Zeiss Ikonta達

アナログ写真(銀塩写真)。80年に近い大昔からやや古いカメラ達と遊んでいます。
世界を席捲した名機達の紹介です。

Zeiss Ikonta (Supper Ikonnta531とIkonnta Nettar516)-その1-

2012年11月25日 16時40分22秒 | クラッシクカメラ
Supper Ikonta531型式の2形式

 -日本では紹介されなかったZeiss Ikonta 516。『クラシックカメラ専科』NO80・81・82(ツァイス・イコンカメラ総特集)でも紹介されていませんでした-

Zeiss Supper Ikonta531型式には新旧2形式があります。
6×4.5・6×6・6×9の3機種の内、6×6は戦後のレンジファインダーで、非ドレイカイル方式です。
6×6の531/16に露出計を内蔵し、レンズをTessarを備えたのが534/16形式。
Novarを備えたのが524/16形式ですが、524/16形式は、フォーカシングに否連動のレンジファインダーの距離計だけを備えたものが一般的です。35mmの524型式は「コンチナ」です(524/24)。
ですから、531形式の6×4.5・6×9は戦前に造られた機種に成ります。
戦前のSupper Ikontaには、530型式に多重露光防止装置を付けた直後型式ですが、多重露光防止装置は真鍮に黒のエナメル塗装を施した機種と真鍮にニッケルメッキを施した2種類があります。また、531Aは、クロームメッキ処理後タイプは前蓋とスタンドが変わります。
530型式には、生産末期にレリーズ付きをリリースします。このレリーズ付き530型式にエナメル塗布多重露光防止装置を装着したのが初期531型式になります。
便宜上、これらを整理する都合上以下に整理します。
 ○530型式のレリーズ無しのタイプを「530型式」。
 ○レリーズ付き530型式を「530(新)型式」。
 ○黒エナメル塗布多重露光防止装置付き531型式を「531(旧)型式」。
 ○クロームメッキ処理多重露光防止装置付きを「531型式」としておきます。
所謂、一般的な530・531両型式は、(新)・(旧)付さない形式が一般的に知られている型式名称です。

Nettar 516型式

Nettarは廉価版の系列種になります。その中でも価格帯を分類するためレンズユニット・シャッターユニットに差違を設け販売されていました。
一般的に「Nettar」と言うと、515型式を言います。
Supper Ikontaを最上位機種として、価格帯の設定上各型式が派生したことが窺われます。
Ikonta初の機種が「520」型式です。その後Supper Ikontaが発売になり、手を替え品を替えて型式が設定されます。この520型式の詳細は後程に。
問題は、Nettar516です。
516型式は黒エナメル塗布の多重露光防止装置付きです。このユニットでは、521型式と同じです。ですが、521型式には「Nettar」を冠した個体は未だ実見していません。
また、516/2形式には、前玉の縁部分の形式からある程度の期間生産が続けられていたことが指摘する方も居られます。その方に依れば、1934-1940年になります。しかし、レンズユニットは交換された可能性が否定されない限りレンズユニットでの時期決定には疑問が残ります。
内容は516と521は黒エナメルとニッケルメッキの違い程度です。そして、アメリカ・ドイツ・日本のオークションには滅多に出回らない事と、カタログにも出てこない事からすると、516の固体量はどうやら非常に少なそうです。

516と521とは
Supper Ikonta531の新旧の型式差から、516と521の型式差は、このSupper Ikonta531での新旧に等しい状態です。
このことから、Nettar516は、531初期に廉価版の一型式として造られた可能性が推測されます。時期は1936~1938の2年間に絞られます。
この年代は、531のリリースと521のリリースの期間からの推定です。



Zeiss Ikonta 516 which was not introduced in Japan. Even "classic camera specialized course" NO80 .81.82 (Zeiss icon camera total special feature) was not introduced.



Zeiss Supper Ikonta531 model has 2 the old and the new forms.
Among 6*4.5.6*6.6*9 3 models, 6*6 is non-DOREIKAIRU method with a postwar rangefinder.
It is 534/16 form I have an exposure meter built-in in 6*6 531/16, and to have possessed Tessar with a lens.
It is 524/16 form to have comprised Novar, but, as for the 524/16 form, the thing only as for the telemeter of the rangefinder of the no interlocking movement is common for focusing. (524/24) where 524 models of 35mm "are Contina"
Therefore it becomes the model that 6*4.5.6*9 was made before a war of 531 forms.
In prewar Supper Ikonta, it is the model that added a multiple exposure arrester to 530 models just after that, but there are two kinds that put nickel plating for a model and the brass which put the black enamel painting for brass as for the multiple exposure arrester. In addition, as for 531A, as for the type, a previous cover and the stands change after chromeplating processing.
In 530 models, I release きを with releaser in last years of production. It becomes 531 initial models to have put on an enamel application multiple exposure arrester in 530 models with this release.
For convenience, I arrange below it in circumstances to pay these off.
○ The type without the release of 530 models "530 models."
○ 530 models with the release "530 (newly) models."
○ 531 models with the black enamel application multiple exposure arrester "531 (former) models."
○ I get up as "531 model" with chromeplating processing multiple exposure arrester.
530.531 so-called general models are the model names that a form not to refer (old) to (newly) is generally known to.


