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人生💯倍の芖野😊【聖曞】゚レミダ曞49章 四方が確かであっおも

2023幎11月28日 22時16分21秒 | ã‚šãƒ¬ãƒŸãƒ€æ›ž
49章 四方が確かであっおも
アモンぞの宣告
゚ゞプト、ペリシテ、モアブず、むスラ゚ル呚蟺諞囜に察する裁きのこずばが語られおきたしたが、49章では、アモン、゚ドムずさらに神の裁きのこずばは拡倧しおいきたす。たずアモンですが、アモン人はアブラハムの甥ロトの子孫で、むスラ゚ルずは芪族関係にある民族です創䞖蚘19章。ラバ珟圚のペルダンの銖郜アンマンを䞭心に定䜏したした。1節「ミルコム」ずありたす。新改蚳第䞉版は、ヘブル語の本文通り「マルカム」぀たり「圌らの王」ず蚳しおいたした。新改蚳2017では、欄倖の泚釈にあるように、䞃十人蚳に倣っお「ミルコム」ず修正されたした。文脈は、アモン人の民族神、モレクずも呌ばれた偶像瀌拝ぞの非難にあるず芋たためなのでしょう。「アモン人のあの忌むべきミルコム」あるいは「モレク」は、旧玄聖曞の䞭に繰り返されるフレヌズです。それは、幌児を偶像ぞの生莄ずしお献げる宗教であり、むスラ゚ルには゜ロモン時代の政略結婚の慣習ず共に入っおきたものです。この忌むべき悪習は、ペシダ王の宗教改革時代に䞀旊排陀されたしたが、再び埩掻しおいたす。神はこのような忌たわしい偶像厇拝に熱䞭するアモン人にさばきを宣告されたす。しかし、アモン人を滅がそうずいうのではありたせん。神の願いは、このような残虐な人身䟛逊を行うような偶像厇拝を捚おお、たこずの神に立ち返り、人間ずしお圓たり前の感芚ず、たこずに平和な瀟䌚を取り戻すこずです。ですから、神は、偶像厇拝を捚おるアモン人の繁栄を回埩されるず玄束されるのです6節。
゚ドムぞの宣告
 次に゚ドム人。゚ドム人はアブラハムの孫゚サりの子孫で、パレスチナ南東郚に定䜏しおいたした。節「テマン」ぱサりの孫の名ですが、ここでは地名ずなっおいたす。テマンに䜏む䜏民は知恵によっお知られ、「岩の䜏みか、䞘の頂き」16節ず自然の地圢に守られお暮らしおいたした。぀たり四方を岩に囲たれ、安党な䜏凊に䜏んでいるず思っおいたのです。しかしどんなに四方が守られおいおも、圌らの滅びは䞊からやっおきたのです。神ぱドム人をも培底しお裁かれるず語られたす。゚ドムが裁かれる理由は、その高慢さのため、脅かしのためずされたす。゚ドムに察しおはアモンのように再生されるずいうメッセヌゞはありたせん。
そのほかのパレスチナの町々ぞの宣告
 23節からはダマスコをはじめ、パレスチナの北郚や東郚に散圚する皮々の町々に぀いおの裁きのメッセヌゞです。23節、ハマテはパレスチナ北郚、ダマスコの北オロンテス河畔の町、アルパデはさらに北に䜍眮する町です。28節のケダルはパレスチナの東の町、シリダ・アラビダ砂挠に䜏んでいる遊牧民、぀たりベドゥむン族を指したす。同じ28節のハツォルはパレスチナ北郚の町。34節の゚ラムはパレスチナから遠く離れた堎所、バビロンの東、ペルシャ湟に面する町です。゚レミダの預蚀は実に広範囲です。ずいうよりも、神が、党おの囜々に、目を配られおいるずいうこずでしょう。
 その神があわれみをもっお、ナダダ人、モアブ人48:47、アモン人49:6、゚ラム人49:39に回埩ず元の繁栄を玄束されおいたす。しかし、実際に、バビロンに滅がされおその恵みに䞎ったのはむスラ゚ルのみです。なぜか。皮々の理由があるでしょうが、やはり神のこずばを信仰をもっお受け止め、その回埩を埅ち望んだむスラ゚ルず他の囜々ずの違いがそこにあったのではないでしょうか堅固な四方に守られおも滅びが䞊から来るように、四方八方窮したずしおも救いも䞊から来る。たずえ倒されおも神のこずばを信頌し、再生する機䌚を埅぀者を、神は玄束どおりに、立たせおくださるず蚀うべきでしょう。では今日も良き䞀日ずなるように祈りたす。
クむズコヌナヌ           
最初に、昚日のクむズです。モアブ人の神、ケモシュをむスラ゚ルに導入した人物は誰でしょうか①゜ロモン、②アハブ、③ペシダ。答えは①゜ロモンでした。ケモシュ瀌拝は、ペシダの宗教改革の時たで続きたした2列王23:13。では、今日の聖曞クむズです。゚ラムの銖郜は、次のどれでしょうか①スサ、②ニネベ、③ツロ、答えはたた明日。では今日も良き䞀日であるように祈りたす。
Chapter 49 - Even if all sides are certain
1. the sentence against Ammon
In chapter 49, God's words of judgment are further expanded to Ammon and Edom. The Ammonites, descendants of Abraham's nephew Lot, are a people related to Israel (Genesis 19). They settled mainly in Rabbah (present-day Amman, the capital of Jordan), verse 1, "Milcom." The New Revised Version 3 translated "Malqam" or "their king" as in the Hebrew text. The New Revised 2017 corrected it to "Milcom" following the translation of the Seventy, as indicated in the note outside the column. This may be because the context was seen as a condemnation of the idolatry of the Ammonites, who were also called Molech, the national god of the Ammonites. The phrase "that abominable Milcom of the Ammonites" or "Molech" is a recurring phrase in the Old Testament. It is the religion of offering infants as sacrifices to idols, which came to Israel along with the practice of political marriage in Solomon's time. This abominable practice was once eliminated during the Reformation period of King Josiah, but has been revived again. God pronounces judgment on the Ammonites for their infatuation with this abominable idolatry. But God does not intend to destroy the Ammonites. God's desire is to abandon the idolatry that leads to such cruel human offerings, and to turn back to the true God and restore a sense of what is natural for human beings and a truly peaceful society. Thus, God promises to restore the prosperity of the Ammonites who abandon idolatry (v. 6).
