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ヒューマン・ライツ・ウォッチ ウクライナ:クリミアに恐怖と弾圧

ウクライナ:クリミアに恐怖と弾圧

ロシアによる統治2年で人権状況が急激に悪化

(Berlin, March 18, 2016) – Russian authorities have created a pervasive climate of fear and repression in Crimea in the two years since it has occupied the peninsula, Human Rights Watch said today. It is crucial for key international actors to keep Crimea’s drastically deteriorating human rights situation high on their agendas.

(ベルリン、2016年3月18日)-

ロシアがクリミア半島を占領して以降2年の間に、同半島では恐怖と弾圧の風潮がまん延した、と本日ヒューマン・ライツ・ウォッチ(以下HRW)は述べた。国際的な影響力を持つ国々や機関にとって、クリミア半島における人権状況の急激な悪化問題を、優先事項にし続けることが極めて重要である。

“Crimea’s isolation has made it very difficult to conduct comprehensive human rights monitoring there,” said Hugh Williamson, Europe and Central Asia director for Human Rights Watch. “But serious human rights abuses in Crimea should not slip to the bottom of the international agenda.”

「クリミアの孤立化が、当地での包括的な人権監視を極めて困難にしています」、とHRW欧州・中央アジア局長ヒュー・ウィリアムソンは指摘した。「クリミアでの人権侵害が、国際的な優先事項の底に沈めてはなりません」

Since Russian forces began occupying Crimea in early 2014, the space for free speech, freedom of association, and media in Crimea has shrunk dramatically. In two years, authorities have failed to conduct meaningful investigations into actions of armed paramilitary groups, implicated in torture, extra-judicial killings, enforced disappearances, attacks and beatings of Crimean Tatar and pro-Ukraine activists and journalists.

ロシア軍が2014年初頭にクリミア占領を始めて以降、クリミアの言論の自由、結社とメディアの自由は、大幅に縮小した。この2年間当局は、クリミア・タタール人や親ウクライナ派の活動家やジャーナリストへの、超法規的処刑・強制失踪・襲撃や暴行に関与した、武装準軍事組織の行動に意味ある捜査を行ってこなかった。

Authorities have required Crimean residents either to become Russian citizens or, if they refuse, to be deemed foreigners in Crimea. Two years on, it is evident that residents who chose not to accept Russian citizenship face discrimination in getting jobs and social services.

当局はクリミア住民にロシア国民になるよう求め、それを拒否したらクリミアでは外国人と見なされるようにした。2年が経過し、ロシア国民になるのを選択しない住民は、就職や社会サービスの受給において差別に遭うことが明確になっている。

Under the pretext of combating extremism or terrorism, the authorities have harassed, intimidated, and taken arbitrary legal action against Crimean Tatars, an ethnic minority who openly opposed Russia’s occupation.

過激派やテロとの戦いを口実に当局は、ロシアによる占領に公然と反対する民族的少数派クリミア・タタール人に、嫌がらせや脅迫、更に恣意的な訴訟を行ってきた。

“For the last two years, many Crimean Tatars have consistently, openly, and peacefully opposed Russian actions in Crimea,” Williamson said. “Russia has been making Crimean Tatars pay a high price for nothing more than their principled stance.”

「この2年間、多くのクリミア・タタール人は、クリミアでのロシアの行動に、一貫して公然と平和的に反対してきました」、と前出のウィリアムソンは語った。「原則的姿勢を取ったに過ぎないクリミア・タタール人に、ロシアは大きな代償を支払わせています」

Local authorities declared two Crimean Tatar leaders personae non gratae and prohibited them from entering Crimea; searched, threatened, or shut down Crimean Tatar media outlets and banned peaceful gatherings to commemorate historic events, such as the anniversary of the deportation of Crimean Tatars.

クリミア当局は、2人のクリミア人指導者を「好ましからざる人物」と宣告、クリミアへの立入を禁じた他、クリミア・タタール人メディアを閉鎖し、クリミア・タタール人追放記念日のような歴史的イベントを含む平和的な集会も禁止した。

*ウィキペディアによれば、クリミア・タタール人追放とは、クリミア・タタール人が、第二次世界大戦中にソビエト連邦によって独ソ戦での対独協力の嫌疑をかけられ、クリミア半島から追放された出来事を言う。確認されているだけで193,865人のクリミアの住民が強制追放された。1944年5月から11月までにウズベク・ソビエト社会主義共和国に追放されたものの7%にあたる10,105人が餓死し、内務人民委員部の資料ではその年のうちに半数が死亡した。多くのクリミア・タタール人がグラグでの強制労働を強いられ、今日ではジェノサイドとみなされている。

The authorities also have harassed and intimidated Crimean Tatar activists; conducted intrusive and sometimes unwarranted searches at mosques, Islamic schools, and dozens of homes of Crimean Tatars under the pretext of searching for drugs, weapons, and prohibited literature; and initiated administrative and criminal proceedings against dozens of Crimean Tatars on trumped up charges, which included “rioting” and “terrorism.” Crimean Tatars who consciously chose not to obtain Russian citizenship are regularly questioned, and police sometimes arbitrarily search their homes.

