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ヒューマン・ライツ・ウォッチ インドネシア:スーフィー派が過熱する宗教的不寛容に晒されている

インドネシア:スーフィー派が過熱する宗教的不寛容に晒されている

     2013年8月15月ジャカルタ・グローブ掲載アンドレア:ハルソノ

The plight of the Al-Mujahadah Foundation madrassa in southern Aceh illustrates the perils of rising religious intolerance for Indonesia’s religious minorities. The school, a private institution that instructed dozens of students 8 to 25 years of age in the principles of Sufism — devotion to more mystical interpretations of Islam — lost its dormitory on July 5 due to an apparent arson attack. Less than a month later, on Aug. 1, the wall surrounding the school compound was destroyed in what the school authorities believe was an act of vandalism. Police are investigating the alleged arson attack, but say the school’s wall collapsed due to faulty construction.

アチェ州南部にあるイスラム神学校、アル‐ムジャハダ・ファンデーションの惨状は、過熱するインドネシアの少数派宗教に対する宗教的不寛容の危険性を明らかにしている。イスラム教を神秘主義的に解釈する信仰である、スーフィー派の原理について8歳から25歳までの学生に教える民間機関である同学校は、7月5日に放火されて寮を失った。それから1月も経たない8月1日には、同学校の敷地を囲う壁が、学校運営者いわく野蛮行為によって破壊されている。警察は放火疑惑を捜査しているが、同学校の壁の崩壊については、欠陥建築が原因だと述べている。

Suspicions that the school has been singled out for harassment and intimidation aren’t unwarranted. In February, Aceh’s Ulama Consultative Council (MPU), a government entity that advises the government on Islamic affairs, demanded the school’s closure on the basis that it was “strange” and its teachings “false and misleading.”

同学校が嫌がらせと脅迫の的にされたという疑いには根拠がある。イスラム教に関する事柄に関して政府にアドバイスするアチェの政府機関、ウラマー(イスラム法学者)評議会(以下MPU)は2月に、同学校が「奇妙」であり、そこでの教えは「虚偽であり人を欺く」ものであるという理由で、同学校の閉鎖を要求した。

The South Aceh regency government complied with that demand on March 4 by ordering all students to leave the facility. It also told the school’s top administrators not to receive guests in their homes as a way to derail possible home-schooling efforts. The same day, a mob of around 70 local Sunni villagers destroyed the school’s front gate while police stood by. Now the school sits empty.

南部アチェ摂生政府はその要求に応じ今年3月4日、全学生に同学校施設から立ち退くよう命令、更に在宅学習の可能性を潰すため、同学校の幹部運営陣に自宅への客人受け入れをしないよう言い渡した。同じ日におよそ70人のスンニ派村民暴徒が、警察が傍観する中、同学校の正面玄関を破壊した。現在同学校は無人である。

The attack on the Sufi community in southern Aceh marks a sinister new phase in the ongoing campaign of intolerance by Islamist militant groups, such as the Islamic Defenders Front (FPI). The targets of that intolerance and acts of related violence have long been Christian groups, Shiite Muslims, and the Ahmadiyah, as well as members of native animist faiths.

南部アチェでのスーフィー派コミュニティーへの攻撃は、イスラム防衛戦線(以下FPI)のようなイスラム過激派によって行われてきた宗教的不寛容運動が、不吉な新局面に入ったことを示している。同運動とそれに関連した暴力の標的はこれまで長い間、キリスト教団体、イスラム教のシーア派及びアハマディー教団、そして土着精霊信仰の信徒だった。

Islamist militant groups seek to justify violence by espousing an interpretation of Sunni Islam that labels most non-Muslims as “infidels,” and Muslims who do not adhere to Sunni orthodoxy as “blasphemers.” The Jakarta-based Setara Institute, which monitors religious freedom in Indonesia, reported earlier this year that the number of reported incidents of violence related to religious intolerance jumped from 244 cases in 2011 to 264 in 2012. Now the Islamist militants seem to have a new target: Indonesia’s Sufi population.

