Mr. Kennedy, then 14, leads the pallbearers carrying the body of his father, Senator Robert Kennedy, at Arlington National Cemetery in 1968.
当時14歳だったケネディ氏は、1968年にアーリントン国立墓地で、(訳注:暗殺された)父親のロバート・ケネディ上院議員(訳注: 司法長官)の遺体を運ぶ棺側添人を率いています。
MICHAEL OCHS ARCHIVES/GETTY IMAGES
出典: ロバートF.ケネディ・ジュニア氏の中傷を行なったトロントのグローブ・アンド・メールのサイト
https://www.theglobeandmail.com/world/article-robert-f-kennedy-jr-medical-misinformation/
How a Kennedy became a ‘superspreader’ of hoaxes on COVID-19, vaccines, 5G and more
ケネディがCOVID-19、ワクチン、5Gなどのデマの「スーパースプレッダー」になった経緯
Robert F. Kennedy Jr. was once an acclaimed environmentalist, but his anti-vaccination advocacy and conspiracy theories have made him a magnet for misinformation in the pandemic
ロバート・F・ケネディ・ジュニアはかつて絶賛された環境保護論者でしたが、彼の反予防接種擁護と陰謀論は彼をパンデミックにおける誤った情報の磁石にしました
ALEXI MOSTROUS
CONTRIBUTED TO THE GLOBE AND MAIL
PUBLISHED SEPTEMBER 16, 2020
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2情報戦争Infowar: ビル・ゲイツの手下のマスコミがロバート・F・ケネディ・ジュニア氏を攻撃
Event 201 イベント201
Shortly after Tortoise Media was launched, two of its funding partners participated in a global-pandemic exercise called Event 201, which was held in New York City in October 2019 and involved 15 lead participants.
Tortoise Mediaが立ち上げられた直後、その資金提供パートナーの2つが、2019年10月にニューヨーク市で開催された15人の主要な参加者が参加したイベント201と呼ばれる世界的大流行の演習に参加しました。
Independent journalist Rosemary Frei, who has written extensively about COVID-19, told me by email that Event 201 “simulated a novel-coronavirus pandemic – and eerily reflected what started to roll out in the real world shortly after that, including measures against the virus causing the markets to crash.”
COVID-19について幅広く執筆している独立ジャーナリストのローズマリー・フライは、イベント201が「新しいコロナウイルスのパンデミックをシミュレートし、市場を崩壊させるウイルスに対する対策を含むその後まもなく現実の世界で展開し始めたものを不気味に反映した」とメールで私に語った。
Frei told me, “One of the event’s main sponsors was the Bill & Melinda Gates Foundation,” and “a representative from the foundation was among the 15 lead participants.
フライは、「イベントのメインスポンサーの1つはビル&メリンダゲイツ財団でした」と私に言いました。「財団の代表者は15人の主要な参加者の中にいました。
Another lead participant was Matthew Harrington, the Global Chief Operating Officer at Edelman.”
別の主要な参加者は、Edelmanのグローバル最高執行責任者であるMatthew Harringtonでした。」
According to Frei, citing video footage from Event 201 that she’d mentioned in her March 29 blog entry (rosemaryfrei.ca/blog), “One of the central predictions in Event 201 was ‘overwhelming amounts of dis- and misinformation circulating over the internet’.
フライによると、3月29日のブログエントリ(rosemaryfrei.ca/blog)で言及したイベント201のビデオ映像を引用して、「イベント201の中心的な予測の1つは、圧倒的な量の歪んだ情報と誤った情報がインターネットを駆け巡ることでした。」
[Edelman’s] Harrington opined at the roundtable that, in response, social-media platforms [Facebook, Google, Twitter, etc.] must recognize they are broadcasters and partner “with the scientific and health communities to counterweight [misinformation], if not flood the zone, [with] accurate information.”
[Edelman’s] Harringtonは円卓会議で、それに応じて、ソーシャルメディアプラットフォーム[Facebook、Google、Twitterなど]は自分たちが放送局であること、そして「科学および健康コミュニティと協力して、[誤った情報]を相殺し、もしそうでないならば、領域に[正確な情報]の洪水で満たすことを認識しなければならないと意見を述べました。
Frei told me, “Harrington also said ‘there needs to be a centralized response around the communications approach, that then is cascaded to informed advocates representing the NGO communities, the medical professionals, etc.’ and ‘centralized on an international basis’.”
