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エズラ③Ezra③

2025-04-23 13:43:55 | 日記
エズラ記 2:1-70 ESV [1] バビロン王ネブカデネザルが捕囚としてバビロニアへ連行した捕囚民から解放され、エルサレムとユダに帰ったこの州の人々は次のとおりである。彼らはそれぞれ自分の町に帰った。[2] ゼルバベル、エシュア、ネヘミヤ、セラヤ、レエラヤ、モルデカイ、ビルシャン、ミスパル、ビグワイ、レフム、バアナと共に帰った。イスラエルの人々の数は次のとおりである。[3] パロシュの子孫二千百七十二人。[4] シェパテヤの子孫三百七十二人。[5] アラの子孫七百七十五人。[6] パハテ・モアブの子孫、すなわちエシュアとヨアブの子孫二千八百十二人。[7] エラムの子孫一千二百五十四人。 [8] ザトゥの子孫、945人。[9] ザッカイの子孫、760人。[10] バニの子孫、642人。[11] ベバイの子孫、623人。[12] アズガドの子孫、1,222人。[13] アドニカムの子孫、666人。[14] ビグワイの子孫、2,056人。 [15] アディンの子孫、454人。[16] アテルの子孫、すなわちヒゼキヤの子孫、98人。[17] ベザイの子孫、323人。[18] ヨラの子孫、112人。[19] ハシュムの子孫、223人。[20] ギバルの子孫、95人。[21] ベツレヘムの子孫、123人。[22] ネトファの人々、56人。[23] アナトテの人々、128人。[24] アズマベテの子孫、42人。[25] キルヤト・アリム、ケフィラ、ベエロテの子孫、743人。[26] ラマとゲバの子孫、621人。[27] ミクマシの子孫、122人。[28] ベテルとアイの子孫、二百二十三人。[29] ネボの子孫、五十二人。[30] マグビシュの子孫、一五六人。[31] 他のエラムの子孫、一二五四人。[32] ハリムの子孫、三百二十人。[33] ロド、ハディド、オノの子孫、七百二十五人。[34] エリコの子孫、三百四十五人。[35] セナアの子孫、三六三〇人。[36] 祭司たち、エシュアの家系のエダヤの子孫、九百七十三人。[37] イメルの子孫、一千五十二人。[38] パシュフルの子孫、一二四七人。[39] ハリムの子孫、一千一七人。 [40] レビ人:エシュアとカドミエルの子孫、ホダビアの子孫、74名。[41] 歌うたう者:アサフの子孫、128名。[42] 門衛の子孫:シャルムの子孫、アテルの子孫、タルモンの子孫、アクブの子孫、ハティタの子孫、ショバイの子孫、合わせて139名。[43] 神殿に仕える者:ジハの子孫、ハスファの子孫、タバオトの子孫、[44] ケロスの子孫、シアハの子孫、パドンの子孫、[45] レバナの子孫、ハガバの子孫、アクブの子孫、[46] ハガブの子孫、シャムライの子孫、ハナンの子孫、 [47] ギデルの子孫、ガハルの子孫、レアヤの子孫、[48] レツィンの子孫、ネコダの子孫、ガザムの子孫、[49] ウザの子孫、パセアの子孫、ベサイの子孫、[50] アスナの子孫、メウニムの子孫、ネフィシムの子孫、[51] バクブクの子孫、ハクパの子孫、ハルフルの子孫、[52] バズルトの子孫、メヒダの子孫、ハルシャの子孫、[53] バルコスの子孫、シセラの子孫、テマの子孫、[54] ネジヤの子孫、ハティパの子孫。 [55] ソロモンの家臣の子孫は、ソタイの子孫、ハソフェレテの子孫、ペルダの子孫、[56] ヤアラの子孫、ダルコンの子孫、ギデルの子孫、[57] シェパテヤの子孫、ハッティルの子孫、ポケレテ・ハッゼバイムの子孫、アミの子孫である。 [58] 宮に仕えるしもべたちとソロモンのしもべたちの子らは合わせて三百九十二人であった。[59] テル・メラ、テル・ハルシャ、ケルブ、アダン、イメルから上って来た者たちは次のとおりである。彼らは父祖の家系や血統を証明できず、イスラエルに属していたのである。[60] デラヤの子ら、トビヤの子ら、ネコダの子らで六百五十二人。[61] また、祭司の子らではハバヤの子ら、ハッコズの子ら、バルジライの子らであった。バルジライはギレアデ人バルジライの娘たちを妻にめとったので、その名で呼ばれていた。[62] これらの者たちは系図に載っている者たちの中に登録されることを求めたが、そこに見つからなかったので、汚れた者として祭司職から排除された。 [63] 総督は、祭司がウリムとトンミムを調べるまでは、最も聖なる食物を食べてはならないと彼らに告げた。[64] 全会衆は合わせて4万2360人であった。[65] これに男女の奴隷が7337人加わり、男女の歌手がそれぞれ200人ずついた。[66] 馬は736頭、ラバは245頭、[67] ラクダは435頭、ロバは6720頭であった。[68] 氏族の長たちの中には、エルサレムにある主の宮に来たとき、神殿を元の場所に建てるために、進んで献げ物をした者もいた。[69] 彼らはその能力に応じて、工事のための宝物庫に金6万1000ダリク、銀5000ミナ、祭司の衣服100着を納めた。 [70] 祭司、レビ人、民の一部、歌うたう者、門衛、神殿に仕える者たちはそれぞれの町に住み、残りのイスラエルの人々も皆それぞれの町に住んでいた。 https://bible.com/bible/59/ezr.2.1-70.ESV
