(原文)
Chapter Ⅴ Destruction in the Atlantic
10.
As soon as Admiral Doenitz learned that coastal convoys were being organized along the Eastern Sea Frontier, he diverted U-boats southward, into the Gulf Sea Frontier. Organized 6 February 1942, with headquarters at Key West, this naval frontier covered the Straits of Florida, most of the Bahamas, the entire Gulf of Mexico, the Yucatan Channel and most of Cuba. Available defense forces were a small converted yacht, three Coast Guard cutters, and, in emergency, the craft used for instruction at the Key West Sound School. Air protection was almost nil.
The first U-boat known to enter this frontier, U-128, signaled her presence on 19 February 1942 by sinking tanker about forty miles SE of Cape Canaveral. Two more ships were sunk on the 21st by U-504, and one on the 22nd. This was merely a foretaste of woe. By traveling at night surfaced and submerging during daylight hours, the U-boats bucked the Stream through the Straits of Florida into the Gulf or else chose the Windward Passage-Yucatan Channel route. One of their most fruitful hunting grounds in May and June 1942 lay off the Passes of the Mississippi. This U-boat blitz gave the Gulf Sea Frontier the melancholy distinction of having the most sinking in May (41 ships, 219,867 gross tons) of any one area in any month during the war, and 55 percent of this was tanker tonnage, which made it all the worse. And it was wrought by not more than six submarines operating at one time.
(訳)
第5章 大西洋での破滅
10.
デーニッツ提督(ドイツ)は沿岸船団が東部前線海域で組織化されたことがわかると、すぐさまUボートを南へ、メキシコ湾前線海域へと向けた。2月6日に組織されたこの前線はキーウエストに本部をもち、フロリダ水路、バハマ諸島の大部分、メキシコ湾の全部、ユカタン水路とキューバの大部分を管轄していた。使用可能な護衛戦力は、1隻の改造ヨット、3隻の沿岸警備艇と、緊急時に使えるキーウエスト水中音響学校の訓練船だけだった。空からの援護は皆無だった。
この前線に入ってきた最初のUボート、U-128は2月19日にカナベラル岬40マイル南東で1隻のタンカーを沈め、その存在を示した。さらに2隻がU-504により21日に、もう1隻が22日に沈められた。しかし、これは災いの予兆にすぎなかった。Uボート群は、日中は水中を潜航し、夜は水上を航行してフロリダ水路を抜け、メキシコ湾に入った。またはウインドワード水路を抜け、ユカタン水路方面に行った。5月での彼らの最も獲物の多かった猟場の一つはミシシッピー河口付近だった。このUボートによる電撃はメキシコ湾海域前線本部に大きな不名誉―戦争中のいかなる月より、ひとつの海域において、最も大きな損失(41隻、219,867トン)を5月にだす、という不名誉をもたらした。そしてその損失トン数の55%は、より悪いことに、タンカーの分であった。しかも、この損失は、同時期に作戦したのは6隻を超えなかった数の潜水艦によりなされたのであった。
(注釈)
現在フロリダ周辺、カリブ海は数万トンの大型クルーズ船が何隻も周遊している、世界的な観光リゾートである。下図のプラス印は、その海域で1942年7月末までにUボートにより沈められた商船の位置である。そういえば、日米海軍が激戦を繰り広げたマリアナ、パラオ海域も現在、観光リゾートになっている。
![](https://blogimg.goo.ne.jp/user_image/10/1c/6ec98cd6c80d6684f16b3504dfef38fd.jpg)