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ヒューマン・ライツ・ウォッチ アラブ首長国連邦:サディヤット島の労働者保護は改善したが不足部分も残っている

アラブ首長国連邦:サディヤット島の労働者保護は改善したが不足部分も残っている

「幸せの島」のデベロッパーと外国機関は更なる改革を進めるべき

(Beirut, March 21, 2012) – Emirati development companies and western educational and cultural institutions have made important commitments to address the exploitation and abuse of South Asian migrant workers, but protection gaps remain, Human Rights Watch said in a report released today. The workers are building a US$22-billion island development in the United Arab Emirates.

(ベイルート、2012年3月21日)-アラブ首長国連邦(以下UAE)の開発企業と西側の教育・文化機関は、南アジア出身出稼ぎ労働者への搾取と人権侵害問題に関して、重要な取り組みを行ったが、保護の足りない部分も依然として残っている、とヒューマン・ライツ・ウォッチは本日公表した報告書で述べた。南アジア出身出稼ぎ労働者が、220億ドルのサディヤット島開発に従事している。

The 85-page report, “The Island of Happiness Revisited: A progress report on institutional commitments to address abuses of migrant workers on Abu Dhabi’s Saadiyat Island,” said the gaps include reimbursing workers for recruiting fees, which often take months or years to repay and are the single greatest factor in creating conditions of forced labor. Human Rights Watch also found lapses in effectively punishing abusive contractors and following through on promises to make monitoring reports public. The island will include local branches of New York University (NYU) and the Louvre and Guggenheim Museums, among other prominent projects.

全85ページの報告書、「幸せの島再訪:アブダビのサディヤット島に於ける出稼ぎ労働者への人権侵害問題に対処する、制度的取組に関する進展報告」は、労働者保護の足りない部分には、人材あっせん手数料の労働者への返金問題が含まれると述べた。人材あっせん手数料は、多くの場合支払いに何ヶ月或いは何年も掛かり、強制労働を生む環境を作る唯一最大要因である。ヒューマン・ライツ・ウォッチは又、人権侵害を行った契約業者への効果的な処罰と共に、監督報告を公開するという約束の徹底という点で、手抜かりがあることを明らかにした。サディヤット島の注目を集めている様々な計画の中には、ニューヨーク大学分校、ルーブル美術館分館、グッゲンハイム美術館分館の建設などがある。

“For too long, migrant workers in the UAE have toiled in abusive conditions, with private and public developers showing little concern,” said Sarah Leah Whitson, Middle East director at Human Rights Watch. “Now, finally, Emirati developers and their international partners have stepped up to the plate on Saadiyat Island to start to protect workers, but they will need to do more to curtail the abuses.”

「アラブ首長国連邦への出稼ぎ労働者は、人権侵害的環境下で、コツコツと働いてきたのですが、民間や公のデベロッパーは余りにも長くその問題に殆ど関心を払わないで来てしまいました。今、やっとアラブ首長国連邦のデベロッパーと国際的パートナーは労働者保護を始めるべく、サディヤット島に関する対策を改善させましたが、人権侵害の削減には一層の努力が必要です。」とヒューマン・ライツ・ウォッチ中東・北アフリカ局長サラ・リー・ウィットソンは語っている。

Human Rights Watch found notable improvements since its first report on the subject in 2009. In particular, Human Rights Watch cited the commitments by leading educational and cultural bodies and UAE development companies to ensure regular payment of wages, rest breaks and days off, and employer-paid medical insurance, and to hire independent monitors to detect and report publicly on violations of workers’ rights on the island. However, the progress report also found that many workers are still paying recruitment fees to obtain jobs, which frequently trap them in debt.