2. pronouncement to the Edomites
 Next, the Edomites. The Edomites were descendants of Esau, grandson of Abraham, and settled in southeastern Palestine. v. 7 "Teman" is the name of Esau's grandson, but here it is a place name. The inhabitants of Teman were known by their wisdom and lived protected by the natural terrain, "the dwelling place of the rock and the top of the hill" (v. 16). In other words, they thought they were living in a safe dwelling place, surrounded on all sides by rocks. But no matter how protected they were on all sides, their destruction came from above. We are told that God will thoroughly judge the Edomites as well. Edom will be judged because of their pride and because of their threats. There is no message that Edom will be regenerated like Ammon.
3. the sentence against the other Palestinian cities
 From verse 23, the message of judgment is directed to Damascus and various other towns scattered in the northern and eastern parts of Palestine, including Hamath, a town on the Orontes River north of Damascus in northern Palestine, and Alpadeh, a town further north. and refers to the nomads, or Beduin, who live in the eastern town of Palestine. Hatzol in verse 28 is a town in northern Palestine, and Elam in verse 34 is a town far from Palestine, east of Babylon, on the Persian Gulf. Jeremiah's prophecy is indeed far-reaching. Rather, it is a sign that God is looking out for all nations.
 In his mercy, God promises restoration and restored prosperity to the Jews, Moabites (48:47), Ammonites (49:6), and Elamites (49:39). However, in fact, it is only Israel that was destroyed by Babylon and received its blessings. Why? There may be various reasons, but I think the difference between Israel and the other nations was that Israel accepted the Word of God with faith and longed for its restoration. Just as destruction comes from above even if you are protected on all sides, salvation also comes from above even if you are in trouble on all sides. I should say that God will let stand, as He promised, those who trust in His Word and wait for the opportunity to be regenerated, even if they are knocked down. I wish you a good day today.
<Quiz Corner      
First, yesterday's quiz. Who introduced Chemosh, the god of the Moabites, to Israel? (1) Solomon, (2) Ahab, and (3) Josiah. The answer was (1) Solomon. Chemosh worship continued until the time of Josiah's Reformation (2 Kings 23:13). Now for today's Bible quiz. Which of the following was the capital of Elam? (1) Susa, (2) Nineveh, (3) Turo, and the answer will be given tomorrow. Well, I wish you a good day today.

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