見出し画像

ChatGPTさんの『古事記』英訳

ChatGPTの『日本書紀』英訳 綏靖(すいぜい)天皇 1

『日本書紀』綏靖(すいぜい)天皇 1

神渟名川耳天皇。神日本磐余彦天皇第三子也。母曰媛蹈■五十鈴媛命。事代主神之大女也。天皇風姿岐嶷。少有雄拔之氣。及壯容貎魁偉。武藝過人。而志尚沈毅。至四十八歳神日本磐余彦天皇崩。時神渟名川耳尊孝性純深。悲恭無已。特留心於喪葬之事焉。其庶兄手研耳命。行年已長。久歴朝機。故亦委事而親之。然其王立操■懷。本乖仁義。遂以諒闇之際威福自由。苞藏禍心。圖害二弟。于時太歳己卯。(前五八二)

冬十一月。神渟名川耳尊。與兄神八井耳命。陰知其志而善防之。於山陵事畢。乃使弓部稚彦造弓。倭鍛部天津眞浦造眞■鏃。矢部作箭。

≪英訳≫

Emperor Suizei, also known as Kamununakawamimi no Mikoto, was the third son of Emperor Jimmu. His mother was Princess Hime Tatara Isuzu Hime no Mikoto, the eldest daughter of the deity Kotoshironushi.

The Emperor possessed a dignified appearance, displaying a noble and imposing aura from a young age. His martial prowess exceeded that of others, and his aspirations leaned towards steadfastness and composure.

At the age of forty-eight, Emperor Jimmu passed away. During this time, Kamununakawamimi no Mikoto, with deep filial piety and sincere mourning, particularly devoted attention to the funeral arrangements. However, his half-brother, Tagishimimino Mikoto, older and experienced in court affairs, took advantage of the mourning period to seize power, harboring malicious intentions to harm his two younger brothers.

In the winter of the eleventh month, Emperor Suizei, along with his brother Kamuyaimimino Mikoto, secretly became aware of Tagishimimino Mikoto’s sinister plot. Upon completing the construction of the late Emperor’s mausoleum, they had bows crafted by Yuginowakahiko, true arrows forged by Yamatonokanuchiamatsumara, and arrows made by Yahagibe.

(Note: Some parts of the original text were unclear and marked with ‘■’, so I have left those sections blank.)

≪この英文の和訳≫

綏靖天皇(すいぜいてんのう)もしくは神渟名川耳天皇(かむぬなかわみみのすめらみこと)は、神武天皇(じんむてんのう)の第三子で、母は媛蹈鞴五十鈴媛命(ひめたたらいすずひめのみこと)といいます。彼女は事代主神(ことしろぬしのかみ)の大切な娘でした。

天皇は若い頃から風采が整い、優れた姿勢を持ち、武芸に秀でた雄々しい性格で知られていました。そして、四十八歳になった時、神武天皇が崩御されました。その時、神渟名川耳尊(かむぬなかわみみのみこと)は、孝行心が深く、悲しみに暮れて喪に服すことに専念しました。特に、葬儀には心を砕きました。彼の異母兄である手研耳命(たぎしみみのみこと)は、既に年を重ね、朝廷の政務を長らく経験していました。それゆえに信任を受けていましたが、彼の仁義に反する心づかいが露わになりました。

とうとう天皇の喪に服する期間中に、彼は権力を乱用し、邪悪な心を抱え、二人の弟を害しようと企みました。その時、太歳己卯(たいさいつちのとう)でした。

十一月の寒い日、神渟名川耳尊は兄である神八井耳命(かむやいみみのみこと)と共に、兄の陰謀を悟り、これを防ぐことに成功しました。先帝の陵墓が完成すると、弓部雅彦(ゆぎのわかひこ)に弓づくりを依頼し、倭鍛部天津真浦(やまとのかぬちあまつまら)には鹿を射る矢じりを作らせ、矢部(やはぎべ)には箭(せん やがら 矢)を造らせました。

令和5年12月27日(水) 2023

  • Xでシェアする
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

最新の画像もっと見る

最近の「日記」カテゴリーもっと見る