世界の人権・紛争・平和

ヒューマン・ライツ・ウォッチ ケニア:武力紛争、人権侵害、干ばつに直面するソマリア人を保護せよ

ケニア:武力紛争、人権侵害、干ばつに直面するソマリア人を保護せよ

首脳会談で具体的な約束を

(Nairobi March 23, 2017) – Kenya should protect and assist Somali refugees and asylum seekers facing ongoing conflict and a humanitarian crisis in Somalia, Human Rights Watch and Amnesty International said today. In line with a recent High Court decision, the authorities should abandon their decision to close the Dadaab refugee camp and publicly declare that the more than 249,000 Somali refugees living there can remain in Kenya until conditions exist for them to return in safety and with dignity.

(ナイロビ、2017年3月23日)-武力紛争の継続と人道危機に直面する、ソマリアからの難民と庇護希望者を、ケニアは保護・支援しなければならない、ヒューマン・ライツ・ウォッチ(以下HRW)とアムネスティー・インターナショナルは本日述べた。最近高等裁判所が出した判決に沿って、当局はダバーブ難民キャンプの閉鎖決定を断念し、そこで暮らす249,000人以上のソマリア人難民が、安全かつ自らの尊厳が尊重されて帰還できる環境が整うまで、ケニアに滞在できる旨宣言するべきだ。

On March 24-25, 2017, Kenya will host an Intergovernmental Authority on Development (IGAD) summit that will bring together Eastern African heads of state to discuss the situation of Somali refugees in the region, as the threat of pervasive drought and food insecurity in Somalia looms. Kenya’s role as host is marred by its continued insistence on closing Dadaab refugee camp, host to over 249,000 Somali refugees, by May.

ソマリア国内で広がる干ばつと食料危機の脅威が迫る中、東アフリカ諸国の指導者は2017年3月24日と25日、同地域のソマリア難民の状況を議論するため、ケニア主催の政府間開発機構(以下IGAD)首脳会議に集結する。ケニアの主催国としての役割は、249,000人以上のソマリア人難民を収用するダダーブ難民キャンプを、今年5月までに閉鎖する主張にこだわる姿勢によって損なわれている。

“Kenya should demonstrate leadership by declaring that Dadaab will remain open and that it will resume prima facie recognition of Somali refugees,” said Bill Frelick, refugee rights director at Human Rights Watch. “Kenya and neighboring Eastern African countries, supported by international partners, should urgently assist and protect refugees facing continuing conflict and drought in Somalia.”

「ケニアは、ダダーブを開設し続け、ソマリア難民の推定承認を再開すると宣言して、指導力を発揮するべきです」、とHRW難民の権利局長ビル・フレリックは指摘した。「国際的なパートナーからの支援を受け、ケニアと隣接の東アフリカ諸国は、ソマリア国内で続く武力紛争と干ばつに直面する、難民を支援・保護すべきだ」

In May 2016, the Kenyan government removed prima facie refugee status – meaning recognizing refugee status based simply on nationality – for Somalis and disbanded its Department of Refugee Affairs, charged with processing asylum claims. It also announced plans to speed up the repatriation of Somali refugees, and to close Dadaab camp in north-eastern Kenya by November, subsequently extended to May.

ケニア政府は2016年5月、ソマリア人に対する難民認定を国籍に基づいて審査することを意味する、難民認定の推定承認を止めると共に、庇護申請の処理を担当した難民省を解体、更にソマリア難民の本国帰還をスピードアップすると共に、ケニア北部に設置したダダーブ難民キャンプを同年11月までに閉鎖する計画を公表、その後閉鎖を2017年5月に延長した。

On February 9, Kenya’s High Court ruled that the government’s May 2016 directives were unconstitutional and discriminated against Somalis. The High Court also ordered the Kenyan government to restore the administration of refugee affairs to the status quo prior to the government’s decision. The Kenyan government has not taken steps to carry out the ruling. On March 8, President Uhuru Kenyatta of Kenya repeated that Kenya’s decision to close Dadaab camp was final.

ケニア高等裁判所は2017年2月9日、2016年5月に政府が出した布告は憲法違反で、ソマリア人を差別したという判決を下した。高等裁判所はまたケニア政府に、難民に関する事項の管理を、昨年5月の政府決定に先立つ状況に戻すよう命じたが、ケニア政府は、判決を実行する措置を講じていない。ウフル・ケニヤッタ大統領は3月8日、ダダーブ難民キャンプの閉鎖はケニアの最終的決定だと再度述べた。

In 2016, Kenyan authorities, with officials from the UN Refugee Agency, UNHCR, stepped up a 2013 “voluntary” repatriation program. Human Rights Watch and Amnesty International research in Dadaab and interviews with more than 100 Somali refugees found that Kenya had not given them a real choice between continuing to receive asylum in Kenya and returning to Somalia, and that the program violated the international principle of non-refoulement – forced return of people to places where they would face persecution, torture, inhuman and degrading treatment, or other threats to their lives or freedom – which is binding on Kenya as party to the 1951 Refugee Convention and the 1969 African Union Refugee Convention.