ヒューマン・ライツ・ウォッチは、この課題に関する最初の報告書を、2009年に公表しているが、それ以降目覚ましい改善が行われた事を、今回の報告書で明らかにした。また特に言及したのは、主要な教育・文化機関及びUAEの開発企業が、賃金の定期的支払い、休憩と休日、雇用者負担の保険などを保証すると共に、同島に於ける労働者の権利侵害事件を摘発して一般に報告するために、独立した監督者を雇うことに、大きな努力を払ったことだった。しかし今回の進展報告は、多くの労働者が職を得るための人材あっせん手数料を未だに払っており、それが多くの場合労働者を借金の虜にしている問題も明らかにしている。

In addition, Human Rights Watch found that contractors are regularly confiscating worker passports and substituting worker contracts with less favorable ones when the workers arrive in the UAE. While the developers and institutions on Saadiyat have pledged to end these practices, and the scale of the problems Human Rights Watch documented is not as bad as in 2009, the continuation of poor practices in a number of cases reflects ongoing gaps in protection. The parties that benefit from these ventures need to make an unequivocal pledge to reimburse workers found to have paid recruitment fees in contravention of existing policies. The educational and cultural institutions and local developers also need to investigate and effectively enforce penalty provisions against contractors who disregard policies meant to protect workers from abuse.

ヒューマン・ライツ・ウォッチは加えて、契約業者が通常出稼ぎ労働者のパスポートを取り上げ、彼らがUAEに到着した時に、より不利な条件のものに契約を差し替えている事実があるのも明らかにした。サディヤット島のデベロッパーと諸機関は、そのような行為をなくすと約束し、ヒューマン・ライツ・ウォッチが取りまとめた問題のスケールも2009年当時に比較して悪くないのだが、若干の事例にそのような不良行為が続くのは、労働者保護の不足部分が残っているのを反映している。そのような事業で利益を被る関係者は、出稼ぎ労働者が現行の契約条件に違反して、就職あっせん手数料を支払わされているのが分かった場合、出稼ぎ労働者に手数料を返金させると明確に約束する必要がある。教育・文化機関と地元デベロッパーはまた、出稼ぎ労働者の人権侵害保護を意図した契約条件を無視する、契約業者に対して調査を行うと共に、効果的なペナルティーを課す必要もある。

Despite pledges by the institutions to address recruitment fees and UAE laws that prohibit agencies from charging them, almost all of the workers interviewed by Human Rights Watch reported paying between US$900 and $3,350 to agents in their home countries when seeking employment in the UAE, including some who had arrived recently and worked only on Saadiyat Island projects. With meager incomes and few assets, workers often took out loans at high monthly interest rates to pay these fees, which they then spend months or years working to pay back.

就職あっせん手数料に対処するという諸機関の約束と、あっせん業者に手数料の請求を禁ずるUAEの法律があるにも拘らず、ヒューマン・ライツ・ウォッチの聞き取り調査に応じたほぼ全ての出稼ぎ労働者が、UAE内での雇用を求めた際に出身国のあっせん業者に、900ドルから3,350ドルの間の金を支払っていると訴えていた。それらの労働者は最近入国し、サディヤット島の開発計画でだけしか働いていない者を含んでいる。乏しい収入と資産しか所有していないので、出稼ぎ労働者は、あっせん手数料を支払うため、多くの場合毎月の利率が高いローンを組み、それを返済するために数ヶ月或いは数年費やしている。

Given the continued prevalence of the practice of requiring the workers to pay recruiting fees, the report urged all parties to promise to ensure that workers are reimbursed for any recruiting fees they are found to have paid to secure employment on the island.

出稼ぎ労働者に就職あっせん手数料の支払いを義務付ける行為が、継続まん延している事態を考慮して、今回の報告書は全関係者に、同島での雇用を得るために支払ったことが分かった、いかなる形態の就職あっせん手数料に対しても、それを出稼ぎ労働者に返金するよう、約束する事を強く求めた。

The low-lying island in the Arabian Gulf will have an NYU campus, museums, and a performing arts center – each designed by world-renowned architectural firms – as well as golf courses, hotels, and luxury residences. Workers from India, Pakistan, Bangladesh, and other South Asian countries have been building the island's infrastructure since Abu Dhabi formed the Tourism Development and Investment Company (TDIC) to oversee parts of the project in 2005. The Louvre Abu Dhabi and the Guggenheim are scheduled to open in 2015 and 2017, respectively. Abu Dhabi’s Executive Affairs Authority (EAA) is responsible for the development and construction of the NYU campus, scheduled to open in 2014.

