FASB Improves Employers’ Accounting For Defined Benefit Pension and Other Postretirement Plans
2006-09-30
米国FASBは、給付確定型年金とその他の退職後給付に関する会計基準の改正を2006年9月29日付で公表しました。新しい基準の英文名は、「Statement of Financial Accounting Standards No. 158, Employers’ Accounting for Defined Benefit Pension and Other Postretirement Plans」です。
この新基準では以下のような処理となります。
(a)給付に対する積み立て超過は資産として、積み立て不足は負債として、貸借対照表に計上する。(BSへの計上に関して遅延認識は認めないということになります。)
Recognize in its statement of financial position an asset for a plan’s overfunded status or a liability for a plan’s underfunded status
(b)(限られた例外を除き)積み立て状況を決定する制度(年金)資産と給付債務は、雇用者の年度末現在で測定する。
Measure a plan’s assets and its obligations that determine its funded status as of the end of the employer’s fiscal year (with limited exceptions)
(c)給付確定型退職後給付制度の積み立て状況の変動は、変動が生じた期に認識する。これらの変動は包括利益計算書に計上する。
Recognize changes in the funded status of a defined benefit postretirement plan in the year in which the changes occur. Those changes will be reported in comprehensive income of a business entity and in changes in net assets of a not-for-profit organization.
IASPlusというサイトにこれよりは若干詳しい説明が出ていました。そのうち、いろいろな専門誌で解説があると思いますが、要するにBSには年金資産と給付債務の差額を計上し(遅延認識は認めない)、PLへの費用計上は従来どおり、差額は包括利益計算書に計上、ということのようです。
Under FAS 158, an employer that is a business entity is required to:
Recognise in its statement of financial position the overfunded or underfunded status of a defined benefit postretirement plan measured as the difference between the fair value of plan assets and the benefit obligation. For a pension plan, the benefit obligation would be the projected benefit obligation; for any other postretirement benefit plan, such as a retiree health care plan, the benefit obligation would be the accumulated postretirement benefit obligation.
Recognise as a component of other comprehensive income, net of tax, the actuarial gains and losses and the prior service costs and credits that arise during the period but pursuant to FASB Statements No. 87 Employers' Accounting for Pensions and No. 106 Employers' Accounting for Postretirement Benefits Other Than Pensions, are not recognized as components of net periodic benefit cost. Amounts recognised in accumulated other comprehensive income would be adjusted as they are subsequently recognised as components of net periodic benefit cost pursuant to the recognition and amortisation provisions of Statements 87 and 106.
日本の基準もこれと同じような方向で改正がなされるのでしょうか。
最近の「企業会計」カテゴリーもっと見る
【独自】金融庁、信金信組の検査を強化 不正融資の発覚受け人員増(共同通信より)/金融庁、組織再編を検討 「資産運用・保険監督局」新設へ(時事より)

資金配分開示、300社に倍増 1~7月、投資家目線の経営強化 成長投資や株主還元意欲(日経より)
コンサル大座談会 大手社員が赤裸々告白!《デロイト再編の狙い、BIG4超えのコンサル》(Yahooより)

フリーレント期間の法人税処理が明確化:支出ゼロでも前倒し損金算入が可能に(アゴラより)

最低賃金引き上げに中小企業向け支援施策 厚労省が一覧表を公開(ツギノジダイより)

アジアでのトランジション・ファイナンス推進のあり方に関するサブワーキング 中間とりまとめ(経済産業省)
最近の記事
カテゴリー
バックナンバー
2000年
人気記事