ケニア当局は2016年、国連難民機関であるUNHCRの職員と共に、2013年の「自主」帰還事業を強化した。HRWとアムネスティー・インターナショナルによるダダーブでの調査と100人以上のソマリア難民に対する聞取り調査は、ケニアが彼らにケニアで庇護を受け続けるのか、ソマリアに帰るのかを選ぶ機会を与えなかった事、更に同帰還事業は、迫害、拷問、非人間的で尊厳を損なう取扱いを受ける、或いはその生命または自由が脅威に晒される恐れのある場所へ、何人も追放しまたは送還してはならないという、国際的なノン・ルフールマン(追放及び送還の禁止)の原則に違反した事を明らかにした。ケニアは1951年成立の難民条約ならびに1969年のアフリカ連合難民条約の締約国として、ノン・ルフールマンの原則に法的に拘束されている。

Registration of refugees in Dadaab has been sporadic since 2011 and has been entirely suspended, with some exceptions, since August 2015. In 2016, Human Rights Watch and Amnesty International spoke to many unregistered people in Dadaab, including new arrivals and people who had already returned under the repatriation program but then fled back to Dadaab. The people interviewed said they feel particularly vulnerable both due to their lack of legal status and because of their lack of access to food rations. Most recently, in mid-March, over 100 Somali refugees and asylum seekers were arrested in a security operation in Dadaab. According to a refugee agency, those with refugee documentation were released, while 28 Somali asylum seekers were charged with unlawful presence.

ダダーブでの難民登録は2011年以降散発的に、更に2015年8月以降は若干の例外はあるものの、全面的に停止された。HRWとアムネスティー・インターナショナルはダダーブで、新たに到着した人々や帰還事業で帰国したが逃げ帰って来た人々を含む、未登録の人々多数に話を聞いた。聞取り調査に応じた人々は、法的資格がないことと、食料配給を受けられないことで、特に弱い立場にあると感じていた。最近3月中旬には、100人以上のソマリアからの難民と庇護希望者が、ダダーブ内の治安作戦で逮捕された。難民機関によれば、難民としての書類を有していた者は解放されたが、28人のソマリア人庇護希望者が、不法滞在容疑で起訴されたそうだ。

Under Kenya’s Refugee Act, the Commissioner of Refugee Affairs must recognize people as refugees if they meet the definition of the 1969 African Union Refugee Convention. The African Union definition includes people fleeing events seriously disturbing public order.

難民コミッショナーはケニアの難民法に基づき、1969年成立のアフリカ連合難民条約の定義を満たしている者を、難民と認定しなければならない。アフリカ連合の定義では、著しく治安を乱す事件から脱出してきた者は難民となる。

The lack of sufficient international support for Kenya, including through consistently underfunded UN humanitarian appeals and very limited refugee resettlement, has contributed to the appalling situation in Dadaab, Amnesty International and Human Rights Watch said. The World Food Program has repeatedly cut food rations to people in Dadaab due to funding shortfalls. The most recent cut, in December, reduced rations by 50 percent. Refugees interviewed by Human Rights Watch and Amnesty International in 2016 who had signed up to return to Somalia often cited the ration cuts as a factor influencing their decision to return, and to accept a one-time UNHCR repatriation package – despite fears for their security and survival in Somalia.

国連による人道的見地でのアピールには終始一貫して十分な資金が集まらず、難民の再定住は極めて少数に留まっているなど、ケニアへの不十分な国際的支援が、ダダーブの悲惨な状況の一因になった、とHRWとアムネスティー・インターナショナルは指摘した。世界食糧計画は資金不足のために、ダダーブの人々に対する食料配給を度々削減、最近では昨年12月に配給の50%を削減した。ソマリア帰還に同意した難民の内、HRWとアムネスティー・インターナショナルによる2016年中の聞取り調査に応じた人々は多くの場合、ソマリアでの安全と生活維持に不安があるにも拘らず、帰還とUNHCRによる1度限りの帰還事業の受入れを決意するにあたり、影響を受けた要因として配給削減に言及していた。

UNHCR’s own assessments indicate that conditions in south-central Somalia are not conducive to mass refugee returns due to ongoing conflict, insecurity, and humanitarian conditions. In May 2016 UNHCR’s guidelines on returns to Somalia found that: “Civilians continue to be severely affected by the conflict, with reports of civilians being killed and injured in conflict-related violence, widespread sexual and gender-based violence against women and children, forced recruitment of children, and large-scale displacement.”

