe Eprint.
  2. ^Peirce believed in God. See section #Philosophy: metaphysics.
  3. ^However, Peirce disagreed with Hegelian absolute idealism. See for example Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 8.131.
  4. ^See in "Firstness", "Secondness", and "Thirdness" in Commens Digital Companion to C.S. Peirce.
  5. ^Peirce (1893), "The Categories" MS 403. Arisbe Eprint Archived 2014-07-31 at the Wayback Machine, edited by Joseph Ransdell, with information on the re-write, and interleaved with the 1867 "New List" for comparison.
  6. ^"Minute Logic", CP 2.87, c. 1902 and A Letter to Lady Welby, CP 8.329, 1904. See relevant quotes under "Categories, Cenopythagorean Categories" in Commens Dictionary of Peirce's Terms (CDPT), Bergman & Paalova, eds., U. of Helsinki.
  7. ^See quotes under "Firstness, First [as a category]" in CDPT.
  8. Jump up to:ab The ground blackness is the pure abstraction of the quality black. Something black is something embodying blackness, pointing us back to the abstraction. The quality black amounts to reference to its own pure abstraction, the ground blackness. The question is not merely of noun (the ground) versus adjective (the quality), but rather of whether we are considering the black(ness) as abstracted away from application to an object, or instead as so applied (for instance to a stove). Yet note that Peirce's distinction here is not that between a property-general and a property-individual (a trope). See "On a New List of Categories" (1867), in the section appearing in CP 1.551. Regarding the ground, cf. the Scholastic conception of a relation's foundation, Google limited preview Deely 1982, p. 61.
  9. ^A quale in this sense is a such, just as a quality is a suchness. Cf. under "Use of Letters" in §3 of Peirce's "Description of a Notation for the Logic of Relatives", Memoirs of the American Academy, v. 9, pp. 317–378 (1870), separately reprinted (1870), from which see  6 via Google books, also reprinted in CP 3.63:

Now logical terms are of three grand classes. The first embraces those whose logical form involves only the conception of quality, and which therefore represent a thing simply as "a —." These discriminate objects in the most rudimentary way, which does not involve any consciousness of discrimination. They regard an object as it is in itself as such (quale); for example, as horse, tree, or man. These are absolute terms. (Peirce, 1870. But also see "Quale-Consciousness", 1898, in CP 6.222–237.)

  1. ^See quotes under "Secondness, Second [as a category]" in CDPT.
  2. ^See quotes under "Thirdness, Third [as a category]" in CDPT.
  3. ^Lewis, Clarence Irving (1918), A Survey of Symbolic Logic, see ch. 1, §7 "Peirce", pp. 79–106, see  79 (Internet Archive). Note that Lewis's bibliography lists works by Frege, tagged with asterisks as important.
  4. ^Avery, John (2003) Information theory and evolution, p. 167; also Mitchell, Melanie, "My Scientific Ancestry Archived October 8, 2014, at the Wayback Machine".
  5. ^Beil, Ralph G. and Ketner, Kenneth (2003), "Peirce, Clifford, and Quantum Theory", International Journal of Theoretical Physics 42, n. 9, pp. 1957–1972.
  6. ^Houser, Roberts, and Van Evra, eds. (1997), Studies in the Logic of Charles Sanders Peirce, Indiana U., Bloomington, IN.
  7. ^Misak, ed. (2004), The Cambridge Companion to Peirce, Cambridge U., UK.
  8. Jump up to:ab Peirce (1882), "Introductory Lecture on the Study of Logic" delivered September 1882, Johns Hopkins University Circulars, v. 2, n. 19, pp. 11–12 (via Google), November 1882. Reprinted (The Essential Peirce, 1:210–214; Writings of Charles S. Peirce, 4:378–382; Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 7.59–76). The definition of logic quoted by Peirce is by Peter of Spain.
  9. ^Peirce (1878), "The Doctrine of Chances", Popular Science Monthly, v. 12, pp. 604–615 (CP 2.645–668, Writings of Charles S. Peirce, 3:276–290, The Essential Peirce, 1:142–154).

... death makes the number of our risks, the number of our inferences, finite, and so makes their mean result uncertain. The very idea of probability and of reasoning rests on the assumption that this number is indefinitely great. ... logicality inexorably requires that our interests shall not be limited. ... Logic is rooted in the social principle.

  1. ^Peirce, Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 5.448 footnote, from "The Basis of Pragmaticism" in 1906.
  2. Jump up to:ab c Peirce, (1868), "Questions concerning certain Faculties claimed for Man", Journal of Speculative Philosophy 2, n. 2, pp. 103–114. On thought in signs, see p. 112. Reprinted Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 5.213–263 (on thought in signs, see 253), Writings of Charles S. Peirce, 2:193–211, The Essential Peirce, 2:11–27. Arisbe Eprint Archived 2007-10-14 at the Wayback Machine.
  3. ^Peirce (1902), The Carnegie Institute Application, Memoir 10, MS L75.361–362, Arisbe Eprint Archived 2011-05-24 at the Wayback Machine.
  4. Jump up to:ab Peirce, "Grounds of Validity of the Laws of Logic: Further Consequences of Four Incapacities", Journal of Speculative Philosophy II, n. 4, pp. 193–208. Reprinted Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 5.318–357, Writings of Charles S. Peirce, 2:242–272 (Peirce Edition ProjectEprint Archived 2010-05-28 at the Wayback Machine), The Essential Peirce, 1:56–82.
  5. ^Peirce (1905), "What Pragmatism Is", The Monist, v. XV, n. 2, pp. 161–181, see 167. Reprinted Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 5.411–437, see 416. Arisbe Eprint.
  6. ^Peirce 1907, Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 5.484. Reprinted, The Essential Peirce, 2:411 in "Pragmatism" (398–433).
  7. ^See "Quasi-mind" in Commens Digital Companion to C.S. Peirce.
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