flagburner's blog(仮)

マイナーな話題を扱うことが多いかもしれません。

Operation Waltzing Matilda 5.3

2010-01-11 18:30:49 | 捕鯨騒動
今月6日、Sea Shepherd の Ady Gil 号に「調査捕鯨」団の第二昭南丸が衝突→ Ady Gil 号が大破→沈没という事件が起きたあと、「調査捕鯨」団と Sea Shepherd は双方を性懲りも無く非難している。


まずは、「調査捕鯨」団が2010年1月8日に出した声明+映像に突っ込んでおく。
・反捕鯨団体シーシェパードによる妨害活動 (第6報)(2010年1月8日 日本鯨類研究所)
・New Zealand watercraft left drifting in Antarctic(2010年1月8日 日本鯨類研究所;.pdfファイル)
・2010.01.08 Ady Gil left drifting and leaking fuel in Antarctic. The Bob Barker has vanished from the scene. Video taken from the Yushin Maru No.3 at about 12:00 JST, 8 January (5.5MB)(2010年1月8日 日本鯨類研究所;.wmvファイル)

Sea Shepherd / Ady Gil left drifting and leaking fuel in Antarctic(日本鯨類研究所で公開された映像の転載モノ)


実の所、沈没する前に「Ady GIl 号を放棄した」云々という言説が出てるのだが・・・。
以下、2010年1月8日分日本鯨類研究所『』からその部分を(略

---- 以下引用 ----
[以下英語版]
The antiwhaling group Sea Shepherd Conservation Society has apparently abandoned reported efforts to salvage or tow to port the disabled New Zealand watercraft Ady Gil. Japan’s research vessels monitoring the area have confirmed that an oily substance thought to be fuel is leaking from the Ady Gil and continues to spread over the sea surface, raising concerns that Sea Shepherd is willfully polluting the Antarctic environment.

The Shonan Maru No. 2 reported that the other antiwhaling ship which had been harassing the Japanese vessel with the New Zealand watercraft, the Bob Barker, initially seemed to be making efforts to tow the Ady Gil.
However, the Bob Barker has left the scene abandoning the drifting Ady Gil by the early morning of December 8.
(以下略)

[以下日本語版]
反捕鯨団体シーシェパード(SS)は航行不能になったSS所属船アディ・ギル(AG)号の船体を回収し、あるいは曳航する努力を放棄したと見られる。
AG号の船体そのものがゴミになるおそれがあるのに加え、その船体からは燃料と思われる油状の物質が流出し、付近の海面に大きく広がっていることも確認されており、南極海洋環境への悪影響が懸念される。

第二昭南丸からの報告によれば、AG号とともに調査船への妨害活動を行っていたSS所属船ボブ・バーカー(BB)号は当初AG号船体を曳航する様子を見せていたが、日本時間の1月8日早朝までにAG号船体を放棄して現場を離れた。第二昭南丸は1月6日のAG号による衝突の後、同じく第二期南極海鯨類捕獲調査(JARPAⅡ)船団に所属する第三勇新丸とともに救助支援のために現場付近にとどまっていた。
(以下略)
---- 引用以上 ----

なんだろうな。
あれだけ派手に船首が壊れている以上、Ady Gil 号は修復不能状態だろうし。
要は、曳航してもしなくても水が(高波とかで)どんどん入ってしまい、Bob Barker 号による曳航が不可能になるのは不可避だったわけで。
その意味で、「調査捕鯨」団の声明はこのような事態を最初から想定して作られていたんだろうな(苦笑)。

もっとも「調査捕鯨」団は、事前に Bob Barker 号が Ady Gil 号の曳航をやめることを察知していたみたいだが。
・The Busy Little Japanese Kiwi Office of Absurd Propaganda(2010年1月8日 Sea Shepherd)

事実だとしたら、何とも性質の悪いことで・・・。
当然、Sea Shepherd の総帥こと Paul Watson 船長は、「調査捕鯨」団の声明を非難した。
以下、2010年1月8日分 Sea Shepherd『Tha Busy Little~』から曽野部分を(略

---- 以下引用 ----
(中略)
“It only takes a bucket of diesel thrown over the side of the whaling ship to provide the ‘evidence’ the Japanese are providing, “ said Captain Watson.