フライは私に、「ハリントンはまた、「コミュニケーションアプローチの周りに一元化された対応が必要であり、それはNGOコミュニティ、医療専門家などを代表する情報に基づいた支持者に流され」、「国際的に一元化されている」と述べました。
With Edelman and the Gates Foundation worried about dis- and misinformation circulating over the internet, these two Tortoise partners appear to have joined forces with Tortoise partners Facebook and Google, which during the pandemic lockdown have been censoring public health information from a variety of websites.
エーデルマンとゲイツ財団は、インターネット上で流布している歪んだ情報や誤った情報を懸念しており、これら2つのTortoiseパートナーは、パンデミックの封鎖中にさまざまなWebサイトからの公衆衛生情報を検閲しているTortoiseパートナーのFacebookおよびGoogleと協力したようです。
A Facebook spokesperson recently told The Guardian that “we have removed 7m [million] pieces of Covid-19-related misinfo between April and June…” [13]
Facebookのスポークスパーソンは最近、ガーディアン紙に「4月から6月の間に700万のCovid-19関連の誤報を削除した…」と語りました[13]。
(訳注: ニュースや情報の検閲削除が3ヶ月間に700万件とは、ものすごい検閲をアメリカCIAの工作部隊として悪名高いFacebookはやっています。新型コロナCovid-19の情報は、全世界で操作され検閲されています。)
One of the perks that Tortoise provides to its members is a “daily news feed” of selected articles from other sites, along with its own pieces.
Tortoiseがメンバーに提供する特典の1つは、他のサイトから選択した記事とTortoise自身の記事の「毎日のニュース供給」です。
It looks like Tortoise Media is intended to be a “centralized response” on “an international basis”.
Tortoise Mediaは、「国際ベース」での「集中型対応」を目的としているようです。
With Edelman’s help, and its 67 offices worldwide, that is potentially possible.
エーデルマンの助けと世界中の67のオフィスがあれば、それは潜在的に可能です。
Gates & Media ゲイツとメディア
That may help explain Tortoise Media’s Sept. 17 article expressing concern that “Since February, Mr. Kennedy Jr.’s social-media support has tripled from 229,000 followers to 665,000 today.” [14]
これは、Tortoise Mediaの9月17日の記事で、「2月以降、ケネディJr.のソーシャルメディア支持者は、フォロワー数が229,000人から今日の665,000人に3倍になった」という懸念を説明するのに役立つかもしれません。 [14]
Ironically, those numbers come nowhere close to the millions of people reached through the media by Bill Gates, who has been pouring hundreds of millions of dollars into mainstream news outlets across Europe and North America.
皮肉なことに、これらの数は、ヨーロッパと北アメリカの主流の報道機関に数億ドルを注ぎ込んでいるビル・ゲイツがメディアを通じて到達した数百万の人々にはほど遠い。
In a feature article for the Columbia Journalism Review (August 21, 2020), Tim Schwab stated:
コロンビア・ジャーナリズム・レビュー(2020年8月21日)の特集記事で、ティム・シュワブは次のように述べています。
“As philanthropists increasingly fill in the funding gaps at news organizations – a role that is almost certain to expand in the media downturn following the coronovirus pandemic – an underexamined worry is how this will affect the ways newsrooms report on their benefactors.
「慈善家がニュース組織の資金不足をますます埋めるにつれて、その役割は、コロナウイルスのパンデミック後のメディアの低迷で拡大することはほぼ確実です。十分に検討されていない懸念は、これが報道室が彼らの恩人について報告する方法にどのように影響するかです。
Nowhere does this concern loom larger than with the Gates Foundation, a leading donor to newsrooms and a frequent subject of favorable news coverage.” [15]
この懸念は、報道室への主要な(金の)供給者であり、好意的なニュース報道の頻繁な主題であるゲイツ財団ほど大きくはありません。」 [15]
Schwab examined “nearly twenty thousand charitable grants the Gates foundation had made through the end of June [2020] and found more than $250 million going toward journalism.”
シュワブは、「ゲイツ財団が[2020]年6月末までに行った約2万件の慈善助成金を調査し、2億5000万ドル以上がジャーナリズムに向けられていることを発見しました。」
Recipients included the BBC, NBC, Al-Jazeera, ProPublica, National Journal, The Guardian, Univision, Medium, the Financial Times, The New York Times, The Atlantic, the Texas Tribune, Gannett, Washington Monthly, Le Monde, the Seattle Times, the Center for Investigative Reporting, Participant, the Pulitzer Center on Crisis Reporting, the National Press Foundation, the International Center for Journalists, and the American Press Institute.
