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ヒューマン・ライツ・ウォッチ オーストラリアがミャンマー制裁で前進

オーストラリアがミャンマー制裁で前進

東南アジア諸国連合に同様の措置を取るよう働き掛けるべき

2024年2月5日 HRWオーストラリア局長 ダニエラ・ガブション

Australia was among a host of countries that imposed fresh sanctions on Myanmar on February 1, the third anniversary of the military coup. The government added five businesses to its list of 16 individuals sanctioned since 2021.

オーストラリアがミャンマーにおける軍事クーデターから3周年にあたる2月1日、ミャンマーに新たな制裁を科した国々の仲間入りした。オーストラリア政府は2021年以降制裁リストに載せていた16個人に5企業を加えた。

Australia has targeted two banks that help fund Myanmar’s junta and its arms purchases, the Myanma Foreign Trade Bank and Myanma Investment and Commercial Bank. The sanctions also target three other entities, Asia Sun Group, Asia Sun Trading Co Ltd, and Cargo Link Petroleum Logistics Co Ltd, for their role in supplying jet fuel to the security forces: the same fuel that the military has used to carry out unlawfully indiscriminate airstrikes against civilians.

ミャンマー軍事政権と武器購入の資金調達を助けている2銀行、ミャンマー外国貿易銀行とミャンマー投資商業銀行を、オーストラリアは制裁対象にした。他にアジア・サン・グループ、アジア・サン・トレーディング・株式会社、カーゴ・リンク・ペトロリアム・ロジスティクス株式会社の3企業も、治安部隊へのジェット燃料供給に果たしている役割を鑑みて、制裁対象にしている。軍はそのジェット燃料を使って、民間人への違法な無差別空爆を行って来た。

Other governments had already taken action to limit the junta’s access to funding and jet fuel for the military. In June 2023, the United States sanctioned the two banks that Australia is now targeting. Canada has imposed comprehensive sanctions on jet fuel, while the European Union, United Kingdom and United States took steps to target Myanmar entities helping to purchase and supply jet fuel.

他の各国政府は、軍事政権による自軍用の資金とジェット燃料へのアクセス制限に向け、既に行動を起こしていた。オーストラリアがこの度制裁対象にした上記2銀行に、米国は2023年6月に制裁を科し、カナダはジェット燃料に全面制裁を科している。欧州連合と英国、米国はジェット燃料の購入・供給を助けるミャンマー企業を制裁対象にすべく措置を取っていた。

Until now, Australia has hesitated to impose more sanctions out of concern for its relations with member states of the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN). No ASEAN countries have unilaterally sanctioned the junta, and Australia joined with other governments to back the bloc’s ineffectual efforts to get the military to end its abuses.

オーストラリアは現在まで、東南アジア諸国連合(以下ASEAN)加盟国との関係を懸念して、更なる制裁を科すことに消極的だった。軍事政権に一方的な制裁を科している国は、ASEAN加盟国にはなく、オーストラリアは他の国々と並んで、人権侵害を止めるよう軍に働きかけるという、効果のないASEANの取組を支持していた。

Although Australia may have been slow to realize that targeted sanctions are crucial and need not compromise relations with ASEAN, they can still be effective.

対象を絞った制裁が極めて重要で必要であることに気付くのが、オーストラリアは遅かったかもしれないが、制裁はまだ効果を生む可能性がある。

The US action against Myanmar’s banks prompted Singapore to cut ties between its Singapore-based United Overseas Bank and corresponding banks in Myanmar. In December, the Myanmar central bank announced it would stop setting foreign exchange rates, suggesting the junta’s inability to access outside currencies. The sanctions are having an impact.

米国によるミャンマーの銀行に対する措置は、シンガポールに同国に拠点を置くユナイティッド・オーバーシーズ銀行とミャンマーにあるコルレス銀行の関係断絶を促進した。12月にはミャンマー中央銀行が外貨との交換比率設定を取りやめる旨公表、軍事政権が外貨にアクセス出来なくなったことを示している。制裁は効果があったのだ。

*コルレス銀行:外国への送金にあたり、その通過の中継をする銀行のこと。

When it hosts a special summit with ASEAN members in Melbourne in March, Australia should press bloc members to enforce these sanctions in their own jurisdictions.

3月にメルボルンでASEAN加盟国の特別首脳会議を主催する際にオーストラリアは、ASEAN加盟国にそれらの制裁を加盟国管轄区域内で科すよう働きかけるべきだ。

Stronger measures are still possible: Australia should consider imposing sanctions against companies and individuals in the extractives industries. The Myanma Oil and Gas Enterprise and other military-owned mining entities still collect the lion’s share of revenue for the junta.

一層強い措置が今尚可能であり、天然資源採取産業における企業と個人に対して制裁を科すことを検討すべきである。ミャンマー石油ガス公社他の軍が所有する鉱山企業は未だに、軍事政権の歳入における最大の稼ぎ頭である。

By taking a necessary step to help stop Myanmar military abuses, Australia shouldn’t stop now.

ミャンマー軍による人権侵害を止めさせる一助となるのに必要な措置を取ることに、オーストラリアは今躊躇してはならない。

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