UNHCRは自らの評価で、ソマリア中南部は武力紛争が続き危険なので、難民の大量帰還を促す状況ではないことを明らかにしている。UNHCRによる2016年5月のソマリア帰還に関するガイドラインは、「紛争に関係した暴力による民間人の死傷者、女性や子どもに広く行われた性的または性差に基づく暴力、児童の強制徴兵、大規模な強制立退き、などに関する報告が複数あり、民間人は武力紛争によって深刻な影響を受け続けている」、ことを明らかにしている。

The humanitarian situation remains dire. According to the UN, half of Somalia’s population – 6.2 million out of 12.3 million people – are currently in need of humanitarian assistance. Many of the communities affected by the 2011 famine are once again at risk.

人道的状況は今尚悲惨だ。国連によれば、ソマリア人口1,230万の内620万、半数強が現在、人道援助を必要としている。2011年に飢餓被害を受けたコミュニティの多くが、再度その危機に瀕している。

More than 260,000 people have been displaced by the drought within Somalia since November, adding to the country’s 1.1 million internally displaced people, who live in deplorable and unsafe informal displacement camps in the country’s main towns. Most of those recently displaced in south-central Somalia have fled into Baidoa and Mogadishu, among the areas to which UNHCR is facilitating returns from Dadaab. The UN has also recorded an increase in displacement into neighboring Ethiopia, which currently hosts 245,500 registered Somali refugees. So far, contrary to the period leading up to the 2011 famine, very little movement into Kenya has been recorded.

昨年11月以降ソマリア国内では干ばつによって26万人以上が家を追われ、既に110万人いた国内避難民の列に加わった。彼らは同国主要都市にある、惨めで危険な非公式国内避難民キャンプで生活している。ソマリア中南部で退去せざるを得なくなった人々の殆どは、UNHCRがダダーブからの帰還を促している地域にある、バイドアとモガディシオに逃げた。国連の記録ではまた、隣国エチオピアに避難する人々の増加している。同国は現在、登録済みソマリア難民を245,500人受入れているが、今日まで2011年の飢饉に先立つ時期とは対照的に、ケニアに向かう避難民の群れは極めて少人数しか記録されていない。

According to UN data on returns, over half of those returning from Dadaab to Somalia said they would not return to their areas of origin. Returning refugees, especially those unable to return to their home areas or those who have been gone for many years, risk ending up internally displaced in Somalia, Human Rights Watch and Amnesty International said.

帰還に関する国連データによれば、ダダーブからソマリアに帰った人々の半数以上が、出身地域には帰っていないと語った。難民の帰還、特に出身地域に帰れない、あるいは長年故郷から離れていた人々は帰国しても、結局ソマリア国内の避難民になる危険がある、とHRWとアムネスティー・インターナショナルは指摘した。

Human Rights Watch and Amnesty International, among others, have continued to document serious abuses against internally displaced communities in Somalia at the hands of government and non-state actors, including sexual violence and violent forced evictions from their temporary shelters. According to a UN monitoring network, forced evictions increased in late 2016, with more than 60,000 new evictions since November alone.

HRWとアムネスティー・インターナショナルを含む様々な団体・機関が、ソマリア国内で国内避難民コミュニティに、政府や非政府勢力が、性的暴力や一時避難所からの暴力を伴った強制退去を含む、重大な人権侵害を行った事実を検証・取りまとめてきた。国連の監視ネットワークによれば、2016年末に強制退去は増加し、昨年11月だけで新たに6万人が強制退去されている。

“Given the ongoing drought and security crisis in Somalia, it’s high time Kenya’s international partners help to ensure that Somalis can find safety and humanitarian assistance in neighboring countries,” said Muthoni Wanyeki, Amnesty International. “International community and donor countries should guarantee adequate technical and financial support to the Kenyan government and civil society to come up with sustainable, long term durable solutions for refugee integration into the country.

「ソマリア国内で干ばつと治安危機が続いていることを考慮すれば、ソマリア人が近隣諸国に避難先と人道援助を求められるよう、ケニアの国際的パートナーは支援すべき時です」、とアムネスティー・インターナショナルのムトニ・ワンエキは語った。「国際社会と援助国はケニア政府と市民社会に十分な技術的・財政的支援を保証し、難民のソマリア再統合問題に関する、持続的で長期永続的な解決を用意すべきです」

  • Xでシェアする
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

最近の「日記」カテゴリーもっと見る

最近の記事
バックナンバー
人気記事