受取人には、
BBC, NBC, Al-Jazeera, ProPublica, National Journal, The Guardian, Univision, Medium, the Financial Times, The New York Times, The Atlantic, the Texas Tribune, Gannett, Washington Monthly, Le Monde, the Seattle Times, the Center for Investigative Reporting, Participant, the Pulitzer Center on Crisis Reporting, the National Press Foundation, the International Center for Journalists, and the American Press Institute
が含まれていました。
Schwab called the list incomplete because the Gates Foundation doesn’t have to report everything it funds.
ゲイツ財団が資金提供したものすべてを報告する必要がないため、シュワブはリストを不完全だと呼びました。
Schwab stated: “In the same way that the news media has given Gates an outsize voice in the pandemic, the foundation has long used its charitable giving to shape the public discourse on everything from global health to education [favouring charter schools] to agriculture [pro-GMOs] – a level of influence that has landed Bill Gates on Forbes’ list of the most powerful people in the world.” [16]
シュワブは次のように述べています:
「ニュースメディアがパンデミックでゲイツに特大の声を与えたのと同じように、財団は長い間、慈善寄付を利用して、グローバルヘルスから教育[チャータースクールを支持]、農業[プロGMO]まで、あらゆることに関する公の言説を形成してきました。
ビル・ゲイツを世界で最も強力な人々のフォーブスのリストに載せた影響力のレベルです。」[16]
Germany’s major newspaper Der Spiegel recently reported that, like other news outlets, it has received “around 2 – 3 million euros over three years” from the Gates Foundation, and noted that this raises “questions about a covert agenda to influence the news.” [17]
ドイツの主要新聞DerSpiegelは最近、他の報道機関と同様に、ゲイツ財団から「3年間で約200万から300万ユーロ(訳注: 2億5000万円から3億7500万円)」を受け取ったと報じ、これが「ニュースに影響を与える秘密の議題についての疑問」を提起すると述べました。 [17]
Gates responded that for any news outlet funded by him, “what they actually write in those articles is totally up to them.” [18]
ゲイツ氏は、彼が資金提供した報道機関については、「彼らが実際にそれらの記事に何を書いているかは完全に彼ら次第だ」と答えた。 [18]
(訳注: この言葉を真に受けるお人よしはいないはず。金が全てを支配し、マスコミのニュースや記事も金に支配される、つまりビル・ゲイツがマスコミを支配する。)
But according to CJR’s Tim Schwab, “When Gates gives money to newsrooms, it restricts how the money is used – often for topics, like global health and education, on which the foundation works – which can help elevate its agenda in the news media.” [19]
しかし、CJRのTim Schwabによると、
「ゲイツ氏が報道室に資金を提供するとき、それは資金の使用方法を制限します。多くの場合、財団が機能するグローバルヘルスや教育などのトピックで、ニュースメディアでの議題を高めるのに役立ちます。」 [19]
Noting that critical coverage of Gates is “rare,” Schwab stated that “a larger worry is the precedent the prevailing coverage of Gates sets for how we report on the next generation of tech billionaires-turned philanthropists, including Jeff Bezos and Mark Zuckerberg.” [20]
ゲイツの批判的な報道は「まれ」であると指摘し、シュワブは「ジェフ・ベゾスやマーク・ザッカーバーグを含む次世代のテクノロジー億万長者が変化した慈善家について報告する方法について、ゲイツの一般的な報道の前例がより大きな懸念である」と述べた。 [20]
But that’s where a site like Tortoise Media comes in, with its courting of the under-30 age group, its ThinkIns, its free subscriptions for the disadvantaged, its daily news feeds for members, its consideration of members and partners as “family”, and its partnership with a major PR firm.