It is also totally absurd that the Japanese, who deliberately rammed and destroyed the Ady Gil and refused to offer aid and in response to its distress signal, are now accusing Sea Shepherd of polluting the sea because they (the Japanese) cut the Ady Gil in half.

“In light of the damning documentary evidence of the Shonan Maru No. 2 ramming and destroying the Ady Gil, it is utterly ridiculous to now see the Japanese claiming that the Ady Gil has not really been sunk, that Sea Shepherd caused an oil spill and that weapons meant to kill whalers just happened to be floating around the submerged hulk of the Ady Gil,” said Captain Watson.
“Does Glen Inwood really believe that the people of New Zealand and Australia are so stupid as to swallow this codswallop?”
(以下略)
---- 引用以上 ----

盗人猛々しい、って奴か?


で、Sea Shepherd もこれに対抗する形で(?)、Ady Gil 号から撮影した映像を公開していた。
・Film backs Ady Gil claims(2010年1月11日 themercury.com.au)

Last moments of the Ady Gill before being rammed by Shonan Maru No. 2


この映像の前半部分では、Ady Gil 号によるこの日の抗議活動を燃料不足(陸に戻る分を確保する必要があるから)で終える、みたいなことを Ady Gil 号に乗っていたメンバーが語っていた。
そのついでで冗談も飛ばしていたっぺぇ。
ま、2分あたりで LRAD の音が鳴りはじめて(第二昭南丸が接近して)からはそんな余裕は無かったみたいだが・・・。

なんだろうな。
この映像から窺えるのは、Ady Gil 号のメンバーが「調査捕鯨」団の無茶苦茶さを甘く見ていたことなんだよな。
俺の推測になるけど、第二昭南丸が右舷に Ady Gil 号を見ている以上回避義務を果たしてくれる、と Ady Gil 号のメンバーが思いこんでいた節があったのかも。
だとしても、「調査捕鯨」団が主張するように Ady Gil 号が変な動きをしてたのが事故の原因、という主張は正直強引すぎる。
そんなに「調査捕鯨」団は偉いのか?


なんてことをやってる中で、Ady Gil 号が船籍を置いてるニュージーランドの政府は(馬鹿げてることに)日本の「調査捕鯨」を放置することにした模様。
・Japan hasn't complained about collision - McCully(2010年1月8日 Radio New Zealand)
・Carter: McCully Passive While Kiwi Lives At Risk And Japan Continue To Whale (2010年1月8日 Voxy.co.nz)
・McCully Gives Green Light to Japanese Whalers to Kill Kiwi’s(2010年1月10日 Sea Shepherd)

その中で、ニュージーランド外相の Murray McCully 氏は意味深な発言をしてたらしいが・・・。
以下、2010年1月10日分 Sea Shepherd『McCully Gives ~』から Radio New Zealand の配信ニュースの文字起こし(と思われる)部分を(略

---- 以下引用 ----
(中略)
"If people are determined to break the law and determined to kill other people on the high seas then it is not the responsibility of the New Zealand government or any other government to send armed vessels down there or something of that sort to stop them."
- Murray McCully, New Zealand Foreign Minister


AND

"We've got New Zealand citizens that have clearly been behaving in a manner that has put life at risk," he said.
"If they are going to go down there looking for trouble and determined to find it then there's nothing we can do to stop them, except urge them to improve their conduct."
- Murray McCully, New Zealand Foreign Minister

(以下略)
---- 引用以上 ----

ニュージーランド政府の気持ちとしてはわからなくもないが・・・。
これって、どこぞの「ナントカ責任」を唱える人達の論法と同じじゃ?


最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ブログ作成者から承認されるまでコメントは反映されません。