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ヒューマン・ライツ・ウォッチ インドネシアの裁判所が恐怖と宗教過激主義に門戸を開放

インドネシアの裁判所が恐怖と宗教過激主義に門戸を開放

裁判官が冒涜罪で知事に懲役刑を科し、非イスラム教徒をゾッとさせた

ガーディアン紙掲載 HRWインドネシア調査員 アンドレアス・ハルソノ

The Jakarta court that sentenced governor Basuki “Ahok” Purnama to two years’ imprisonment for blasphemy against Islam has sent a chilling message to non-Muslims in Indonesia. How could religious freedom slowly decline in Indonesia? And how could political Islam shape the country?

イスラム教を冒涜した罪に問われたジャカルタ特別州知事バスキ・チャハヤ・プルナマ(通称アホック)に、ジャカルタの裁判所が懲役2年の刑を言渡し、インドネシアの非イスラム教徒をゾッとさせている。インドネシアの宗教の自由は、徐々にだが何処まで衰退していくのか?イスラム教は同国でどのように政治化していくのだろうか。

Ahok, himself a Christian, is the biggest political figure to be victimised under the blasphemy law. He is not only the Jakarta governor, backed by Indonesia’s biggest political party, but he’s also an ally of President Joko “Jokowi” Widodo. Ahok and Jokowi were the dream team: Jokowi with vision, Ahok doing daily management.

アホック自身はキリスト教徒で、冒涜法のもとで不当に罰せられた最も有力な政治家だ。彼は、インドネシア最大の政党を後ろ盾としたジャカルタ特別州知事だけでなく、ジョコ・ウィドド(通称ジョコウィ)大統領の盟友でもある。ジョコウィがビジョンを持ち、アホックが日常的にそれを運営するという関係で、いわばドリームチームだったのだ。

Ahok’s imprisonment is a big blow for the president. He too might expect to be called infidel, kafir – a term used by Islamists to describe their fellow Muslim opponents.

アホックへの懲役刑は、大統領にも大きな打撃だ。彼もまた、イスラム教主義者がイスラム教に敵対する者の仲間を言い表す時に使う言葉、カフィル(不信心者)と呼ばれることになる可能性がある。

Indonesia’s transition from dictatorship to democracy has created space for more freedom of expression for all Indonesians, including Islamists. Emboldened by the government’s inaction on discrimination and violence against religious minorities, over the last 19 years Islamists have increasingly sought to enforce laws like the blasphemy law more strictly to “protect” Islam and move Indonesia from a secular to an Islamic state.

インドネシアの独裁主義から民主主義への移行は、イスラム教主義者を含む全てのインドネシア人により大きな表現の自由を与えた。宗教的少数派への差別と暴力に政府が行動を起こさないことで増長したイスラム教主義者は、過去19年で徐々に冒涜法のような法律を、イスラム教を“守る”ため、そしてインドネシアを世俗国家からイスラム教国に移行させるために、より厳格に執行するよう求めて来た。

Indonesia’s 1945 constitution guarantees freedom of religion. But in January 1965, then-President Sukarno issued a presidential decree that prohibited individuals from being hostile toward other religions. Sukarno decreed that Indonesia was to protect six religions: Islam, Protestantism, Catholicism, Buddhism, Hinduism and Confucianism. Sukarno never used that law. He lost power in October 1965.

1945年成立のインドネシア憲法は、宗教の自由を保証している。しかし1965年1月に当時の大統領スカルノは大統領令を出し、個人が他の宗教に敵対することを禁じ、インドネシアは6宗教、イスラム教、プロテスタント系キリスト教、カトリック系キリスト教、仏教、ヒンズー教、儒教を守ることとした。しかし彼はこの法律を使うことなく、1965年10月に失脚した。

General Suharto, who ruled Indonesia from 1965 to 1998, used the blasphemy law only a handful of times. Three of his successors – B.J. Habibie, Abdurrahman Wahid and Megawati Sukarnoputri – never used it.

インドネシアを1965年から1998年まで統治したスハルト将軍が、冒涜法を使ったのは数回だけで、その3人の後継者、B.J.ハビビ、アブドゥラフマン・ワヒド、メガワティ・スカルノプツリは使わなかった。

The law only became an issue when Susilo Bambang Yudhoyono succeeded Megawati in 2004. Yudhoyono strengthened the blasphemy law offices, which were under the Attorney General’s Office, by creating branches in every province and regency. He also took no action against emerging Islamist militant groups that engage in threats and violence against religious minorities. During his decade in power, Yudhoyono’s administration sent at least 106 blasphemy cases to courts – and all were found guilty.