しかし、そこでTortoise Mediaのようなサイトが登場し、30歳未満の年齢層への求愛、ThinkIns、不利な立場にある人々への無料購読、メンバーへの毎日のニュースフィード、メンバーとパートナーの「家族」としての考慮、大手PR会社とのパートナーシップがあります。
(訳注: ビル・ゲイツなどの金融権力が、30歳未満の若い貧困層をターゲットとした情報戦争を仕掛け、それに金持ちが資金提供し、金融権力の広告会社(マインドコントロール・マシーン)が洗脳する。金融権力とその手下のやることの批判は厳禁というルール。)
“Dirty Tricks”「汚らしいトリック」
When PR Watch called Edelman “synonymous with astroturf-style front groups and dirty tricks” in August 2014, it was referring to past scandals such as the revelation in 2008 that the firm had created fake “grassroots” bloggers for a digital astroturfing campaign assisting its client Walmart during a battle with unions.
PR Watchが2014年8月にEdelmanを「アストロターフィング・スタイルのフロントグループと汚いトリックの代名詞」と呼んだとき、同社が組合との戦い中の顧客ウォルマートを支援するデジタル・アストロターフィング・キャンペーンのために偽の「草の根」ブロガーを作成したという2008年の暴露などの過去のスキャンダルに言及していました。
PR Watch could not have known that, just months later in November 2014, another scandal would erupt that would expose Edelman’s PR tactics in detail.
PRウォッチは、わずか数か月後の2014年11月に、エデルマンのPR戦術を詳細に明らかにする別のスキャンダルが発生することを知ることができませんでした。
In November 2014, Greenpeace released documents that revealed Edelman’s internal PR advice for its client TransCanada Corp.
2014年11月、グリーンピースは、クライアントであるTransCanadaCorpに対するEdelmanの社内PRアドバイスを明らかにしたドキュメントをリリースしました。
in an effort to win the Canadian public’s support for a tar sands pipeline called Energy East.
エナジーイーストと呼ばれるタールサンド・パイプラインに対するカナダ国民の支持を獲得するために。
Greenpeace called the advice “dirty tricks”.
グリーンピースはそのアドバイスを「汚いトリック」と呼んだ。
The documents unveiled Edelman’s plan for a “permanent campaign” to turn Canadians into “champions” for the pipeline, which would move tar sands bitumen across six provinces.
文書は、カナダ人をパイプラインの「チャンピオン」に変える「恒久的なキャンペーン」に関するエーデルマンの計画を明らかにしました。これにより、6つの州に渡るタールサンド瀝青が動きます。
As CBC News reported:CBCニュースが報告したように
“It starts with getting people to simply click on an Energy East project website to request more information about the project.
「それは、人々にEnergy EastプロジェクトのWebサイトをクリックするだけで、プロジェクトに関する詳細情報を要求させることから始まります。
Edelman says it can turn the ‘average citizen into issue activists’.
エーデルマンは、「平均的な市民を問題活動家に変えることができる」と述べています。
‘Using targeted messaging and behaviour tracking to directly appeal to the individual’s trigger points and develop them from a supporter to an activist to a champion,’ said one of the documents…
「ターゲットを絞ったメッセージングと行動追跡を使用して、個人のトリガーポイントに直接アピールし、サポーターから活動家、チャンピオンへと発展させます」と、ドキュメントの1つは述べています…
It says advocacy can develop from people simply signing a petition and develop into testifying at public meetings or lending their personal stories for ads and promotions.
支援運動は、単に請願書に署名し、公開会議で証言したり、広告や宣伝のために個人的な話を貸したりする人々から発展する可能性があると述べています。
‘They provide us with a rich base of advocates who passionately understand and support our cause and are willing – more often than not – to do what’s asked of them’.” [21]
「彼らは、私たちの大義を熱心に理解し、支持し、彼らに求められていることを喜んで実行する支持者の豊富な基盤を私たちに提供します。」 [21]
Edelman further recommended that “Third-party voices must also be identified, recruited and heard to build an echo chamber of aligned voices” in the media.
エデルマンはさらに、メディアで「調整された声のエコーチャンバーを構築するために、サードパーティの声も識別、採用、および聞く必要がある」と推奨しました。
In order to “neutralize risk,” Edelman suggested “detailed background research on key opposition groups” such as Council of Canadians, Equiterre, the David Suzuki Foundation, Avaaz, and Ecology Ottawa.
