『高域がきつい!! vol.5』の続きです。
スピーカーの高調波ひずみ低減のために
高域を少し高めに再生し、スピーカーの前に高域の吸音材を置けば
高調波ひずみが小さくなるのでは?という仮説の実験です。
まず、ツイーターの前に色々な吸音材を張り付けて
高域をたくさん吸収する素材を探しました。
グラスウール、綿(ワタ)、布、厚紙・・・どれも今ひとつ。
一番良かったのは・・・毛糸の手袋でした。
4KHzから上の周波数で-6dB(半分)になるようです。
そこで、2つの状態で比較します。
(1) 通常の状態。
(2) 4KHzから上を+6dB(2倍)して手袋貼り付け。
Layla / Eric Clapton(Live)ではギターに奥行感が出て
ライブレコーディングの感じがよく伝わってきます。
特に変化が大きかったのは
Art Blakey and the Jazz Messengers / Moanin' (1958) で、
最初のピアノがとてもしっとりします、
シンバルは自然な感じになりました。
毛糸の素材を更に吟味して
サランネットの内側に貼り付けるとよさそうです。
そういえば、海外のスピーカーでそんなのがあった気が・・・
次回に続きます。
今朝は雪が積もりました。
intense trebule!! vol.6
It is a continuation of "intense trebule!! vol.5"
For harmonic distortion reduction of a speaker,
treble is made into height,
If the sound-absorbing material of a high region is placed in front of a speaker
and harmonic distortion will become small?
It is the experiment of the hypothesis.
First, various sound-absorbing materials were stuck in front of the tweeter,
and the material which absorbs many treble(s) was looked for.
Glass wool, cotton, cloth, pasteboard ... It is all unsatisfactory.
the best... It was a woolen glove.
It seems that it is set to -6dB (half) on the frequency of 4 kHz or more.
Then, it compares.
(1) The usual state.
(2) Carry out a top of +6 dB (twice) from 4 kHz, and it is glove attachment.
In Layla /Eric Clapton (Live), a feeling of depth increases to a guitar.
Touch of live recording is wonderful.
It is Art Blakey and the Jazz Messengers /Moanin' (1958)
that especially whose change was large.
The first piano is silky.
Cymbal became natural touch.
I will further examine a woolen material and will stick inside a saran network.
It remembered that there was such a speaker.
To be continued
It is snow this morning.