同法が問題になったのは、スシロ・バンバン・ユドヨノ前大統領が2004年にメガワティを引継いでからだ。ユドヨノは司法長官事務所のもとにある冒涜法室を、各州と各摂政区に支所を設立することで強化した。彼はまた、宗教的少数派に脅迫と暴力を加えるイスラム過激派組織の台頭に、何の行動も起こさなかった。10年の在任期間中、ユドヨノ政権は少なくとも106件の冒涜法違反事件を、裁判に掛け、その全てに有罪判決が言い渡されている。

In March 2006, Yudhoyono decreed a “religious harmony” regulation and set up government advisory bodies, skillfully named the Religious Harmony Forum, in every province and regency. The forum’s credo says, “The majority should protect the minorities and the minorities should respect the majority.” But it basically denies equal rights to Indonesian citizens. In many Muslim-majority areas, the credo allows Muslims to have effective veto power over the activities of religious minorities. More than 1,000 churches were closed down in that decade.

ユドヨノは2006年3月、“宗教的調和”規則を布告すると共に、宗教調和フォーラムと巧みに名付けた政府諮問機関を、各州と各摂政区に設立した。同フォーラムの信条は、「多数派は少数派を保護しなければならず、少数派は多数派を尊重しなければならない」、というものだ。しかしイスラム教徒が多数派を占める多くの地域で、その信条はイスラム教徒に宗教的少数派の活動に関する事実上の拒否権を与えている。この10年間で1,000を超える教会が閉鎖された。

In 2014, Jokowi succeeded Yudhoyono. Many opinion makers and moderate Muslim leaders advised Jokowi to undo the discriminatory infrastructure he had inherited from Yudhoyono.

2014年にジョコウィがユドヨノの後を引き継いだ。多くの世論形成者と穏健イスラム教指導者がジョコウィに、ユドヨノから継承した差別的基盤を撤廃するよう助言した。

Unfortunately, Jokowi declined to take those steps. He instead sought to foster better ties with moderate Muslim groups such as the nationwide Nahdlatul Ulama in the hope that it would strengthen his hand with the hardline Islamist groups. He clearly miscalculated.

残念なことにジョコウィはそのような措置を講じることを拒否、代わりにイスラム教強硬派との連携強化を狙って、ナフダトール・ウラマのようなイスラム教穏健派と良好な関係促進を求めた。彼は明らかに見当違いをしたのだ。

The Ahok verdict endorsed an Islamist narrative of blasphemy. One of the five judges, reciting the Qur’an’s Al-Maidah 51 verse in Arabic, stressed that Muslims should not elect non-Muslim leaders. The court also adopted the Islamist’s position that non-Muslims should not comment on Qur’anic interpretations.

アホックへの有罪判決は、冒涜に関するイスラム教主義者の見解を承認した。5人の裁判官の内1人は、コーラン第5章食卓章51を復唱し、イスラム教徒は非イスラム教徒を選挙してはならないと強調した。裁判所はまた、非イスラム教徒がコーランの解釈に関して意見を述べてはならないという、イスラム教主義者の見解を採用した。

*コーラン第5章食卓章51:「あなたがた信仰する者よ、ユダヤ人やキリスト教徒を、仲間としてはならない。彼らは互いに友である。あなたがたの中誰でも、彼らを仲間とする者は、彼らの同類である。アッラーは決して不義の民を御導きになられない」

The verdict paints a frightening future for moderate Muslims and non-Muslims who believe in Indonesia’s pluralist society. Non-Muslims will think twice before making comments in public or on social media about diversity and pluralism. Beyond elected officials, public servants and executives of state-owned companies may be next in line.

判決は、インドネシアは多元的社会であると考える穏健派イスラム教徒と非イスラム教徒にとって、ゾッとする未来を提示している。非イスラム教徒は多様性や多元主義について、公開の場やソーシャルメディアでの意見表明をためらうことになる。選挙された公人以外にも、公務員や国営企業の経営陣が、次の標的になる可能性がある。

Will it be OK to talk about opening a food vendor during the Ramadan fasting month? Will it be lawful to discuss mandatory wearing of the hijab? Non-Muslims might risk prison time just by venturing into these very ordinary subjects of Indonesian life.

ラマダン断食月の際に、屋台を開くことについて話すのはOKなのか? ヒジャブの着用義務について議論するのは合法なのか?非イスラム教徒は、インドネシア人の生活における極めて日常的課題について、思い切って意見を述べただけで、投獄される危険がある。

If someone powerful and once popular like Ahok could be jailed for blasphemy, who is next?

アホックのような有力者でかつての人気者が冒涜罪で投獄されるなら、次は誰になるのだろう。

 

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