They also advised: “Add layers of difficulty for our opponents, distracting them from their mission and causing them to redirect their resources.” [22]
(訳注)
エコーチェンバー現象
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』
エコーチェンバー現象(エコーチェンバーげんしょう、Echo chamber)とは、閉鎖的空間内でのコミュニケーションを繰り返すことよって、特定の信念が増幅または強化される状況の比喩である。
サードパーティー
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』
サードパーティー(英: third party)とは、第三者団体(企業、機関 等)のことである。「サード」は第三者の「第三」であり、非当事者、つまり、当事者からは独立した者ということである。いくつかの場合に使われるが、日本での使用はコンピュータ関連が多い。他分野では「第三者[1]」と訳し分けないことが多い。
(訳注終わり)
Even the mainstream media called these “creepy tactics,” with one columnist referring to “communications black ops, phony grassroots campaigns, squadrons of dutiful Twitter trolls and search-and-destroy missions on opponents…rooting out skeletons in the closets” of opponents. [23]
主流メディアでさえ、これらを「不気味な戦術」と呼び、あるコラムニストは、「通信ブラックオプス、偽の草の根キャンペーン、忠実なTwitterトロールの戦隊、敵の捜索と破壊の任務…敵のクローゼット内の骨格を根絶する」と言及しました。[23]
TransCanada Corp. had to distance itself from Edelman’s advice, and later cancelled the Energy East pipeline project.
TransCanada Corp.は、Edelmanのアドバイスから距離を置く必要があり、後にEnergy Eastパイプラインプロジェクトをキャンセルしました。
This background on Edelman’s PR tactics does make one wonder to what extent Tortoise Media is adopting a somewhat similar strategy.
エデルマンのPR戦術に関するこの背景は、Tortoise Mediaがある程度類似した戦略をどの程度採用しているのか不思議に思わせます。
Cashless Societyキャッシュレス社会
Readers of the smear piece on RFK Jr. may have been wondering what the “and more” part of the “hoaxes on COVID-19 vaccines, 5G and more” headline refers to.
RFK Jr.に対する中傷記事の読者は、「COVID-19ワクチン、5G、その他」の見出しの「その他」の部分が何を指しているのか疑問に思っていたかもしれません。
Quite likely, it refers to Kennedy Jr.’s comment in Berlin about the billionaires shifting us all into “digital currencies” to their benefit.
おそらく、それは、億万長者が私たち全員を彼らの利益のために「デジタル通貨」にシフトさせているというベルリンでのケネディジュニアのコメントに言及しています。
The Gates Foundation is part of the “Better Than Cash Alliance,” which in 2016 allied with USAID and pushed India’s Norenda Modi government to remove several banknotes – the 500 Rupee and the 1,000 Rupee – from circulation.
ゲイツ財団は「Better Than Cash Alliance」の一部であり、2016年にUSAIDと提携し、インドのノレンダモディ政府に500ルピーと1,000ルピーの紙幣を流通から排除するよう要請しました。
That would be like suddenly removing all ten-dollar and 20-dollar bills from circulation in North America and declaring that holders of those notes would have to deposit them in a bank by a certain deadline or they would be worthless. [24]
これは、北米で10ドルと20ドルの紙幣をすべて突然流通から外し、それらの紙幣の所有者が特定の期限までに銀行に預金する必要がある、さもなくば価値がなくなると宣言するようなものです。 [24]
Besides the Gates Foundation and USAID, the “Better Than Cash Alliance” includes Mastercard and Visa, the Ford Foundation, Omidyar Network (EBay), banking giant CitiGroup and others. [25]
Gates FoundationとUSAIDの他に、「Better Than Cash Alliance」には、MastercardとVisa、Ford Foundation、Omidyar Network(EBay)、銀行大手のCitiGroupなどが含まれます。[25]
USAID and its corporate partners knew in advance that only 55% of India’s population had a bank account, and 95% of all transactions were conducted in cash. So the sudden change had a huge affect on India’s poorest, working in the informal sector for cash.
USAIDとその企業パートナーは、インドの人口の55%だけが銀行口座を持っており、すべての取引の95%が現金で行われていることを事前に知っていました。そのため、突然の変化は非公式部門で現金を求めて働いていたインドの最貧層に大きな影響を及ぼしました。
As a result of this decree, there was massive famine and thousands of people died because they had no way to buy food.
Furthermore, thousands of small businesses went under. [26]
この法令の結果、大規模な飢饉が発生し、食料を購入する方法がなかったために何千人もの人々が亡くなりました。
さらに、何千もの中小企業が倒産しました。 [26]
In Der Spiegel’s recent interview with Bill Gates, he expressed concerns about poor countries and insisted “Our foundation is about saving lives.” [27]
Der Spiegelのビルゲイツとの最近のインタビューで、彼は貧しい国々への懸念を表明し、「私たちの基盤は命を救うことです」と主張しました。[27]
But that certainly wasn’t true in India in November 2016.