Ezra 2:1-70 ESV [1] Now these were the people of the province who came up out of the captivity of those exiles whom Nebuchadnezzar the king of Babylon had carried captive to Babylonia. They returned to Jerusalem and Judah, each to his own town. [2] They came with Zerubbabel, Jeshua, Nehemiah, Seraiah, Reelaiah, Mordecai, Bilshan, Mispar, Bigvai, Rehum, and Baanah. The number of the men of the people of Israel: [3] the sons of Parosh, 2,172. [4] The sons of Shephatiah, 372. [5] The sons of Arah, 775. [6] The sons of Pahath-moab, namely the sons of Jeshua and Joab, 2,812. [7] The sons of Elam, 1,254. [8] The sons of Zattu, 945. [9] The sons of Zaccai, 760. [10] The sons of Bani, 642. [11] The sons of Bebai, 623. [12] The sons of Azgad, 1,222. [13] The sons of Adonikam, 666. [14] The sons of Bigvai, 2,056. [15] The sons of Adin, 454. [16] The sons of Ater, namely of Hezekiah, 98. [17] The sons of Bezai, 323. [18] The sons of Jorah, 112. [19] The sons of Hashum, 223. [20] The sons of Gibbar, 95. [21] The sons of Bethlehem, 123. [22] The men of Netophah, 56. [23] The men of Anathoth, 128. [24] The sons of Azmaveth, 42. [25] The sons of Kiriath-arim, Chephirah, and Beeroth, 743. [26] The sons of Ramah and Geba, 621. [27] The men of Michmas, 122. [28] The men of Bethel and Ai, 223. [29] The sons of Nebo, 52. [30] The sons of Magbish, 156. [31] The sons of the other Elam, 1,254. [32] The sons of Harim, 320. [33] The sons of Lod, Hadid, and Ono, 725. [34] The sons of Jericho, 345. [35] The sons of Senaah, 3,630. [36] The priests: the sons of Jedaiah, of the house of Jeshua, 973. [37] The sons of Immer, 1,052. [38] The sons of Pashhur, 1,247. [39] The sons of Harim, 1,017. [40] The Levites: the sons of Jeshua and Kadmiel, of the sons of Hodaviah, 74. [41] The singers: the sons of Asaph, 128. [42] The sons of the gatekeepers: the sons of Shallum, the sons of Ater, the sons of Talmon, the sons of Akkub, the sons of Hatita, and the sons of Shobai, in all 139. [43] The temple servants: the sons of Ziha, the sons of Hasupha, the sons of Tabbaoth, [44] the sons of Keros, the sons of Siaha, the sons of Padon, [45] the sons of Lebanah, the sons of Hagabah, the sons of Akkub, [46] the sons of Hagab, the sons of Shamlai, the sons of Hanan, [47] the sons of Giddel, the sons of Gahar, the sons of Reaiah, [48] the sons of Rezin, the sons