Nettar 516

Nettar becomes the affiliated kind of the cheap edition. I made a difference for a lens unit shutter unit to classify price range in that and was sold.
Generally, I say 515 models when I say "Nettar".
It is indicated that each model was derived in setting of the price range as a high-end model in Supper Ikonta.
The Ikonta's first model is "520" models. Supper Ikonta is released, and I exchange a hand and exchange an article, and a model is set afterwards. The details of these 520 models are に later.
The problem is Nettar516.
516 models are with a multiple exposure arrester of the black enamel application. With this unit, I am the same as 521 models. But the individual which named "Nettar" does not yet watch a fruit in 521 models.
In addition, in 516/2 form, it is had the form for the edge of the previous ball the which it points out that I was able to continue production during some period. It is 1934-1940 years if it depends on the one. However, a question wins through up to decision at the time with the lens unit unless the possibility that the lens unit was changed is denied.
As for the contents, 516 and 521 are difference between black enamel and nickel plating degree. And, judging from not coming out to a catalogue either, there seems to be very little quantity of 516 solids somehow or other when I rarely appear for U.S.A. Germany, the auction of Japan.

With 516 and 521

From old and new models differences and Supper Ikonta531, the model difference of 516 and 521 is in state that it is equal to the old and the new in this Supper Ikonta531.
From this, the possibility that Nettar516 was made as one model of the cheap edition early in 531 is supposed. It is squeezed for 1936-1938 two years at the time.
In this generation, it is the estimate from a period of 531 release and 521 release.

忘れていたIkontaその2

2012年11月04日 12時22分02秒 | クラッシクカメラ

IkontaにはB2フィルムと116・616フィルムのフォーマットがあります。
もう一種類有りました。
機種は520/14です。

インチサイズ表記の「Ikonta N」5×7.1/2cm・2×3in(4.5cm×7.2cm)です。
現在は無くなってしまったフォーマットサイズのフィルムです。

127フィルムを手作りでしておられる方ががいらっしゃいます。二眼を改造し内部にカッターの刃を組み込ませ、フィルムを巻き上げると必要なサイズに切り分けられる仕組みです。
しかし、この2×3inのスプールだけは手作りが必要になります。

写真は大きい方が520/2、小形方がの520/14です。520/14は、残値ながらアンダーレリーズとストラップが欠品しています。web上でも中々出てきません。
やっと入手した一台です。






There is the format of B2 film and 116.616 films in Ikonta.
There was already one kind.

A model is 520/14.



It is "Ikonta N" 5 X 7.1/2cm of the inch size notation, 2 X 3in(4.5cm *7.2cm).
It is a film of the format size that there was not now.
One which it is a handicraft with 127 films. I let I remodel two eyes and incorporate the blade of the cutter inside and am the structure which is cut into pieces to necessary size when I roll up a film.
However, only the spool of this 2 X 3in comes to need handcrafting.
The one where the photograph is big is 520/2, small one is 520/14. In 520/14, under release and a strap are out of stock in spite of being 残値. I do not readily come out on web either.
At last it is one which I obtained.


日本橋の麒麟

2012年11月04日 09時56分03秒 | クラッシクカメラ


東京日本橋。首都高速の下、日本橋川には「日本橋」が架かっています。
この日本橋は国道の原点でも知られてますが、何となく橋の欄干に乗っている・・・何かがある。。。

東野東吾さんの作品『麒麟の翼』の映画化で、日本橋の「麒麟」が世間にその姿をアピールされました。
写真の麒麟は、川の下手側の欄干に棲み付いて居ます。「阿・吽」一対、写真は「吽」形相。

屋外での造形物の撮影にコーティングレンズを使うと、どうしてもシャドー側が潰れます。
この撮影ではKodak400TMY-2、ハイコントラストフィルム:Kodak400TMY-2を使用しています。
普段は、FujiAcros100を使用していますが、テストとして「TMAX400」を使ってみました。
「潰れ」が殆ど見られないので、造形美術品には、大昔のノンコートレンズが威力を発揮するのかもしれません。
撮影は日陰でしたが順光では硬い写真に上がっていたのかもしれません。
矢張り光りとの兼ね合いでフィルムのチョイスが必要なのでしょう。

「ネムイ」と仰られる方もおありかと思いますが、そこは78歳のカメラに免じてお許し下さい。


撮影はZeiss Supper Ikonta530A(6×4.5) Tessar7.5cm Nr1546114(1934年製造)
フィルム:Kodak400TMY-2



Nihonbashi, Tokyo. "Nihonbashi" appears in the Nihonbashi River under the Metropolitan expressway.


This Nihonbashi is known in the origin of the national highway, but there is ... something getting on the railing of the bridge somehow. . .
By the filmization of the work "wing of the giraffe" of Azuma Tono me, it was appealed to the world for the figure "a giraffe" of Nihonbashi.
I live, and the giraffe of the photograph sticks to a railing of the poorness side of the river, and there is it. "I flatter it 吽" one pair, the photograph are "吽" looks.
The shadow side is destroyed by all means when I use the coating lens for the photography of the molding thing the outdoors.
It is Kodak400TMY-2, a high contrast film by this photography: I use Kodak400TMY-2.
I usually used FujiAcros100, but used "TMAX400" as a test.
Because "loss of face" is uncommon, to a molding work of art, an ancient non-coat lens may show power.
The photography was the shade, but might enter the hard photograph by the order light.
After all the choice of the film will be necessary for a good balance with the light.
The person said "ネムイ" to thinks with whereabouts, but please permit there out of respect for a 78-year-old camera.
The photography *4.5 Zeiss Supper Ikonta530A(6) Tessar7.5cm Nr1546114(1934 age production)
A film: Kodak400TMY-2