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ヒューマン・ライツ・ウォッチ 宗教的不寛容が激化するインドネシアを、ローマ法王フランシスコが訪問

宗教的不寛容が激化するインドネシアを、ローマ法王フランシスコが訪問

ローマカトリック指導者は少数派の権利を守るよう当局に求めるべき

2024年9月3日 HRWインドネシア調査員 アンドレアス・ハルソノ

Pope Francis is in Indonesia as part of a 12-day tour of the Asia-Pacific region. His visit comes as numerous discriminatory regulations in Indonesia target religious minorities around the country.

フランシスコ法王が12日間のアジア太平洋地域歴訪の一環としてインドネシアを訪問している。インドネシアにある多くの差別的法令が、同国各地の宗教的少数派を狙って攻撃している状況下での訪問である。

Just a short drive from the Vatican Embassy in Jakarta is the parish of St. Joannes Baptista in Parung, where the local Catholic community had bought land to build a church. Then, in 2006, the Indonesian government introduced the “religious harmony” regulation. Only instead of promoting harmony, the law effectively gives the local religious majority veto power over minorities places of worship.

ジャカルタにあるバチカン大使館から車で直ぐ近くのパルンに聖ヨハネ・バプティスタ教区があり、そこで地元のカトリック・コミュニティは教会建設用地を購入していた。その後の2006年にインドネシア政府が「宗教的調和」規則を導入したが、それは調和を促進するどころか、地方の宗教的多数派に少数派の礼拝所に対する拒否権を与えてしまった。

The regulation allowed the Muslim majority in Parung via the official Religious Harmony Forum to deny permission to build the church. Muslim groups then started intimidating the parish’s Christian community.

その規則によってパルンのイスラム教徒多数派は、公的な「宗教調和フォーラム」を通して、教会の建設許可申請を認めないことが可能になった。イスラム教徒の組織はその後、教区のキリスト教徒コミュニティに対する脅迫を始めた。

In 2013, Alexander Adrian Makawangkel, a member of the parish, told me about the continual harassment. “I often stay the night here, guarding the compound and monitoring cameras,” he said.

2013年に当該教区の構成員であるアレクサンダー・エイドリアン・マカワンケルは私に、継続的な嫌がらせについて以下の様に語った。「私はしょっちゅう此処にいて、敷地内を警護して、監視カメラを見ています」。

This week, I visited the parish again. A decade on, there is still no church. The parish uses tents for its 3,000 members, but often must dismantle them because of pressure from the local administration, especially during Christmas and Easter celebrations.

私は今週、当該教区を再び訪れた。10年経過しても、そこに教会はなかった。教区は3,000人の構成員用にテントを使っているが、それさえ地元自治体から圧力が掛かり、頻繁(特にクリスマスやイースターなどのお祝いの際には)に撤去しなければならない。

St. Joannes Baptista is not the only Christian group facing pressure. Local groups have estimated that several hundred to perhaps over 1,000 churches have been closed, sealed, or burned in the past two decades. However, Indonesia’s Ministry of Religious Affairs has failed to gather data on those churches. Other religious minorities, such as Ahmadiyah, Buddhists, Hindus, Kejawen, Millah Abraham, Shia, and Sunda Wiwitan face similar discrimination.

聖ヨハネ・バプティスタ教区だけが、圧力を掛けられているわけではない。地元団体の推計によれば、過去20年の間に数百から恐らくは1,000超の教会が、閉鎖され・封鎖され・焼かれたそうだ。しかしながらインドネシア宗教省は、そのような教会に関するデータを収集してこなかった。他の少数派宗教、アフマディヤ教、仏教、ケジャウェン(イスラム教・ヒンドゥ教・仏教の概念を取り入れた民族的伝統的宗教)、ミラー・アブラハム(イスラム教、キリスト教及びユダヤ教の教義を組み合わせた宗教)ヒンドゥ教、イスラム教シーア派、スンダ・ウィウィタン(伝統的な生活を守りながらバンテン州レバック県に暮らすバドゥイ人などが信じる自然や祖先の霊を崇拝する宗教)などを信じる人々も同様な差別に遭っている。

Harassment and violence against religious minorities in Indonesia is rising, facilitated by laws that undermine religious freedom. In 2022, for instance, parliament expanded the toxic blasphemy law from one to six articles, and those found guilty can be imprisoned for up to five years. A University of London study documented more than 700 regulations discriminating against religious minorities, as well as women and LGBT people. The United States Commission on International Religious Freedom states that the conditions in Indonesia are “trending negatively.”

インドネシアにおける宗教的少数派に対する嫌がらせと暴力は、宗教の自由を損なう法律によって煽られ、増加している。2022年に例えば、国会は有害な冒涜法を1条から6条にまで拡大し、冒涜罪で有罪となった者の懲役刑を5年以下とするなどして重罰化した。ロンドン大学による研究は、宗教的少数派だけでなく女性とレズビアン・ゲイ・バイセクシャル・トランスジェンダー者を差別する、700超の規則があることを取りまとめた。米国際宗教自由委員会は、インドネシアにおける状況は、「悲観的傾向にある」、と言明している。

Makawangkel died in January 2019, his dream of building the church unfulfilled. Pope Francis should encourage the Indonesian authorities to spare others such anguish and to protect religious freedom for all, not only for the majority.

マカワンケルは2019年1月に死亡し、教会の建築という彼の夢は果たせなかった。フランシスコ法王はインドネシア当局に、そのような苦悩を他に加えないよう、多数派だけにではなく全ての人々の宗教の自由を守るよう促すべきである。

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