of Nekoda, the sons of Gazzam, [49] the sons of Uzza, the sons of Paseah, the sons of Besai, [50] the sons of Asnah, the sons of Meunim, the sons of Nephisim, [51] the sons of Bakbuk, the sons of Hakupha, the sons of Harhur, [52] the sons of Bazluth, the sons of Mehida, the sons of Harsha, [53] the sons of Barkos, the sons of Sisera, the sons of Temah, [54] the sons of Neziah, and the sons of Hatipha. [55] The sons of Solomon’s servants: the sons of Sotai, the sons of Hassophereth, the sons of Peruda, [56] the sons of Jaalah, the sons of Darkon, the sons of Giddel, [57] the sons of Shephatiah, the sons of Hattil, the sons of Pochereth-hazzebaim, and the sons of Ami. [58] All the temple servants and the sons of Solomon’s servants were 392. [59] The following were those who came up from Tel-melah, Tel-harsha, Cherub, Addan, and Immer, though they could not prove their fathers’ houses or their descent, whether they belonged to Israel: [60] the sons of Delaiah, the sons of Tobiah, and the sons of Nekoda, 652. [61] Also, of the sons of the priests: the sons of Habaiah, the sons of Hakkoz, and the sons of Barzillai (who had taken a wife from the daughters of Barzillai the Gileadite, and was called by their name). [62] These sought their registration among those enrolled in the genealogies, but they were not found there, and so they were excluded from the priesthood as unclean. [63] The governor told them that they were not to partake of the most holy food, until there should be a priest to consult Urim and Thummim. [64] The whole assembly together was 42,360, [65] besides their male and female servants, of whom there were 7,337, and they had 200 male and female singers. [66] Their horses were 736, their mules were 245, [67] their camels were 435, and their donkeys were 6,720. [68] Some of the heads of families, when they came to the house of the Lord that is in Jerusalem, made freewill offerings for the house of God, to erect it on its site. [69] According to their ability they gave to the treasury of the work 61,000 darics of gold, 5,000 minas of silver, and 100 priests’ garments. [70] Now the priests, the Levites, some of the people, the singers, the gatekeepers, and the temple servants lived in their towns, and all the rest of Israel in their towns. https://bible.com/bible/59/ezr.2.1-70.ESV

