ひろひろの生活日記(LIFE Of HIROHIRO)

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0010悪知識と申すは甘くかたらひ0010Aku chishiki to mōsu wa amaku katara hi

2020年11月09日 12時26分42秒 | 法華経の一説〔解)

0010悪知識と申すは甘くかたらひ0010Aku chishiki to mōsu wa amaku katara hi

悪知識と申すは甘くかたらひ詐(いつわ)り媚(こ)び、言を巧(たくみ)にして愚痴(ぐち)の人の心を取って善心を破るという事なり。

(Reading romaji)
Aku chishiki to mōsu wa amaku katara hi 詐 (Itsu wa)ri kobi (ko) bi, gen o Takumi (Takumi) ni shite guchi (guchi) no hito no kokoro o totte zenshin o yaburu to iu kotonari.

(Literal translation)

悪知識と言うものは、
Evil knowledge is

甘く語り、偽り、媚びる。
Sweet talk, lie, flatter.

言葉は巧みであり、仏法に無知な心に付け込んで、
Words are skillful, and they take advantage of Buddhist ignorance.

善心を破るものである。
It breaks the good heart.


(解説)(Commentary)

悪知識は、他人にあるか?己にあるか?
Is bad knowledge in others? Do you have it?

(1)他人に影響され効果を発揮するものです。
世間には誘惑があります。金欲、権力欲、名誉欲、物欲、利権欲をくすぶるものです。それは、「他人を犠牲にする」「他人を不幸にする」と言うことが無ければ問題ないように思えますが、意識が善から大きく傾きます。当然、他人を犠牲にしては、仏法「善」に背きます。
「甘く語り、偽り、媚びる」とは「誘惑」に相違ありません。

(1)It is influenced by others and is effective.
There is temptation in the world. It smolders the desire for money, the desire for power, the desire for honor, the desire for greed, and the desire for interest.It seems that there is no problem if you do not say "to sacrifice others" or "to make others unhappy", but your consciousness deviates greatly from good.Naturally, at the expense of others, we violate the Buddhist "good".
"Talking sweet, lie, flatter," and there is no difference in the "temptation".


(2)己にも因があるからだと思います。それが『愚痴』です。
「愚痴」であると価値観が曖昧で確固たる正しい行動を貫く意志をもてません。
それは、仏法の真理を理解していないことから起こっているのです。
信仰者は、「お金」「権力」「名誉」「物」「利益」を正当な労働以上に望んではいけないのです。しかし、合法的な対価は望むべきです。

(2) I think it's because I also have a cause. That is "Guchi".
If you are a "Guchi", your values are ambiguous and you do not have the will to carry out firm and correct actions.
It comes from not understanding the truth of Buddhism.
Believers should not want "money," "power," "honor," "things," and "profit" more than legitimate labor.However, legitimate value value should desire.


(3)己が主体です。いつの時代に成っても同じです。日蓮大聖人のように「獅子」でなければなりません。信仰者の基本は変わりません。どうか「獅子吼」で「愚痴の心」を破って「善」に生きられんことを祈ります。

(3) You are the subject. It is the same no matter what age. You must be a "lion" like Nichiren Daishonin.The basics of believers remain the same. Please pray that you can break the "heart of ignorance" and live in "good" with "the barking of the lion".

解説終わり。
End of commentary.


愚痴:事理を理解することができないことをいう。
   理非のわからぬこと。おろか。
   仏法の道理を解することのできない者。
   仏法に関しておろかなこと。
   三毒の一つ。(貪欲。瞋恚(しんに)。愚痴。)

   瞋恚(おこること)

Guchi: The inability to understand the matter.
I don't understand why. Not to mention.
Those who cannot understand the reason of Buddhism.
A foolish thing about Buddhism.
One of the three poisons. (Greedy. Shinni. Guchi.)

Dvesha:Shin'ni (angry)


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