アラビア湾に位置する同島の低地には、ニューヨーク大学のキャンパス、美術館、芸能センター(それぞれが世界的に著名な建築会社のデザインによる)の他に、ゴルフコース・ホテル・高級住宅が建設される見込みだ。UAE政府が2005年に観光開発投資会社(以下TDIC)を設立して以来、インド、パキスタン、バングラデシュ他南アジア出身の労働者が同島のインフラを建設してきている。ルーブル・アブダビとグッゲンハイムは、それぞれ2015年と2017年に開館予定だ。ニューヨーク大学の開学は2014年に予定されていて、UAE政府の経営庁(以下EAA)がその開発と建設の責任を負っている。

The report noted that workers also reported a lack of information, or misleading information, about their terms of employment before arrival in the UAE; and, for some workers who did not live in the Saadiyat Island Workers’ Village, overcrowded and unhygienic housing conditions. Contrary to commitments by the developers to ensure that workers retain custody of their passports, only one worker of the 47 interviewed working on the island itself reported that he had retained his passport.

今回の報告書は、出稼ぎ労働者がまた、UAE入国前に雇用条件についての情報や、サディヤット島にある労働者村に住まない者の一部は、過密かつ不衛生な住宅環境で生活しなければならないという情報を、十分に或いは誤って伝達されたと訴えていたことを、指摘している。出稼ぎ労働者がパスポートを自己管理するよう、デベロッパーは努力してきたのとは裏腹に、自分でパスポートを所持しているのは、聞き取り調査に応じた同島で働く47人の出稼ぎ労働者の内たった1人だった。

The early 2011 appointments of independent monitors to detect and report publicly on violations of workers’ rights on the island were a significant and positive development, the report noted. However, the developers and their foreign partners need to do more to ensure that adequate accountability measures are put in place, Human Rights Watch said.

2011年初めに行われた、同島に於ける労働者の権利侵害事件を摘発して、一般に報告するための独立した監督者の指名は、大きな建設的進展だったと今回の報告書は指摘している。しかしながらデベロッパーとその国外パートナーは、十分な説明責任を果たすための方策が設置されるよう、一層の努力を必要としている。

TDIC and EAA have not yet reported publicly on any findings by the new monitors they have appointed or any steps taken in response to their findings, Human Rights Watch said. Moreover, to date they have not made public key components of their monitoring programs – such as terms of reference, scope of monitoring, and research methodology – that might demonstrate that the monitoring is credible and independent. It is unclear whether they plan to do so.

TDIC と EAA は、指名した新たな監督者が摘発した事実、或いはその事実に対して講じた措置について、今のところ何も一般に報告していない。更に今日まで、監督の信頼性と独立性を左右する可能性のある、プログラム主要事項(付託条件、監督範囲、調査方法など)も公開していない。それを行う計画があるかどうかも不明だ。

“By acknowledging the need for independent monitoring, Saadiyat developers have raised the bar for other development projects in the region,” Whitson said. “But monitoring alone is not enough – TDIC and EAA need to remain vigilant by punishing offending contractors and disclosing these penalties publicly.”

「独立した監督への必要性を認識したことで、サディヤット島のデベロッパーは、周辺地域の他の開発計画のレベルを引き上げましたが、監督だけでは不十分です。TDIC と EAA は、違反契約業者を処罰し、そのペナルティーを公開することで手綱を緩めずにいることが必要なのです。」とウィットソンは語っている。

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