エズラ記 3:1-13 ESV [1] 七月になり、イスラエルの人々が町々にいたとき、民は皆エルサレムに集まった。[2] ヨツァダクの子エシュアとその祭司仲間、およびシャルティエルの子ゼルバベルとその親族は立ち上がり、神の人モーセの律法に書かれているとおり、イスラエルの神の祭壇を築き、その上で燔祭をささげた。[3] 彼らは祭壇を元の場所に据えた。諸国の民を恐れていたからである。そして、その上で主に燔祭を朝夕ささげた。 [4] 彼らは書いてあるとおり仮庵の祭りを守り、定められた数に従って、その日その日に必要なだけ、日ごとの全焼のいけにえをささげた。[5] その後は、常供の全焼のいけにえ、新月のいけにえ、主のすべての定められた祭りのいけにえ、および主に進んでささげるすべての人々のささげ物をささげた。[6] 第七の月の一日から、彼らは主に全焼のいけにえをささげ始めた。しかし、主の宮の基礎はまだ据えられていませんでした。[7] そこで彼らは石工と木工に金を与え、シドン人とティルス人に食物、飲み物、油を与えて、ペルシア王クロスから受けていた許可に従って、レバノンから海沿いのヨッパまで杉を運ばせた。 [8] 彼らがエルサレムの神殿に来てから二年目の二月に、シャルティエルの子ゼルバベルとヨザダクの子エシュアは、残りの親族、祭司、レビ人、および捕囚からエルサレムに帰って来たすべての人々と共に、工事を始めた。彼らは二十歳以上のレビ人を任命して、主の神殿の工事を監督させた。[9] エシュアとその息子たち、兄弟たち、およびユダの子であるカドミエルとその息子たちは、ヘナダデの子孫とレビ人、その息子たち、兄弟たちと共に神殿の工事の監督に当たった。 [10] 建築者たちが主の宮の基礎を据えたとき、祭司たちは祭服を着てラッパを吹き、アサフの子らであるレビ人たちはシンバルを持って進み出て、イスラエルの王ダビデの指示に従って主を賛美した。[11] 彼らは歌い、主を賛美し、感謝して言った、「主は恵みふかく、その慈しみはとこしえにイスラエルに絶えることがない。」 民は皆、主の宮の基礎が据えられたので、大声で主を賛美した。 [12] しかし、祭司、レビ人、氏族の長老たち、最初の宮を見た多くの老人たちは、この宮の基礎が据えられるのを見て、大声で泣き、また喜びのあまり大声で叫んだ者も多かった。[13] 民は喜びの叫び声と泣き声の区別がつかなかった。民は大声で叫び、その声は遠くまで聞こえたからである。 https://bible.com/bible/59/ezr.3.1-13.ESV
Ezra 3:1-13 ESV [1] When the seventh month came, and the children of Israel were in the towns, the people gathered as one man to Jerusalem. [2] Then arose Jeshua the son of Jozadak, with his fellow priests, and Zerubbabel the son of Shealtiel with his kinsmen, and they built the altar of the God of Israel, to offer burnt offerings on it, as it is written in the Law of Moses the man of God. [3] They set the altar in its place, for fear was on them because of the peoples of the lands, and they offered burnt offerings on it to the Lord, burnt offerings morning and evening. [4] And they kept the Feast of Booths, as it is written, and offered the daily burnt offerings by number according to the rule, as each day required, [5] and after that the regular burnt offerings, the offerings at the new moon and at all the appointed feasts of the Lord, and the offerings of everyone who made a freewill offering to the Lord. [6] From the first day of the seventh month they began to offer burnt offerings to the Lord. But the foundation of the temple of the Lord was not yet laid. [7] So they gave money to the masons and the carpenters, and food, drink, and oil to the Sidonians and the Tyrians to bring cedar trees from Lebanon to the sea, to Joppa, according to the grant that they had from Cyrus king of Persia. [8] Now in the second year after their coming to the house of God at Jerusalem, in the second month, Zerubbabel the son of Shealtiel and Jeshua the son of Jozadak made a beginning, together with the rest of their kinsmen, the priests and the Levites and all who had come to Jerusalem from the captivity. They appointed the Levites, from twenty years old and upward, to supervise the work of the house of the Lord. [9] And Jeshua with his sons and his brothers, and Kadmiel and his sons, the sons of Judah, together supervised the workmen in the house of God, along with the sons of Henadad and the Levites, their sons and brothers. [10] And when the builders laid the foundation of the temple of the Lord, the priests in their vestments came forward with trumpets, and the Levites, the sons of Asaph, with cymbals, to praise the Lord, according to the directions of David king of Israel. [11] And they sang responsively, praising and giving thanks to the Lord, “For he is good, for his steadfast love endures forever toward Israel.” And all the people shouted with a great shout when they praised the Lord, because the foundation of the house of the Lord was laid. [12] But many of the priests and Levites and heads of fathers’ houses, old men who had seen the first house, wept with a loud voice when they saw the foundation of this house being laid, though many shouted aloud for joy, [13] so that the people could not distinguish the sound of the joyful shout from the sound of the people’s weeping, for the people shouted with a great shout, and the sound was heard far away. https://bible.com/bible/59/ezr.3.1-13.ESV