イスラム過激派は、非イスラム教徒に「異端者」、スンニ派正統に忠実でない者に「冒とく者」というレッテルを貼る、イスラム教スンニ派の解釈を貫くことで、暴力を正当化しようとしている。ジャカルタを本拠地としてインドネシアでの宗教の自由を監視している団体、セタラ・インスティチュートは、宗教的不寛容に関連して報道された暴力事件の数が、2011年の244件から2012年には264件に増加したと報告した。そして今、イスラム過激派は、インドネシアのスーフィー派住民を、新たな標的にしたようだ。

Sumatra has become ground zero for this new wave of intolerance and related violence against Sufis due to conservative Sunni clerics who have branded Sufi congregations as “heretical sects.” Unlike in other parts of Indonesia, Sumatra’s Sunni clerics are less constrained by the relatively tolerant Nahdlatul Ulama, Indonesia largest Muslim organization, which accommodates hundreds of Islamic tariqah (Sufi sects) under its umbrella, but which is relatively weak in Sumatra.

保守的なスンニ派聖職者が、スーフィー派教団に「異端セクト」のレッテルを貼ったことが原因で、スマトラ島はスーフィー派への相次ぐ宗教的不寛容とそれに関連した暴力事件の中心地となった。インドネシア最大のイスラム教団体、ナフダトゥル・ウラマーは、その傘下にイスラム教伝道者(スーフィー派セクト)数百人を抱いており、比較的寛容なのだが、同団体はスマトラ島では相対的に弱く、従ってスマトラ島のスンニ派聖職者はインドネシアの他地域に比べて同団体による抑制が効かない。

In September 2007, the Indonesian Ulama Council (MUI) in West Sumatra issued a fatwa, an Islamic legal ruling, against the local Al-Qiyadah Al-Islamiyah Sufi sect on the basis that they were “heretics.” Police responded to the fatwa by arresting the sect’s leaders. In May 2008, a West Sumatra court sentenced Dedi Priadi and Gerry Lufthy Yudistira, the sect’s father and son leaders, to three years’ imprisonment for “blasphemy.” Not to be outdone, in April 2011 Aceh’s governor, Irwandi Yusuf, issued a decree that banned 14 minority Islamic sects, including Sufi, Ahmadiyah and Shiite groupings.

2007年に西スマトラ州のインドネシア・ウラマー評議会(以下MUI)は、地元のアル・キヤダ・アル・イスラーミア・スーフィー派セクトを、「異端」であるという理由で禁止するファトゥワ(イスラム教の法律裁定)を出した。警察はそのファトゥワに、同セクトの指導者たちを逮捕することで対応した。2008年5月に、西スマトラ州裁判所は、同セクトの創始者とその弟子であるデディ・プリアディとゲリー・ルフティ・ユディスティラに、「冒とく」容疑で懲役3年の刑を言い渡した。更に負けじとばかり、アチェ州の知事、イルワンディ・ユサフはスーフィー派、アハマディー教団、シーア派の団体を含む、イスラム教少数派セクトを禁止する命令を出している。

Expect more such intolerance: in March 2012, the West Sumatra prosecutor’s office announced that the province hosted a total of “25 misleading sects” that merited official censure.

そのような宗教的不寛容にも満足できない、西スマトラ州検察局は2012年3月、公的に批判されるべき、全部で「25の人々を欺くセクト」が同州に存在すると表明した。

It’s no mystery why Indonesia’s Islamist militants have been emboldened to extend their acts of harassment, intimidation and violence against the country’s Sufis. Human Rights Watch issued a report in February documenting an alarming rise in religious intolerance and related acts of violence. The government of President Susilo Bambang Yudhoyono has proven unwilling to confront the perpetrators, enforce existing law and judicial decisions, and defend the rights to religious freedom embodied in Indonesia’s constitution and international law.