当局はまた、クリミア・タタール人活動家に嫌がらせや脅迫を行ない、薬物・武器・発禁本などの捜索を口実に、複数のモスクやイスラム教学校、クリミア・タタール人の民家数十軒を令状もなく家宅捜査し、「暴動」や「テロ」など捏造した容疑に基づいてクリミア・タタール人数十人に対して、行政処分や刑事訴訟手続を起こした。ロシア国民になることを選択しないクリミア・タタール人は、日常的に職務質問を受け、警察は彼らの自宅を恣意的に家宅捜査する。

Crimea’s prosecutor petitioned a court to recognize the actions of Mejlis, the Crimean Tatars’ elected representative body, as extremist. In February 2016, court proceedings began to determine whether to shut it down.

クリミアの検察官は裁判所に、クリミア・タタール人を代表する機関「メジリス」の活動を、過激であると認定するよう申請、2016年2月に裁判所は、「メジリス」を閉鎖するか否か判断する続きを開始した。

Russian authorities have also prosecuted people in Russia who spoke their minds on Crimea online. In June 2015, Russian authorities blocked the website of a Moscow-based consumer group that had called Crimea an “occupied territory.” The group, Public Control, became the target of a criminal investigation after the prosecutor general alleged that it sought to undermine Russia’s territorial integrity, in violation of anti-extremism legislation.

ロシア当局はまた、オンライン上でクリミアに関する自らの思いを語るロシアの人々を起訴している。クリミアを「占領地域」と呼んだモスクワを拠点とする消費者団体のウェブサイトを、2015年6月にロシア当局は遮断した。「パブリック・コントロール」というその団体は、「過激主義取締法に違反して、ロシアの領土保全を損なおうとしている」、と検察長官から決めつけられた後、刑事捜査の対象となった。

In August, a Russian military court sentenced a Ukrainian filmmaker from Crimea, Oleg Sentsov, to 20 years in jail for supposedly running a “terrorist organization.” The case against Sentsov lacked foundation and was politically motivated.

2015年8月にはロシア軍事裁判所が、クリミア出身のウクライナ人映画監督オレグ・センツォフを、「テロ組織」を運営していたとして懲役20年の刑に処した。センツォフへ容疑は、根拠がなく政治的動機に基づいたものだった。

Russia’s move to gain control of Ukraine’s Crimea region began in late February 2014, when armed personnel increasingly identified as members of the Russian Federation’s armed forces began asserting their authority in Crimea.

ウクライナのクリミア地方を支配下に置こうとする、ロシアの動きは2014年2月下旬に始まり、その時からロシア連邦武装軍の構成員を見られる武装要員が、クリミアで強権を発動し始めた。

Russian armed personnel and pro-Russian militias in Crimea prevented Ukrainian armed forces from leaving their bases, took control over strategic facilities and took over Crimea’s administrative borders with the rest of Ukraine. On March 16, 2014, Crimea’s local authorities held a referendum on whether Crimea should secede from Ukraine to join the Russian Federation. The Ukrainian government opposed the referendum, saying it was illegal.

ロシア武装軍構成員とクリミアの親ロシア民兵組織は、ウクライナ武装軍が基地から出るのを阻止し、戦略的施設やウクライナのクリミア外との行政的境界を支配下に治めた。2014年3月16日にクリミア地方当局は、クリミアがウクライナから分離しロシア連邦に加盟するか否かに関し、住民投票を行ったが、ウクライナ政府は、住民投票は違法であると主張して、それに反対した。

After local authorities announced on March 17 that 97 percent of the population had voted to join Russia, Putin signed a decree recognizing Crimea as an independent state. On March 18, Putin and Crimea’s leadership signed agreements making Crimea and the city of Sevastopol part of the Russian Federation. Putin asked Russia’s parliament to adopt a law accepting the new regions as parts of the Russian Federation under the pretext that Crimean residents have requested Russia’s support in protecting them against Ukrainian authorities and nationalists.

クリミア地方当局は3月17日、住民の97%がロシア加盟に賛成投票したと表明、プーチンはクリミアを独立国家として認める布告に署名した。3月18日にプーチンは、クリミアとセバストポール市をロシア連邦の一部とする協定に署名、更に「クリミア住民はウクライナ当局とウクライナ国粋主義者から、自分たちを守るようロシアに要請した」、という口実で、ロシア国会に新たな地域をロシア連邦に一部として受け入れる法律を成立させるよう要請した。

Under international law, the Russian Federation is an occupying power in Crimea as it exercises effective control in Crimea without the consent of the government of Ukraine, and there has been no legally recognized transfer of sovereignty to Russia. The referendum, held without the authorization of the Ukrainian government or any broad-based endorsement by the international community, and Russia’s unilateral actions afterward cannot be considered to meet the criteria under international law for a transfer of sovereignty that would end the state of belligerent occupation.

ロシア連邦は国際法上、ウクライナ政府の同意なくクリミアを実質的に支配しており、法的に認められたロシアへの主権移譲は行われていないので、クリミアの占領権力である。ウクライナ政府から正式承認を得ず、更に国際社会に広く認められないまま、ロシアの一方的な推進によって行われた住民投票は、攻撃的占領状況に終止符を打つ、主権移転に関する国際法上の基準を満たすと考えることはできない。

“Russia bears direct responsibility for the surge in rights abuses in Crimea,” Williamson said. “Russia’s international partners should sustain constant pressure on Russia to stop human rights abuses on the peninsula.”

「クリミアでの人権侵害が増大していることの、直接的責任はロシアにあります」、とウィリアムソンは指摘した。「ロシアの国際的なパートナーは、クリミア半島での人権侵害を止めさせるよう、ロシアに圧力を掛け続けるべきです」

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