イスラエル人の残りの民、つまり忠実な少数の集団が、ついにペルシャでの捕囚から帰還します(エズラ記 2:1)。これはペルシャが始めた政治的な出来事というだけでなく、イスラエルと神との関係が回復しつつあることのしるしです。神はアブラハムに、彼の子孫がイスラエルに住み、その人口が数えきれないほどの国民となると約束されました(創世記 12:2)。イスラエルの最初の移住が長い人口調査から始まったように、エズラが率いた移住も長い人口調査から始まりました(民数記 1:2、エズラ記 2:2)。
A remnant, a small faithful band of Israelites, is finally coming home from exile in Persia (Ezra 2:1). This isn’t just a political event initiated by Persia but a sign that Israel’s relationship with God is being restored. God promised Abraham that his descendants would live in Israel and grow into a nation whose population couldn’t be counted (Genesis 12:2). And like Israel’s first immigration to the land began with a long census, so does the immigration led by Ezra (Numbers 1:2; Ezra 2:2).

しかし、この捕囚と帰還の物語は、結局のところ、期待が満たされなかったことに関するものです。モーセが数えた数十万人と比較すると、エズラと共に帰還したのはわずか数千人でした(エズラ記 2:64、民数記 26:51)。しかも、中には自分の家系がイスラエルの一員であることを証明できない者もいました(エズラ記 2:59)。しかし、希望はまだあります。ゼルバベルの家系図はしっかりと残っています。彼はアブラハムとダビデ王の子孫です(マタイ伝 1:1-13参照)。神はダビデの息子の一人が永遠に彼の神殿の隣で統治すると約束しました(サムエル記下 7:16)。もし誰かがイスラエルを復興できるとしたら、それはゼルバベルでしょう!希望に燃えるゼルバベルと彼の仲間は、犠牲を捧げ、神の神殿の新たな基礎を築きました(エズラ記 3:10)。おそらく彼らは、先祖の犠牲を繰り返すことで、神が再び神殿を満たし、彼らの国を再建してくださるのではないかと考えたのでしょう。
But this story of exile and return is ultimately about unmet expectations. Compared to the hundreds of thousands counted by Moses, only a few thousand return with Ezra (Ezra 2:64; Numbers 26:51). And some of them can’t even prove their families are a part of Israel at all (Ezra 2:59). But there is still hope. Zerubbabel’s family tree has remained strong. He is a descendant of both Abraham and King David (cf. Matthew 1:1-13). God promised one of David’s sons would reign next to his temple forever (2 Samuel 7:16). If anyone can restore Israel, it would be Zerubbabel! In hope, Zerubbabel and his company offer sacrifices and lay a new foundation for God’s temple (Ezra 3:10). Perhaps they wondered if repeating the sacrifices of their ancestors means God will again fill the temple and establish their nation.

しかし、民が神殿の基礎工事の完成を祝う中、長老たちは同じように大声で泣きました(エズラ記 3:12)。彼らは、この基礎工事がソロモンが建てた神殿とは全く異なることを思い出しました(列王記上 6:21-22)。落胆した人口調査と同様に、この小さな神殿もまた、イスラエルの未達成の期待の一つです。イスラエルの帰還、ゼルバベルの指導、そして新しい神殿は、どれほど希望に満ちたものであっても、神の約束はまだ実現していません。
But as the people celebrate the completion of the temple’s foundation the older men weep just as loudly (Ezra 3:12). They remember this foundation is nothing like the temple Solomon built (1 Kings 6:21-22). Like the disappointing census, this lesser temple is another of Israel’s unmet expectations. As promising as Israel’s return, Zerubbabel’s leadership, and a new temple are, God’s promises have not come true yet.