インドネシアのイスラム教過激派が増長し、同国スーフィー派に対する嫌がらせ、脅迫、暴力などの行為を拡大している事態は、不思議なことではない。ヒューマン・ライツ・ウォッチは今年2月に、宗教的不寛容とそれに関連した暴力行為が激増している実態を取りまとめる報告書を公表した。スシロ・バンバン・ユドヨノ大統領政権は、暴力を振るう者たちへの対峙、現行法と裁判所による判決の執行、そしてインドネシア憲法と国際法に盛り込まれている宗教の自由保護、それら全てを行う意思がないことを明らかにしてきた。

Indonesian government officials and security forces have often facilitated harassment and intimidation of religious minorities by militant Islamist groups or stood by while militants violently attacked religious minority communities. Such actions are in part made possible by discriminatory laws and regulations, including a blasphemy law that officially recognizes only six religions, and house of worship decrees that give local majority populations significant leverage over religious minority communities.

そればかりかインドネシア政府の高官や治安部隊は、イスラム教過激派による少数派宗教への嫌がらせや脅迫を多くの場合助長し、あるいは過激派による少数派宗教コミュニティーに対する暴力攻撃を傍観してきた。それらの行為は、公式には6つの宗教(イスラム教、ヒンズー教、カトリック・キリスト教、プロテスタント・キリスト教、仏教、儒教)しか認めない冒とく法や、地方の多数派住民に少数派宗教のコミュニティーを支配する大きな力を与えている礼拝所令を含む、差別的な法律や規則によって、一部可能になっている。

Indonesian government institutions have also played a role in the violation of the rights and freedoms of the country’s religious minorities. Those institutions, which include the Ministry of Religious Affairs, the Coordinating Board for Monitoring Mystical Beliefs in Society (Bakor Pakem) under the Attorney General’s Office, and the semi-official MUI, have eroded religious freedom by issuing decrees and fatwas against members of religious minorities and using their position of authority to press for the prosecution of “blasphemers.”

インドネシア政府諸機関もまた、同国の少数派宗教の諸権利と自由の侵害において、一定の役割を果たしている。宗教省、検察長官の指揮下にある「社会における神秘主義信仰監視調整庁(バコル・パケム)」、半公営のMUI、などを含む、それらの機関は、少数派宗教を禁止する命令やファトゥワを出し、更に「冒とく者」の訴追を押し進めるべく権威ある立場を利用することで、宗教の自由を損なってきた

Human Rights Watch warned in February that a failure by Yudhoyono to act decisively against religious intolerance would foster a form of “toxic osmosis” that would only encourage Islamist militants to target new victims. Instead, Yudhoyono’s spokesman dismissed such concerns as “naive” and insisted that incidents of intolerance and violence by militant Islamist thugs against Indonesia’s religious minorities were merely expressions of “friction between groups.”

宗教的不寛容に対して断固とした行動を取らないユドヨノの姿勢は、イスラム教過激派が新たな犠牲者を標的にするのを助長し、「有害な事象が浸透していく」構造を醸成するであろうことを、ヒューマン・ライツ・ウォッチは今年2月に警告していた。しかしユドヨノの広報官はそのような懸念を「心配し過ぎ」として無視、イスラム過激派のならず者による宗教的不寛容とそれに基づく暴力事件は、「団体間の摩擦」の表れに過ぎないと主張した。

When I taught at the Ar Raniry Islamic Institute in Banda Aceh in the 1990s, I got to know some members of the religious minorities now under attack there. They deserve an end to the hate campaigns.

私が1990年代にバンダ・アチェ特別州でアルラニ・イスラム大学で教鞭をとっていた時、そこですでに少数派宗教の信徒たちの一部が攻撃されていることに気付いた。彼らへのヘイト・キャンペーンは止めさせた方が良い。

In May 2013, Yudhoyono promised that his government “would not tolerate any act of senseless violence committed by any group in the name of the religion.” Indonesia’s religious minorities, including the Sufis of Sumatra, need him to deliver on that promise.

ユドヨノは2013年5月に、政府は「如何なるグループであろうとも、宗教の名の下で、愚かな暴力を振るうことを容認しない」と約束した。インドネシアの少数派宗教は、スマトラ島のスーフィー派を含めて、ユドヨノが約束を実行することを必要としている。

Andreas Harsono is an Indonesia researcher at Human Rights Watch.

アンドレアス・ハルソノはヒューマン・ライツ・ウォッチのインドネシア調査員である。

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