Knjin_3gai_syo.No.0004(観心三界抄)
What is ⑫?It is written in the book “Totai_gi_syo (512 pages)”.
"Someone who obeys the law of time.He simply believes in the Lotus Sutra. And he recites "Namu_Myo_Hou_Renge_kyo".He turns three paths (worries, sin, suffering) into three Good things (body of law, Discovery of knowledge, liberation)."Sankan・Santai"They appear in his body immediately.The land where he lives is "Jyo_jyaku_ko_do" (always quiet and rich)."Nougo_Syogo"・"Shindo"・"Shiki_shin"・"Kutai_Kuyu"・"Musa_sanjin".In other words, they are.The Buddha of the lotus flower which is preached in the cloth of the life of the Lotus Sutra.They are Nichiren, Nichiren's apprentice and Danke family.This is a complete, all-powered species.You can't dare doubt this.".That is, the face of the Buddha, the object of prayer with three large hidden jewels, and the nine stages of the heart of the person who casts toward it are equalized.We have ten stages in ten worlds, the whole world in one spirit, and become a lotus flower Buddha.We can prove it and get it.This is the clear insight of Nyorai (Nichiren Daishin).
There is more.No.0005
※"Totai_gi_syo"(Abstract of Controversy of Really body.)
※"San_do"(Bon_no,Go,Ku):three paths (worries, sin, suffering)
※"San_toku"(Hou_shin,Hannya,Gedatu):three Good things (body of law, Discovery of knowledge, liberation)
※"Sankan"(Three ways of feeling the essence of life)
※"Santai"(Three obvious facts)
※"Nougo_Syogo"(Who lives, where they live)
※"Shindo"(Body soil)
※"Shiki_shin"(Material / spirit)
※"Kutai_Kuyu"(He has both body and action)
※"Musa_sanjin"(Three bodies that make nothing)
⑫とは、当体義抄(五一二ページ)に「正直に方便を捨て但法華経を信じ南無妙法蓮華経と唱える人は煩悩・業・苦の三道・法身・般若・解脱の三徳と転じて三観・三諦・即一身に顕われ其の人の所住の処は常寂光土なり、能居所居・身土・色心・俱体俱用・無作三身の本門寿量の当体蓮華の仏とは日蓮が弟子旦那等の中の事なり是れ即ち法華の当体・自在神力の顕わす所の功能なり敢て之を疑う可からず之を疑う可からず」と述べている。すなわち三大秘宝の御本尊を信じて南無妙法蓮華経と唱えるものは、大御本尊の仏界と題目を唱える人の九界とが、境智冥合して、十界互具・一念三千の当体蓮華を証得することができるのである。これが如来(日蓮大聖人)の明らかな見識である。
(英訳用)
⑫とは。”当体義抄(五一二ページ)”に書かれている。
「素直に時の法をすてる人。彼は単に法華経を信じる。そして、彼は”南無妙法蓮華経”と唱える。彼は、三道(煩悩・業・苦)を三徳(法身・般若・解脱)に転じる。”三観・三諦”それらは即彼の一身に備わり現れる。彼の住む土地は”常寂光土”(常に静かで豊作な土地である)です。”能居所居・身土・色心・俱体俱用・無作三身”つまりそれらである。当に法華経の生命の反物に説かれている蓮の花の仏。彼らは日蓮と日蓮の弟子と檀家の事です。これは完全で力の全てが備わっている種です。」。すなわち三つの大きな秘めた宝石を持つ祈りの対象の仏の顔と、それに向かって唱える人の心の九ステージを等しくする。私たちは、十の世界に十のステージを持ち、一つの精神に全世界を持ち、まさに蓮の花の仏と成る。私たちはそれを証明して得ることができる。これが如来(日蓮大聖人)の明らかな見識である。
つづく。No.0005
※”当体義抄”(当に体である論議の抄)
※”三観”(生命の本質の三つの感じ方)
※”三諦”(三つのあきらかなこと実相)空・仮・中
※”能居所居”(住む者、住む場所)
※”身土”(身の土)
※”色心”(物質・精神)
※”俱体俱用”(彼は体と作用を共に具す)
※”無作三身”(何も作っていない三つの体)