福音はどこにありますか?
Where is the Gospel?

イスラエルの失望にもかかわらず、神はアブラハムとダビデに立てられた約束を守りました。実際、神は彼らの満たされなかった期待を利用して、約束を果たされました。イスラエルが失望の中にあっても神の慈しみを喜んだのは正しいことでした(エズラ記 3:11)。
Despite Israel’s disappointment, God still upheld the promises he made to Abraham and David. In fact he would use their unmet expectations to bring about what he promised. Israel was right to celebrate God’s goodness even in disappointment (Ezra 3:11).

イエスがついにイスラエルの捕囚を終わらせ、自ら神殿を再建するために来られた時でさえ、それは期待ほど感動的なものではありません。イエスは何十万人もの人々を連れてエジプトから帰還したのではなく、ただ一つの家族と共に帰還したのです(マタイ2:21)。そして、エズラ記に登場する多くの家族と同様に、イエスの血統も疑わしいものでした。彼は辺鄙な町の出身で、疑わしい境遇で生まれました(ヨハネ1:46)。実際、彼の系図には異邦人が含まれていました。イエスはイスラエルが期待していたダビデの家系図に出てくる王ではありませんでした(ヨハネ7:52)。
Even when Jesus came to finally end Israel’s exile and rebuild her temple in himself, it’s less impressive than expected. Jesus didn’t return from Egypt with hundreds of thousands but his one family (Matthew 2:21). And like many families in Ezra, Jesus’ lineage was suspect. He came from a backwater town and was born under suspicious circumstances (John 1:46). In fact, his genealogy included Gentiles. Jesus was not the King from David’s family tree that Israel expected (John 7:52).

イエスの生涯と統治もまた、イスラエルが期待していたものとは異なっていました。弟子たちは、イエスが十字架で死ぬことを計画していたことを信じられませんでした(マタイ16:22)。しかし、イエスは死からよみがえられることで、たとえ期待が満たされなくても神の愛は変わることがないことを示しました。イエスは彼らが期待していなかった救世主であったにもかかわらず、彼らの最も偉大な神殿であり王でした。ゼルバベルのように、イエスは自身の中にだけでなく、私たちの中にも神殿を再建しました(ペトロの手紙一2:4-5)。私たちは今、イエスの臨在と、神が特別に主張された新しいイスラエル、新しい王国の残りの民に満たされています(ペトロの手紙一2:10)。イエスにおいて、期待が満たされなかったことは、素晴らしいサプライズとなります。そして、からし種に多くを期待する人がいないのと同じように、私たちは神の新しい民として、イスラエルの誰もが考えていた以上に大きく成長し、神の臨在を経験するでしょう(マタイ13:32)。
And Jesus’ life and rule was not what Israel expected either. His own disciples couldn’t believe that Jesus planned to die on a cross (Matthew 16:22). Yet, by rising from the dead, Jesus showed that God’s love endures even through unmet expectations. Even though he was the Savior they did not expect, he was their greatest Temple and King. Like Zerubbabel he rebuilt God’s temple not only in himself but in us (1 Peter 2:4-5). We are now filled with his Presence and the remnant of a new Kingdom, a new Israel specially claimed by God (1 Peter 2:10). In Jesus, unmet expectations become glorious surprise endings. And just like no one expects much from a mustard seed, we as a new people of God will grow larger and experience more of God’s Presence than anyone in Israel thought possible (Matthew 13:32).

ご自身で確かめてください
聖霊があなたの目を開き、満たされない期待を通して忠実な神を見ることができるように祈ります。そして、満たされない期待を輝かしい驚きの結末に変えてくださるイエス様を見ることができるように祈ります。
See For Yourself
I pray that the Holy Spirit will open your eyes to see the God who is faithful through unmet expectations. And that you will see Jesus who turns unmet expectations into glorious surprise endings.


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