しかし、2016年11月のインドでは確かにそうではありませんでした。
(訳注)
ビル・ゲイツの本心は、医療、ワクチン、生殖サービスによる人口10億人削減ですから、貧しいインド人の虐殺のためにキャッシュレス化を強要することは、この人間悪魔にとっては喜びのはずです。
(訳注終わり)
As Columbia Journalism Review’s Tim Schwab stated: “Bill Gates has shown how seamlessly the most controversial industry captain can transform his public image from tech villain to benevolent philanthropist.
コロンビア・ジャーナリズム・レビューのティム・シュワブは次のように述べています:「ビルゲイツは、最も物議を醸している業界のキャプテンが、彼のパブリック・イメージをハイテクの悪役から慈善家にいかに継ぎ目なく変えることができるかを示しました。
Insofar as journalists are supposed to scrutinize wealth and power, Gates should probably be one of the most investigated people on earth – not the most admired.” [28]
ジャーナリストが富と権力を精査することになっている限り、ゲイツはおそらく地球上で最も調査された人々の一人であり、最も賞賛されているわけではありません。」 [28]
But if Tortoise Media and its “family” of partners and members have their way, that’s how things will remain.
しかし、Tortoise Mediaとそのパートナーやメンバーの「家族」が彼らの方法を続けるならば、それは物事が続く方法です。
*
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Joyce Nelson is a freelance writer and author. She can be reached via www.joycenelson.ca
Notes
[1] Alexi Mostrous, “How a Kennedy became a ‘superspreader’ of hoaxes on COVID-19, vaccines, 5G and more,” The Globe and Mail, September 17, 2020.
[2] Julia Woodford, “Woodford Files,” Vitality Magazine, Fall 2020.
[3] Emily Bell, “Can James Harding’s Tortoise be more than a rich person’s club?” The Guardian, October 22, 2018.
[4] www.tortoisemedia.com/partners/
[5] Charlotte Tobitt, “’Slow News’ venture Tortoise creates ‘inclusive’ members’ model with potential to partner with local publishers,” Press Gazette, June 28, 2019.
[6] Ibid.
[7] Freddy Mayhew, “Tortoise claims nearly 20,000 members as it eyes move into podcasting,” Press Gazette, November 8, 2019.
[8] Bell, op. cit.
[9] Ibid.
[10] Derrick O’Keefe, “COVID sucks, unless you’re a billionaire. Canada’s richest have raked in $37 billion since March,” Ricochet, September 17, 2020.
[11] Bell, op. cit.
[12] Nick Surgery, PR Watch, “Edelman Makes a Climate Change Pledge, but Forgets About ALEC,” Truthout, August 17, 2014.
[13] Niamh McIntyre and Ben Quinn, “Engagement with anti-vaccine Facebook posts trebles in one month,” The Guardian, September 19, 2020.
[14] Mostrous, op. cit.
[15] Tim Schwab, “Journalism’s Gates keepers,” Columbia Journalism Review, August 21, 2020.
[16] Ibid.
[17] Veronika Hackenbroch and Marc Pitzke, “Bill Gates on COVID-19: ‘It’s Mind-Blowing That We’re Not Further Along,” Der Spiegel, Sept. 16, 2020.
[18] Ibid.
[19] Schwab, op. cit.
[20] Ibid.
[21] Margo McDiarmid, “Energy East pipeline ‘advocates’ targeted in TransCanada PR move,” CBC News, November 18, 2014.
[22] Suzanne Goldenberg, “Revealed: Keystone company’s PR blitz to safeguard its backup plan,” The Guardian, November 18, 2014.
[23] Jeffrey Jones, “PR trickery tarnishes oil patch’s credibility,” The Globe and Mail, November 19, 2014.
[24] Joyce Nelson, “Resisting the Push for a Cashless Society,” Bypassing Dystopia: Hope-Filled Challenges to Corporate Rule, Comox: Watershed Sentinel Books, 2018, pp. 48-50.
[25] Ibid.
[26] Ibid.
[27] Quoted in Hackenbroch and Pitzke, op. cit.
[28] Schwab, op. cit.
The original source of this article is Global Research
Copyright © Joyce Nelson, Global Research, 2020